اهداف مشاوره تحصیلی

اهداف مشاوره تحصیلی

تعریف مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی، به معنای تعامل و ارتباط یک مشاوره با دانشجو و دانش آموز و صحبت در مورد برنامه درسی و نتایج آموزشی در یک بازه زمانی مشخص است. غالبا، در مشاوره تحصیلی، اهداف تحصیلی با توانایی ها و عملکرد و اهداف دانش آموز سنجیده شده و در صورت تناسب و هماهنگی، اجرا میشوند. لازم به ذکر است که این مشاوره ها در صورتی موفق خواهند بود که، به صورت حضوری انجام شده و همزمان در مورد شغل و اینده دانش آموز نیز صحبت شود. 
علاوه بر این، دانش آموز در این مشاوره صرفا به دنبال حمایت و پشتیبانی بوده و دستیابی به این هدف موجب میشود تا به طور جدیدی تری به تحصیل خود ادامه داده و در صورت تغییر مسیر و یا یافتن موقعیت ها و یا راهکارهای بهتر با همان مشاروه مشورت کرده و با او در ارتباط مستقیم و مستمر خواهد بود.  حال، اگر مشاورهایی که در این حیطه کار میکنند، دوره مشاوره تحصیلی را گذرانده باشند، میتوانند موفق تر عمل کرده و تجربیات خود را در اختیار دانش آموزان قرار دهند. 
سرفصل های این مقاله شامل تعریف مشاوره تحصیلی، وظایف مشاور تحصیلی، آموزش مدیریت برنامه ریزی و مشاوره تحصیلی، دوره مدیریت برنامه ریزی و مشاوره تحصیلی ، مدرک مدیریت برنامه ریزی و مشاوره تحصیلی ، گواهینامه مدیریت برنامه ریزی و مشاوره تحصیلی، اهداف برنامه ریزی آموزشی، اهداف مشاوره تحصیلی و مدیریت برنامه ریزی آموزشی هستند.

آموزش مدیریت برنامه ریزی و مشاوره تحصیلی

وظایف مشاور تحصیلی

مشاوران تحصیلی دارای وظایف بیشمار و متعددی هستند که هر کدام از آنها به نوع خود مهم و حیاتی بوده و البته، اعمال و اجرای برخی از آنها برای بعضی از دانش آموزان تعیین کننده تر به نظر میرسد. بنابراین، ابتدا مشاورها باید به گونه ای رفتار کنند که توجه و اعتماد دانش آموزان را جلب کرده و سپس به آنها مشاوره داده و راهنمایی شان کنند. از این جهت، وظایف مشاور تحصیلی عبارت است از: 
هماهنگ کردن برای پیگیری مشکلات درسی و تحصیلی دانش آموز
تشکیل جلسه برای جویا شدن نظر مشاوران در مورد یک مساله مشترک بین دانش آموزانشان
برنامه ریزی برای ارایه خدماتی متناسب با موقعیت دانش آموز 
توجه کردن و در نظر گرفتن مسایل تربیتی و اخلاقی همزمان با مسایل آموزشی برای پیشرفت دانش آموزان
توجیه دانش آموز در مورد مزیت و معایب یک موقعیت شغلی و تحصیلی
تلاش مصرانه برای اجرای دستورالعمل های آموزشی برای همه دانش آموزان
تهیه گزارش در مورد پیشرفت های دانش آموزان و ازیابی آنها برای دستیابی به نتیجه مشترک
کمک و ارجاع دانش آموزان برای استفاده از دیگر خدمات مشاوره ای 
بررسی و تحقیق در مورد چیستی و چرایی سوالات دانش آموزان 

آموزش مدیریت برنامه ریزی و مشاوره تحصیلی

با توجه به پیچیدگی های نظام آموزشی امروز کشور ما، نقش مشاوران تحصیلی پررنگ تر از قبل شده و دانش آموزان و دانشجویان ما در هر مرحله از تحصیل به افراد آموزش دیده و تحصیل کرده ای نیاز دارند که دوره مشاوره تحصیلی را با موفقیت گذرانده و علاوه بر تحصیلات آکادمیک، گواهینامه مدیریت برنامه ریزی و مشاوره تحصیلی داشته باشند، تا هم اعتبارشان از نظر موسسات آموزشی قابل اثبات و تایید باشد و هم بتوانند تجربیاتشان را به دیگران انتقال دهند. 
به منظور تامین هدف ارایه مشاروه تحصیلی به دانشجویان و دانش آموزان، مرکز آموزش مجازی پارس، بسته های آموزشی برای دوره آموزش مدیریت برنامه ریزی و مشاوره تحصیلی ارایه و معرفی کرده است. دوره مدیریت برنامه ریزی و مشاوره تحصیلی برای دانش پذیرانی که تجریات کمی در این زمینه دارند، مفید تر و جذاب تر بوده و به آنها امکان میدهد تا بتوانند در مدتی کوتاه با اصول و تکنیک های ارایه مشاوره تحصیلی آشنا شده و در این زمینه تجارب مفید و ارزنده ای کسب کنند. علاوه براین، این مرکز با افتخار، به دانش پذیرانی که در پایان دوره در آزمون آنلاین نمره حد نصاب کسب کنند، مدرک مدیریت برنامه ریزی و مشاوره تحصیلی  اعطا میکند.  

دوره مدیریت برنامه ریزی و مشاوره تحصیلی

اهداف برنامه ریزی آموزشی

برنامه ریزی آموزشی، یکی از مهمترین مولفه های سیستم های آموزشی است که هدایت و کنترل آن باید به افرادی واگذار شود که دوره های آموزشی مرتبط را گذارانده و در این زمینه تجربه کافی دارند. علاوه بر این، با توجه به اینکه برنامه ریزی های آموزشی تا حدودی با علوم روانشناسی، مدیریت ، جمعیت شناسی و اقتصاد عجین شده است، بنابراین، افرادی باید اهداف برنامه ریزی آموزشی را مشخص و تعیین کنند که در این زمینه تحصیل کرده و اطلاعات کافی داشته باشد. 
علاوه بر این، برنامه های آموزشی در دیگر کشورها محدود نبوده و میتوان آن را با توجه به نوع و محتوای درسی تغییر داده و حتی اصلاحاتی در آن به وجود آورد در حالیکه، متاسفانه برنامه آموزشی در مدارس و دانشگاه های کشورمان تا حدودی ثابت بوده و دانش آموزان و دانشجویان موفق به آموختن مطالب جدید نمشوند و این روند تا انتهای تحصیل ادامه پیدا میکند که البته ، نتایج خوب و مثبتی هم به دنبال نخواهد داشت. 

اهداف مشاوره تحصیلی

یکی از شیوه هایی که تا حد زیادی میتواند بر انتخاب های اینده دانش آموزان و دانشجویان تاثیر بگذارد، استفاده از مشاوره های تحصیلی به موقع است. بنابراین، در صورتی که دانش آموزان و دانشجویان از وضعیت خود مطلع بوده و بتوانند به درستی آن را برای مشاور شرح دهند، اینده شان به درستی و روشنی رقم میخورد. البته، مشاوران باید محدودیت ها و توانایی های دانش آموزان را در نظر داشته و سپس، مشاوره ارایه دهند. 
علاوه براین، اهداف مشاوره تحصیلی هنگامی واضح تر میشود که آنها اطلاعات درست و دقیقی از موردهای مشاوره در دست داشته و بتوانند راهکارای سازنده و مفیدی برای همه دانش آموزان سر درگم ارایه دهند و آنها را به ادامه راه و تحصیل و کسب موفقیت در زمینه دلخواه تشویق و ترغیب نمایند.

گواهینامه مدیریت برنامه ریزی و مشاوره تحصیلی

مدیریت برنامه ریزی آموزشی

مدیریت برنامه ریزی آموزشی، دارای حساسیت های خاصی بوده و افراد و مدیرای که مسئولیت این بخش را بر عهده میگیرند باید توانایی ها و مهارت های خاصی داشته و این برنامه ریزی ها را با دقت و با توجه به گروه سنی و تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان انجام دهند زیرا هر کدام از این گروه های تحصیلی دارای مشکلات و وضعیت های خاص خود بوده که باید هنگام برنامه ریزی در نظر گرفته شوند. 
همچنین، این برنامه ریزی های آموزشی باید به گونه ای باشد که از بروز مشکلات دو برابری و مضاعف ممانعت کرده و راهکارهایی را هم برای افت تحصیلی، کاهش اعتماد به نفس، مشکلات درسی، ناهنجاری های تحصیلی، الگوهای اشتباه تحصیلی ، فضاهای نامناسب تحصیلی و.....ارایه دهد. علاوه براین، یک مدیر آموزشی میتواند جهت بهبود موقعیت های تحصیلی وظایف زیر را انجام دهد: 
تعیین و مشخص کردن استانداردهای آموزشی و تحصیلی
ارایه گرایش ها و فرصت های تحصیلی
نظارت بر اجرای درست روندهای آموزشی
انجام هماهنگی ها و برنامه ریزی های درسی
ارزیابی روندهای آموزش در یک بازه زمانی و تصمیم گیری در مورد ادامه آنها
ارایه اطلاعیه های جدید آموزشی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس