بهترین اصول تئوری موسیقی

تاریخچه پیدایش موسیقی در ایران :

موسیقی یک نوع هنر می باشد که کاملا شفاهی است و کمتر به نوشتاری پدید آمده است. موسیقی در کشور ایران از سابقه خیلی قدیمی برخوردار است. در گذشته در فرهنگ ایرانی، موسیقی از اهمیت قابل توجهی برخوردار نبوده است. ولی موسیقی غیر مذهبی به روش رقص و آواز شایع گردید

پیدایش تئوری موسیقی به دوره ساسانیان برمی گردد و نوشته های اولیه موسیقی ایران به آن زمان برمی گردد. از اصلی ترین و شناخته شده ترین موسیقی دانان می توان به دوره رامتین، یام شاد، باربد، نکیسا، آزاد و سرکش بودند .
تنظیم و هماهنگ سازی سیستم موسیقی به این صورت است که هفت ساختار مقامی معروف به خسروانی و سی مقام اشتقاقی و سیصد و شصت ملودی به آن ها معروف گردید.
با توجه به موسیقی در دوران ساسانی ، موسیقی تمدن اسلامی رشد کرد. در آن زمان رهبران مذهبی شروع موسیقی را حرام اعلام کره بودند زیرا می دانستند مایه فساد در جامعه است. بعدها عباسیان که به شیوه ساسانیان خود را اداره می کردند ، بعدهای دنیوی و غیر دینی موسیقی موسیقی افزایش یافت و هنر موسیقی رنگ تازه ای پیدا کرد.

از نمونه گواهینامه های معتبر پارس ، گواهینامه تئوری موسیقی است.

موسیقی دانان بزرگ چه کسانی بودند؟

ابوالفرج اصفهانی (Abu al-Faraj al-Isfahani) ، اسحاق موصلی (Ishaq al-Mawsili) ، ابراهیم موصلی (Ibrahim al-Mawsili)، ابونصر فارابی (Al-Farabi)، عبدالقادر مراغی(Abdülkadir Meragi)، قطب الدین محمود شیرازی (Qutb al-Din al-Shirazi)و صفی الدین ارموی(Safi al-Din al-Urmawi).

سازبندی : 

سازشناسی : بحثی که به وسعت صوتی سازها و تکنیک ها و توانایی های سازها و همچنین به نوع صدا مربوط می گردد. 
سازبندی : هنر تنظیم اثر برای سازهای مختلف، هنر انتخاب سازهای مختلف برای اجرای یک اثر موسیقی می باشد.
موتیف : کوچکترین جز در موسیقی نوت است و کوچکترین ساختار موسیقی با کلمه موسیقی که از مفهوم خاصی برخوردار است موتیف می نامند که به آهنگ ساز اجازه می دهد تا موسیقی گسترش پیدا کند.

الفبای موسیقی :

برای آشنایی با الفبای موسیقی ابتدا دوره های آموزشی را باید گذرانده باشید تا بتوانید تا الفبای موسیقی و گرامر زبان آن آشنا شوید.
الفبای موسیقی دارای هفت لایه اصلی است شامل نت های : دو - ر- می – فا – سل – لا – سی ) و علایم دیگر مانند پنج خط حامل staff  ، کلیدها ، Clefs  ، و ....

پنج خط حامل staff عبارتند از :

پنج خط حامل از پایین به بالا شمرده می شود 5،4،3،2،1 و به ترتیب نت هایی که روی این خطوط قرار بگیرند به ترتیب زیر نامگذاری می شوند :
می ، سل ، سی ، ر ، فا .
و بین خطوط حامل چهار خط به عنوان فاصله وجود دارد که اگر نت های بین این خطوط قرار بگیرند به ترتیب زیر شناخته می شوند.
فا ، لا ، دو ، می 
اگر نت های بالا با زبانه های سفید بر روی پیانو مقایسه شود در خواهید یافت ، زبانه های سیاه در پیانو، نیم پرده ها، پنج نیم پرده ، دوتایی و سه تایی و هر یک دیز # یا بمل b با زبانه های سفید موجود است.

خطوط حامل فرضی بزرگ Grand Staff  چیست ؟

شامل يازده خط كه اگر خط ششم را نقطه چين در نظر بگيريم.

گام های موسیقی در ایران : 

در موسیقی دو نوع گام وجود دارد به نام های مینور و ماژور که هر یک صدا و احساس ویژه خود را نشان می دهند و دیگر گام های دیگر که از نوع گام های اسپانیایی و گام عربی است.
گام اصلی در موسیقی به گام مینور و ماژوراست که هر کدام هفت نت دارند و این هفت نت می شود در نت های به کار (گام دوماژور) دیز دار و یا بمل دار ساخته شده اند.
گام های ماژور را به گام های ملایم تر و گام های مینور به گام های با صدای بم تر و خشن تر نسبت داده اند.
برای آشنایی بیشتر با گام های موسیقی گذراندن دوره موسیقی تئوری الزامی است.

در دوره آموزش تئوری موسیقی قواعد نوشتن نت های موسیقی پرداخته می شود.

انواع سازهای موسیقی :

هر وسیله ای که با آن می توان به نواختن پرداخت ساز می نامند. 
هر وسیله ای که صدا بدهد می توان ساز نامید، ولی وسایلی ساخته شده اند که فقط مخصوص اجرای موسیقی می باشند.
در گذشته وسیله تولید موسیقی را صدای انسان می دانستند. بعدها انواع سازهای کوبه ای و بعد از آن، سازهای بادی سابقه بیشتری دارند. 
سازهای زهی در فرهنگ های مختلف بشری به کار رفته است و در میان فرهنگ های آن ها دگرگون شده است از این گونه سازها در مناطق مختلف جهان دیده می شود که هر یک تفاوت های خاصی باهم دارند.
با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری الکترونیک ، سازهای الکترونیک راه زیادی برای خود باز کرده اند. کاربرد رایانه در تولید موسیقی صورت جدیدی از مفهوم ساز را در برابر موسیقی دانان شایع شده است.
بررسی و طبقه بندی و شناخت سازها را (سازشناسی) یا (ارگانولوژی) می نامند. 

سازها به صورت های مختلف تقسیم بندی شده اند ولی آشناترین سازها به سازهای زهی، سازهای بادی، سازهای کوبه ای، سازهای صفحه کلید دار، سازهای الکترونیک و صدای انسانی است.

سازهای زهی : 

با سازهای زهی در موسیقی صدا از ارتعاش زه یا تار یا سیم تولید می گردد که با زخمه زدن و یا کشیدن کمان و آرشه بر روی این زه ها صدای مورد علاقه از ساز در می آید.

بخش بندی سازهای زهی : 

- باغلاما 
- بالالایکا 
- بربط
- تار
_ تار باس
- تنبور
 - چگور 
- چونگیر
- چنگ 
- دولسیمر
- دیوان
- دوتار
-رباب
- سلانه
- سه تار
- سی تار
- سنتور
- شورانگیز
- قیچک
- کنترباس
- کمانچه
- گیتار
- قاویز 
- قوپوز 
- قیجاق 
- عود 
- لوت 
- مراژ 
- ویولون 
- ویولون آلتو 
- ویولا
- ویولا داگامبا 
- ویولای باس
- ویولن سل
- ماندولین 
- هارپ
- یوکه لیلی

ضرب (Beat) در موسیقی : 

دونوع صدا در موسیقی وجود دارد اول آن که صداهای معمول شامل صدای پرندگان، صدای بوق ماشین ها، صدای موتور و ... و صدای دیگر که دارای نظم خاصی هستند مثل صدای تیک تاک ساعت که یکی از ویژه ترین مشخصه های اصلی صدای موزیکال نظم خاص می باشد و بعد تکرار آن نظم و الگو است.
می توان ضرب در موسیقی را به لحظه های موسیقی نامید. 

نکته ها :

برای یادگیری تئوری موسیقی بهتر است آموزش های لازمه از طرف پارس را گذرانده تا بتوانید مبانی نت نویسی و نت خوانی که مهم ترین بحث است را فرا بگیرید.  
در زمان خواندن و نواختن موسیقی از یک مترونوم استفاده شود زیرا کمک می نماید تا نت ها با ارزش درست نواخته شوند.
توجه نمایید شاید در ابتدا نواختن نت های موسیقی در ابتدا کند صورت گیرد ولی بعد از مدت زمانی خواندن و نوشتن جزئی از وجود شما خواهد شد و با تمرکز کافی می توانید موسیقی را بدون فکر کردن بخوانید.
خواندن نت های موسیقی شما را به تکنیک ها و گام ها و نواختن یک ساز موسیقی آشنا می نماید.

muzik  تئوری موسیقی نحوه اجرای موسیقی است

دوره آموزش تئوری موسیقی : 

مرکز آموزش مجازی پارس برای علاقمندان به هنر از جمله موسیقی و کسانی که می خواهند با اصول اولیه و اصل موسیقی آشنا شوند، دوره آموزش تئوری موسیقی ارایه نموده است که در پایان دوره به تمام دانشپذیران مدرک معتبر و گواهینامه تئوری موسیقی اعطا می نمایند.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس