اهمیت روانشناسی رشد

اهمیت روانشناسی رشد

تعریف روانشناسی رشد | developmental psychology

روانشناسی رشد، یکی از گرایش های مهم علم روانشناسی است که در آن، رفتار انسان در طی یک دوره زندگی بررسی و تجزیه و تحلیل میشود. این نوع از روانشناسی، غالبا به کودکان و نوجوانان مرتبط بوده اما اخیرا موضوعاتی مانند بلوغ، سن و دوره های مختلف زندگی را نیز در بر میگیرد. در واقع، هدفی که روانشناس های رشد دنبال میکنند این است که، چگونگی تفکر، احساس و رفتار را در زندگی توضیح دهند. 
بنابراین، این حوزه شامل طیف وسیعی از موضوعات مانند تغیییرات اجتماعی، رشد احساسی، هویت، عملکرد و اخلاقیات را در بر میگیرد. این نوع از روانشناسی، سعی دارد که تاثیرات محیط اطراف را بر فرایند رشد انسان و روندهای تغییر را در طول زمان بررسی کند. از این رو، بسیاری از محققان به تعامل بین ویژگی های انسانی، رفتارهای انسانی و فاکتورهای محیطی علاقمند هستند. 
قابل ذکر است که، روانشناسی رشد حوزه های دیگر وانشناسی شامل روانشناسی آموزشی، روانشناسی زیست شناسی، روانپزشکی کودکان، روانشناسی توسعه پزشکی قانونی، روانشناسی شناختی، رشد کودک و روانشناسی فرهنگی را در برمیگیرد و در مورد ارتباط آنها با یکدیگر توضیح میدهد .

سرفصل هایی که در این مقاله شرح میدهیم شامل تعریف روانشناسی رشد، خصوصیات رشد عقلانی نوجوان، آموزش روانشناسی رشد ، دوره روانشناسی رشد ،  مدرک روانشناسی رشد ، گواهینامه روانشناسی رشد ، مرحله حساسیت اجتماعی ، اهمیت روانشناسی رشد و تاثیر همسالان در رشد اجتماعی نوجوانان میشوند. 

در روانشناسی رشد، یک دوره از زندگی کودکان مورد بررسی قرار میگیرد.

خصوصیات رشد عقلانی نوجوان

نوجوانی، مرحله ای از رشد است که میان دوره کودکی و بزرگسالی قرار گرفته و خصوصیات و ویژگی های خصوصیات به خود را دارد. در این دوره، نوجوانان از نظر ظاهری تغییر کرده و تغییرات فاحشی نیز در رفتارشان قابل مشاهده است که به گفته روانشناس ها نشان دهنده رشد عقلانی آنها بوده و از این جهت بسیار حائر اهمیت است. ویژگی ها و خصوصیات رشد عقلانی نوجوان میتواند شامل : 
علاقمند شدن به رویدادهای اجتماعی و پدیده های بیرونی
بهبود و تکمیل مهارت های عملی
شناسایی کردن روابط علت و معلولی جالب
علاقمند به درک مسایل معنوی 
مجسم کردن موضوعات در ذهن و دست یافتن به استدلال های منطقی
افزایش ذوق و ادراک آنها 
نشان دادن علاقه به ارتباط های  بیشتر و انواع علوم انسانی
پیشرفت های تحصیلی سریع
اهمیت دادن به رفتار و برخورد منصفانه و ایستادگی در برابر اعمال خلاف 

آموزش روانشناسی رشد

روانشناشی رشد، یکی از حیطه های است که بسیار در شناسایی و ارزیابی رفتار کودکان و نوجوانان اهمیت و کارایی داشته و میتوان از آن برای کشف دنیای کودکی تا نوجوانی و حتی بزرگسالی استفاده کرد. علاوه براین، روانشناس هایی که آموزش روانشناسی رشد را گذرانده و در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشند، در این زمینه موفق تر خواهند بود. همچنین، داشتن گواهینامه روانشناسی رشد نیز نشان دهنده این است که آن روانشناس، در موسسه معتبری کسب دانش کرده و به خوبی میتواند به دیگران در این زمبنه مشاوره بدهد. 
روانشناس های علاقمند به یادگیری مطالب بیشتر در مورد روانشناسی رشد، میتوانند از بسته های آموزشی دوره آموزش روانشناسی رشد بهره ببرند. دوره روانشناسی رشد، به این دانش پذیران امکان میدهد تا مطالب عمیق تر و کلیدی تری در این زمینه آموخته و با انواع مشکلات و اختلال های این حوزه اشنا شوند. علاوه براین، این مرکز در پایان دوره، به دانش پذیرانی که در آزون آنلاین نمره حد نصاب به دست آورند، مدرک روانشناسی رشد اعطا میکند. 

در دوران رشد، تغییران فاحشی در ظاهر کودک ایجاد میشود.

مرحله حساسیت اجتماعی 

مرحله حساسیت اجتماعی ، مرحله ای است که در طی آن تغییراتی در نوجوان ایجاد شده و این تغییرات در جنس دختر و پسر متفاوت بود و نحوه بروز آنها نیز تا حد زیادی متنوع و متفاوت است. غالبا، دختران در دوره نوجوانی حساس، زود رنج، بیقرار و از نظر خلقی بی ثبات بوده و به مرحله حساسیت اجتماعی که میرسند، تغییرات گذرایی در رفتارشان اتفاق افتاده و اضطراب و نگرانی هایشان افزایش پیدا میکند. 

علاوه بر این، سن و دوره بلوغ نیز میتواند به دیررس و یا زود رس شدن این حساسیت کمک کرده و تاثیر آن را کاسته و یا افزیش دهد. همچنین، امکان دارد که نوع شناخت های نوجوان، از حالت حسی به انتزاعی تغییر کرده و د رمورد موضوعات جدید، سوالات جدید و کنجکاوانه بپرسد. 
با توجه به این حساسیت های نوجوانان، باید هنگام برخورد با آنها نهایت دقت را داشت تا این حساسیت به اختلال جدی تبدیل نشده و برای خود نوجوان و والدین شان مشکلی به وجود نیاورد. البت، پیشنهاد میشود که در این زمینه از متخصص هایی که اموزش روانشناسی رشد را گذرانده اند، کمک گرفته و در مورد مشکلات تان با آنها مشورت کنید تا زیرا آنها راهکارهای چنین موقعیت هایی را بهتر میدانند . 

اهمیت روانشناسی رشد

کودکی و نوجوانی مهمترین بخش زندگی هر فردی هستند و در صورتی که به بهترین و سالم ترین نحو پشت سر گذاشته شوند، میتوانند انسان را متکامل تر و کامل تر کند. بنابراین، هر فرد میتواند علاوه بر مطالعه شخصی در مورد ویژگی های  دوره های کودکی و نوجوانی، به روانشناس های رشد نیز مراجعه کرده و در صورتی وجود هر گونه مشکل، انها را به صورت ریشه ای حل کند. 
اهمیت روانشناسی رشد  از این جهت است که والدین میتوانند با استفاده از آن اطلاعاتی در مورد کودکان نشان به دست آورده و از پیش آمد هر گونه مشکل احتمالی جلوگیری کنند. البته والدین میتوانند در این مسیر، از کمک روانشناس های رشد برای تشخیص به موقع مشکلات حاد و مزمن رفتاری و روانی کودکان و نوجوانان استفاده کرده و چاره ای برای حل آنها بیاندیشند. افرادی که دوره آموزش روانشناسی رشد را پشت سر گذاشته باشند، میتوانند در این زمینه به بهترین نحو به دیگران مشورت دهند. 

امکان دارد کودکان در دوره رشد، نسبت به برخی موضوعات حساس شوند.

تاثیر همسالان در رشد اجتماعی نوجوانان

روانشناس ها بر این باور هستند که روابط بین نوجوانان از نوع افقی است یعنی آنها با افرادی ارتباط برقرار میکنند که از نظر سنی، اجتماعی و تحصیلی مشابه هستند و همین موضوع موجب میشود که تا حد زیادی از هم تاثیر بپذیرند. از این جهت، تاثیر همسالان در رشد اجتماعی نوجوانان قابل انکار نیست. نوجوانان، در این برهه زمانی به استقلال هویت نیاز داشته و به نوعی ترجیح میدهد که از والدین خود جدا باشند بنابراین، با دوستان و همسالان خود ارتباط تنگاتنگی برقرار میکنند. 
آنها معمولا، دوستانشان را با توجه به مشابهات شخصیتی انتخاب نموده، برای حل اکثر مشکلاتشان با یکدیگر مشورت کرده و همه احساسات و افکارشان را با هم به اشتراک میگذارند و به رابطه دوستی شان وفادار هستند. قابل ذکر است که این احتمال وجود دارد که استدلال های نوجوانان در مورد دوستی، با افزایش سن تغییر پیدا کند. 
از دیگر ویژگی های این مرحله این است که، نوجوانان بیشتر به دوستانشان وابسته شده و سعی میکنند در برخی از مناسبات ، شبیه دوستان خود شوند و کارها و مهارت های آنها را تقلید کنند و حتی در برخی از موارد از آنها پیشی بگیرند. 
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس