بورس اوراق بهادار چیست ؟

بورس اوراق بهادار چیست ؟

بورس اوراق بهادار یکی از انواع بورس است که در آن مورد معامله سهام شرکت ها و اوراق و اسناد مشارکت است .این معاملات در بازار بورس بر اساس قوانین و مقررات مصوب انجام می پذیرد. در این مقاله ابندا به معرفی بورس و انواع آن وسپس به تفصیل به معرفی بورس اوراق بهادار خواهیم پرداخت . 
بازار بورس مانند همه بازارها مکانی برای خرید و فروش ، مبادله و معامله است با این تفاوت که کالا های مور معامله در بازار بورس با کالاهای مورد معامله در سایر بازارهای بورس  تفاوت دارد . کالاهای مورد معامله در بازارهای بورس جهانی به دو دسته عمده تقسیم بندی می شوند . تقسیم بندی انواع کالا در بازار بورس به شرح زیر می باشد . 
کالاهای واقعی : کالاهای واقعی به آن دسته از کالاها اطلاق می شود که از نظر فیزیکی قابل رویت هستند و یا به بیان دیگر وجود فیزیکی دارند . انواع ملک ف خانه ، آپارتمان ، طلا ، فلزات گرانبها و کلیه کالهای قابل رویت در زمره کالاهای واقعی قرار می گیرند . 
کالاهای کاغذی : کالاهای کاغذی به آن دسته از کالا اطلاق می شود که وجود خارجی نداشته و از نظر فیزیکی قابل رویت نمی باشند . عدم وجود خارجی این دسته از کالاها به مفهوم ارزش کم آن ها نیست و کاملا برعکس برخی از این کالاها از ارزش بسیار بالایی برخوردار هستند . از عمده ترین و باارزش ترین انواع کالاهای کاغذی می تواند به انواع اوراق بهادار، اوراق مشارکت و غیره اشاره کرد . 

ثبت نام دوره بورس

بازار بورس یک بازار پر ریسک است

تاریخچه بورس 

برای پیدایش کلمه بورس روایات مختلفی وجود دارد . روایت اول این که بورس کلمه ای است با ریشه فرانسوی مفهوم این کلیه کیف پول است که در گذر زمان برای بازارهای بورس نیز مورد استفاده قرار گرفته است . 
و روایت دوم این که  واژه بورس برگرفته  از نام خانوادگی شخصی به نام واندر بورس است  که  تجار وصرافان شهربرای انجام داد و ستد و معاملات مورد نظر خود  مقابل خانه او  تجمع می کردند  از آن پس به اماکنی که محل دادوستد بود بورس گفته می شد. 
اولین بورس اوراق بهادار در سال 1460 میلادی و در شهر آنورس بلژیک تشکیل شد . این شهر از نظر موقعیت تجاری بسیار پر رونق بود و برای تاسیس اولین بازار بورس گزینه بسیار مناسبی محسوب می شد . پس از آن دومین مرکز بورس دنیا در اوایل قرن 17 میلادی در شهر آمستردام تشکیل شد که این شهر هم از نظر موقعیت اقتصادی گزینه بسیار خوبی برای راه اندازی بازار بورس محسوب می شد .  

ورود به بازار بورس می تواند تبعات مالی خوبی به همراه داشته باشد

آشنایی با انواع بورس

بازار بورس با توجه به انواع مختلف کالاهایی که در آن مورد معامله قرار می گیرد به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود . تقسیم بندی بازارهای بورس به صورت زیر می باشد : 
بازار بورس کالاهای واقعی اولین نوع بازار بورس است . در بازار بورس کالاهای واقعی خرید فروش انواع کالاهای واقعی ارزشمند و پر مصرف انجام می شود . کالاهای مورد معاله دراین بازار عبارتند از انواع فلزات گرانبها اعم از طلا ، نقره و غیره ، نفت ، گندم و بسیاری از انواع کالاهای پر مصرف و قیمتی دیگر .
دومین نوع بازار بورس در طبقه بندی  بازارهای بورس بازار بورس  ارز می باشد . بازار بورس ارز همان طور که از نامش نیز بر می آید بازاری بورسی است که  انجام معاملات و خرید و فروش  ارز یا همان وجه رایج کشورهای مختلف دنیا در آن جریان دارد  . بازارهای  بورس ارز در همه جای دنیا در زمره  فعال ترین ، پر رونق ترین و پر منفعت ترین بازارهای بورس دنیا  به شمار می روند از پرطرفدارترین بازارهای بورس هستند  اما درکشور ایران به دلیل برخی مشکلات و خاص اوضاع اقتصادی بازار بورس ارز وجود ندارد . 
سومین نوع بازار بورس در تقسیم بندی بازارهای بورس بازار بورس اوراق بهادار می باشد .در بازار بورس اوراق بهادار خرید و فروش انواع کالاهای کاغذی از قبیل اوراق مشارکت ، اوراق و اسناد سهام  و غیره اتفاق می افتد .  

آشنایی با بورس اوراق بهادار 

بورس اوراق بهادار نوع سوم بازار بورس است که در آن معاملات کالاهای کاغذی ازقبیل سهام شرکت های مختلف ، اوراق مشارکت و غیره انجام می شود . کلیه معاملات انجام شده در بازار های بورس با رعایت قوانین و ضوابط مصوبه انجام می شود. بورس اوراق بهادار یک بازار رسمی ، معتبر با حمایت و پشتیبانی قانونی برای جذب سرمایه گذار و شراکت در اجرای پروژه های مختلف است . از آنجا که بازار بورس از اعتبار قانونی بسیاری برخوردار است هر دوطرف معامله یعنی هم سازمان ها ، شرکت های و ارگان هایی که به دنبال شریک و سرمایه گذار می گردند و هم افرادی که تمایل به سرمایه گذاری و شراکت دارند با خیا ل آسوده در این بازار به انجام معامله می پردازند . 
دلایل پیدایش بازار بورس اوراق بهادار 
در طول تاریخ همیه تاجران و سرمایه گذاران به دلایل زیادی تمایل به شراکت در کار داشته اند . دلیل اول کمبود سرمایه اولیه آن ها برای اجرای پروژه های بزرگ بود  دلیل دوم این که همیشه تجار و سرمایه گذاران به دنبال شریکی برای ضرر و زیان های وارده بوده اند مه به طبع در روند سود دهی کار نیز شریک خواهند بود . 
این روند شراکت و سرمایه گذاری اولیه در گذر زمان منجر به ایجاد بازارهای بورس اوراق بها دار شد . 
نخستین کمپانی که در دنیا از این روش استفاده کرد و این روش را در تاریخ تجارت دنیا به ثبت رسانید کمپانی هند شرقی بود.

ورود به بازار بورس نیازمند آشنایی با این بازار است

آشنایی با ارکان بورس 

بازار های بورس در سراسر دنیا بر چهار اصل یا چهار رکن  اساسی پایه گذاری شده اند . این چهار اصل یا رکن عبارتند از 1) شورای بورس که مسئولیت نظارت بر اجرای مقررات و و قوانین مصوبه را بر عهده دارد . 
2) هیات پذیرش اوراق بورس که مسئولیت تصمیم گیری در مورد پذیرش یا عدم پذیرش اوراق بها دار در بورس بورس را بر عهده دارد .
3) سازمان کارگزاران بورس و دبیر کل که مسئولیت تامین تسهیلات مورد نیاز به منظور خرید و فروش اوراق بهادار و نظارت ر روند انجام معاملات را بر عهده دارد . 
4) هیات داوری که وظیفه رسیدگی و قضاوت در مورد اختلافات به وجود آمده میان فروشندگان و خریداران را بر عهده دارد. 

ثبت نام دوره بورس

دوره های آموزش بورس 

بازار های بورس یکی از عرصه های بسیار فعال ، پر رونق ، رو به رشد و پر منفعت  در اقتصاد جهان به شمارمی روند و هر ساله بسیاری از سرمایه گذاران و تجار به واسطه فعالیت ها و سرمایه گذاری های مستمر خود در این حوزه به موفقیت های اقتصادی چشمگیر بسیاری نائل می شود . 
آنچه در این میان بسیار حائز اهمیت است نیاز به آشنایی کامل با روند سرمایه گذاری در این بازار است . با توجه به این که بازار بورس بازاری پر نوسان و بسیار ریسکی است ورود به این عرصه تنها به افرادی که از تخصص و تبحر کافی برخوردار هستند و در عین حال از قدرت ریسک پذیری بسیار بالا و روحیه سرمایه گذاری برخوردار هستند توصیه می شود . 
با توجه به رونق بازار بورس در سال های اخیر بسیاری از افرادی که تمایل به سرمایه گذاری در این حوزه دارند با شرکت در دوره های آموزشی بورس و یا به واسطه استفاده از مشاوره کارشناسان بورس و متخصصان بورس برای سرمایه گذاری در این حوزه اقدام کرده اند . 
دوره های آموزش بورس فراگیران را برای ورود به بازارهای بورس داخلی و خارجی آماده می سازد . در ادامه بهبرخی از مهم ترین عناوین و سرفصل های آموزشی دوره بورس اشاره خواهیم کرد .
آشنایی با مفهوم بورس و تاریخچه آن در جهان و ایران 
آشنایی با مزايا و معایب سرمایه گذاری دربازارهای بورس
آشنایی با مفاهيم پايه اي در بازار بورس
آشنایی با مفهوم سهم و انواع سهام اعم از سهام عام و سهام خاص 
آشنایی با انواع بورس و مولفه ای اصلی آن 
آشنایی با تالاربورس
آشنایی با تکنیک های مورد نیاز كارگزاران بورس
آشنایی با شرح وظایف شرکت های کارگزاری
آشنایی با فهرست رسمي بورس
آشنایی با مزاياي بورس اوراق بهادار 
آشنایی با دلایل سرمایه گذاری در بورس
آشنایی با تفاوت شركتهاي سهامي عام و خاص
آشنایی با شركت هاي سرمايه گذاري 
آشنایی با مفاهیم صورتحساب و سرمایه    
آشنایی با مفهوم سال مالي به 
آشنایی با صورتحساب سود و زيان
آشنایی با نمادهای معاملاتي باز و بسته 
آشنایی با مفهوم سهام غير فعال 
اشنایی با مفهوم شاخص بورس و شاخص قیمت 
آشنایی با شاخص بازده نقدي ، شاخص صنعت ، شاخص شرکت 
آشنایی با روشهاي كسب درآمد از بورس
آشنایی با قوانین بین المللی بازار بورس  
آشنایی با معيارهای رتبه‌بندی شرکت‌های کارگزاری بورس کالا
آشنایی با اركان بازاربورس  اوراق بهادار
آشنایی با جرايم و مجازات ها
آشنایی با محدودیت های بورس
آشنایی با اندیکاتور وانواع اندیکاتور
یکی از معتبر ترین مراکز آموزشی که با اخذ کلیه مجوزهای مور نیاز از سوی سازمان ها و مراکز ذیصلاح اقدام به برگزاری دوره های آموزشی بورس . ارائه گواهینامه بورس کرده است مرکز آموزش مجازی پارس است . 
مرکز آموزش مجازی پارس با ارائه دوره های آموزشی بورس به صورت کاملا غیر حضوری و در قالب آموزش های آنلاین و بسته های آموزشی بورس شرایط آشنایی با بازار بورس را برای متقاضیان و علاقه مندان با هر شرایطی و هر میزان مشغله کاری فراهم نموده است ، از این رو فراگیران می توانند با صرف کمترین زمان ، انرژی و هزینه در این دوره های آموزش شرکت کرده و از مزایای آن بهره مند گردند . 
فراگیران با شرکت در دوره های آموزشی بورس مرکز آموزش مجازی پارس علاوه بر کسب دانش ، تخصص ، توانایی ، مهارت و قابلیت های مورد نیاز برای ورود به این عرصه در پایان دوره موفق به دریافت مدرک بورس معتبر مورد تائید سازمان فنی و حرفه ای کشور نیز خواهند شد . علاوه بر کسب قابلیت های مورد نیاز برای سرمایه گذاری در بازار بورس می توانندبه عنوان تحلیل گر بورس ، کارشناس بورس و یا مشاور بورس مشغول به کار شوند . 
 

 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس