بوم نقاشی چیست؟

بوم نقاشي چيست ؟

بوم نقاشي يکي از سطوح مناسب براي خلق آثار نقاشي با استفاده از تکنيک هاي مختلف مي باشد . بوم نقاشي ترکيب بسيار ساده اي از يک پارچه به بافت مناسب و يک قاب چوبي ساده است که پارچه مورد نظر به وسيله منگه روي قاب ثابت شده است. بوم نقاشي قابليت استفاده با تکنيک هاي بسياري را دارد از جمله تکنيک هاي نقاشي قابل اجرا بر روي بوم نقاشي مي توان به رنگ روغني ، رنگ آکروليک ، گواش و غيره اشاره کرد . 

بوم نقاشی از چوب و پارچه ساخته می شود .

 

ثبت نام دوره آموزش نقاشی روی بوم

تاريخچه ساخت بوم نقاشي 

قديمي ترين اثر نقاشي اجرا شده بر روي بوم يک اثر نقاشي فرانسوي به نام مريم و فرشتگان است که قدمت آن به سال 1410 ميلادي بر مي گردد و در حال حاضر در شهر برلين در کشور آلمان و در گالري  گِمِلْده نگهداري مي شود اما سطوح چوبي که سال ها  به عنوان پس زمينه نقاشي محبوب و مورد استفاده نقاشان بودند کماکان تا سال 1600 ميلادي در ايتاليا و تا سال 1700 در اروپاي شرقي جايگاه خود را حفظ کرده و به عنوان پر کاربردترين زمينه مورد استفاده براي نقاشي شناخته مي شدند . 
بوم هاي نقاشي که در گذر زمان تکامل يافته تر شدند در مقايسه با بافت چوبي مورد استفاده نقاشان قابليت رنگ پذيري بيشتري داشتند به واسطه برخورداري تنها از يک قاب يا چهار چوبه چوبي از وزن بسيار کمتري نيز برخوردار بودند . سطوح چوبي مورد استفاده براي آماده شدن به سنباده خوردن بسيار به منظور دستيابي به يک سطح کاملا صاف و هموار نياز داشتند که پروسه اي بسيار زمان بر و حساس بود و  همچنين چوب همه انواع درختان براي اين کاربرد مناسب نبود . 

روش ساخت بوم نقاشی

براي ساخت بوم اولين مرحله ساخت چهار چوب بوم است . براي ساخت چهار چوب  بوم مورد نظر ابتدا مي بايست ابعاد مورد  نظر را مشخص کرده و سپس با استفاده از چوب خشک براي ساخت چهار چوب اقدام کرده . در صورتي که چوب مورد استفاده کاملا خشک نباشد در گذر زمان ترک خورده و اثر نقاشي را خراب مي کند . 
مرحله بعد انتخاب يک پارچه مناسب است . براي ساخت بوم نقاشي ازانواع مختلف پارچه استفاده مي کنند . انواع پارچه هاي کنف ، کتان و کرباس براي ساخت بوم قابل استفاده است .
پس از برش زدن پارچه به اندازه مورد نياز و ثابت کرن آن بوسيله منگه بر چهارچوب بوم نوبت به سنباده زدن پارچه مي رسد. در روند سنباده زدن پارچه هرگونه ناصافي و گره موجود در پارچه از بين رفته و در نهايت سطحي يک نواخت و هموار حاصل خواهد شد . 
در مرحله بعد نوبت بهخ آستر کشي بوم مي رسد . آستر کشي به معناي پوشاندن سطح پارچه بوم با مواد است . براي آستر کشي پارچه بوم از چسب چوب و يا سريش استفاده مي شود و اين مواد را به وسيله قلمو روي سطح پارچه مي کشند به طوري هيچ قسمتي از بوم مواد نخورده باقي نماند . اين مرحله را مي توان با توجه به غلظت مواد و دقت کسي که بوم را مي سازد چندين بار تکرار کرد . 

بوم نقاشی برای تکنیک رنگ روغنی قابل استفاده است .

روش تشخيص بوم مرغوب 

بوم هاي نقاشي با توجه به نوع چوب ، نوع پارچه ، نوع مواد مورد استفاده براي آستر کشي و دقت فردي که بوم را ساخته داراي کيفيت هاي مختلفي هستند . با توجه به اين که استفاده از يک بوم نا مرغوب و بي کيفيت مي تواند منجر به هدر رفتن زمان ، انرژي و هنر نقاش شود انتخاب بوم يکي از اصلي ترين و مهم ترين مراحل به شمار مي رود و به نقاشان توصيه مي شود در مرحله انتخاب بوم نهايت دقت و حساسيت را به خرج  دهند . بسياري از نقاشان حرفه اي به منظور حصول اطمينان از کيفيت نهايي کار شخصا براي ساخت بوم مورد نياز خود اقدام مي نمايند . 
با توجه به اهميت بسيار زياد کيفيت بوم نقاشي در نتيجه نهايي در اين بخش به برخي از روش هاي تشخيص بوم مرغوب و باکيفيت از بوم نا مرغوب و بي کيفيت اشاره خواهيم کرد .
در اولين مرحله مي توان بوم مورد نظر را در مسير تابش نور قرار داد و به آن نگاه کرد در صورت وجود هر گونه روزنه يا نقطه نوراني که قدرت تابش نور از آن قسمت با ساير قسمت ها تفاوت داشت بوم مورد نظر به خوبي آستر کشي نشده است . 
در مرحله دوم براي تشخيص مرغوبيت بوم با ناخن به پشت پارچه بوم بکشيد در صورتي که رد ناخن به جاي نماند بوم مورد نظر از کيفيت خوبي برخوردار است . 
يکي ديگر از روش هاي تشخيص مرغوبيت بوم نقاشي تا کردن قسمتي از پارچه بوم در قسمت پشتي بوم است در صورتي که پس از تا کردن مواد آستر کشي از روي پارچه جدا نشود بوم مورد نظر مرغوب است . 
در نهايت در زمان استفاده از بوم مرغوب رنگ نبايد به پشت پارچه نشت کند . 

برخی از نقاشان حرفه ای خودشان برای ساخت بوم اقدام می کنند .

ثبت نام دوره آموزش نقاشی روی بوم

 

تکنيک هاي نقاشي قابل اجراي روي بوم 

در ميان انواع تکنيک هاي نقاشي تکنيک رنگ روغني ، تکنيک رنگ آکروليک و تکنيک گواش از تکنيک هاي قابل اجرا روي بوم به شمار مي روند که در ادامه به معرفي هريک از اين تکنيک ها خواهيم پرداخت . 
رنگ هاي روغني رنگ هايي هستند که حلال آن ها تينر بوده و يکي از جذاب ترين تکنيک ها براي نقاشي روي بوم به شمار مي رود و از جلاي خاصي برخوردار هستند . رنگ هاي روغني با استفاده از انواع قلموهاي متناسب با سايز طرح مورد نظر روي بوم نقاشي به کار برده مي شوند . از مزاياي کار بار رنگ هاي روعني مي توان قابليت ترکيب رنگ ها ، سايه زدن و در نهايت امکان هر گونه مانور روي طرح مورد نظر را برشمرد و از معايب آن مي توان بوي شديد تينر ، پاک کردن قلمو و مدت زمان به نسبت زياد براي خشک شدن کار اشاره کرد . 
رنگ هاي آکروليک نيز از گروه رنگ هايي هستند که به صورت تخصصي براي کار روي بوم نقاشي مناسب هستند اگرچه قابليت کار روي انواع مقوا را نيز دارند . حلال رنگ هاي آکروليک آب است و به همين دليل در مقايسه با رنگ هاي رنگ روغن به سهولت بيشتري مورد استفاده قرار مي گيرند ، شستن و تميز کردن قلموها بسيار ساده و مدت زمان مورد نياز براي خشک شدن کار نيز بسيار کوتاه است اما در مقايسه با رنگ هاي روغني قابليت ترکيب و سايه زني بسيار کمتري دارند و براي کارهايي با سبک رئال کمتر مورد استفاده قرار مي گيرند . 
آخرين تکنيک قابل استفاده و اجرا بر روي بوم نقاشي تکنيک گواش است که به طور معومل روي انواع کاغذ و مقوا مورد استفاده قرار مي گيرد اما قابليت اجراروي بوم را نيز داشته . حلال گواش آب بوده ، گواش در مقايسه با رنگ هاي روغني وآکروليک به سرعت خشک مي شود اما جلا و نماي رنگ هاي روغني و آکروليک را نداشته . 

دوره هاي آموزشي نقاشي روي بوم 

دوره هاي آموزشي نقاشي روي بوم دوره هاي هستند که فراگيران با کليه تکنيک هاي قابل اجرا روي بوم نقاشي آشنا مي کند . در اين دوره هاي آموزشي که به صورت جداگانه و يا در قالب يک پکيج قابل ارائه به متقاضيان و علاقه مندان  مي باشد فراگيران با انواع قلمو ، انواع رنگ هاي روغني ، رنگ هاي آکروليک ،  گواش ، حلال ها و روش هاي و متدهاي کار با آن ها آشنا خواهند شد . 
با توجه به استقبال چشمگير عامه مردم از دوره هاي آموزشي هنري و بالاخص هنر نقاشي برخي مراکز معتبر آموزشي در راستاي پاسخ گويي به نياز متقاضيان و با اخذ کليه مدارک و مجوزهاي مورد نياز از سوي مراجع ذيصلاح اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي نقاشي روي بوم و ارائه گواهينامه نقاشي روي بوم کرده اند . 
يکي ازاين مراکز معتبر آموزشي مرکز آموزش مجازي پارس است که با همکاري با اساتيد برتر و مجرب اين حوزه اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي نقاشي روي بوم و ارائه مدرک نقاشي روي بوم کرده است . با توجه به اين که کليه دوره هاي آموزشي اين مرکز به صورت غير حضوري و در قالب آموزش هاي آنلاين و بسته هاي آموزشي به فراگيرن ارائه مي شود علاقه من دان و متقاضيان با هر شرايط و هر ميزان مشغله مي توانند در اين دوره آموزشي شرکت کرده و از مزاياي آن بهره مند شوند . 
فراگيران با شرکت در دوره هاي آموزشي نقاشي روي بوم مرکز آموزش مجازي پارس علاوه بر کسب اطلاعات ، توانايي ، مهارت و قابليت هاي مورد نياز براي نقاشي روي بوم درپايان دوره موفق به اخذ مدرک نقاشي روي بوم معتبر مورد تائيد سازمان فني و حرفه اي کشور نيز خواهند شد و با اخذ اين مدرک معتبر علاوه بر اين که مي توانند براي ورود به بازار کار داخلي اقدام نمايند مي توانند در صورت تمايل به مهاجرت شانس دريافت ويزاي خود را افزايش داده و در بازارهاي جهاني نيز شانس ورود به بازار کا داشته باشند . 
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس