تابلو برق ساختمان

تابلو برق ساختمان

تعریف برق کشی 

برق کشی به فرایندی گفته میشود که در طی آن، از جریان الکتریسیته (سه فاز  و یا تک فاز با ولتاژ و آمپرهای متفاوت) برای واحدهای مختلف مسکونی و یا تجاری استفاده میشود. مهمترین نکته در بحث برق کشی که برقکارهای حرفه ای به آن واقف هستند این است که، نوع و سیستم برق کشی برای واحدهای مختلف تفاوت داشته و باید آن را با توجه به ویژگی ها آن واحد انجام دهند. 
علاوه بر این، همه برقکارها موظف هستند که  به هنگام برق کشی به مواردی مانند مکان برق کشی، مقدار ولتاژ، عوامل محیطی، مسافت برق کشی، نوع برق کشی، مقدار آمپر و شیوه کابل کشی دقت داشت باشند تا واحدها از این نظر مشکلی پیدا نکنند. برقکارهایی که دوره برق ساختمان را گذرانده و در این زمینه تجربه های ارزشمند و عملی داشته باشند، قادر هستند برق کشی را بدون نقص انجام دهند. 
در این مقاله به شرح و توضیح سرفصل های تعریف برق کشی ، برق کشی ساختمان ، تابلو برق صنعتی، آموزش برق ساختمان ، دوره برق ساختمان ، مدرک برق ساختمان ، گواهینامه برق ساختمان ، نقشه برق ساختمان ، تابلو برق ساختمان  و سیم کشی ساختمان می پردازیم. 

ثبت نام دوره آموزش برق ساختمان

برق کشی باید طبق استاندارد ها انجام شود.

برق کشی ساختمان 

برق کشی ساختمان، یکی از مراحل اصلی ساخت هر ساختمانی است که با توجه به اینکه یک ساختمان کاربرد مسکونی دارد یا قرار است به عنوان واحد تجاری استفاده شود، متفاوت خواهد بود.  با این حال، برق کشی برای ساختمان های مسکونی و البته تجاری مستلزم داشتن اطلاعات فنی و تخصصی و تجارب کافی در این زمینه و آشنایی با سیستم برق و خطرات و اصول ایمنی آن است. 
علاوه بر این ، برق کشی مرحله ای است که پیش از اتمام ساخت دیوارهای واحد انجام شده و میتوان با توجه به نوع واحد تغییراتی در نحوه برق کشی اعمال کرد. همچنین، هر برقکاری باید استاندارد های برق کشی که برای هر ساختمان تعریف و در نظر گرفته شده را رعایت کرده و به مواردی مانند جنس و قطر سیم ها، نوع و رنگ و فاصله آنها و ظرفیت و توانایی انواع فیوز نیز دقت کند. برقکار ها و مهندسینی که آموزش برق ساختمان را گذرانده اند ، از تمام استاندارد ها و اصول موجود در این زمینه آگاهی داشته و عملا میتوانند آنها را در هنگام برق کشی به کار بندند. 

تابلو برق صنعتی

تابلو برق صنعتی، یک از تجهیزات موجود در واحدها و کارخانه های صنعتی است که ، تمام سیم ها و تجهیزات در نظر گرفته شده برای آن محیط، در آن گنجانده میشود. غالبا، اندازه و طرح این تابلو برق ها بسیار متنوع و متفاوت بوده و به دلیل صنعتی بودن محیط، سیم ها باید به گونه ای در آن چیده شده و جای گیرند که، حداقل اسیب را دیده و بتوان برای مدت های طولانی از آنها استفاده کرد. 
با توجه به اینکه، محیط هایی صنعتی باید به سرعت کار کرده و میزان تولید خود را نسبت به رقبا افزایش دهند بنابراین، این سیستم برق صنعتی باید به اندازه کافی ایمنی داشته و کار کردن با آن در موقعیت های اضطراری برای مهندسین دشوار نبوده و خطرات جانی و مالی هم به دنبال نداشته باشد. غالبا، مهندسینی که در محیط های صنعتی با این نوع از برق کار میکنند، در این زمینه مهارت کافی داشته و میدانند که در صورت بروز خطر چه عکس العملی نشان دهند. 

تفاوت هایی میان برق صنعتی و ساختمان مسکونی وجود دارد.

آموزش برق ساختمان 

رعایت نکات ایمنی در برق هر ساختمان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و در صورت عدم رعایت نکات ایمنی در آن ، میتواند به وقایع جبران ناپذیری ختم شود. از این نظر، مهندسین و برقکارهایی که وظیفه برق کشی در یک ساختمان مسکونی و یا تجاری را بر عهده میگیرند باید علاوه بر گذراندن آموزش برق ساختمان و تسلط بر دوره برق ساختمان، با موارد ایمنی برق هم اشنایی داشته و در هر مرحله از برق کشی آن را به کار گیرند. مهندسینی برقی که گواهینامه برق ساختمان  دریافت کرده باشند، در این زمینه تخصص بیشتری داشته و به سهولت میتوانند انواع پروژه های برق کشی را انجام دهند. 
با توجه به اهمیت فوق العاده برق کشی انواع ساختمان ها، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزش برق ساختمان را برای دانش پذیران علاقمند ارایه کرده است. این دوره برق ساختمان عملی بوده و به دانش پذیران در شناخت انواع برق کشی، تجهیزات و ملزومات و شرایط و محدودیت های آن توضیح مفصلی میدهد. علاوه براین، در پایان دوره به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین دوره نمره حد نصاب کسک کنند مدرک برق ساختمان اعطا میشود.   

نقشه برق ساختمان

تهیه نقشه برق ساختمان، اولین قدم در برق کشی ساختمان محسوب شد و دارای حساسیت های خاص خود است. از این نظر، اینکار باید به صورت تخصصی و توسط افراد و مهندسینی که دوره برق ساختمان را گذرانده و دارای تجربه عملی مفید و کاربردی هستند انجام شود تا ایمنی محیط و ساختمان حفظ شود. 
یکی از موارد قابل ذکر در این گونه از نقشه ها این است که، آنها به صورت کامپیوتری و با استفاده از نرم افزار اتوکد رسم شده و این قابلیت را دارند که در صورت نداشته ایمنی کافی، اصلاح و یا جایگزین شوند. علاو بر این، مهندسین باید هنگام رسم نقشه برق یک ساختمان به نوع، وسعت ، کارایی و ویژگی های محیطی آن هم توجه کافی داشته باشند تا در پایان کار،  مجبور به ایجاد و لحاط انواع تغییرات نشوند.  

برق کشی هر ساختمان با توجه به نقشه برق آن انجام میشود.

ثبت نام دوره آموزش برق ساختمان

تابلو برق ساختمان 

تابلو برق ساختمان، مشابه تابلو برق صنعتی بوده با این تفاوت که، با توجه به حجم و متراژ ساختمان مسکونی کوچکتر بوده و در آن انواع تجهیزات و سیم کشی ساختمان ها، فیوزها، کنتورها، و کلیدهای محافظ جای داده میشود. با این حال، تابلو برقی که برای هر ساختمان استفاده میشود، از میان یکی از سه نوع زیر است : 
تابلو برق عمومی : این تابلو برق یا بصورت مجزا انتخاب شده و یا در داخل خود تابلو برق، مکان و یا محل کوچکی برای کنتورها در نظر گرفته میشود. از این تابلو برق، برای برق رسانی به محیط هایی مانند پشت بام، راهرو، روشنایی راه پله، اسانسور و ایفون و سیستم اعلام حریق استفاده میشود. 
تابلو کنترل : این تابلو، تابلویی است که در نزدیک درب وردی نصب شده و تابلو اصلی هر ساختمان محسوب میشود. غالبا، کابل برق ابتدا از تیر چراغ برق وارد این کنتور شده و سپس، بین واحدها تقسیم میشود. 
جعبه فیوز : در مسیر ورودی های هر ساختمان ها نصب شده و در صورت بروز مشکل در سر خط برق، به دیگر مسیرهای برق آسیبی وارد نمیشود. قابل ذکر است که، انتخاب نوع تابلو برق ساختمان با توجه به نوع سیم کشی ساختمان انجام شده و تهیه الزامات آن نیز اجباری است زیرا امنیت و ایمنی هر ساختمان مهمترین عامل در حفظ یک ساختمان است. 



 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس