ایمن سازی کار در ارتفاع

ایمنی کار در ارتفاع 
ایمنی چیست ؟

ایمنی تعریف های مختلفی دارد که شامل :
- پیشگیری از هر نوع خطر در برابر حوادث بدون خبر که ممکن است جان شخص یا فضای کاری را در برگیرد.
- جدا کردن خود از خطر که ممکن است صدمه یا آسیب برساند و همچنین ریسک های غیرقابل قبول است.
- وسیله ای که سبب نگهداری نیروی انسانی و سرمایه در صنعت می شود.
ایمنی شامل مواردی مانند مقدار درجه دور بودن از خطر، که آن چه از تعریف های ایمنی آمده است در خصوص شرایطی که دارنده ظرفیت رساندن آسیب به پرسنل و ابزارات و ساختمان ها و از میدان به دور کردن مواد یا کم کردن کارایی در انجام یک وظیفه از قبل مشخص شده است. ایمنی صد در صد یا نمی تواند خود به خود وجود داشته باشد و در اصل ایمنی حفاظت مربوط به خود است که در برابر خطرات وجود دارد که باعث پیشگیری می گردد.

ثبت نام دوره آموزشی استاندارد کار در ارتفاع

مدرک کار در ارتفاع برای افراد برای کار الزامی است

عامل های مهم در مدیریت ایمنی :
- برنامه ریزی ایمنی 
- تنظیم ایمنی و کارهای آن 
- راهنمای برنامه های ایمنی
- کنترل کارها و نتیجه های بدست آمده

کار در ارتفاع : 

هر کاری که  قرار است در ارتفاع بیش از 1/2 متر انجام گیرد کار در ارتفاع گفته می شود.


شخصی قابل اطمینان است که آموزش دیده باشد و توانایی و مهارت هر نوع کار در ارتفاع را داشته باشد و دارنده گواهینامه کار در ارتفاع باشد به همین دلیل است که می تواند انجام هر نوع فعالیت در ارتفاع زیاد را به روش ایمن شده داشته باشد. 
محافظت از سقوط :
به تمام وسایل و کارهایی که برای محافظت در برابر سقوط یا کم کردن عارضه ها و خطرات شامل از آن انجام می گیرد.

روش های ایمن انجام کار در ارتفاع :

- سامانه محدود کننده : سامانه ای که از فرد در موقعیت سقوط پیشگیری کرده و به دو صورت عمومی همانند ، حصار حفاظتی و فردی شامل نقطه اتصال ، جذبه انرژی و کمربند ایمنی کامل بدن مورد استفاده قرار می گیرد.
- سامانه متوقف کننده : روشی که با استفاده از وسایل و ابزارهای متناسب، در وضعیت سقوط ، با دریافت انرژی از سقوط سبب کم شدن صدمات و جراحت ها به وجود آمده از کار در ارتفاع می شود، که به دو روش فردی شامل ، کمربند دور بدن، طناب ایمنی و همانند آن ها شامل تور ایمنی مورد استفاده قرار می گیرد.
- دسترسی با طناب : تشکیل شده از دو سامانه امن جدا : که یکی از آن ها به عنوان طناب دسترسی و دومی با استفاده از طناب پشتیبان حساب می شود که تشکیل شده از کمربند، کمربند کامل دور بدن به همراه وسایل دیگر برای صعود و برگشت به حالت اولیه کار ، و یا برگشتن به حالت اولیه استقرار مورد استفاده قرار می گیرد.
- فاصله ایمن : کمترین فاصله که برای پیشگیری از برخورد فرد در هنگام سقوط با سطح مبنا مورد استفاده قرار گرفته می شود.
کمربند ایمنی وسیله ای برای گرفتن کمر می باشد که نوع آن از الیاف طبیعی و یا حتی مصنوعی می باشد.
شوک گیر وسیله دیگری که در ایمنی کار در ارتفاع مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل کاهش اثر نیروی ضربه به وجود آمده از سقوط است.
هر محیط یا فضای کاری باید همراه با اصول بهداشتی ایمنی و زیست محیطی همراه باشد. که خطرات که ممکن است در کار به شکل های مختلف پیش آید بتوان با برنامه ریزی و نظارت دقیق نتیجه ای به دنبال داشته باشد که در بعضی از مواقع اصلا نمی توان آن ها را کنترل کرد و قابل جبران نمی باشد. پس می توان گفت با شناسایی دقیق درباره آسیب های شغلی و در نظر گرفتن برنامه های کنترلی و پیشگیرانه به علت وجود بازتاب های ناگوار در فضای کار برگشت ناپذیر است. کار در ارتفاع از مواردی است که در فضای کاری گوناگون به صورت هر روزه و یا برای انجام برنامه های تعمیر و نگهداری انجام می گیرد. شرایط منحصر کار در ارتفاع ، آن را به فعالیتی مخصوص از نوع خطرات و واکنش  های احتمالی آن تبدیل نموده است. با این وضع ، کارهای خاصی را برای اطمینان یافتن از برقراری ملاحظات ایمنی ، بهداشت و محیط زیست لازم خواهد داشت.

رعایت بهداشت و ایمنی از ملزومات کار است

نکات ایمنی کار در ارتفاع :

- قبل از شروع به کار باید از این افرادی که دوره آموزش کار در ارتفاع را گذرانده اند و ترسی از ارتفاع ندارند اطمینان حاصل کرد و پیش از کار حتما آن ها را از نظر روحی و روانی مورد بررسی قرار داد.
- پیش از آغاز کار در ارتفاع کنار خطوط هوایی برق فشار ضعیف، باید برای این روش به مسئولین و ناظرهای مربوطه خبر داد تا کارهای مورد لازم مانند قطع جریان ،  تغییر یکدفعه ای یا همیشگی جهت یا روکش نمودن خطوط کنار ساختمان با لوله های پلی اتیلن سا شلنگ های لاستیکی و دیگر موارد همانند آن اقدامات لازمه را انجام دهند.
- در زمان شروع بادهای تند که سرعت آن ها خیلی می باشد. کار در ارتفاع نباید صورت گیرد زیرا موجب خسارت های جبران ناپذیری می شود.
- در زمان شروع رعد و برق های شدید هم باید کار در ارتفاع را به علت آن ممکن است فرد دچار برق گرفتگی و یا محیط دچار آتش سوزی شود استفاده از داربست های فلزی ممنوع می باشد.
- در زمان بارندگی، هر کاری در کنار تجهیزات برقی اعم از جوشکاری در بخش کار در اثر باران لغزنده شود ، ممنوع می باشد.
- زمانی که نور کافی در محیط کار وجود نداشته باشد و یا در شرایطی که گرد و خاک و یا بارش باران موجود است دید کافی به اندازه نباشد ، باید عملیات کار در ارتفاع تعطیل شود.
- افراد در ارتفاع کار هستند از دید 4/10 برخوردارند باید با عینک یا بدون عینک باشند.

ایمن سازی کار در ارتفاع :

مراحل ایمن سازی عملیات کار در ارتفاع شامل چند مورد به شرح زیر است :
1- دوری از کار در ارتفاع و یا به کارگیری قسمت هایی از عملیات که امکان به کارگیری در سطح زمین در مواقعی  که ممکن است وجود داشته باشد.
2- در مواقعی که نیاز است کار در ارتفاع انجام شود است از روش ها و تجهیزات مختلف استفاده شود که باعث از بین رفتن خطر در موقع کار می شود.
3-  در مواقعی دیگر که امکان ندارد سقوط وجود داشته باشد از روش ها و تجهیزاتی استفاده می گردد که ارتفاع سقوط و همچنین خسارت وارد شده از سقوط کم می گردد.
نکته : فاصله ایمن است که از برخورد فرد در زمان سقوط با سطح زمین مورد استفاده قرار گیرد.

گواهینامه کار در ارتفاع از مزایای کار در ارتفاعات می باشد

ثبت نام دوره آموزشی استاندارد کار در ارتفاع

دوره آموزش  استاندارد ایمنی کار در ارتفاع :

مرکز آموزش مجازی پارس در نظر دارد افرادی را که علاقه به کار در ارتفاع دارند و می خواهند قبل از شروع به کار با اصول و قوانین کاری ایمنی در کار آشنا شوند دوره آموزش استاندارد ایمنی کار در ارتفاع را برگزار نموده است تا دانشپذیران به حرفه کاری خود دست پیدا کنند و همچنین پارس علاوه بر آموزش به تمام افراد شرکت در دوره بعد از آزمون مربوطه مدرک استاندارد ایمنی کار در ارتفاع و گواهینامه ایمنی کار در ارتفاع نیز اعطا می فرماید که با داشتن این گواهی کارگاه های مورد نظر اطمینان پیدا کرده و و به ان ها کار در ارتفاعات دهند و آن ها بتوانند مشغول به کار شوند. 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس