ایا روانشناسی رشد صرفا به روند زندگی کودکان می پردازد؟

ایا روانشناسی رشد صرفا به روند زندگی کودکان می پردازد ؟ 

تعریف روانشناسی رشد

روانشناسی رشد به این مقوله می پردازد که چگونه زندگی انسان ها در طول زندگی شان تغییر کرده و علت آن چیست. علی رغم اینکه، روانشناسی رشد در اصل به روند زندگی کودکان می پردازد اما، تفکر ، احساسات و رفتار افراد بالغ ، فرایند پیری و کل چرخه زندگی را نیز در بر میگیرد. همچنین، روانشناسی رشد به تاثیر اصل و ذات بر پروسه پیشرفت انسانی و تغییر در محیط و زمان نیز اشاره دارد. 
علاوه براین، این حیطه شامل تعامل بین ویژگی های فردی، رفتار فردی و فاکتورهای محیطی نیز شده و بسیاری از روانشناسان به این حیطه علاقمند هستند. قابل ذکر است که در این نوع از روانشناسی به موضوعاتی مانند روانشناسی کودکان، روانشناسی آموزشی، روانشناسی رشد، رشد کودکان و روانشناسی فرهنگی و ... نیز پرداخته میشود. غالبا، روانشناس هایی که در این حیطه تحصیل کرده و دوره روانشناسی رشد را گذرانده باشند، با باید و نبایدهای این روانشناسی آشنایی بیشتری دارند. 
سر فصل هایی که در این مقاله شرح میدهیم عبارتند از تعریف روانشناسی رشد، رشته روانشناسی، تست روانشناسی رشد، روانشناسی کودک، آموزش روانشناسی رشد، دوره روانشناسی رشد ، مدرک روانشناسی رشد ، گواهینامه روانشناسی رشد ، رشد شخصیت، روانشناسی رشد کودک و نظریه های روانشناسی رشد. 

ثبت نام دوره آموزش روانشناسی رشد


روانشناسی رشد به بررسی زندگی کودکان و نوجوانان می پردازد

رشته روانشناسی

رشته روانشناسی، یکی از رشته های علوم انسانی است که در مقطع کارشناسی ارشد، گرایش های فراوان و متنوعی داشته و علاقمندان میتوانند با توجه به توانایی خود یکی از آنها را انتخاب کرده و تا مقطع دکترا ادامه تحصیل دهند. رشته روانشناسی ، یکی از رشته هایی است که با استفاده  از آن میتوان به ذهنیات افراد پی برده و بر اساس آنها شخصیت فرد را شناسایی کرد. 
علاوه براین، در این علم، اندیشه ها و پدیده های آگاهانه و ناآگاهانه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و از نتایج آن میتوان برای بررسی و تجزیه و تحلیل رفتار اجتماعی و فردی استفاده کرد. افرادی که به عنوان روانشناس فعالیت میکنند لزوما باید تحصیلات آکادمیک داشته و آموزش روانشناسی رشد را گذرانده باشند، تا بتوانند به دیگران یاری برسانند. 

تست روانشناسی رشد

روانشناسی رشد، یکی از گرایش های روانشناسی است که در ابتدا بر زندگی کودکان تمرکز داشته و در حال حاضر، نگاهی گذرا به اتفاقات و فرصت های زندگی نوجوانان و جوانان نیز دارد. قابل ذکر است که این روانشناسی به بهینه سازی رشد انسان، توضیح رشد انسان ها و فرایند تغییرات انسان ها پرداخته و با استفاده از تست های خاصی، به سلامت این گروه های سنی می پردازد. 
علاوه بر این، در این تست روانشناسی رشد، انواع عوامل محیطی پیش از تولد و بعد از تولد ارزیابی شده و تاثیر آنها بر رشد و شخصیت کودکان بررسی میشود و در نهایت اگر معضل و یا مشکلی وجود داشته باشد، شناسایی شده و توسط روانشناس های کودک و یا رشد بررسی شده و برای آن راهکاری ارایه میشود. روانشناس های رشدی که گواهینامه روانشناسی رشد دریافت کرده باشند، میتوانند راهکارهای بهتر و موثرتری ارایه دهند. 

روانشناسی کودک

روانشناسی کودک، یکی از مهمترین بخش ها در روانشناسی رشد، روانشناسی کودک است که در آن به زندگی کودکان، انواع مهارت ها ی شناختی ، اجتماعی، احساسی و حرکتی که باید کسب کنند پرداخته میشود. این نوع از روانشناسی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و از این نظر، تمام عومل موثر بر رشد کودکان بررسی میشود تا در اینده برای آنها مشکل ساز نشود.  
مهترین نکته در روانشناسی کودک این است که ابتدا والدین و سپس، روانشناس ها باید به دقت رفتار، حرکات، گفتار، عادات، بازی و خواب کودکان را مشاهده کرده و تناقض ها را به موقع شناسایی کنند. علاوه براین، والدین نباید کودکان خود را با دیگری مقایسه کنند زیرا امکان دارد برای آنها استرس به همراه داشته باشد. غالبا، روانشناس هایی که دوره روانشناسی رشد را گذرانده باشند، به نکات ظریف روانشناسی رشد کودک واقف تر هستند. 

با استفاده ار روانشناسی رشد میتوان به مشکلات کودکان پی برد.

آموزش روانشناسی رشد

روانشناس هایی که گرایش روانشناسی رشد را انتخاب کرده و قصد دارند عملا و به طور علمی در این زمینه فعالیت کنند ، باید کاملا از کارایی و کاربرد آن گرایش اطلاع داشته و بدانند چطور باید مشکلات بیماران شان را به بهترین نحو رفع و رجوع کنند. علاوه براین، روانشناس های رشد دوره روانشناسی رشد را گذرانده و گواهینامه روانشناسی رشد دریافت کرده باشند تا بتوانند از تجربیات شان برای کمک به انواع بیماران با گروه های سنی مختلف استفاده کنند. 
در راستای آموزش گرایش ها و رموز روانشناسی، مرکز آموزش مجازی پارس اقدام به برگزاری دوره آموزش روانشناسی رشد برای دانش پذیران کرده است. دوره روانشناسی رشد  مجالی در اختیار دانش پذیران میگذارد تا با انواع شیوه های درمانی برای کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان اشنایی پیدا کرده و برای استفاده عملی از این دانش آمادگی کسب کنند. علاوه بر این، این مرکز در پایان دوره به دانش پذیرانی که در آزمون پایان دوره نمره حد نصاب کسب کنند مدرک روانشناسی رشد اعطا میکند. 

رشد شخصیت

در کل، رشد شخصیت از کودکی آغاز میشود و هر رفتاری که بیشتر تکرار شده و روی آن تاکید شود، به نوعی به شخصیت فرد تبدیل میشود. علاوه براین، عوامل زیادی میتوانند بر رشد شخصیت افراد تاثیر گذاشته و زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. این عوامل میتوانند شامل : 
اثر محیطی که، شامل پیش و بعد از تولد شده و بر رشد فکری و عقلی و شخصیت فرد تاثیر دارد. 
نقش پدر که برای فرزندان پسر،  پررنگ تر است. 
تاثیر مادر که یک کودک اول با ارتباط برقرار میکند. 
اثر وراثت که شامل هوش، حساسیت، یادگیری و حافظه و... میشود. 
روانشناسی های دارای گواهینامه روانشناسی رشد، میتوانند تاثیر این عوامل بر شخصیت را بهتر توضیح دهند. 

ثبت نام دوره آموزش روانشناسی رشد

روانشناسی رشد، به مشکلات دوران بزرگسالی نیز می پردازد.

نظریه های روانشناسی رشد

نظریه های متفاوتی برای رشد کودکان ارایه شده است که هر کدام مراحل رشد انسان را طبقه بندی کردند. طبق نظریه های روانشناسی رشد معتبر، دوره های اصلی رشد انسان به هشت دوره تقسیم میشود : 
دوره اول، دوران پیش از تولد است که ارگان های تک سلولی به یک انسان کامل تبدیل میشود. 
دوره دوم ، دوره نوپایی است که در طی آن بدن انسان تغییرات عمده ای را تجربه میکند. 
دوره سوم، اوایل کودکی است که در آن، مهارت های حرکتی توسعه یافته، و کودک میتواند با همسالان خود ارتباط برقرار کرده و مهارت های زبانش به سرعت توسعه پیدا میکند. 
دوره چهارم، اواسط کودکی است کودک در آن سواد آموخته، روابط دوستی برقرار کرده و در گروه همسالان وارد و عضو میشود و میتواند خود را درک کرده و منطقی بیاندیشد. 
دوره نوجوانی، که در آن نوجوان ایده ال گرا میشود.
دوره اوایل بزرگسالی، که در آن جوان شغل انتخاب کرده و  ازدواج میکند، خانه پدری را رها کرده و استقلال را تجربه میکند. 
دوره میانسالی که بین سن 40 تا 65 سالگی است و فرد زندگی آرامی را تجربه میکند. 
دوره پیری که بعد از 65 سالگی بوده و تا زمان مرگ ادامه دارد. 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس