انواع سبک های موسیقی

انواع سبک های موسیقی

تاریخچه پیدایش موسیقی در ایران

موسیقی از زمان های بسیار دور نیز وجود داشته و به نوعی تاریخچه آن به زمان انسان های اولیه بر میگردد. جالب است که بدانید، این انسان ها نیز کم و بیش با هنرموسیقی آشنا بوده و از ابزارهای دست سازو ساده ای برای خلق موسیقی های جدید استفاده می کردند. در ابتدا ،موسیقی به صورت معمولی اجرا شده و سپس، از آن برای ستایش انواع خدایان استفاده شد و همزمان با آن، شعر و موسیقی نیز ارتقا در بین آنها پیدا کرد. 
در این میان، ایرانیان نیز از تحول و پیشرفت در دنیای موسیقی عقب نمانده و فعالیت های ارزنده و ماندگاری را در این حوزه انجام دادند که از جمله آنها میتوان به تعیین دستگاه های موسیقی اشاره کرد و در واقع تاریخچه پیدایش موسیقی در ایران به هما ن زمان نسبت داده شده است. 
علاوه بر این، برای این دستگا های موسیقی تعریف هایی مشخصی ارایه شده که نتیجه آن پیدایش انواع سبک های موسیقی است. همچنین، دستگاه موسیقی به این صورت تعریف شده است که، مجموعه ای از عناصر یک آهنگ است که با حفظ فواصل معین زمانی مورد استفاده قرار میگیرند. جالب است که بدانید اولین سازی که در ایران ساخته شد، چیزی شبیه عود و تار امروزی بود. 
سرفصل های این مقاله شامل تاریخچه پیدایش موسیقی در ایران، تئوری موسیقی، آموزش اشنایی با اصول تئوری  موسیقی، دوره اشنایی با اصول تئوری موسیقی ، مدرک اشنایی با اصول تئوری موسیقی ، گواهینامه اشنایی با اصول تئوری موسیقی ، سبک های موسیقی، تعریف سلفژ و دسته بندی انواع سازها هستند.

همه انواع موسیقی دارای ریتم هستند.

تئوری موسیقی | music theory

یکی از گرایش های تخصصی رشته موسیقی، تئوری موسیقی است که امروزه بسیار علمی تر از گذشته آموزش داده میشود. در این گرایش، انواع نت ها، ریتم ها و گام ها، پرده های موسیقی و میزان ها  و در کل قواعد اجرای موسیقی  تعریف شده و نحوه شناسایی و اجرای آنها نیز ذکر میشود. علاوه بر این، این تئوری از زمان های گذشته وجود داشته و به تدریج در دنیای امروز تکامل پیدا کرده است. 
علاوه بر این، دو فاکتوری که باید در موسیقی بسیار به آنها اهمیت داده و جایگاهشان را تعیین کرد، ریتم و صوت هستند زیرا کوچکترین اشتباهی در اجرای انها میتواند نوع و نظم موسیقی را بر هم زده و نتیجه کار را به موسیقی دیگری تبدیل کند و البته نباید از هر نوع صوتی در موسیقی استفاده کرد.

آموزش اشنایی با اصول تئوری موسیقی

موسیقی یکی از حوزه هایی قدیمی است که طرفداران زیادی را به سوی خود جلب کرده و فعالیت کردن در آن الزاما به دانش عملی وابسته نبود اما داشتن گواهینامه اشنایی با اصول تئوری موسیقی میتواند برای پیشبرد کار و به منظور آموزش تئوری موسیقی به دیگران مفید باشد. لازم به ذکر است که، افراد علاقمند میتوانند برای تحصیل در رشته موسیقی از طریق شرکت در آزمون سراسری اقدام کرده و یکی از رشته های موسیقی را به عنوان رشته تحصیلی انتخاب کرده و در آن تخصص بگیرند. 
همچنین ، علاقمندان میتوانند از دیگر شیوه های کسب تخصص و دانش در زمینه موسیقی مانند، دریافت بسته های آموزشی که مرکز آموزش مجاری پارس برای دوره آموزشی آموزش اشنایی با اصول تئوری موسیقی تهیه کرده کمک بگیرند. دوره اشنایی با اصول تئوری موسیقی، جامع بوده و به دانش پذیران امکان میدهد تا همه انواع سازها را شناخته، ساز مورد علاقه شان را از بین آنها انتخاب کرده و در آن تبحر کافی کسب کنند. همچنین، در پایان دوره، به دانش پذیرانی که در آزمون پایان دوره نمره حد نصاب را به دست آورند،  مدرک اشنایی با اصول تئوری موسیقی اعطا می شود. 

موسیقیدان ها لزوما باید با انواع نت آشنایی داشته باشند.

سبک های | ژانرهای موسیقی

غالبا، برای توضیح و توصیف ویژ گی های موسیقی های خاص، از عبارت سبک های موسیقی استفاده میشود. البت، این سبک ها به صورت قراردادی تنظیم و مشخص شده اند و گویای این هستند که، هر سبک دارای چه اصول و قواعد و یا آهنگ و ریتمی است.  
غالبا، یک سری از سبک های موسیقی در بر گیرنده دیگر سبک ها نیز بوده اما درکل، برای طبقه بندی آنها الگوهای خاصی وجود دارد و از این جهت، سبک ها به سه دسته سنتی، پاپ و هنری تقسیم میشوند. علاوه بر این، احتمال این وجود دارد که این سبک ها به واسطه فاکتورهای متفاوت دیگری ( که عوامل تفکیک کننده نامیده میشوند) مانند عملکرد های اجتماعی،ریشه های ملی ، انتخاب ساز ، برهه و دوره زمانی و البته نوع و تکنیک اجرای ساز، در گروه های متفاوت جای گیرند. 

تعریف سلفژ

سلفژ، به این معنی است که خواننده ها ،مجموعه ای از نت های خاص را با توجه به قوانین خاص نت ها و سکوت ها  به صورت پیوسته بخوانند. البت، سلفژ میتوان تعاریف متنوعی داشته باشد اما ، یادگیری سلفژ،  مستلزم آموزش تئوری موسیقی و دانستن چیستی و چگونگی ادا و اجرای انواع نت ها و سکوت های مشخص شده است.  
سلفژ، جز دروس و واحدهای اولیه یادگیری موسیقی است که همه رهبران ارکستر، خواننده ها و تنظیم کننده های اهنگ باید بر آن تسلط داشته باشند؛ علاوه بر این، سلفژ، از سه بخش اصلی تئوری موسیقی، نت خوانی و دیکته موسیقی تشکیل شده است. قابل ذکر است که موسیقی دارای اصلاحات خاص خود بوده و تنها افرادی میتوانند براحتی این نت ها را بخوانند و البته آنها را با موفقیت برای ناظران به مرحله اجرا درآورند که ، از قبل با اصطلاحات موسیقی به طور کامل آشنایی داشته و آنها را به طور جدی تمرین کرده و در زمینه آموزش تئوری موسیقی نیز موفقیت هایی کسب کرده باشند. 

برخی از موسیقیدان ها، تناسب ریتم ها را در ذهن مرور میکنند.

دسته بندی انواع سازها

در کل، تمام سازها های موجود به سه دسته کلی سازهای زهی (سیمی)، کوبه ای(ضربی)، و بادی تقسیم بندی می شوند که هرکدام زیرمجموعه خود را داشته و شناخت انواع سازهای موسیقی به بهتر نواختن و یاد گیری و انتقال ویژگی های آنها کمک می کند. دراینجا ، هر کدا از این سازها را به صورت مختصر توضیح میدهیم: 
سازهای زهی:  شامل سازهایی هستند که با انگشت دست یا مضراب و یا با صفحه کلید نواخته می شوند و از جمله آنها میتوان به تار، چنگ، تنبور، سه تار، سنتور، قانون و عود و.... اشاره کرد. 
سازهای کوبه ای:  این نوع از ساز، به  دو گروه سازهای کوبه ای خارجی و ایرانی تقسیم شده و شناخت تفاوت او شباهت های انها میتواند به کسب مهارت در آنها کمک کند. سازهای کوبه ای ایرانی شامل دهل، تنبک، طبل، تشمال، دمام ، دف و......و انواع خارجی مواردی مانند کاخون، درام، ویبرافون ، پرکاشن و....را در بر میگیرد.
سازهای بادی : این سازها نیز، با دمیدن هوا در آنها نواخته شده و دارای دو زیر مجموعه ساز بادی چوبی و برنجی است. انواع سازهای بادی شامل سورنا، نی انبان، شیپور، نی و....هستند.  

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس