اهمیت سیستم ترمز در خودرو

اهمیت سیستم ترمز در خودرو

نحوه کار موتور

غالبا، نحوه کار موتور خودروهای بنزینی مشابه یکدیگر بوده و در همه آنها، نیرویی که بنزین تولید می کند، به نیروی گشتاور مبدل می شود. در کل، باید سه عامل اصلی مهیا باشند تا موتور خودرو روشن شود که هر کدام را جداگانه توضیح میدهیم:

هوا 
در همه موتورها، مسیری تعبیه شده که هوا میتواند از طریق آن به محفظه احتراق وارد شود. هنگامی که خودرو استارت زده می شود، موتور استارتر موجب حرکت پیستون شده و حداقل یکی از آنها در وضعیت مکش قرار میگیرد. البته باید توجه داشته باشید که میزان ورود هوا به سیلندرها، توسط چند فاکتور کنترل می شود. 

سوخت
به طور معمول، پمپ و کاربراتور کمک می کنند تا بنزین در زمان مشخص وارد منطقه احترق شود. نکته جالب اینجاست که اینکا در موتورهای انژکتوری توسط پمپ بنزین انجام می گیرد. علاوه بر این، مان دقیق رسیدن به محفظه احتراف در این موتورها، توسط سیستم مرکزی خودرو کنترل می شود.

جرقه و احتراق
 به طور معمول، شمع ها مسئول ایجاد جرقه در خودرو هستند و برق مورد نیاز شمع نیز از طریق کوئل تامین می شود. 

سرفصل هایی که در این مقاله توضیح میدهیم شامل نحوه کار موتور، سیستم خنک کننده خورو، انواع رادیاتور خودرو، سیستم سوخت رسانی انژکتوری، آموزش مکانیک خودرو ، دوره مکانیک خودرو ، مدرک مکانیک خودرو ، گواهینامه مکانیک خودرو ، اهمیت سیستم ترمز در خودرو و فرمان های مکانیکی هستد. 

مکانیک خودرو باید با تمام قطعات خودرو آشنایی داشته باشد.

سیستم خنک کننده (رادیوتور) خودرو

سیستم خنک کننده خودرو، از جمله سیستم های مهم و حیاتی خودرو بوده که از واتر پمپ، شلنگ آب، ترموستات، فن و سنسورهای اب تشکیل شده است. این سیستم، به خودرو امکان میدهد تا بدون تغییر دما، در دماهای استاندارد به سهولت کار کند. یکی از دلایل به کارگیری این سیستم در خودرو این است که، معمولا احتراق های متعددی در خودرو اتفاق می افتد و اینکار دمای آن را به سرعت افزایش می دهد؛ بنابراین، باید یک سیستم خنک کننده در خودرو نصب شود تا خودرو در دمای مطلوبی به کارش ادامه دهد. 
با توجه به اهمیت این سیستم، اجزای آن باید به طور منظم بررسی شود و عیوب آن باید تشخیص داده شده و در صورت نیاز برطرف شود تا اخلالی در کار موتور( اخلال هایی مانند افزایش دما تا از بیم رفتن کل موتور) ایجاد نکند.

انواع رادیاتور خودرو

انواع رادیاتور خودرو با توجه به مورد استفاده به دو دسته کلی رادیاتور "فین تیوب" ( fin-tube) و رادیاتور "کوگیت"(crougate)  تقسیم بندی میشوند که هر کدام دارای ویژ گی های خاص خود را هستند: 
رادیاتور فین تیوب: در این رادیاتور، لوله ها از داخل پره عبور کرده و امتدادشان نیز بر پره ها عمود است. علاوه بر این، این رادیاتورها مستحکم تر و بهتر هستند.
رادیاتور کوگیت : شکل پره های این رادیاتور، موجدار بوده و مسیر لوله ها در امتداد پره ها است و در عین حال، به سهولت نیز مونتاژ می شود. 

مکانیک خودرو باید مهارت کافی برای تعمیر انواع خودرو داشته باشد.

آموزش مکانیک خورو

خودرو و اگاهی از مکانیک آن از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا حجم زیادی از فعالیت های انسان توسط خودرو  انجام شده و فردی که در شناخت عیوب این سیستم تبحر داشته و بتواند آنها را به سهولت شناسایی کند، از نظر اجتماعی و شغلی نیز جایگاه بهتری خواهد داشت. علاوه براین، داشتن گواهینامه مکانیک خورو معتبر نیز بر شانس موفقیت این افراد می افزاید. 
در راستای آموزش افراد علاقمند به شناخت خودرو، مرکز آموزش مجازی پارس، بسته های آموزشی را برای دوره آموزش مکانیک خودرو ارایه کرده است. دوره مکانیک خودرو، فرصتی در اختیار دانش پذیران میگذارد تا با این علم بیشتر آشنایی پیدا کرده و در برخی از زمینه ها تخصص پیدا کنند. علاوه بر این، در پایان دوره به دانش پذیران مدرک مکانیک خودرو اعطا شده و دوره طراحی شاسی خودرو و مدیریت کیفیت آن نیز به آنها معرفی می شود. 

سیستم سوخت رسانی انژکتور

یکی از روش‌های سوخت رسانی، سیستم سوخت رسانی انژکتوری است که در آن،  سوخت به واسطه یک پمپ وارد لوله های سوخت رسانی می شود. سپس ، این سوخت از طریق انژکتور و به صورت پودر، وارد سیاندر می شود تا احتراق شده  انرژی لازم به دست آید.
جالب است که بدانید، که این سیستم سوخت رسانی اولین مرتبه توسط کارخانه شورولت و پونتیاک و در اوایل دهه1350 شمسی ارایه و معرفی شد. این سیستم به سرعت همه گیر شده و به دلیل کارایی زیاد و مزیت های بالقوه اش بسیار مورد توجه قرار گرفت و در رشد صنعت خودرو نیز نقش بسزایی ایفا کرد. 

مکانیک ها باید با سیستم انژکتوری اشنا باشند.

اهمیت سیستم ترمز در خودرو

اهمیت سیستم ترمز در خودرو از این جهت است که میتواند برای خورویی ک در حال حرکت است ، نوعی شتاب منفی ایحاد کرده و موجب توقف سریع آن بشود. علاوه بر این ، ترمز خودرو میتواند به توقف مرحله ای یا کامل و کاهش سرعت کمک کرده و حرکت خودرو را در سراشیبی کنترل کند تا سرعت به حالت مطمئنی برسد. 
شیوه کار ترمز به این صورت است که، لنت نیروی اصطکاک مورد نیاز را از طریق فشار به دیسک ایجاد کرده، این نیرو به انرژی حرارتی تبدیل شده و گرمایی تولید می کند و سپس، ترمز به واسطه سیستم مکانیکی و هیدرولیکی شروع به فعالیت می کند. 
قابل ذکر است که برای ایمنی بیشتر خودرو ها ، از دو سیستم ترمز دستی مکانیکی و ترمز هیدرولیکی دومداری استفاده می شود. این ترمز ها باید به گونه ای باشند که  بتوانند حداقل ،سرعت نرمال خودرو در حال حرکت را کاهش داده و در نهایت آن را متوقف کنند. 

 فرمان های مکانیکی

فرمان های مکانیکی، نیز مانند فرمان های دیگر برای هدایت کردن خودرو در یک مسیر خاص مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، فرمان دارای سه بخش کلی است که هر کدام دارای ویژگی های متفاوتی هستند:
1.فلکه فرمان و مارپیچ : دراین بخش، نیروی دست راننده به فرمان منتقل شده و گشتاری برای فلکه  فرمان ایجاد می کند. 
2.جعبه فرمان : در جعبه فرمان ، نیروی گشتاور مکانیکی مرحله قبل، چرخه ها را به حرکت در می آورد. 
3.اهرم بندی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس