انبارداری نوین

انبارداری نوین

تعریف انبارداری 

واژه انبارداری به این معناست که ، از شیو های مدرن و مشخص  برای حفظ، نگهداری و طبقه بندی انواع کالاهای بازرگانی، صنعتی و انواع محصولات تولیدی کارخانه ها استفاده شود. علاوه براین، برای انبارداری و سپس توزیع کالا ، از انواع انبارها و ساختمان های وسیع با ظاهری متفاوت بهره گرفته میشود.  
علاوه براین، انبارها را میتوان برای ذخیره و نگهدری مواد اولیه و گاهی انبار کردن محصولات تولیدی به کار گرفت. غالبا، نوع انباری که برای ذخیره انواع محصولات در نظر گرفته میشود تفاوت داشته و به چند فاکتور و عامل وابسته است؛ این عوامل میتواند شامل، قیمت و ارزش و میزان حساسیت کالا، تعداد و نوع محصولات تولیدی و البته هدف از انبار کالا باشد. 
قابل ذکر است که ساختار و تجهیزاتی که برای  انواع انبارها در نظر گرفته میشود باید بر اساس محصولات انبار شده در آنجا بوده و کارایی آنها باید در بازه های زمانی متفاوت بررسی شود. علاوه براین، چیدمان این محصولات نیز باید به صورت تخصصی انجام شود به گونه ای که یافتن و تحویل یک سفارش چندان وقت گیر نباشد. بنابراین، بهتر است که در این مورد از افرادی که آموزش  انبارداری را گذرانده اند کمک بگیرید. 
 سرفصل های این مقاله عبارتند از انواع مختلف انبارداری، تعریف انبارداری،  وظایف انباردار، آموزش انبارداری، دوره انبارداری ، مدرک انبارداری، گواهینامه انبارداری، انبارداری نوین و روش های انبارداری.

انبارداری کاری تخصصی است که نیاز به مهارت های خاص خود دارد.

انواع مختلف انبارداری

هدف انباردارها از در نظر گرفتن و به کارگیری شیوه های خاص انبارداری این است که بتوانند هنگام نیاز، سفارش های مورد نظر را به سرعت و سهولت پیدا کرده و آنرا به افراد و پرسنل سفارش دهنده برسانند. از این جهت، باید برای محصولات و تولیدات مختلف، از انواع مختلف انباداری استفاده کرد که عبارتند از :
طبقه بندی و انبارداری کالاهای بر اساس موجودی انبار 
طبقه بندی کالاها بر حسب زمان مصرفش
طبقه بندی کالاها با توجه به میزان و نوع کارایی
طبقه بندی کالاها با توجه به نوع سفارش های گرفته شده
طبقه بندی کالاها بر اساس نظام طبقه بندی استاندارد

آموزش انبارداری 

انبارداری، یکی از مراحل تولید تا فروش کالا بوده و بیش از تولید خود محصول اهمیت دارد زیرا تعیین کننده میزان سود تولید کننده است؛ از این جهت، تمام نکات ایمنی و حرفه ای مرتبط با انبارداری باید رعایت شوند زیرا این امکان وجو دارد که در صورت استفاده از شیوه های نادرست و نامناسب انبارداری، شرکت ها و کارخانجات متحمل ضررهای جبران ناپذیری می شوند. بنابراین، انباردارها باید در این زمینه دانش و تجربه عملی کافی داشته و گواهینامه انبارداری دریافت کرده باشند تا بتوانند ایده های جدیدی برای انبارداری انواع محصولات ارایه دهند. 
در راستای آموزش دانش انبارداری، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزشی آموزش انبارداری را برای علاقمندان و انباردارهای علاقمند به کسب دانش بیشتر ارایه و معرفی کرده است. دوره انبارداری کوتاه مدت بوده و به دانش پذیرانی که اطلاعات مختصری در این حیطه دارند کمک میکند تا حجم عظیمی از دانش عملی و کاربردی را به دست آورند. علاوه براین، این مرکز با افتخار،  در پایان دوره به دانش پذیرانی که در ازمون آنلاین حد نصاب نمره را کسب کرده باشند مدرک انبارداری اعطا میکند.  

در انبار، کالاها باید به ترتیب خاصی چیده شوند.

وظایف انباردار

غالبا، انباردار فردی است آموزش انبارداری را پشت سر گذاشته و به دانش چیدمان اقلام مختلف در انواع انبارها آگاهی دارد. این فرد، باید بتواند اقلام موجود در انبار را به شیوه ای منظم و مرتب بچیند تا برای یافتن آنها مشکلی وجود نداشته باشد. علاو بر این، انباردار در برابر کم یا اضافه شدن هر یک از محصولات مسئول بوده و از این جهت، وظایف سنگینی بر عهده دارد. وظایف انباردار عبارتند از : 

تحویل گرفتن برگ درخواست برای تحویل هر یک از اقلام موجودی 
رعایت کامل اصول بهداشت و ایمنی در انبار
پیروی از دستورات مقامات ارشد
بررسی برگ درخواست و اطمینان از صحت در خواست ها هنگام تحویل
ارایه  دادن گزارش های روزانه ورودی ها و خروجی های کالا به سرپرست انبار
در نظر گرفتن چیدمان ها و ترتیب هاب خاص برای هر کالا
حفظ و نگهداری اقلام موجود در انبار و تهیه لیست خرید و یا سفارش صورت تمام شدن کالای مورد نظر
ثبت شماره کالاهای خروجی در دفتر خروجی ها
ثبت اقلام موجودی مربوط به هر بخش و اطلاع دادن آنها موجودی به سرپرست انبار

روش های انبارداری

استفاده از روش های انبارداری مختلف، از جمله مواردی است که به تولید کنندگان کمک میکند تا همیشه ازتعداد و نوع اقلام تولیدی و موجودی خود مطلع بوده و بدانند که چه تعداد از آنها را میتوانند برای دیگر شرکت ها و سازمان ها بفرستند. علاوه بر این،کارخانجاتی تولیدی که قصد دارند در این زمینه نسبت به رقبایشان جایگاه بالاتری داشته باشند، ابتدا باید تعداد تولیدات را افزایش داده  و سپس، تجهیزات و فرایندهای خاصی را برای دستیابی به این هدف در نظر بگیرند. 
همچنین، کارخانجات یمتوانند از روش های نوآورانه و جدید کارآمد نیز بهره بگیرند البته  آنها موظف هستند که هنگام انتخاب این روش ها، باید بحث ایمنی را رعایت کرده و موارد زیر را نیز در نظر داشته باشند: 
در نظر داشتن ملاک ها و معیارهای استاندارد برای کارکرد موثر انبارها
استفاده از روندها و فرایندهای متفاوت و کارآمد انبارداری
تحلیل منابع مورد استفاده برای تولید و بهبود عملکرد انبارها
تعیین کردن نقش انبارها در زنجیره تامین

استفاده از تکنیک های جدید برای بهبود شیوه های انبارداری
به کارگیری انواع فناوری برای کنترل و نظارت مستمر بر انبارها
تصمیم گیری در مورد انبار مواد مختلف و تاثیر آنها بر محیط زیست

برای هر کدام از کالاها باید از شیوه های انبارداری متفاوت استفاده شود.

انبارداری نوین

در صورتی که، اطلاعات مفید و ارزشمندی در مورد اصول انبارداری نوین در اختیارکارکنان انبارداری کارخانجات قرار داده شود، آنها میتوانند به طور کارآمدتری سیستم انبارداری را پیش برده و از این نظر، در جلب رضایت میران موفق خواهند بود. علاوه براین، در صورتی که این کارکنان انبارها آموزش انبارداری را گذرانده و عمیقا با مفاهیم انبارداری آشنایی پیدا کنند، میتوانند در زمینه هایی مانند تحویل سفارش و سفارش دادن، تخلیه و بارگیری و نگهداری کالاها تجربه نیز به دست آورند. 
البته، سیستم های متفاوتی برای انبارداری کالاهای مختلف استفاده شده و امکان دارد که یک شیوه خاص برای کالای دیگر کارایی لازم را نداشته باشد. از این جهت، این مورد وظیفه سرپرست انبار است تا کارایی شیوه های مورد استفاده را بررسی کرده و در صورت ایجاد مشکلات عدیده ، آنها را با انواع جدید جایگزین کند.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس