تاثیر تغذیه و رژیم درمانی بر نوجوانان

تعریف علم تغذیه : 

علم تغذیه در در دو رشته تهیه مواد غذایی و سرنوشت مولکول های غذایی در بدن تشکیل می گردد. 

ترکیب بدن انسان، ترکیب مواد غذایی و ارتباط غذا با انسان در رشته تغذیه درمانی انجام می شود. درمورد نیازهای غذایی و مصرف آن، ارزش غذایی خوراکی ها، رژیم غذایی و رابطه آن با بیماری ها بحث می شود زیرا این روش جز سوخت و ساز غذا از ابتدای ورود به دهان ، جذب، کارایی و در آخر دفع می پردازند و درباره عمل مواد مغذی و ارتباط آن ها با یکدیگر و تناسب آن ها در حالت سلامتی و بیماری بررسی می شود.
در اصل تغذیه یک اثری است که موجب می شود تا عضو زنده و سلول های آن ، مواد سالم و مغذی را بگیرد و برای رشد و دوباره ساختن و حفظ فرد مصرف می نماید و حرارت و انرژی متناسب را برای انجام عملیات حیاتی و دیگر کارهای مرتبط تامین می نمایند. به تعریفی دیگر ارتباط مواد غذایی با چگونگی استفاده بدن از آن مواد غذایی به سبب تهیه بیشترین میزان سلامتی است.
علم تغذیه ، از مواد غذایی شامل مواد غذایی جامد یا مایع می شود که بعد از جویدن یا خوردن هضم و بعد وارد شدن به روده ها جذب بدن می گردد.
مواد غذایی موجود در غذا، اجزای شیمیایی تشکیل شده غذایی می باشند که سه نقش اصلی را بر عهده دارند و شامل ایجاد انرژی، تنظیم اعمال بدن، و یا رشد و ترمیم بافت های بدن است.
هر غذایی که بدن مصرف می کند شامل کربوهیدرات، پروتئین، ویتامین ها و عوامل دیگر شامل کلسیم، فسفر، سدیم و آهن می باشد و همچنین مقداری از بدن آب تشکیل شده است که مواد مغذی نامیده می شود.
تنظیم برنامه غذایی شامل پیشنهادهای علم تغذیه برای تنظیم یک برنامه غذایی درست و مقوی برای یک فرد یا گروه از افراد که شرایط اقتصادی و بهداشتی متفاوتی دارند. 
یکی از لازمه های افراد در ابتدا غذا می باشد. با توجه به این که غذا همه را زنده نگه می دارد و در جامعه های امروزی و پیشرفت علوم دسترسی به مواد غذایی بیشتر گردیده است و اغلب نقاط جهان مواد غذایی را به راحتی دست مصرف کننده می رسانند.

باید توجه نمود با توجه به بیمارهایی که از مواد غذایی به وجود می آید ، عدم استفاده درست از مواد غذایی است همانند فست فودها، مصرف کم میوه ها است که اغلب با بیماری های درگیری همانند سرطان ، بیمارهای قلب و ... روبرو هستیم. 
در یونان با توجه به تاریخچه تاثیر تغذیه و رژیم درمانی بر نوجوانان ، قابل اهمیت زیادی بود . این حرف خیلی بر زبان ها جاری بود که برای تقویت روح هرگز جسم نباید فراموش شود و باید مردم را با ورزش و غذای مناسب عادت داد. 
در گذشته مردمان یونان از گیاه مواد غذایی خود را مصرف می کردند و مصرف گوشت گوسفند و ماهی نیز در بین بعضی از طبقات اجتماعی معمول بوده است.
رژیم درمانی در گذشته قابل توجه بوده است و در بسیاری از کتاب های تغذیه و رژیم درمانی آمده شده است. 
رشد طبیعی بدن و کارکرد آن بدون وجود مواد غذایی، غیر ممکن می گردد. مواد غذایی سوخت مورد نیاز سلول ها را تامین می نماید. زیرا بدن انسان است که با وجود مواد غذایی سالم در برابر بیماری های ویروسی مقاومت می شوند. 
رژیم درمانی مناسب به فعالی بدن برای زمان های زیاد کمک می کند تا سالم بماند.  یک رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند به حفظ وزن مورد نظر کمک می کند. هیچ رژیمی نیست که با نداشتن مواد مغذی به بدن سود برساند. بدن باید غذاهای سالم با مقدار کافی ویتامین ، مواد معدنی و فیبر را دریافت می کند.

رژیم درمانی تغذیه کاهش وزن افزایش وزن لاغری مواد مغذی همگی برای بدن تاثیر خاصی دارند

نمونه ای از رژیم ها : 

- رژیم هایی که با قرص درمان می گردد
- رژیم های نرم
- رژیم های ترکیبی
- رژیم غذایی بسته بندی
- رژیم های ثابت

یک رژیم غذایی سالم باید دارای املاح و ویتامین کافی برای بدن باشد. در این صورت نیاز است که کلسترول در وعده غذایی محدود گردد و از مواد غذایی چرب زیادی استفاده نگردد.

رژیم غذایی سالم چیست ؟

رژیم غذایی ارتباط مستقیمی با مصرف مواد غذایی دارد. به این عنوان که در طول روز باید از غذاهایی مختلف استفاده شود که در طول رژیم باید به مواد نشاسته دار اشاره نمود.

کارشناس تغذیه کیست ؟

کارشناس تغذیه متخصصی می باشد که از علم تغذیه آگاهی کامل دارد. و از اطلاعات خود برای افرادی که از وزن خود ناراضی هستند استفاده می نماید. کارشناس تغذیه با انتقال یکسری از اطلاعات درباره ارتباط غذا با سلامت جسمی و روحی، به افراد در جامعه کمک می رسانند.
کارشناسان تغذیه برای گروه های سنین مختلف از جمله کودکان، میان سالان، بیماران، افراد چاق و لاغر متناسب با وضعیت و نیاز آن ها برنامه غذایی تهیه می شود. کارشناس است که تعیین می کند چه نوع و چه مقدار مواد غذایی باید مصرف شود.
کارشناسان تغذیه تا حد زیادی باید از آخرین اطلاعات تغذیه ای و رژیمی اطلاعات داشته باشد علاوه بر آن با روان شناسی آشنا باشد تا بتواند برخورد درستی با مراجعین خود با توجه به جسم آن ها رژیم درمانی برایشان تهیه فرماید.

کارشناسان رژیم غذایی برای افراد رژیم غذایی مناسب برای کارکردن درست بدن ارایه می دهند.

بازار کار کارشناس تغذیه و رژیم درمانی :

کارشناس تغذیه می تواند در کارخانجات صنایع مواد غذایی و به عنوان مشاور مشغول به کار شوند البته آن هایی که به عنوان مستقل کار می نمایند  ساعت کاریشان به عهده خودشان می باشد.

وظایف کارشناس تغذیه :

- با توجه به قد و سن افراد رژیم غذایی تدوین نمایند
- نظارت بر برنامه های تغذیه افراد داشته باشند.
- تهیه و تدوین و نظارت بر رژیم غذایی افرادی که تغذیه ناسالمی دارند.
- آشنایی با بیماری های فشار خون بالا، دیابت، پوکی استخوان، و اختلالات چربی خون و ....
- کنترل و نظارت دقیق بر آموزش های غذایی که بر مدارس موجود است.
- مهارت های ارتباطی مناسب
- توانایی توضیح و آموزش های مختلف به همه افراد در هر شرایط خاصی
- آشنایی با روان شناسی افراد

تعریف هرم غذایی :

قرار گرفتن مواد غذایی در سطح بالای هرم فضای کمتری در هرم غذایی می گیرد به این صورت که افراد بزرگسال باید از این بخش از مواد غذایی کمتری مصرف نمایند.
هر چقدر هم از سطح بالای به سمت پایین هرم برویم حجمی که گروه های غذایی به خود می دهند زیاد می باشد به این روش که مصرف روزانه این دسته از مواد غذایی باید بیشتر گردد.
شناختن مواد غذایی به عنوان راهنمای در همه سن مهم است و اساس برنامه ریزی غذایی همه افراد می باشد که در رده سنی مختلف قابل سازش با شرایط آن گروه می شود.

بهترین روش برای کاهش وزن :

راه های زیادی برای کاهش وزن وجود دارد ولی اصلی ترین آن ها که کمک زیادی می نماید ، تغییر رفتارهای تغذیه ای می باشد. منظور از این تغییرات نظارت بر مقدار دریافت کالری می باشد. 

رژیم درمانی تغذیه کاهش وزن افزایش وزن لاغری مواد مغذی

دوره آموزش تغذیه و رژیم درمانی :

مرکز آموزش مجازی پارس برای علاقمندان به تغذیه خود و دیگران، دوره آموزش تغذیه و رژیم درمانی را ارایه داده است، هدف اصلی پارس از این دوره آشنایی شما با اصول تغذیه، شناخت انواع رژیم ها و آشنایی با اصول رژیم درمانی می باشد از مزایای دیگر این دوره که در انتهای آموزش می باشد، اعطای مدرک معتبر و گواهینامه تغذیه و رژیم درمانی می باشد.

برچسب ها : انتشار دهنده: توسلی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس