ایا میتوان روی مس طرح های برجسته کار کرد؟

ایا میتوان روی مس طرح های برجسته کار کرد ؟ 

طراحی روی مس

طراحی روی مس، یکی از شیوه های ساخت و ایجاد انواع صنایع دستی در کشورمان بوده که در برخی از شهر ها به صورت تخصصی تر انجام شده و لزوما بیانگر فرهنگ و هنر ایرانی است. علاوه بر این، هنرمندان و صنعتگران این صنعت، از انواع طرح های ساده و دشوار برای برجسته کار روی مس استفاده کرده و ظروف مسی را به شاهکارهای هنری تبدیل کردند. 
ایجاد طرح برجسته در مس کار ساده ای بوده و البته نیاز به دقت و تنظیم فشار دست دارد که با چند مرتبه تمرین کردن، بر آن مسلط خواهید شد. غالبا، استادکارهایی که کار برجسته سازی روی مس را انجام میدهند، در این زمینه تجربه کافی داشته و آنها نیز پیش از شروع خلق این آثار هنری، آموزش طراحی روی مس را گذرانده اند. 
عنوان هایی که در این مقاله شرح داده میشوند شامل طراحی روی مس، برجسته کاری روی فلز مس ، اموزش برجسته کاری و نقاشی روی مس، دوره برجسته کاری و نقاشی روی مس ، مدرک برجسته کاری و نقاشی روی مس ، گواهینامه برجسته کاری و نقاشی روی مس ، میناکاری روی مس ، قلمزنی و طراحی روی ورق مس هستند. 

ثبت نام دوره برجسته کاری و نقاشی روی مس

طراحی روی مس، یکی از شیوه های ساخت صنایع دستی مسی است.

برجسته کاری روی فلز مس 

برجسته کاری روی فلز مس، به دو شیوه خطی و سطحی انجام شده و برای اینکار میتوان از ابزارهای ساده کمک گرفت. به منظور برجسته کاری ، ابتدا باید طرحی که مورد نظرتان هست را به روی مس منتقل کنید. سپس، ورق مس را به پشت برگردانده و با استفاده از خودکاری، دور تا دور خطوط را گود کنید. میتوانید مجددا ورق مس را برگرداند و با خودکار همین حرکت را تکرار نمایید تا برجستگی طرح بیشتر شود. 
همچنین، میتوانید با استفاده از انواع قلم و یا چوب بستنی، بر برجستگی خطوط فشار واردکرده و آنها را گودتر کنید. علاوه بر این، میتوان با استفاده از خودکار، سطوح ناهموار و در نهایت بافتی را روی مس ایجاد کرد. طرح  روی مس ساده بوده و در صورتی میتوان آن را به عنوان یک وسیله تزیینی و یا دیوارکوب استفاده کرد که، پتینه شود. 
به منظور پتینه کردن قطعه مسی، باید آن را روی اجاق گاز قرار داده تا رنگ آن دوده ای شود. سپس، آن را در ظرف آب فرو برده و سپس خشک کنید. در مرحله بعد، روی آن قیر شل شده ریخته و اجازه دهید خشک شود. سپس، مجددا آنرا حرارت دهید تا لایه قیر ثابت شود. بعد از ثابت شده قیر، قطعه مسی را در آب فرو برده و بعد از خشک کردن، آنرا با استفاده از سیم ظرفشویی ساب بزنید. در این مرحله بخش های برجسته کار روشن و بخش های گود به رنگ تیره دیده میشوند. گذراندن دوره برجسته کاری و نقاشی روی مس به علاقمندان کمک میکند تا اینکار را با دقت و سرعت بیشتری انجام دهند. 

 

با استفاده از ابزار ساده میتوان روی مس طرح های برجسته ایجاد کرد.

اموزش برجسته کاری و نقاشی روی مس

طراحی روی مس، یکی از شیو های طراحی و ساخت آثار هنری است که انجام دادن آن به تجربه کافی نیاز داشته و قطعا افراد و هنرمندانی که با عمل طراحی و خصوصا طراحی روی مس اشنایی داشته و دوره برجسته کاری و نقاشی روی مس را گذرانده باشند، میتوانند آثار حرفه ای تر و چشم نوازتری بسازند. علاوه بر این، هنرمندانی که گواهینامه برجسته کاری و نقاشی روی مس  دریافت کرده باشند، به دیگر شیو های طراحی حرفه ای روی مس نیز اشنایی داشته و میتوانند آن را به دیگران نیز آموزش دهد. 
به منظور آموزش انواع طراحی بر روی مس، مرکز اموزش مجازی پارس به مدیریت میثم شکری ساز، دوره آموزش برجسته کاری و نقاشی روی مس را برای دانش پذیران علاقمند به هنر طراحی ارایه کرده است. دوره برجسته کاری و نقاشی روی مس مستلزم داشتن دانش کافی در زمینه طراحی و شناخت مس و قابلیت ها آن است. دانش پذیرانی که این دوره را انتخاب میکند، در نهایت با انواع طراحی های برجسته و مسطح و شیوه ساخت انواع دیوارکوب های مسی اشنا میشوند. در پایان دوره، به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین دوره نمره حد نصاب به دست آورده باشند، مدرک برجسته کاری و نقاشی روی مس اعطا میشود. 

میناکاری روی مس 

میناکاری ، هنر تزیین و نقاشی کردن روی فلزات مس، نقره و طلا است که در آن از رنگ های لعابداری که قابلیت پخته شدن دارند استفاده میشود. زمینه این نوع نقاشی ها، قرمز و سبز و آبی است و ترکیب آنها یادآور آبی اسمان است و از این جهت، این هنر ، میناکاری نامیده میشود. 
علاوه بر این، تاریخچه این هنر به پنج هزار سال قبل بر میگردد و قدیمی ترین آثاری که در این زمینه وجود دارند،  متعلق به دوره سلجوقیان است.  میناکاری، جز صنایع دستی اصیل و بی رقیب  اصفهان محسوب شده و نمونه های زیادی از این صنایع دستی در موزه های دیگر کشورها وجود دارد.  
این هنر، بر روی نقره و طلا انجام میشده اما اخیرا میناکاری بیشتر روی مس انجام میشود. البته از میان این فلزات، طلا مناسب ترین است زیرا میتوان طرح را با تمام جزئیات روی آن پیاده کرده و کیفیت آن در مقایسه با نقره و مس بهتر است. هنرمندانی که گواهینامه برجسته کاری و نقاشی روی مس دریافت کرده باشند، میتواند فلز مناسب را با توجه به طرح خود انتخاب کنند.  

 

قلمزنی روی انواع فلزات مس، نقره و برنج انجام میشود.

ثبت نام دوره برجسته کاری و نقاشی روی مس

تعریف قلمزنی 

قلمزنی ، یکی از هنرهای سنتی ایرانی است که جز هنرهای فلزکاری طبقه بندی میشود. این هنر نیز سابقه چندین هزار ساله داشته  و در دوره ساسانیان به شکوفایی رسیده است. در این هنر ، روی فلزاتی مانند برنج، مس، نقره و طلا طرح های مشخصی کشیده شده و سپس توسط قلم های فلزی، بر روی آنها کنده کاری میشود.  
این هنر نیز از جمله هنرهای اصیل اصفهان بوده که در آن، درون شی و یا ظرف مورد نظر را از قیر یا گچ پر میکنند تا صدای قلم هایی که بر ظرف زده میشوند کمتر شنیده شده و البته ظرف آسیبی نبیند. سپس، طرح مورد نظر را روی ظرف رسم کرده و با استفاده از چکش ها و قلم های خاص، به انتهای قلم کوبیده و شیارها و نقش هایی روی آن ایجاد میکنند. غالبا، استادکارهای قلمزن، دوره برجسته کاری و نقاشی روی مس را گذرانده و در این زمینه تجربه کافی دارند. 
در پایان کار، قیر را از ظرف جدا کرده و روی طرح های ایجاد شده ، گرده زغال می ریزند و سپس با روغن جلای سیاه آن را پوشش میدهند تا نقش ها به صورت خطوط روشن و تیره خود نمایی کنند. غالبا، قلمزنی به سه سبک اصفهانی، شیرازی  و تبریزی انجام میشود. در سبک اصفهانی ، چکش ها به صورت عمیق زده شده، در سبک شیرازی، بیشتر از طرح های گل و مرغ روی نقره استفاده شده و در سبک تبریزی، قلم ها به صورت کم عمق و صاف زده میشوند. 
نکته جالب اینجاست که سبک قلمزنی اصفهان دارای دو سبک قلم زنی برجسته و ریز است که با استفاده از سبک اول میتوان، طرح ها سه بعدی ایجاد کرد و از این نظر، این قلم زنی برای ساخت ضریح کارایی دارد. در کل، با استفاده از طراحی روی ورق مس میتوان آثار هنری خارق العاده ای ایجاد کرده و به هنردوستان دیگر شهرها و کشورها عرضه کرد. 

 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس