تاثیر روانشناسی خانواده

خانواده (Family) چیست ؟

خانواده یک پایه اجتماعی است. بسیاری از افراد در خانواده به دنیا می آیند و در خانواده می میرند. خانواده اساس اجتماعی شمرده می گردد که در گذشته از وظایفی شامل افزایش نسل و کودک پروری برای پایداری نوع بشر وظایف متعدد دیگری از جمله تولید اقتصادی، فرهنگ پذیرکردن افراد را نیز بر عهده دارد.

دوره آموزشی روانشناسی خانواده

بنابراین خانواده یک ثمره اصلی است که قبل از ارتباط رودر رو شخص با گروه ها، سازمان ها و جامعه نقش مهمی در انتقال رفتارهای نامناسب اجتماعی به شخص اعمال می گردد.
از طرفی دیگر با توجه به این که خانواده با اساس اصلی جامعه در ارتباط می باشد، جایگاه شخص تا حدی اولیه بر موقعیت اجتماعی خانواده اش قرار می گیرد.
خانواده یک واحد زیستی (بیولوژیکی) می باشد که تشکیل آن مبتنی بر رابط زناشویی است که بر اساس آن افراد دارای رابطه سببی یا نسبی می باشد و با همدیگر در ارتباط هستند.

روانشناسی خانواده یک مبحث گسترده در روانشناسی است

درباره تاثیر روانشناسی خانواده :

مهمترین پشتکار در زندگی هر انسان، تجارب دوران کودکی خود در فضای خانواده است. محیط خانواده تشکیل شده از مهر و محبت، فداکاری و گذشت، صمیمیت و گرمی در اصل هم همراه با حسادت و دشمنی و کینه توزی، نفرت و خشم می باشد.
فرزندان عواطف خود را همانگونه که در کنار پدر و مادر و خواهر و برادر تجربه می کنند که در مسیر اجتماعی شدن هستند.
تمامی اعضای خانواده به هم وابسته هستند در این صورت است که هر نوع مشکل یا مسئله ای برای یکی از اعضای خانواده پیش می آید به طور مستقیم و غیر مستقیم بر زندگی تمام افراد خانواده تاثیر می گذراد و آن ها را درگیر می نماید.
به همین علت است که خانواده نفوذ و تاثیر بر افراد را روشی برای برطرف کردن خطرات بکار می گیرد. روانشناسان بالینی و مشاوره گاهی این الویت را قرار می دهند که در برطرف نمودن مشکلات یک فرد ، همه اعضای خانواده را در جریان بگذارد و با آن ها از نزدیک ملاقاتی داشته باشد.

جمع آوری اطلاعات درباره خانواده :

گردآوری اطلاعات مربوط به خانواده زمینه های مختلفی را در بر می گیرد. این زمینه ها می توان شامل ازدواج، تشکیل خانواده، تعامل های زناشویی، روابط بین والدین و فرزندان یا همان کودکان، درگیری های خانواده، طلاق و جدایی و .... را می توان اشاره نمود.
هر یک از این موارد ابعاد وسیعی را در بهر می گیرد.

چند بعدی بودن خانواده :

خانواده یک پایه چند بعدی است که روابط بین آن ها از درجه مخصوصی برخوردار است که در مطالعات خانواده باید مورد توجه قرار بگیرد. به این صورت که اعضای خانواده  تاثیر ویژه ای بر رفتار (Behavior) یکدیگر دارند و جداسازی و یا توجه نکردن به این اثرات موجب کم شدن اعتبار (Validity) یا بی اعتباری نتیجه اطلاعات می گردد.
خانواده یک اساس بی حرکت نیست ، بلکه یک نهاد در جریان می باشد. تعریف و دیدگاهی که امروزه به خانواده وجود دارد با دیدگاه های گذشته تفاوت های زیادی دارد و مطمئنا در سال های آتی نیز دچار تحول می شوند. بنابراین همگانی کردن نتایج مطلوب گذشته به خانواده های امروزی و تحمیل نتایج بدست آمده به آینده کار غلطی است و به برداشتی غلط از وضعیت خانواده و در اصل برنامه ریزی اشتباه کشیده می شود.
مطالعات باید همراه با تحول خانواده در طول زمان، مقیاس گیری شوند تا نتیجه های کارآمد و قابل استناد ارایه شود.
از نظر تفاوت های فرهنگی، خانواده در یک جامعه وجود دارد و با جوامع دیگر فرق های بسیار و در بعضی مواقع بنیادی دارد. نوع ازدواج، روابط زناشویی ، شیوه فرزند پروری و .... در فرهنگ شرقی به ویژه در فرهنگ ایرانی اسلامی با فرهنگ غربی تفاوت اصلی دارد.
در صورتی که در یک جامعه نکته فرهنگ های مختلفی وجود دارند که روش ها و سنت های ویژه خود را دارا می باشند و با توجه به این که این واقعیت بحث از خانواده بدون توجه به عوامل فرهنگی از اعتبار لازم برخوردار نخواهد بود.
کاربرد روانشناسی با استفاده از تحقیقات سایر حوزه های روان شناسی و همچنین تحقیقات مربوط به خانواده به رسیدگی موانع و مشکلات مربوط به خانواده از جمله اختلالات ازدواج و دوران نامزدی، مشکلات زناشویی و دلایل آن، راه های تعامل و روابط زناشویی و همچنین شیوه تعامل با فرزندان و ... می پردازد تا برای برطرف نمودن روابط خانوادگی و به انجام رساندن بهداشت روانی خانواده راهکارهای عملی ارایه دهند.

روانشناسی خانواده برای درمان رفع مشکلات در خانواده ضروری است

اهمیت خانواده :

اهمیت خانواده در فرزندان و زندگی همه اعضای خانواده از نظر فرهنگی ، اجتماعی، اخلاقی و عاطفی بسیار مهم و با ارزش است. زیرا بیشتر بایدها و نبایدها و خوبی ها و زشتی ها در خانواده پایه گذاری می شود.
یکی از عوامل تاثیرگذار در رفتار هر شخص ، خانواده می باشد. شکل و چگونگی ساختار خانواده ها، به طرز ارتباط هر یک از اعضای خانواده یا همدیگر و جامعه ای که خانواده در آن به سر می برد،  در تمام موارد برابر نیست.
در یک خانواده ، شکل کار و طرز ارتباط اعضای خانواده ها به صورتی است که محیط خانواده، شکل کار و طریقه ارتباط اعضای خانواده ها به صورتی است که محیط خانواده را برای نیازهای مهم کودکان، چه در راه جسمانی و چه در زمینه روانی، مناسب می سازد.

مشاور ازدواج :
با توجه به روابط همیشگی ازدواج های سنتی، نیاز است به مشاوره قبل از ازدواج یا در موقع مشاوره پیش از ازدواج بیشتر احساس می گردد. مشاوره ازدواج به دو روش وجود دارد:
- مشاوره های آموزشی
- آموزش های پیش از ازدواج
هر کدام از آزمایش ها اغلب به صورت تیمی و گروهی انجام می شود و لازم نیست کسانی که در آموزش ها شرکت می کنند حتما در دوران نامزدی باشند.
مشاوره های قبل از ازدواج فقط برای زوج برگزار می گردد.
مرکز مشاروه تشکیل شده از دکترهای روانشناسی و دکترهای تخصصی که همه در هر زمینه تخصصی به خصوص مشاوره ازدواج یک راهنمای مهم در شروع زندگی مشترک می باشد.
البته گروه های خاصی هم هستند که یکسری درمان های روان شناسی ، مشاوره ازدواج، مشاوره خانواده می باشند.

آموزش روانشناسی خانواده

روانشناسی خانواده موفق :

در جامعه امروزی نتیجه تبدیل جامعه سنتی به صنعتی، بدست آوردن  رفاه ظاهری بیشتر و امکانات افزون تر است. انسان ها در پیشبرد جامعه در تلاش هستند تا خود را به مفزوضات این تغییرات، هم مسیر کنند.
محلی که در طول زمان بهتر از زندگی سنتی قبلی برای خود آماده می سازد. توجه گردد با توجه به تغییرات مشکلاتی هم به وجود می آید.
پس برای داشتن یک زندگی موفق و داشتن یک زندگی بدون دردسر و یا کمتر بودن مشکلات مراجعه به یک رواشناس خانواده پیشنهاد می گردد.

رواشناسی خانواده زیر شاخه روانشناسی است

دوره آموزش رواشناسی خانواده :

با توجه به مطالب گفته شده هر خانواده نیاز به مراجعه به رواشناس خانواده است از این رو برای این که خود یک مشاور خانواده شوید که هم به خود هم به دیگران کمک کرده باشید ، مرکز آموزش مجازی پارس به صورت پیشرفته دوره آموزش روانشناسی خانوداه را ارایه نموده است که در پایان به دارندگان دوره دیده، مدرک معتبر روانشناسی خانواده و گواهینامه دوره آموزش روانشناسی خانواده اعطا می فرمایید و با در دست داشتن مدرک می توانند برای خود مرکز مشاوره خانواده بسازند و یا در مراکز دیگر مشغول به کار شوند.
کتاب های روانشناسی خانواده تشکیل شده از چند بخش که همگی در بازار روز دنیا قابل دسترسی است. زیرا نکات مفید و موثر در حوزه خانواده در آن مطرح گردیده است.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس