انواع نقاشی روی بوم

انواع نقاشي روي بوم

نقاشي هنر ابراز ايده‌ها و عواطف با استفاده از خلق تصاوير است  و اين تصاوير از گذشته تا کنون با استفاده از ابزارها و مواد مختلف خلق شده اند . مفهوم نقاشي درگذشته  تقليد ماهرانه  ازمدل هاي واقعي شامل اجسام و يا افراد بود به صورتي که  که ترکيب رنگ هاي مورد استفاده و ساختارهاي به کاربرده شده در  نقاشي کاملا طبيعي به نظر برسند . در دنياي مدرن امروز  مفهوم وتعريف هنر نقاشي با آنچه که در گذشته به عنوان هنر نقاشي شناخته مي شد  بسيارتغيير کرده است. در دنياي امروز  نقاشي کردن افزون بر حفظ تعريف اوليه خود در برگيرنده مفاهيم جديدي نيز شده است  . نقاشي در برگيرنده خلق تصاويري است  که وجود خارجي ندارند.  هنرمندان نقاش  با به کار بردن  ابزارهاي موجود موضوعي  را به تصوير مي کشد که در عالم واقعيت وجود خارجي ندارد  وبا اين روش نقاشان تفکرات و روياهاي خود را با ديگران به اشتراک مي گذارد. بنابراين در دنياي امروز منظور از نقاشي کردن  و آموزش هنر نقاشي  صرفا توانايي کپي کردن اشکال نيست، بلکه هدف بيدار نمودن ذوق و قريحه افراد ، انتقال پيام ها و مفاهيم خاص و پرورش خلاقيت و توانايي آن ها  است .
کارشناسان و مورخان بر اين باورند که هنر نقاشي در گذشته وظايف بسيار مهمي از قبيل انتقال مفاهيم ، انتقال اطلاعات ، روايت وقايع ، بيان داستان ها و غيره را بر عهده داشته است . در واخر قرن 19 ميلادي با اختراع دوربين کاربرد هنر نقاشي دست خوش تغييرات بسيار عمده اي شد و نقاشان فضاي بيشتري براي ابراز احساسات و عواطف شخصي خود پيدا کردند و
وظايف جديدي از قبيل انتقال پيام هاي فرهنگي و بشر دوستانه بر عهده اين هنر گذاشته شد .

 بوم نقاشی یکی از ابزارهای مناسب برای اجرای طرح است .

تاريخچه نقاشي 

ازکهن ترين نقاشي هاي موجود در جهان مي توان به نقاشي هاي مربوط به 32000 سال پيش که در غاري به نام  گروته شاوه در کشور فرانسه قرار دارند اشاره کرد . 
اين نقاشي ها که شامل تصاوير اسب ها ، شيرها ، بوفالو ها ، کرگدن ها ، ماموت ها و غيره هستند با استفاده از افراي قرمز و رنگ دانه سياه به تصوير کشيده شده اند از اولين نقاشي هاي بشر هستند .
قدمت نقاشي در بين انسانها ، شش برابر قدمت استفاده از زبان نوشتاري است ، انسان هاي نخستين براي انتقال مفاهيم از اين هنر در شکل ابتدايي آن استفاده مي کرده اند . آنها با استفاده از ابزار هاي اوليه مانند چوب ، سنگ و انواع رنگ هاي گياهي اقدام به کشيدن تصاويري بر ديواره غارها مي کردند .  تصاوير به جاي مانده بر ديواره غارها و نقوش به جاي مانده ر بدنه ظروف قديمي نشان از قدمت اين هنر دارد . 

گواهینامه نقاشی روی بوم به افرادی اعطا می شود که در این دوره های آمزوشی شرکت کرده باشند .

تکنيک هاي  نقاشي 

 با گذشت زمان هنر نقاشي نيز مانند ساير علوم ، صنايع و هنرها  دستخوش تغييرات  بسياري شد . علاقه مندان به هنر نقاشي براي ايجاد تصاوير و طرح هاي خود و در راستاي هرچه زيباتر سازي آثار اقدام به ابداع مواد و رنگ هاي متنوعي کردند و اين ابداعات منجر به ايجاد تکنيک هاي مختلف در هنر نقاشي شد . در ادامه به برخي معروفترين تکنيک هاي نقاشي در دنيا اشاره خواهيم کرد :
نقاشي با تکنيک رنگ‌‌ و روغن
نقاشي با تکنيک آبرنگ
نقاشي با اکريليک
نقاشي با تکنيک پاستل
 نقاشي با تکنيک مدادرنگي
نقاشي با تکنيک مدادشمعي| پاستل روغني
نقاشي با تکنيک کلاژ| تکه چسباني
نقاشي با تکنيک تمپرا
تکنيک ويتراي |نقاشي پشت شيشه

بوم نقاشی در سایزهای مختلف وجود دارد.

سبک هاي نقاشي 

انواع سبک‌هاي نقاشي
در گذر زمان هنر نقاشي تحت تاثير عوامل بسياري قرار گرفته است . اين عوامل تاثيرات چشمگيري بر اين هنر  داشته اند تا جايي که منجر به ايجاد سبک هاي مختلف در هنر نقاشي شدند . در ادامه به برخي از مهمترين سبک هاي هنر  نقاشي اشاره خواهيم کرد :
سبک امپرسيونيسم (برداشت گرايي)
سبک پوينتيليسم (نقطه نقطه يا نقطه چيني)
سبک هنر خام (هنر ابتدايي يا کودکانه)
سبک کوبيسم (حجم گراي)
سبک مدرنيسم (نوگرايي)
سبک آبستره (انتزاعي)
سبک پست مدرنيسم (فرا نوين)
سبک آوانگارد (پيشگام، وابسته به مکتب‌هاي هنري نوين و غير سنتي)
سبک ساختار گرايي
سبک کناره سخت (لبه سخت)
سبک گرافيتي*
سبک مينياتور

بوم نقاشي

بوم نقاشي متشکل از يک قاب چوبي پوشيده شده با نوعي پارچه است . جنس پارچه غالبا از کتان است و سطح آن با مواد خاصي پوشيده شده است که اصطلاحا به اين عمل آستر کشي مي گويند  . آستر کشي به منظور مقاوم سازي سطح بوم در برابر نفوذ انواع روغن هاي بکار رفته در رنگ هاي مورد استفاده و مقاوم سازي پارچه بوم به منظور جلوگيري از تغيير فرم آن در پروسه نقاشي انجام مي شود . 
قاب محکم ، پارچه با کيفيت و آستر کشي دقيق از ويژگي هاي بوم هاي نقاشي مرغوب به شمار مي روند . بوم هايي که در ابعاد بزرگ آماده مي شوند علاوه بر قاب چوبي شامل يک يا دو قطعه چوب اضافه به منظور افزايش استحکام قاب بوم نيز هستند.
بوم ها بواسطه شکل ظاهري خوب ابزاري مناسب براي خلق آثار نقاشي به شمار مي روند . از ميان تکنيک هايي که به آن ها اشاره کرديم تکنيک هاي رنگ و روغن ، آکروليک و کلاژ از تکنيک هايي هستند که روي بوم اجرا مي شوند . 
در ادامه تکنيک هاي نقاشي روي بوم را به اختصار توضيح خواهيم داد . 
تکنيک رنگ و روغن 
 اين تکنيک که يکي از مشهور ترين و محبوب تر ين تکنيک هاي نقاشي است  با استفاده از رنگ هاي روغني و قلم مو هاي تخت و غالبا روي بوم به اجرا در مي آيد.اوج شهرت و شکوفايي تکنيک رنگ و روغن قرن 16 ميلادي بوده است. از خصوصيات تکنيک رنگ و روغن دير خشک شدن رنگ ها روي بوم است که نتيجه آن امکان محو کردن رنگ ها براي نقاشان و بوجود آوردن سايه ها که در سبک رئال بسيار حائز اهميت است است  . در اين روش پس از اتمام کار زماني زيادي براي خشک شدن نهايي کار لازم است .
تکنيک آکريليک 
 اين  تکنيک با استفاده از قلمو و با رنگ‌هاى اکريليک محلول در آب و غالبا روي بوم انجام .اين رنگ ها انعطاف‌پذيرى و مقاوت و ماندگاري بسيار  زيادى دارند و خيلى زود خشک مى‌شوند. از عمده تفوات هاي رنگ هاي آکروليک و روغني مي توان به زمان مورد نياز براي خشک شدن کار و حلال بودن رنگ آکروليک در آن و رنگ روغني در حلال هاي قوي مانند بنزين و تينر است . 
تکنيک کلاژ
تکنيک کلاژ تکنيکي شامل استفاده از تکه هايي با جنس هاي مختلف است که پس از رنگ آميزي زمينه مورد نظر با استفاده از چسب هاي مخصوص روي بوم چسبانده مي شوند . 
دوره هاي آموزش نقاشي روي بوم 
همانطور که قبلا نيز اشاره کرديم نقاشي روي بوم در برگيرنده تکنيک هاي مختلفي است که علاقه مندان با توجه به علايق و سلايق خود مي توانند با انتخاب يکي از اين تکنيک ها در دوره هاي آموزشي نقاشي روي بوم شرکت نمايند . 
با توجه به استقبال بسيار قابل توجه و چشمگير متقاضيان از دوره هاي آموزشي نقاشي روي بوم برخي از مراکز آموزشي معتبر اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي نقاشي روي بوم کرده اند . در اين ميان مرکز آموزش مجازي پارس يکي از معتبر ترين مراکز آموزشي است که در راستاي پاسخ گويي به نياز متقاضيان اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي نقاشي روي بوم کرده است . 
با توجه به اين که کليه دوره هاي آموزشي مرکز آموزش مجازي پارس به صورت غير حضوري برگزار مي شود فراگيران مي توانند با صرف کمترين زمان ، انرژي و هزينه از مزاياي آموزشي اين دوره ها برخوردار شوند و نهايت علاوه بر کسب اطلاعات ، توانايي ، مهارت و قابليت هاي مورد نياز اين هنر موفق به کسب مدرک نقاشي روي بوم معتبر از اين مرکز نيز خواهند شد . 
کسب گواهينامه نقاشي روي بوم مي تواند زمينه ساز ورود افراد به بازار کار باشد .

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس