برای مقاله نویسی باید چه مراحلی را طی کرد؟

برای مقاله نویسی باید چه مراحلی را طی کرد ؟ 

تعریف مقاله نویسی 

مقاله در لغت به معنای، سخن، گفتار، قول و بحث است ؛ علاوه بر این، مقاله نوشته و یا رساله ای است که نتایج مجموعه ای از پژوهش های علمی و تحقیقی در آن ذکر شده و  از این جهت، یک دانشنامه آکادمیک محسوب میشود. غالبا، مقاله نویسی با اهداف مشخصی انجام شده و باید برای نوشتن انواع مقاله مراحل مشخصی را طی کرد. 
به طور معمول، مراحل مقاله نویسی در هر مقاله شامل عنوان مقاله، نوشتن نام نویسندگان، ارایه چکیده و کلید واژه، مقدمه، پیشینه پژوهش، هدف کلی، پرسش های اصلی، یافته ها ، بحث و نتیجه گیری، تقدیر و تشکر، فهرست منابع و پیوست ها هستند. در صورتی که هر کدام از این مراحل نادیده گرفته شوند، از اعتبار مقاله کاسته شده و امکان قبول نشدن آن وجود دارد. با این حال ، دانشجویان و اساتیدی که آموزش اصول مقاله نویسی را گذرانده باشند، با این مراحل و اهمیت اجرای آنها آشنایی بیشتری دارند. 
موضوعاتی که در این مقاله به آنها می پردازیم شامل تعریف مقاله نویسی ، مراحل مقاله نویسی، روش مقاله نویسی، آموزش اصول مقاله نویسی، دوره اصول مقاله نویسی ، مدرک اصول مقاله نویسی ، گواهینامه اصول مقاله نویسی ، مقاله علمی و ساختار مقاله نویسی هستند. 

ثبت نام دوره آموزش مقاله نویسی

یک مقاله حاصل پژوهش های علمی است.

مراحل مقاله نویسی

با توجه با اینکه، انواع مقاله ها در گروه رساله های علمی جای میگیرند بنابراین، باید به نوعی نوشته و شرح داده شوند که مخاطب از روند انجام آن کاملا اطلاع پیدا کرده و واقعی و علمی بودن آن را درک کند. از این نظر، مراحل مقاله نویسی شامل : 
عنوان مقاله: عنوان مقاله بیانگر هدف و هویت مقاله بوده و خواننده با توجه به آن برای خواندن مقاله تصمیم میگیرد. 
چکیده : در واقع، چکیده خلاصه ای از مطالب مقاله را بیان کرده و تصویر کلی از آن در اختیار خوانده میگذارد. 
 کلید واژه: غالبا، نویسندگان مقاله، کلید واژه ها را یا بر اساس اصطلاح نامه ها  و یا تصمیم خود انتخا میکند. 
 مقدمه: مقدمه یک مقاله باید با کلماتی شروع شود که به اهمیت مقاله تاکید کرده و ذهن خواننده را برای خواندن مقاله آماده کند. 
طرح مسئله: در این بخش، مسئله مورد نظری که قرار است در مورد آن بحث شود، بیان شده و خواننده به چالش کشیده میشود. 
تعیین اهداف پژوهش: نویسنده مقاله حتما باید هدف خود از نوشتن این مقاله توضیح دهد.  
 پیشینه پژوهش : نویسنده باید مقاله خود را به دیگر مقالاتی که در این زمینه نوشته شدند ارتباط داده و خواننده را به مطالعه بیشتر در این زمینه ترغیب کند. 
روش تحقیق: در این بخش ، نویسنده باید ذکر کند که اطلاعات آماری خود را از شیوه های میدانی جمع آوری کرده یا کتابخانه ای و قصد دارد چگونه آنها را تحلیل کند.  
بدنه اصلی مقاله : در این بخش، تمام جزئیات و گزارش کاملی از پژوهش های انجام شده ارایه میشود. 
نتیجه گیری: در این بخش، از یافته های مقاله به صورت علمی نتیجه گیری میشود. 
 تقدیر و تشکر: غالبا، در همه مقاله ها از افرادی که به نوعی در نوشتن مقاله همکاری داشتند تشکر و قدرانی میشود. 
 فهرست منابع : نویسنده در پایان مقاله، مشخصات کامل تمام منابعی که از آنها برای نوشتن مقاله استفاده کرده است را ذکر کند. 

مقاله نویسی باید طی مراحل مشخصی انجام شود.

آموزش اصول مقاله نویسی

هر نویسنده و یا پژوهشگری که مقاله معمولی و یا علمی مینویسد، لزوما از اصول مقاله نویسی اطلاع داشته و میدان که باید چه قوانینی را رعایت کند. علاوه براین، این افراد باید دوره اصول مقاله نویسی را گذرانده و در این زمینه تجربه کافی داشته باشند تا مقالاتی که مینویسند پذیرفته شده و بعدا بتوان از آنها به عنوان یک مرجع معتبر استفاده کرد. غالبا، افراد و محقق هایی که در زمینه مقاله نویسی تبحر دارند، گواهینامه اصول مقاله نویسی دریافت کرده و میتوانند اصول مقاله نویسی را به دیگران نیز بیاموزند.
در راستای آموزش تکنیک های نوشتن انواع مقاله، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزش اصول مقاله نویسی را برای علاقمندان به مقاله نویسی ارایه کرده است. دوره اصول مقاله نویسی برای دانش پذیرانی که برای فعالیت های علمی خود نیازمند نوشتن مقاله هستند، کاربردی و مفید بوده و موجب میشود تا آنها بتوانند با استفاده از منابع موجود، مقالات علمی قابل قبولی بنویسند. علاوه بر این، در پایان دوره، به دانش پذیرانی که در ازمون آنلاین دوره نمره حد نصاب کسب کنند، مدرک اصول مقاله نویسی اعطا میشود.

روش مقاله نویسی

نوشتن انواع مقالات علمی، مستلزم داشتن دانش و اطلاعات در آن زمینه بوده و البته باید برای خواننده هم جذاب باشد. از این جهت، نویسنده ها باید علاوه بر گذراندن دوره اصول مقاله نویسی ، روش مقاله نویسی منحصر به فردی داشته و تمام نکات مورد نظر خود را در آن مقاله لحاظ نمایند تا بتوانند منظور خود را منتقل کنند. علاوه براین، نویسنده ها باید پیش از مقاله نویسی نکات کلیدی را فرا بگیرند که عبارتند از :
نویسنده ها میتوانند برای نوشتن مقاله از افرادی که در این زمینه تجربیات ارزنده ای دارند کمک بگیرند. 
نویسنده ها میتوانند از روش های مقاله نویسی که موفق بوده اند استفاده کرده و مقاله خود را بر اساس آن تنظیم کنند. 
نویسنده ها باید انواع مقاله ها را مطالعه کرده و با ساختارهای آنها آشنا شوند تا بتوانند نکات مهم را به شیوه های جدید در مقاله خود بگنجانند. 
نویسنده ها میتوانند در کارگاه های مقاله نویسی شرکت کنند و از این طریق کسب تجربه کنند.  
نویسنده ها باید برای مقاله خود چارچوب مشخصی را انتخاب کرده و ضرورتی ندارد که اولین مقاله، کامل و بی نقص باشد. علاوه براین، نویسنده ها میتوانند از افرادی که گواهینامه اصول مقاله نویسی دریافت کردند، کمک گرفته و مهارت های خود را ارتقا دهند. 
نویسنده ها میتوانند آثار خود را ابتدا برای هملایش ها فرستاده و با اینکار در مورد کیفیت و کمیت مقاله های بعدی تجربه کسب کنند. 

همه مقاله ها باید قبل از انتشار مورد تایید قرار بگیرند.

ثبت نام دوره آموزش مقاله نویسی

مقاله علمی

نوشتن مقاله علمی، مستلزم آگاهی از یافته ها و اقدامات علمی در زمینه مورد نظر و پرسیدن نظر کارشناس ها در مورد صحت و سقم آنهاست. علاوه براین، مقاله های علمی باید با حساسیت بیشتری نوشته شده و معیارها و ملاک هایی برای انتخاب محتوای آن در نظر داشت. غالبا، دانشمندان و محققینی که گواهینامه اصول مقاله نویسی دریافت کرده و از کلیات و جزئیات یک مساله علمی آگاهی دارند، با توجه به این معیارها مقاله مینویسند : 
آنها موضوع تحقیق را با توجه به نیاز جامعه انتخاب کرده و از ایده های خلاقانه بهره میبرند. 
آنها در مورد مسایل علمی، منطقی فکر میکنند. 
آنها کلی گویی نکرده و به جزئیات مطالب علمی می پردازند.  
آنها ابتدا تفکر کرده و تلاش خود را برای متمایز کردن مجهول از معلوم میکنند. 
آنها با توجه به موضوع مقاله،  از ساختار مقاله نویسی مدرن بهره میبرند. 
آنها همه بخش های مقاله را به هم مرتبط کرده و بین آنها انسجام به وجود می آورند.  


 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس