اهمیت اصول hse

اهمیت اصول HS

تعریف HSE | health, security and environment

HSE ، شامل مجموعه ای از قوانین و استانداردها است که برای ایمنی و سلامت همه کارکنان و کارمندان و حفاظت از محیط کار و زندگی در نظر گرفته شده است. علاوه براین، اصول hse اصولی جهانی که باید هنگام انجام عملیات های کاری و صنعتی رعایت کرد را ارایه میدهد. 
اهمیت این استاندارد ها در این است که، میتوانند کیفیت و ایمنی کارهای انجام شده را تضمین کرده و موجب میشود کار به بهترین نحو ممکن پیش رفته و موفقیت های چشمگیری در کار ایجاد شود. بنابراین، این حیطه نیازند مدیران شایسته ای است که دوره hse  را گذرانده و در این زمینه تجربه کافی داشته باشند تا راهگشا و هدایت کننده کارکنان دیگر باشند. 
سرفصل های این مقاله را در قالب عناوین تعریف HSE، سیاست های کلی بهداشت حرفه ای در ایران ، آموزش HSE ، دوره HSE ، مدرک HSE ، گواهینامه HSE ، تعریف رشته مهندسی صنعتی، اهمیت اصول  HSE و حوادث ناشی از کار توضیح میدهیم. 

آموزش به کارگیری hse در صنایع

سیاست های کلی بهداشت حرفه ای در ایران 

منظور از بهداشت حرفه ای، قوانینی است که کارکنان باید هنگام انجام کار و به منظور ایمنی کار رعایت کنند. دولت موظف است تا سیاست های کلی بهداشت حرفه ای در ایران را تعیین کرده و صاحبان کار نیز باید این قوانین را به کارکنان و کارمندان گوشزد کنند تا در محیط کار مشکلی جدی بروز نکند. علاوه بر این، این سیاست ها کلی بوده اما امکان دارد که با توجه به نوع و محل کار، قوانین و استاندارد هایی به آنها اضافه شود. 
سیاست هایی که دولت و صاحبان کار برای محیط کار در نظر میگیرند میتواند شامل تعیین و تنظیم ایین نامه های تاسیس مرکز بهداشت، تعیین دستورالعمل برای شرکت های خصوصی، آیین نامه ارایه خدمات مشاور بهداشت حرفه ای، آیین نامه اجرایی مشاغل سخت و زیان آور ،آیین نامه اجرایی کنترل و نظارت،آیین نامه استخدام بازسان بهداشت کار و آیین نامه حد تماس شغلی عوامل فیزیکی و.... باشد.  

آموزش HSE

یکی از عواملی که موجب انجام ایمن و موفقیت آمیز یک کار میشود، رعایت اصول ایمنی و سلامت کار بوده و از این جهت، مدیران و صاحبان کار باید  از قبل برنامه ها و آیین نامه هایی را برای اجرای ایمن کارها تدوین کرده و در اختیار کارکنان بگذارند. علاوه بر این، مدیرانی که دوره hse  را گذرانده و گواهینامه hse  دریافت کرده باشند، برای انجام وظیفه در این حیطه شایسته و کارآمد تر بوده و بهتر از مدیران هم رده خود میتوانند ایمنی محل کار را تامین کنند. 
در راستای ایجاد محیط کاری ایمن و سلامت برای کارکنان، مرکز آموزش مجازی پارس ، دوره آموزشی آموزش hse را برای مدیران دلسوز و مدبر ارایه و معرفی کرده است . تمام جزئیات و اطلاعاتی که مدیران برای اداره ایمن محل کار نیاز دارد، در  دوره hse  آموزش داده شده و آنها میتوانند تجربیات خود را به دیگر کارکنان انتقال داده و همه با هم محیط ایمن و سالمی را برای کار ایجاد کنند. علاوه براین، این مرکز در پایان دوره، به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین دوره نمره حد نصاب کسب کنند، مدرک hse اعطا میکند.

دوره به کارگیری Hse در صنایع

تعریف رشته مهندسی ایمنی صنعتی

رشته مهندسی ایمنی صنعتی، یکی از رشته های کاربردی و تلفیقی است که سه حیطه مهندسی صنایع، بهداشت حرفه ای و مدیریت صنعتی را در بر میگیرد. غارغ التحصیلان این رشته میتوانند در حیطه های مختلفی مانند ایمنی فنی، طراحی سیستم های اطفای حریق، محاسبه حفاظ های مکانیکی، اریه و تولید طرح های ایمنی سازی، طراحی انواع تابلوهای هشدار و ایمنی، طراحی مدارهای الکتریکی و....فعالیت کرده و حتی میتوانند به منظور بهبود روند کار از طرح های خلاقانه نیز بهره مند شوند. 
علاوه براین، از آنجایی که بیشترین کارایی این رشته در حوزه صنعت است ، بنابراین افرادی که وارد این حیطه میشوند باید دارای دقت کافی بوده و در امر تجزیه و تحلیل نتایج و استفاده از سیستم های  آمار و احتمال بسیار توانمند باشند تا بتوانند کیفیت سیستم های ایمنی را بررسی کرده و از بروز هر گونه مشکل ممانعت کنند. همچنین، استفاده از ماشین آلات صنعتی و پیشرفته به همراه این افراد متخصص، میتواند به روند رشد و ارتقا چشمگیر این صنعت کمک شایانی بکند. همچنین، آموزش نحوه استفاده از این ماشین آلات و دیگر انواع تجهیزات کارآمد و صنعتی به این افراد نیز میتواند تا حد زیادی به ایمنی کار و کارکنان کمک کند. 
 

اهمیت اصول hse

اهمیت اصول hse در سه حیطه سلامت، ایمنی و بهداشت و به طور جداگانه توضیح داده شده که هر کدام بیانگر نکات حیاتی در این عرصه هستند. علاوه براین، درصورتی که این نکات به صورت واضح و روشن برای کارکنان بیان شده و به صورت عملی نیز نشان داده شوند، شانس حادث شدن برخی از حوادث خطرناک، کاهش پیدا میکند. اهمیت این اصول در این سه حوزه به ترتیب عبارتند از :
اصولhse   برای سلامت :
افزایش آگاهی کارکنان نسبت به خطرات موجود و آوزش نحوه مواجه با آنها
ارتقا و افزایش آگاهی نسبت به نکات سلامتی و کمک به آنها برای انجام اقدامات موثر در صورت بروز حادثه
تحویل تجهیزات ایمنی به کارکنان و آموش کارایی شان 
اصولhse   برای ایمنی:
ارایه کتابچه های راهنمای خطرات مشاغل به افرادی دارای مشاغل خطر ناک 
آموزش دوره ای و سالیانه برای افرادی با شغل های تولیدی 
تنظیم و تدوین همه اهداف ایمنی برای سرپرستان و کارکنان کارگاه ها
اصولhse   برای محیط:
استفاده از تجهیزات ایمنی  خاص برای نیروگاه ها
استفاده از ابزارهای کاهش سر وصداهای اضافی
آموزش شیوه های کارآمد راه اندازی تجهیزات 
به کارگیری ماشین آلات و تجهیزات ایمن برای جا به جایی انواع ابزارهای کارخانه ها

مدرک به کارگیری hse در صنایع

حوادث ناشی از کار

 تقریبا، هیچ کاری از حادثه مبرا نبوده و امکان دارد که حتی با رعایت تمام اصول ایمنی، همچنان حادثه در کمین کارگاه ها و کارخانه جات صنعتی باشد. علاوه براین، حوادث ناشی از کار، صرفا در محیط کاری اتفاق افتاده و میتواند به صدمات و خسارات بعضا جبران ناپذیر منتهی شود. از این رو، این وظیفه صاحبان کار و مدیران است که به موقع همه کارکنان و کارگاه را با اطلاعات و البته تجهیزات ایمنی مجهز کرده و آموزش های لازم را در این زمینه ارایه کنند تا شانس مواجه شدن با این موقعیت ها تا حد امکان کاهش پیدا کند. 
علاوه براین، امکان دارد که این حوادث در مسیر رفت و برگشت به کار اتفاق بیفتد و در صورتی که کارکنان تحت پوشش بیمه آن کارگاه باشند، میتوانند از حق بیمه خود برای درمان کوتاه و یا بلند مدت استفاده کنند. غالبا، در کارگاه هایی که مدیرانش دوره hse را گذرانده باشند، وضعیت ایمنی و سلامت کار و کارگاه و کارکنان بهتر بوده و ضریب حادث شدن حوادث جبران ناپذیر نیز تا حد زیادی کاهش پیدا میکند.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس