اهمیت طب سنتی

طب سنتي چيست ؟

طب سنتي يک از علوم تجربي است که با ظهور و پيدايش علوم مدرن در اين زمينه همچنان اهميت و جايگاه خود را مانند گذشته حفظ کرده است . طب سنتي که در گذشته حاصل کسب تجارب در زمينه استفاده از روش هاي درماني بوده است امروزه به صورت آکادميک و سازمان يافته شده تدريس و مورد بهره برداري قرار مي گيرد . طب سنتي بنابر تعريف ارائه شده توسط سازمان جهاني بهداشت عبارت است از مجموعه اي از مهارت ها ، دانش و روش هاي مبتنب بر تجربه که به منظور پيشگيري ، کاهش و در مان انواع بيماري ها مورد استفاده قرار مي گيرد .
تعاريف عاميان طب سنتي را استفاد از روش هاي تجربي و خواص درماني داروهاي گياهي به  منظور پيشگيري از ابتلا ، کاهش عوارض بيماري و درمان آن مي داند . 

 طب سنتی از اهمیت زیادی برخوردار است.

جایگاه گیاهان دارویی در طب سنتی و مدرن

تاريخچه طب سنتي 

از آنجا که انسان در تمام دوران زندگي خود در معرض هجوم انواع بيماري و آسيب ديدگي قرار داشته است ، و به صورت طبيعي براي کاهش اين عوارض و درمان بيماري هاي گوناگون تلاش مي کرده است و براي دستيابي به اين مهم ابزاري به جز گياهان در اختيار نداشته است  ، حاصل اين تلاش ها و آزمون و خطاهاي انجام شده را مي توان طب سنتي ناميد و به همين دليل مي توان ادعا کرد قدمت طب سنتي برابر با قدمت حضور انسان روي کره خاکي است .
استفاده از روش هايي مانند گرم کردن ، سرد کردن ، ماساژ دادن و غيره و غيره  سرمنشا پيدايش طب سنتي بوده است . 
آثار تاريخي بازمانده از اولين تمدن هاي روي زمين مانند روم ، آشور ، مصر، يونان و ايران باستان گواه محکمي بر قدمت بسيار زياد علم طب سنتي و اساتفاد از خواص درماني گياهان براي درمان انواع بيماري ها است .
هر قوم و نژادي با توجه به ويژگي هاي آب و هوايي جغرافيايي محل اقامت خود و با استفاده از پوشش گياهي و گونه هاي موجود در مکان زندگي خود روش ها و تجربياتي در زمينه طب سنتي کسب مي کردند و اين روش ها و اطلاعات منحصر به فرد در گذر زمان و بوسيله مسافران و تاجراني که از يک مکان به مکان ديگر سفر مي کردند به مردمان و ساکنان مناطق ديگر زمين منتقل مي شد .  

آشنایی با  خواص گیاهان دارویی برای همه مفید است.

اهميت طب سنتي 

از اهميت هاي طب سنتي مي توان به عدم بروز عوارض جانبي در صورت مصرف زير نظر کارشناس طب سنتي ، مقرون هب صرفه تر بودن هزينه ها در مقايسه با دارو هاي شيميايي و عموما استفاده از روش هاي ساده و قابل اجرا اشاره کرد . 
با توجه به ويژگي ها ي برشمرده شده براي علم طب سنتي در سال هاي اخير عليرغم پيشرفت هاي چشمگير علم طب مدرن ، طب سنتي هنوز در ميان عموم مردم جايگاه و اعتبار خود را حفظ کرده و بسياري از مردمتمايل دارند براي درمان بيماريهاي خود به متخصصان طب سنتي مراجعه کرد و با استفاده از روش هاي درماني و تکنيک هاي طب سنتي براي درمان خود اقدام نمايند .  
 از اين رو در سال هاي اخير رشته طب سنتي به صورت آکادميک در ليست معتبرترين و پرکاربردترين رشته هاي دانشگاهي قرار گرفته است . 

طب سنتی دانش استفاده از گیاهان دارویی است.

شاخه هاي مختلف طب سنتي 

همانگونه که قبلا نيز به آن اشاره کرديم طب سنتي مجموعه اي از  روش هاي و دستورالعمل هايي است که در راستاي درمان  و کاهش علائم انواع بيماريها به کار مي رود . در گذر زمان و با پيشرفت متخصصان و کارشناسان طب سنتي اين روش هاي تجربي به صورت آکادميک و تقسيم بندي شده درامده است . در اين تقسيم بندي طب سنتي به شاخه هاي مختلفي تقسيم . درادامه به شاخه هاي مختلف طب سنتي اشاره خواهيم کرد . 
شاخه هاي مختلف رشته طب سنتي عبارتند از : 
1- گياه درماني Phototherapy |
2-  ماساژ درمانيMassage therapy |
3- حجامت   Cupping| 
4- بادکش درماني  Dry cupping |
5- زالو درماني| Leech therapy  
6- فصد رگ زدن| Fasd
7- آب درماني يا آبزن ها  Hydrotherapy| 
8- طب سوزني |Acupuncture
در ادامه هريک از شاخه هاي طب سنتي  را به صورت مختصر معرفي خواهيم کرد . 
گياه درماني : 
اين شاخه که يک از قديمي ترين ، مشهورترين ، پرکاربردترين و موثرترين شاخه هاي رشته صب سنتي به شمار مي رود شامل شناخت خواص درماني گياهان ، ميزان و روش استفاده از آن ها در راستاي کاهش علائم و عوارض انواع بيماريها و درمان آن ها است . 
ماساژ درماني: 
شاخه ماساژ درماني نيز يکي از شاخه هاي مشهور ، پرکاربرد و موثر در طب سنتي به شمار مي رود . شاخه ماساژ درماني شامل آشنايي با آناتومي بدن انسان ، نحوه ماساژ دادن و تاثيرات آن بر روند بهبود است . 
حجامت 
روش حجامت که يکي از زيرمجموعه هاي طب سنتي به شمار مي رود ، يک روش خون گيري در شرايط خاص است . 
بادکش درماني 
يکي ديگر از زير مجموعه  هاي طب سنتي بادکش درماني است ، با دکش درماني با ايجاد مکش در نقا ط مشخصي از بدن به برطرف کردن درد و علائم ناشي از تجمع مواد در بخش هاي خاصي از بدن است . 
زالو درماني
اين روش شامل خون گيري به صورت طبيعي و با استفاده زالو است ، تفاوت اين روش با خون گيري به صورت مصنوعي اين است که ماده اي به نام هيرودين توسط زالو به بدن انسان وارد مي شود . 
فصد زدن يا رگ زدن 
اين شاخه از طب سنتي شامل زدودن سموم بدن بواسطه رگ زني و خروج خون کثيف از بدن است . 
آب درماني 
آب درماني يکي ديگر از روش هاي طب سنتي است که از با  افزايش ميزان رطوبت و افزايش دماي بدن منجر به درمان برخي بيماري ها مي شود  .
طب سوزني 
طب سوزني يکي ديگر از زيرمجموعه هاي طب سنتي به شمار مي رود . اين روش که ريشه آن به کشور چين باز مي گردد با استفاده از فرو بردن سوزن ها مخصوص بر نواحي خاصي از پوست منجر به درمان بيماري مي شود . 
طب سنتي لاغري 
تناسب اندام و رسيدن به اندام ايده ال از دير باز يکي از ايده آل هاي بشر بوده که دستيابي به اين هدف در ميان خانم ها از اهميت بيشتري برخوردار است  ،  از اين رو به کار گيري روش ها و تکنيک هاي طب سنتي به منظورکاهش وزن يکي از پر مخاطب ترين  کاربردهاي طب سنتي است و در سال هاي اخيرنيز بسيار مورد توجه قرار گرفته است

دوره جایگاه گیاهان دارویی در طب سنتی و مدرن

دوره آموزشي طب سنتي 

با توجه به اثبات مثمر ثمر بودن استفاده از روش ها و تکنيک هاي طب سنتي به منظور کاهش علائم و درمان برخي بيماري ها و عدم بروز عوارض جانبي در سال هاي اخير با افزايش تمايل مخاطبان به منظور استفاده از اين روش درماني و رونق بازار کار اين حرفه دوره هاي آموزش طب سنتي با استقبال چشمگير مخاطبان مواجه شده اند .
در راستاي پاسخگويي به نياز متقاضيان ، برخي از مراکز آموزشگاهي معتبراقدام به برگزاي دوره هاي آموزشي طب سنتي و ارائه گواهينامه طب سنتي به فراگيران نموده اند . يکي از اين مراکز آموزشي معتبر مرکز آموزش مجازي پارس است . اين مرکز با ارائه بهترين و کاملترين دوره هاي آموزشي طب سنتي فراگيران را در راه رسيدن به اهدافشان ياري مي نمايد ، لازم به ذکر است فراگيران پس از گذراندن دوره هاي آموزشي طب سنتي در مرکز آموزش مجازي پارس موفق به اخذ مدرک طب سنتي نيز خواهند شد .

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس