تاثیرات انواع ماساژ

تاثیرات انواع ماساژ

تاریخچه ماساژ

تاریخچه ماساژ ، به زمانی برمیگرد که افراد با لمس شدن بخش های مختلف  بدنشان و استفاده از حرکات و تکنیک های منظم، احساس آرامش کرده و انرژی تازه ای میگرفتند. بعد از آن، ماساژ حالت جدی تری به خود گرفته و به صورت یک علم و تخصص ظاهر شده و توجه بسیاری از چینی ها و سپس مردم دیگر کشورها را به خود جلب کرد و البته در مدت کوتاهی ، به تعداد طرفدارانش اضافه شد. 
امروزه، ماساژ به صورت کاملا علمی انجام شده و در اکثر مواقع هدف آن، درمان مراجعه کنندگان و یا بهبود و تسکین درد آنهاست. غالبا، ماساژ به شیوه های مختلفی انجام شده و هر کدام دارای مزیت ها ی خاص خود بوده و هر فرد با توجه به نیازش ، یکی از آنها را انتخاب می کند. علاوه براین، ماساژ ها میتوانند با تاثیر بر سیستم ها ی کلی بدن، وضعیت بیمار را تغییر داده و تاثیر مثبتی بر روند زندگی او داشته باشند.  
سرفصل های موجود در این مقاله شامل تاریخچه ماساژ، فواید ماساژ برای بدن، تاثیرات انواع ماساژ، آموزش ماساژ عمومی ، دوره ماساژ عمومی ، مدرک ماساژ عمومی ، گواهینامه ماساژ عمومی ،  ماساژ ستون فقرات و فواید ماساژ بعد از زایمان میشوند. 

در انواع ماساژ، از انواع تکنیک ها استفاده میشود.

فواید ماساژ برای بدن

در کل، فواید ماساژ برای بدن هر فردی به این موضوع وابسته است که آیا دریافت کننده ماساژ، از بیماری و یا ناراحتی خاصی رنج میبرد و اینکه چه بخشی از بدن او و با چه کیفیتی و با استفاده از چه نوعی از ماساژ، ماساژ داده می شود. در صورتی که فرد مشکل یا ناراحتی قابل توجه و خاصی نداشته باشد، میتواند از فواید کلی ماساژ که در زیر ذکر شده بهره ببرد:   
موجب انعطاف و استحکام و تقویت بیشتر عضلات می شود 
با تحریک غدد چربی،  پوست را صاف تر، شفاف تر و انعطاف پذیر تر می کند 
جریان خون را بیشتر کرده  و به سلامت قلب کمک می کند
رشد استخوان ها را با  افزایش میزان گردش خون ، بیشتر میکند 
از طریق  تقویت سیستم اسکلتی بدن، بر چابکی بدن می افزاید
از طریق تحریک جریان لنف، مواد سمی و زاید را از بدن خارج میکند
بی حوصلگی و خواب آلودگی را رفع میکند

تاثیرات انواع ماساژ

اخیرا، انواع ماساژ ها از یکدیگر متمایز شده و کارایی و کاربردشان نیز مشخص شده است. بنابراین، هر فرد میتواند با توجه به نیازش با انواع ماساژ، با مشورت گرفتن از کارشناس های این حیطه، نوع مناسب را انتخاب کند. در اینجا، ابتدا نام و  تاثیرات انواع ماساژ را ذکر میکنیم تا بتوانیم در مورد تناسب و کارایی شان تصمیم بگیریم: 
 ماساژ تایلندی| Thai massage: این ماساژ،  به کاهش استرس و انعطاف پذیری بدن کمک کرده ودر آن، همزمان از ماساژ و کشش استفاده میکنند. 
 ماساژ بافت های عمیق| Deep Tissue Massage: در این نوع از ماساژ، لایه های عمیق تر عضلات ماساژ داده شده و طرفداران آن، افرادی هستند که به خاطر عضلات دردناک و گرفته، مشکلات حرکتی عمده دارند.  
ماساژ سوئدی| Swedish massage : برای افراد مضطرب و پر استرس،  بسیار ملایم و آرام بخش بوده و 
یکی از رایج ترین انواع ماساژ در ایالات متحده است. 
 ماساژ ورزشی| Sports Massage: صرفا برای ورزشکارها کارایی داشته و به نرم شدن عضلات، ایجاد تمرکز و آرامش و افزایش انعطاف پذیری بدن کمک زیاد میکند.  
ماساژ عطر درمانی| aroma therapy massage: میتواند استرس را تا حد زیادی کاسته و انرژی  بدنی را افزایش دهد و برای آن،از روغن های گیاهی معطر خاصی استفاده می شود.  
 ماساژ سنگ گرم|massage hot stone:  برای گرفتگی عضلات استفاده شده و در طی آن، برای نرم تر شدن عضلات گرفته، سنگ های خاصی را روی نقاط خاصی از بدن قرار میدهند. 
 در ماساژ شیاتسو| Shiatsu: بر قسمت های خاصی از بدن ، فشار وارد شده و در هر نقطه ،جریان انرژی آزاد میشود. البته، این فشار باید کوتاه مدت باشد تا تعادل بدن مجددا به دست آید. 

انواع ماساژ به واسطه تجهیزات و شیوه کار از هم متمایز میشوند.

آموزش ماساژ عمومی

ماساژ، از جمله کارهایی است که میتواند انرژی از بین رفته افراد را دوباره بازگردانده و به نوعی آنها را برای انجام فعالیت های روزانه آماده تر کند. علاوه بر این، نوع ماساژ مورد استفاده و شیوه اجر ای آن  روی افراد مختلف از اهیت خاصی برخوردار بوده و اینکار حتما باید توسط کارشناس های این حیطه و افرادی که گواهینامه ماساژ عمومی دارند انجام شود تا اثرات مورد نظر را روی فرد بگذارد. 
با توجه به عملی بودن ماساز و اینکه تخصص شرط اول اجرای آن محسوب میشود، مرکز آموزش مجازی پارس اقدام به برگزاری دوره های آموزشی ماساژ عمومی برای دانش پذیرانی نموده که در این زمینه تجربه کمی داشته و یا هنوز تجربه ای کسب نکرده اند. دوره ماساژ عمومی، به این دانش پذیران امکان میدهد تا با مطالعه مطالب و سر فصل های این دوره ، تجربیات ارزنده و جامعی در این زمینه کسب کرد و نحوه استفاده از این ماساژ ها را برای افراد مختلف بیاموزند. علاوه بر این، این مرکز به تمام دانش پذیرانی که در پایان دوره بتوانند حد نصاب نمره را کسب کنند، مدرک ماساژ عمومی اعطا میکند. 

ماساژ ستون فقرات

ماساژ ستون فقرات، یکی از ماساژ هایی است که هم جنبه درمانی داشته و هم میتوان برای ریلکس کردن مورد استفاده قرار بگیرد. با این حال، بیشترین کاررد این ماساژ برای ریلکس کردن و از بین بردن خستگی روزانه است. البته با توجه با اینکه ستون فقرات از اهمیت خاصی برخوردار است، بنابراین، نحوه انجام ماساژ برای آن از اهمیت زیادی برخوردار است.  
برای این ماساژ میتوان از روغن زیتون استفاده کرده و آن را به کمک دست ها و با حرکات دایره وار روی ستون فقرات مالید تا تمام عضلات ستون فقرات و شانه را درگیر کند. این حرکات باید با استفاده از فشار مشخص سر انگشتان  به مدت 3 دقیقه ادامه پیدا کرده و بعد از چند دقیقه توقف، مجددا ادامه پیدا کند.
قابل ذکر است که این حرکات در صورتی موثر خواهد بود که چند مرتبه برای هر طرف و تا مرز کلیه ها تکرار شده و در آخر نیز، با استفاده از مشت های بسته، گرفتگی عضلات را رفع کرده و دوباره به حالت اول مالش با دست باز گردید. 

لازمه برخی از ماساژ ها، استفاده از روغن و شمع است.

فواید ماساژ بعد از زایمان

غالبا، بعد از زایمان، عضلات بسیار شل بوده و ماهیچه ها دیگر حالت اولیه را ندارند بنابراین، انجام ماساژ بعد از زایمان میتواند تا حدودی این مشکلات رت رفع کند. علاوه بر این، فواید این ماساژ برای افراد مختلف یکسان خواهد بوده و در نهایت میتواند احساس خوبی برای آنها ایجاد کند. فواید ماساژ بعد از زایمان عبارتند از : 
کمک به کوچک شدن رحم
بازیابی نیروی های از دست رفته 
جلوگیری از ایجاد افسردگی به دلیل تغییر نوع هورمون ها 
تقویت همه ماهیچه ها خصوصا ماهیچه های شکمی
محکم و سفت کردن ماهیچه ها
از بین بردن خستگی های بعد از زایمان 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس