اهمیت نور در تئاتر

اهمیت نور در تئاتر

تاریخچه تئاتر در ایران مشخص نبود و به نظر میرسد که این هنر نمایشی با به روی صحنه آوردن واقعه کربلا شروع شده باشد. اما، در دوران ناصر الین شاه، تئاتر به طور رسمی وارد ایران شده و از آن به بعد به پیرو از قوانین تئاتر غربی ، اصول و تکنیک های خاص آن رعایت شد و البته مورد استقبال قرار گرفت.

با این حال، تئاتر های قبلی بیشتر مجموعه ای از نمایش های کوچه بازاری بودند که از نسل های قدیم مرسوم بوده اما با ورود سبک خاص تئاترهای غربی، نمایش ها و تئاتر ها عظمت و جلوه خاصی پیدا کرد تا جایی که ، تئاتر و کارگردانی تئاتر به صورت یک رشته دانشگاهی ارایه شده و دریافت مدرک کارگردانی تئاتر منوط به گذراندن دوره کارگردانی تئاتر شد.  
سرفصل های این مقاله شامل تئاتر چیست، تاریخچه تئاتر، کارگردان تئاتر کیست، آموزش کارگردانی تئاتر، دوره کارگردانی تئاتر ، مدرک کارگردانی تئاتر ، گواهینامه کارگردانی تئاتر ، وظایف کارگردان تئاتر، اهمیت نور در تئاتر و اصول طراحی صحنه در نمایش هستند. 

آموزش اصول کارگردانی سینما و تلویزیون

تئاتر چیست

تئاتر یک هنر مشارکتی است که به صورت زنده اجرا شده و هدف آن بیان و نشان دادن تجربه یک رویداد واقعی به تماشاگران است. غالبا، برای انتقال این تجربه از ابزار هایی مانند آهنگ، گفتار، ژست ، موسیقی و رقص و.....استفاده میشود. در حال حاضر، تئاتر مدرن، از تئاتر یونان قدیم نشات گرفته و فاکتورهایی مانند اصطلاحات فنی، تم ها، طبقه بندی ژانرها و.... را شامل میشود. 
علاوه بر این، تئاتر، یکی از گرایش های هنرهای نمایشی است که سبک های متنوعی مانند پانتومیم، خیمه شب بازی، اپرا، باله، تعزیه و... داشته و نوع مدرن آن، شامل انواع نمایش به همراه موسیقی است. قابل ذکر است که ، این نمایش ها از ایین های اجتماعی و مذهبی نشات گرفته و در مقایسه به هنرهایی مانند موسیقی، نقاشی و ادبیات، کارایی بیشتری دارد. 

کارگردان تئاتر | theater director کیست

غالبا، انواع تئاتر به هدایت کننده و کارگردان تئاتر نیاز دارند تا آن را به شکل و روندی که برای آنها در نظر گرفته شده پیش ببرند.  نقش این کارگردان این است که، باید با توجه به دانش و اطلاعات خود و انتظاری که از اجرای تئاتر دارد،  بر کیفیت و کمیت اجرای انواع نمایش ها و قطعات موسیقی نظارت و کنترل داشته باشد. علاوه براین، کارگردان میتواند برای هماهنگی های پژوهشی، صحنه سازی، طراحی نور، طراحی لباس و صحنه و طراحی صدا نیز نظر داده و به رشد و پیشرفت خلاقیت بازیگران بیفزاید. در صورتی که این کارگردان دوره کارگردان تئاتر را گذرانده باشد، در کار خود موفق تر خواهد بود.  
نکته جالب اینجاست که کارگردان تئاتر میتواند بعد از نمایش نامه نویس، در مورد مفهوم هنری و تفسیر بازی و مرحله بندی آن تصمیم گیری کند. علاوه بر این، یکی از وظایف کارگردان این است که هنگام هدایت و رهبری یک اثر، یک قطعه جدید یا ترجمه متفاوتی از اثر قبلی ، باید در مورد جزیئات کار با نمایش نامه نویس یا مترجم هم مشورت و گفتگو کند. 

دوره اصول کارگردانی سینما و تلویزیون

آموزش کارگردانی تئاتر

کارگردان تئاتر، مهمترین و اولین عنصر در اجرای نمایش و تئاتر بوده و از این جهت، افرادی که در این حیطه فعالیت دارند، باید تمام پیش نیازهای اینکار را گذرانده و به قدر کفایت تجربه اندوزی کنند تا بتوانند نمایش دلخواه را با کیفیت دلخواه روی صحنه ببرند. علاوه بر این، کارگردان هایی میتوانند در این زمینه موفق تر عمل کرده و بازیگران حرفه ای پرورش دهند که گواهینامه کارگردانی تئاتر، داشته و سابقه کارگردانی شان بیش از دیگر کارگردان ها باشد. 
با توجه به اهمیت تکنیک ها و اصول کارگردانی تئاتر برای اجرای تئاتر، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزشی آموزش کارگردانی تئاتر را برای علاقمندان و دانش پذیران ارایه کرده است. دوره کارگردانی تئاتر، مواردی مانند آشنایی با انواع نمایش، عناصر و مولفه های مختلف اجرا، انتخاب نوع متن، اصول و قواعد کارگردانی و آشنایی با انواع نمایش نامه را در بر گرفته و به دانش پذیران امکان میدهد تا در این زمینه رشد کرده و اطلاعات کافی به دست آورند و برای حضور در صحنه تئاتر آماده شود. علاوه براین، این مرکز، در پایان دوره به دانش پذیرانی که بتوانند در آزمون آنلاین حد نصاب نمره را کسب کنند، مدرک کارگردانی تئاتراعطا میکند. 

وظایف کار گردان تئاتر

بعضی از کارگردان های تئاتر، صرفا هدایت یک نمایش را بر عهده داشته و فقط نقش آنها را گوشزد میکنند ؛ اما برخی دیگر، نقش مدیر یا تهیه کننده و مشارو را نیز داشته و بازیکران میتوانند در مورد روند بازی و نوع نقش شان با آنها مشورت کنند. از این نظر، وظایف کارگردان تئاتر میتواند شامل : 
مدیریت زمان و تنظیم و سازماندهی ساعت تمرین افراد و بازیگرها 
همکاری با همه بازیگران اصلی و فرعی ، تیم خلاقیت، تیم تولید و تولید کنندگان
تفسیر و توضیح متن نمایش نامه
استفاده از شیوه های مالی برای برنامه ریزی و بودجه بندی همه اجراها
حضور در هم بخش ای نمایش شامل نمایش و پیش نمایش و یادداشت کردن نکاتی  برای بهبود خلاقیت بازیگران
تجزیه و تحلیل انواع متن های نمایشی و توضیح و تفسیر محتوای آنها برای بازیگران 
سازماندهی و منظم کردن تمرینات بازیگران برای ساعت های مختلف تمرین
برگزارکردن انواع آزمون های هنری و تخصصی برای تولید، انتخاب و استخدام طراحان، نوازندگان

مدرک اصول کارگردانی سینما و تلویزیون

اهمیت نور در تئاتر

اهمیت نور در تئاتر، یکی از مباحثی است که در تئاتر بسیار زیاد مطرح شده و دارای جایگاه بالایی است. زیرا این نور و شیوه نورپردازی است که دیدن عناصری مانند بازیگران، دکور و گریم را امکان پذیر ساخته و میتواند آنها را تقویت کرده و یا کاملا بی اهمیت جلوه دهد. بنابراین افرادی که مسئول نورپردازی هستند باید بتوانند این وظیف را به درستی و خوبی انجام دهند. 
این نور باید بتواند حالت، سبک و فضای تئاتر و یا نمایش را نشان داده و تاثیر آن را دو چندان کند.  علاوه بر این، نورپرداز باید بتواند با استفاده از رنگ های روشن و گرم، حالت سرخوشی و شادی را ایجاد کرده و با به کارگیری رنگ های ملایم، فضایی سرد و افسره به وجود آورد. درکل، نورپرداز باید بتواند با نورپرداز ی، هدف و مقصود نورپرداز را تامین کرده و حالت و وضعیت نمایش را آنچنان که در نمایشنامه مشخص شده است، تعریف و توصیف کند.  علاوه براین، دریافت گواهینامه کارگردانی تئاتر نشان دهند، اعتبار و تخصص فرد در این زمینه است. 

اصول طراحی صحنه در نمایش

غالبا، هنگام طراحی صحنه باید اصول و قوانینی را رعایت کرده و در نظر داشت تا نتیجه تئاتر دلخواه شده و با استقبال تماشاگران نیز مواجه شود. علاوه براین، طراحان صحنه باید برای انجام اینکار دوره های تخصصی را گذرانده و دانش اینکار را به دست آورند. 
از جمله نکاتی که باید در اصول طراحی صحنه در نمایش رعایت کرد این است که، طراحی صحنه باید ریتم داشته و هماهنگ باشد، در صحنه تعادل و کنتراست وجود داشته باشد، انواع مقیاس ها در صحنه رعایت شده و صحنه دارای حرکت باشد، باید از ترکیب بندی های متفاوت در صحنه استفاده کرده و به نقاط خاص توجه داشت.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس