اصول نواختن پیانو

اصول نواختن پیانو 

پیانو چیست ؟

پیانو یک ساز قوی و همچنین ملایم است این ساز را شخصی به نام گراوی چمبالو کول پیانو فورته نیز نامید که به Piano Forte به معنای قوی و ملایم معروف گردید از آن به بعد نام پیانو را به خود گرفت.
در زمان های گذشته پیانوها شکل متفاوتی داشتند که در طول قرن هیجده میلادی شکل بهتر و کامل تری به خود گرفتند. پیانوهای جدید نیز به روش آکوستیک شکل گرفت و به بازار عرضه شد. در دو قرن آخر آثار برجسته ای برای پیانو بیش از هر ساز تکنواز دیگری بود و این علت توانایی اجرایی زیاد صوت بوده است.
گسترده دینامیکی پیانو زیاد است ، به صورتی که توانایی ایجاد صدایی بسیار ملایم را دارد.

دوره آموزش نوازندگی پیانو

آموزش آشنایی با نوازندگی پیانو از آموزش های برتر پارس می باشد

انواع پیانو 

امروزه با پیشرفت تکنولوژی وسایل موسیقی به سرعت در حال تغییر است از این رو پیانو هم تغییر کرد و به سه نوع ارتقا پیدا نمود.
1- رویال یا گرند پیانو (Royal or Grand Piano)
این گونه از پیانوها خود به دسته به تقسیم می شوند ، تقسیم بندی آن ها بر اساس اندازه ها بوده است : بزرگ، متوسط،کوچک که از یک متر و هشتاد سانتیمتر که کوچکترین آن ها می باشد تا سه متر و اغلب به بیشتر هم می رسد.
این پیانوهای رویال بیشترین کاربرد را در اجرای کنسرت ها دارد.
2- آکوستیک یا دیواری (Up right or Acoustic)
این پیانوها از یک نوع دسته هستند که برای خانه ها و ... استفاده می شود  به این عنوان که در کنسرت ها از این نوع استفاده نمی کنند. فقط در گرند پیانو چکش به صورت خوابیده به سیم می خورد ولی در آکوستیک چکش به صورت ایستاده به سیم برخورد می نماید.
- پیانوی برقی | Electric Piano :
این پیانوهای الکتریکی نیز ظاهری مصنوعی دارند ولی این نوع پیانوها نیز شبیه به پیانوهای طبیعی هستند و تنها تفاوتشان با پیانوی طبیعی این می باشد که در چکش به سنسور نیز می خورد و صدا را از طریق بلندگوهای زیادی به گوش می رساند.

تاریخچه اجتماعی پیانو 

منظور از تاریخچه اجتماعی پیانو، بررسی آن در فعالیت های زندگی و اجتماعی عموم است. پیانو یکی از سازهای پرطرفدار می باشد که جز اشراف کسی توانایی خرید این دستگاه موسیقی را نداشتند. 
پیانو همانند سازهای کلید دار و مشهور است. زمانی که چکش به سیم های فلزی در درون جعبه می خورد صدا را تولید می نماید. این گونه چکش ها با فشردن دکمه کلاویه ها به حرکت در می آیند. سیم های پیانو به صفحه ای مرسوم به صفحه صدا وصل می شوند که هدف آن ها تقویت صداها  می باشد.
کامل ترین صدا از نوع دستگاه های موسیقی پیانو است. 

دوره آشنایی با نوازندگی پیانو به صورت غیر حضوری ارایه می شود

دانستنی هایی درمورد پیانو 

برای آشنایی بیشتر درباره پیانو لازم است قبل از نواختن اطلاعات بیشتری درباره آن بدانید از این رو پارس در مقاله خود به شما درباره پیانو دانستنی هایی را توضیح می دهد.
1- پیانو ، دستگاهی است که صدای زیبا و خوشی را تولید می کند . پیانو یک ساز جدیدی است که در سال 1698 اولین بار به وسیله بارتولومئو کریستافوری | Bartolomeo Cristofori در شهر پادووای ایتالیا ساخت.
2- کلمه پیانو ایتالیایی است و از دو بخش تشکیل شده که صداهای مختلفی را از ملایم و نرم تا قوی با موج بالا می باشد.
3- بیش از 1200 قطعه در ساختمان پیانو آکوستیک استفاده شده که تقریبا 10000 عدد از این قطعات متحرک هستند. قطعات بسیار ریزی که منظم و بدون ایراد است همه آن را برای اجرای درست و با کیفیت یک پیانو مورد نیاز و ضروری است. حتی کم ترین و یا کوچکترین اشتباهی در اجرا سبب شدت کاهش کیفیت صدای تولید شده به وسیله پیانو می شود.
4- پیانو ساز بزرگ در برابر همه سازها به حساب می آید. و این بخاطر این است که پیانو توانایی محدوده از صداها را تولید می کند و ملودی و هارمونی یک قطعه را به روش هم زمان اجرا می کند.
5- پیانوها تنها فقط از تولید کریستافوری در جهان موجود است.
پیانو ساخته 1722 ، موزه ملی رم در دسته سازهای گوناگون از موسیقی  
پیانوی دیگر از اکتاوه تولید 1720، موزه متروپولیتن در نیویورک
پیانو چهار و نیم اکتاوه تولید 1726 ، در موزه سازهای گوناگون موسیقی در لایپزیگ آلمان 
6- اولین پیانو ساخته شده در جهان که حجیم بزرگی هم را داراست به نام Callen Concert Grant  می باشد که از دست یک تیونر 21 ساله نیوزلندی به نام Adrian Mann تولید گردید. این پیانو به مدت 4 سال طول کشید تا به وجود آمد. پیانویی با بیش از یک تن وزن، به شش متر طول و نیروی تنش سیم حدود 30 تن در حال اجرا داشت که در سال های بعد به عنوان بزرگ ترین پیانو دست ساز معمار لهستانی  به نام Danial Czapiewski تعلق گرفت. 
7- ابتدایی ترین پیانو در سال 1844 به وسیله یک شخص آمریکایی Jonas Chickering به هند انجام شد.
8- مورد هشتم را این گونه به شما می آموزیم که قبل از ساخت پیانو از عاج فیل برای روکش های کلیدی سفید پیانو  استفاده کردند.
9- پیانوها گرند از اکشن با سرعت بالایی نسبت به پیانو که از نوع دیواری بود برخوردار بودند. وجود اهرم  در این نوع پیانوها به فرد پیانیست کمک می کرد تا شرایطی که چکش هنوز در نیمه راه برگشت است. بتواند برای زدن همان نت شروع کند. در صورتی که پیانو دیواری پیانیست باید تا قبل از برگشت چکش مسیر را بازگردانی نماید.
مزایای استفاده از پیانو دیجیتال : 
تعدادی از افراد برای نواختن ساز خود در زمان شب علاقمند هستند از این رو شاید برای دیگران صدای آن نیز آزار دهنده باشد. 
سازهای دیجیتال انواع دلخواهی برای صداهایی از نوعsample   و Font دارد که می توان یک ساز دیجیتال از صدای پیانوها استفاده کرد. سبک های مخصوص موسیقی شامل صداهای متفاوتی است که در یک مدل دیگر دارای صدایی تیز و شفاف می باشد.
پیانوهای دیجیتال دارای یک ریتم باکس ساده هستند که انواع ریتم سه و چهار ضربی می باشند. که وجود این نوع ریتم ها باعث می گردد یک قطعه تمرین با منظم تر اجرا شوند.
پیانوهای دیجیتال در انواع مبله و stage ساخته می شوند. و فقط با یک بدنه کیبرد را شامل می شود.

گواهینامه آشنایی با نوازندگی پیانو از گواهینامه های معتبر و زیر شاخه هنر است

نت نویسی برای پیانو

نت نویسی شامل دو حامل است که برای دست راست از حامل بالا استفاده می گردد و برای دست چپ از حامل پایین استفاده می کنند. قرار گیری حامل ها در خط با کلید سل و حامل های پایین را با کلید فای نشانه می گیرند. این نوع حامل ها جدا کننده آن ها با نت دوی وسط می باشد. پیانیست باید با هر دو دست کار نماید و خط موسیقی را اجرا کند.

اصول و روش های آموختن پیانو 

هر فردی که می خواهد آموختن پیانو را یاد بگیرد و مشغول به نواختن پیانو شود ابتدا باید خطوط های سل و فا را بیاموزد و بعد از یک قطعه را فرا بگیرد و فقط به نواختن قطعات با ریتم مربوط به هر آهنگ را بخواند.
در هنگام یادگیری تمامی اصول و روش ها به صورت تئوری حتما در کنار آن به نواختن پیانو به صورت عملی کار نمایید.

دوره آموزش نوازندگی پیانو


دوره آموزش آشنایی با نوازندگی پیانو 

مرکز آموزش مجازی پارس برای افراد علاقمند به نواختن موسیقی و ساز با پیانو ، دوره آموزش نوازندگی پیانو را ارایه داده است تا افراد بتوانند به کار کردن پیانو آشنا شوند و از طرفی دیگر پارس علاوه بر آموزش به همه دارندگان مدرک معتبر نوازندگی پیانو و گواهینامه نوازندگی پیانو اعطا می فرماید.

 



 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس