اهداف مدیر استراتژیک

اهداف مدیر استراتژیک 

تاریخچه مدیریت استراتژیک

واژه استراتژی یا راهبرد، از کلمه یونانی "استراتگوس/strategus"  مشتق شده و از دو کلمه " استراتوس" به معنای قشون و لشکر و  "آگاگس" به معنای فرمانده و راهنما تشکیل شده است. علاوه براین، یونانی های قدیم، به منظور پیروزی در جنگ هایی که در پیش داشتند از نقشه ها و فنونی با عنوان "استراتژوم" استفاده میکردند. 
قابل ذکر است که پیش از این، مفهوم استراتژی برای جنگ کارایی داشت و به معنای طرح و نقشه و راهکار بود اما امروزه میتوان از این مفهوم برای دستیابی به اهداف استفاده کرد و البته پیش از آن ، باید شرایط موجود و تطابق راهکار با آن را بررسی کرد.   
سرفصل های این مقاله شامل تاریخچه مدیریت استراتژیک، تعریف مدیریت استراتژیک، آموزش مدیریت استراتژیک، دوره مدیریت استراتژیک ، مدرک مدیریت استراتژیک ، گواهینامه مدیریت استراتژیک ، اهداف مدیر استراتژیک ، رشته مدیریت استراتژیک ، برنامه ریزی استراتژیک و تعریف استراتژی سازمانی میشوند. 

تعریف مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک به معنای، برنامه ریزی و اجرای اهداف اصلی تعیین شده توسط سازمان و در نظر گرفتن منابع و ارزیابی محیط های داخلی و خارجی که سازمان در آن مشغول فعالیت است. کارایی مدیریت استراتژیک این است که، به کار سازمان ها جهت داده و اهداف سازمانی را مشخص کرده و سیاست ها و برنامه های طراحی شده توسط  آنها را توسعه میدهد. 
مدیریت استراتژیک دارای اصول مهمی مانند فراهم کردن زمینه مبادله از طریق کارهایی که نباید انجام داد،  ایجاد موقعیت های ارزشمند و منحصر به فرد و ایجاد تناسب از طریق هماهنگی فعالیت های سازمان با یکدیگر است. علاوه براین، امکان دارد که مدیران با توجه به شرلیط پیش آمده دیگر انواع استراتژی ها را به کار بگیرند. 

آموزش مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی

آموزش مدیریت استراتژیک

اساس و پایه یک سازمان مدیریت و تصمیمات استراتژیک آن است و در صورتی که مدیران دانش و درایت کافی برای انجام اینکار را داشته باشند، میتوانند به بهترین نحو سازمان را هدایت کرده و در مدت کوتاهی به اهداف سازمانی و خود آن دست پیدا کنند. حال، در صورتی که این مدیران به اصول مدیریت استراتژیک آگاهی داشته و بتوانند آنها را به طور موفقیت آمیزی در سازمان به کار گیرند و البته گواهینامه مدیریت استراتژیک نیز دریافت کرده باشند، در امر هدایت و مدیریت سازمان بیش از دیگر سازمان ها موفق خواهند بود. 
با توجه به اهمیت استراتژی در یک سازمان، مرکز آموزش مجازی پارس اقدام به ارایه بسته های آموزشی برای دوره آموزش مدیریت استراتژیک کرده است. دوره مدیریت استراتژیک به دانش پذیران علاقمند فرصتی میدهد تا با اصول و اهداف مدیریت استراتژیک آشنایی پیدا کرده و انواع استراژی سازمانی را بشناسند و برای سازمان خود به کار گیرند. علاوه بر این، در پایان دوره به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین دوره نمره حد نصاب کسب کرده باشند، مدرک مدیریت استراتژیک اعطا میشود. 

اهداف مدیر استراتژیک 

غالبا، مدیران با توجه به موضوعات و افراد محوری سازمان ، اهداف بلند مدتی را برای خود در نظر گرفته و زمینه موفقیت سازمان را فراهم کند. علاوه بر این، اهداف مدیریت استراتژیک میتواند مواردی مانند ایجاد تاثیر عمیق بر موفقیت و پیشرفت سازمانی، ایجاد انگیزه و اشتیاق در کارکنان، جهت دادن و هدفمند کردن محیط های کار و برطرف کردن نیازهای سازمانی باشد.
علاوه براین، مدیران باید توجه داشته باشند که برنامه ریزی و مدیریت منابع انسانی در راس قرار دارد و ابتدا بایدکیفیت کاری، امنیت شغلی، تعادل کاری و میزان مشارکت آنها بررسی نموده و سپس، چهار چوب های هماهنگی را برای انها تعیین کرده و روند پیشرفت شان را نیز ملاحظه کنند. همچنین، مدیر یک سازمان میتواند برای بهبود مدیریت استراتژیک یک سازمان، کیفیت و کمیت ارتباط خود را با کارکنان ارتقا داده و اعتماد آنها را نسبت به خود بیش از گذشته جلب کند. 

دوره مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی

رشته مدیریت استراتژیک

رشته مدیریت استراتژیک، یکی از گرایش های رشته مدیریت اجرایی در مقطع کارشناسی ارشد بوده و هدف آن آموزش و تعلیم مدیران با کفایتی است که بتوانند برای یک سازمان مستقل، اهداف استراتژیک تعیین کرده و آنها را دریک مدت مشخص اجرا و پیاده کنند. البته لازمه وارد شدن به این رشته، داشتن توانایی تحلیل و تجزیه و شناسایی مشکلات سازمانی، علاقه و انگیزه برای تعیین استراتژی های سازمانی و مهارت برنامه ریزی سازمانی است. 
با توجه به اینکه، اکثر واحدهایی که دانشجویان این رشته میگذرانند، به نوعی به برنامه های استراتژیک و مهارت های مدیریتی مرتبط است بنابراین، فارغ التحصیلان آن میتوانند موقعیت های شغلی که لازمه انها داشتن این قسم مهارت هاست، را انتخاب کرده و با کسب تجربه های لازم ، در آن شغل پیشرفت های چشمگیری رداشته باشند.  

برنامه ریزی استراتژیک

برنامه ریزی استراتژیک، یک روند سازمانی است که در آن استراتژی، برنامه ریزی و جهت کاری یک سازمان مشخص شده و امکان دارد که به منظور اجرای استراتژی ها ، به مکانیسم های کنترل نیز تبدیل شوند. مفهوم برنامه ریزی استراتژیک در سال 1340 شمسی رواج پیدا کرده و به یکی از مولفه های اصلی مدیریت استراتژیک تبدیل شد.
 علاوه براین، این برنامه ریزی توسط استراتژیست ها و برنامه ریزان استراتژیکی انجام میشود که منابع سازمانی را تجزیه و تحلیل کرده و اطلاعات جامعی در این زمینه دارند. همچنین، استراتژی دارای چند مفهوم شامل تعیین اهداف، تعیین اقدامات لازم برای دست یافتن به هدف و به حرکت در آوردن و استفاده از منابع برای اجرای اقدامات است. در واقع، استراتژی تعیین میکند که  اهداف با استفاده از منابع چگونه به دست می آیند. 

گواهینامه مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی

تعریف استراتژی سازمانی

استراتژی سازمانی، مجموعه اقداماتی را در بر میگیرد که سازمان برای دست یافتن به اهداف خود در نظر گرفته و آنها را به طور قطع انجام میدهد. علاوه براین، استراتژی های پایه و اساس یک سازمان را تشکیل داده و برای تعیین آنها، جمعی از مدیران ارشد باید مشارکت منظم داشته باشند. در واقع، مدیران هر سطح میتوانند استراتژی های خاصی را پیشنهاد داده و ایجاد کنند. 
مدیران رده بالا غالبا، به ایجاد استراتژی برای سازمان های بزرگتر و مهمتر مشغول میشوند در حالی که مدیران متوسط و میانی مسئولیت تطابق اهداف و برنامه ریزی برای اجرای مرحله به مرحله استراتژی کلی را بر عهده دارند. با این حال، در صورت بروز مشکل در هر کدام از این اهداف و استرتژی ها ، همه مدیران میتوانند اطلاعات کلی را همراه با هم تجریه و تحلیل کرده و راهکار استراتژیکی برای حل مشکل ارایه دهند. 
علاوه براین، هر فعالیتی که در یک سازمان انجام میشود باید تامین کننده اهداف کلی بوده و البته زمینه ساز دیگر تصمیمات استراتژیک نیز باشد.  علاوه براین، دیدگاه یک سازمان تعیین میکند که آیا سازمان به اهداف مورد نظر و ماموریتی که برای آن برنامه ریزی کرده بود، دست یافته یا نه. در این زمینه، سازمان ها باید اهداف سازمانی بلند مدت و کوتاه مدت خود تا استراتژی های مهم و منحصر به فرد سازمانی را دنبال کنند.  

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس