اصول داستان نویسی کدامند؟

اصول داستان نویسی کدامند؟

واژه داستان از دو بخش "دا " و "ستان" تشکیل شده که "دا " در زبان فارسی باستان و اوستایی به معنای آفریدن و "ستان" نیز پسوند زمان و مکان بوده و  بنابراین واژه "داستان" به معنای، جا و گاه افریدن است. داستان، روایت و بازگویی حوادث و وقایعی است که واقعی نبوده و به نوعی در تخیلات نویسنده اتفاق افتاده اند. علاوه بر این، داستان و یا قصه، جز نوشته های ادبی محسوب شده و انواعی مانند داستان کوتاه، داستان فیلمی و رمان دارد. از این نظر، افراد و یا نویسندگانی که در هر کدام از این حوزه ها فعالیت دارند، باید قطعا دانش ادبی داشته و بتوانند با استفاده از عبارات و کلمات مناسب، منظور خود را به خوانندگان منتقل کند. 
علاوه بر این، هر کدام از این سبک ها و انواع داستان ها طرفداران خاص خود را داشته و البته افراد علاقمند میتوانند تغییراتی را در نوشته های خود اعمال کنند. نکته مهمی که در بحث داستان نویسی وجود دارد این است که اینکار اصول و قواعد خاصی داشته و نویسندگان بزرگ و معرف هم همه آنها را در نوشته های خود به کار می بندند. 
اصولی که همه نویسندگان باید در اثار خود رعایت کنند شامل دوست داشتن همه شخصیت ها، بیان همه واقعیت ها ، استفاده از حداقل کلمات برای بیان جملات متفاوت، توصیف مفصل همه شخصیت ها و.... هستند. البته، غالبا نویسندگانی که آموزش اصول داستان نویسی را اموخته و پشت سر گذاشته باشند، بهتر میتوانند در مورد انتخاب کلمات و عبارات مناسب و جذاب تصمیم بگیرند. 
موضوعاتی که در این مقاله شرح میدهیم شامل داستان نویسی، اصول داستان نویسی، آموزش اصول داستان نویسی ، دوره اصول داستان نویسی ، مدرک اصول داستان نویسی ، گواهینامه اصول داستان نویسی ، تعریف اسطوره ، داستان کوتاه ، داستان عاشقانه و ایده برای داستان نویسی هستند. 

ثبت نام دوره آموزشی داستان نویسی

 در داستان نویسی، مجموعه از وقایع واقعی و غیر واقعی نوشته میشود.
 

اصول داستان نویسی

یکی از رموزی که موجب شده تا آثار نویسندگان بزرگ مشهور و جاودانه شود این است که آنها از اصول داستان نویسی مشخصی استفاده شده و مکررا آنها را در همه اثار خود به کار میگیرند تا در نهایت شاهکاری خلق کنند که توجه همه خوانندگان را جلب کرده و آنها را به دنبال کردن آثار او ترغیب نمایند. علاوه بر این، غالبا همه نویسندگان داخلی و خارجی تلاش میکنند تا این اصول را به طور صحیحی در اثار خود استفاده کنند.
اصول داستان نویس که این نویسندگان در اثار خود اعمال میکنند شامل این موارد است : 
مبالغه و زیاده گویی در مورد اشخاص، از جذابیت آنها می کاهد. 
وقایع و حوادث جدید را به شیوه ای نو باید رقم زد. 
شخصیت های داستان باید عینی باشند. 
مه شخصیت های یک داستان باید دوست داشته شده و روند اجرای نقش آنها به دقت نوشته شود. 
میتوان از کمترین کلمات برای بیان بیشترین و شیواترین مفاهیم استفاده کرد. 
علی رغم اینکه موضوعات سیاسی و اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار هستند اما نباید درباره آنها به به تفضیل نوشت.  

آموزش اصول داستان نویسی

داستان نویسی، یکی از فعالیت های علمی و در عین حال جذاب است که پرداختن به آن نیاز به علاقه و البته دانش آکادمیک دارد. از این نظر، اکثر نویسندگانی که اثار مختلفی خلق میکنند لزوما دوره اصول داستان نویسی را گذرانده و در این زمینه تجربه کافی دارند. علاوه بر این ، نویسندگان باید با اصول و روش های نویسندگی اشنایی داشته و بتوانند اثار خود را به سبک  خود و طبق دلخواه خوانندگان نوشته و توجه آنها را جلب کنند. غالبا، نویسندگان مشهور و معروفی که خوانندگان میلیونی دارند، دارای گواهینامه اصول داستان نویسی هستند. 
با توجه به اهمیت نویسندگی و افزایش تعداد خوانندگان کتاب هاب مفید ، مرکز اموزش مجازی پارس اقدام به معرفی و ارایه دوره آموزش اصول داستان نویسی کرده است. دوره اصول داستان نویسی برای دانش پذیرانی که در این زمینه اتسعداد کافی داشته اما فرصتی برای فراگیری اصول و محتوای ان ندارند، کاربردی بوده و به آنها کمک میکند تا در اینده نزدیک، شاهکارهای هنری خلق کنند. علاوه بر این، این مرکز در پایان دوره، به همه دانش پذیران مستعدی که در ازمون آنلاین پایانی نمره حد نصاب کسب کنند، مدرک اصول داستان نویسی اعطا میکند. 

در داستن نویسی باید مجموعه ای از اصول مشخص رعایت شوند.

داستان کوتاه 

داستان کوتاه، یکی از انواع داستان است که در مقایسه با رمان، حجم کمتری داشته اما میتواند به سرعت بر خوانندگان و تعداد آنها تاثیر بگذارد. علاوه بر این، با توجه به اینکه در داستان کوتاه فقط برشی کوتاه از زندگی یک فرد و یا یک واقعه بیان میشود، بنابراین نویسنده نباید از بیان واقعیت ها و اصل مطالب غافل شده و مستقیما به شرح آنها بپردازد.
علاوه بر این، نویسندگان باید به این موضوع توجه داشته باشند که، داستان کوتاه نیز از قانون رعایت اصول داستان نویسی مستثنی نبوده و باید همه اصول به دقت در آن اعمال شود تا بتواند نظر مخاطبان هدف را به سهولت جلب کند. به طور معمول، گذراندن دوره اصول داستان نویسی به نویسندگان در خلق اثار ارزنده و قابل توجه کمک شایانی میکند. 
داستان عاشقانه نیز، یکی از انواع نوشته های ادبی است که امکان دارد در قالب شعر و یا داستان کوتاه و یا رمان نوشته شود. در صورتی که این داستان در قالب شعر باشد، ابتدا با ستایش خدواند شروع شده سپس، دلیل نوشتن شعر ذکر شده و در اخر، داستان عاشقانه و چگونگی روی دادن آن نوشته میشود. 
در صورتی که داستان عاشقانه در قالب داستان کوتاه باشد، به صورت موجز و مختصر و جذاب تحریر شده و نویسنده تمام سعی خود را به کار میگیرد تا منظور و مطلب خود را با کمترین تعداد کلمات و با بیشترین تاثیر گذاری بیان کند. علاوه بر این، قالب رمان نیز برای داستان عاشقانه بسیار رایج بوده اما گاهی امکان دارد که این سبک نوشتاری، به زیاده گویی ختم شده و از کیفیت کار بکاهد. بنابراین، پیشنهاد میشود که علاقمندان به هنر داستان نویسی ابتدا آموزش اصول داستان نویسی را گذرانده و گواهینامه اصول داستان نویسی دریافت کنند تا به قالب مناسب برای هر نوشته پی ببرند. 

در داستان نویسی هر نویسنده سبک مختص به خود را دارد.

ثبت نام دوره آموزشی داستان نویسی

ایده برای داستان نویسی

داستان نویسی، از جمله فعالیت های زمان بری است که جذب مخاطبان آن نیز مستلزم گذشت زمان و اشنایی با روند و سیر انواع نوشته ها است. از این نظر، افرا علاقمند به این حرفه میتوانند از انواع ایده برای داستان نویس کمک گرفته و در مدت زمان کوتاه ، در کار خود موفقیت کسب کنند. 
به این منظور موفقیت و افزایش تعداد خوانندگان، نویسندگان تازه کار و مبتدی میتوانند اثار نویسندگان موفق را خوانده، داستان خود را با معمایی متفاوت شروع نموده ، ذهن خواننده را منحرف کرده و نکات جالبی را به داستان اضافه کنند تا خواننده را ترغیب به خواندن داستان حاضر و دنبال کردن داستان بعدی بکنند. 
همچنین، نویسندگان میتوانند از مفهوم اسطوره ( به معنای وقایع خیالی و افسانه ای بوده و نوعی از داستان است که در آن، مجموعه ای از پدیده های طبیعی که جز سنت و روایات و آیین ما هستند اتفاق می افتد) در داستان خود کمک گرفته و داستانی طبق دلخواه خوانندگان بنویسند. 
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس