اصول تزریقات

انواع زخم و خون ریزی :

خون ریزی یا (Bleeding And Wounds) اینگونه می توان تعریف نمود که خارج شدن خون از بدن را خونریزی می گویند به این روش که از بریدگی و جراحت به وجود می آید.
نشانه های خونریزی : 
زمانی که برای خون از دست رفته از بدن بخواهیم جبرانی نماییم به این هم توجه نماییم که خون از دست می رود معمولا به قسمت پوست رسیده و شامل تیرگی می گردد به همین صورت فرد دچار رنگ پریدگی پوست می گردد و یکی از اعلایم و نشانه های خونریزی می باشد و برای جبران خون از دست رفته زیاد آن باید مراحل درمانی پیش گرفته شود. 

در مرحله اولیه یا خونریزی های کم علاوه بر رنگ پریدگی ناچیز پوست و زدن تعداد زیاد ضربان قلب نشانه هایی نمایان نمی گردد ولی با افزایش شدت خونریزی علایم دیگری نمایان می شوند که شامل موارد ذیل می گردد :
1- تشنگی 
2– ضعف، بی حالی، پرخاشگری، بی قراری
3- تند زدن ضربان قلب و ضعیف شدن نبض های محیطی
4- عرق سرد روی پیشانی
5-  تنفس تند تند 
6- تهوع و استفراغ
7- افت فشار خون
8- خواب آلودگی 
9- احساس سبکی سر، سرگیجه و سردی پوست
10- احساس سرما
11- وجود علایم ویژه خونریزی در ارتباط با بعضی از بخش های بدن مانند خونریزی جمجمه، درون قفسه سینه یا شکم و.... 
12- خارج شدن خون از زخم در موارد خونریزی خارجی
به دلیل رسیدن خون اکسیژن دار به مغز، شخص مبتلا به خواب آلودگی، گیجی، سیاهی رفتن چشم ها و یا اضطراب و بی قراری می شود.

آموزش اصول تزریقات از مزایای یادگیری روش چگونگی تزریقات است

انواع خون ریزی :  

خون ریزی ها با توجه به عروق آسیب دیده نیز متفاوت می باشد و به چند بخش قابل تقسیم هستند :
1- خون ریزی سرخرگی : این نوع خون ریزی به سبب سرعت بالای جریان خون به صورت تند و با فشار بالا می باشد.  به علت اکسیژن بالا ، رنگ خون قرمز روشن است.
خون ریزی به راحتی خارج نمی گردد.
بر اثر قطع عضو به علت ضربه ممکن است سرخرگ به طور کامل و تند منقبض شده و خون ریزی قطع می گردد.
2- خون ریزی سیاهرگی :
سیاهرگ ها معمولا خون تیره بوده و جریان خون آرام می گردد و در اصل این نوع خونریزی، بدون جهت و فشار به راحتی خون ریزی سیاهرگی آزاد می شود. یک خطر جدی خون ریزی سیاهرگی، ورود هوا به داخل خون و به دلیل پیدایش مرگ یدفعه ای است که می توان با فشار آرام آن ها را آزاد کرد.
3- خون ریزی مویرگی : خون وجود داشته در مویرگ ها قاطی ار خون سوخرگی و سیاهرگی است. خون اغلب از زخم نشت می نماید و مقدار خون از دست رفته نیز کم است. 
اغلب سنگینی بر روی زخم برای مهار خون ریزی کافی می باشد که این نوع خون ریزی خطر عفونی شدن زخم بیشتر از خطر از بین رفتن خون مورد بحث است.

مدرک تزریقات یکی از نشانه های فراگیری دوره تزریقات است

با توجه به محیط خون ریزی، خود نیز خون ریزی ها به دو سطح تقسیم می شوند :

1- خون ریزی داخلی :
در خون ریزی داخلی، خون از داخل عروق خارج می شود، ولی داخل بدن باقی مانده اند. یعنی خون به داخل قسمت های مثل شکم ، قفسه سینه، جمجمه و ... ریخته می شود.
این نوع خون ریزی نمی توان با چشم دیده شوند و شناسایی آن مشکل می باشد.
2- خون ریزی خارجی : در خون ریزی خارجی، خون از بدن بیرون می رود و اغلب نتایج بریدگی، صدمات زیاد و شکست گی ها باز استخوان به وجود می آیند.

کمک اولیه در خون ریزی و مراحل انجام آن  :

1-    در رابطه با انجام مراحل اولیه سرعت بالا می رود و فرد آرام می گردد اما طول دادن زیاد ممکن است قیمت از دست رفتن جان مصدوم گردد.
2-    تنفس و نبض و چشم بررسی شود.
3- فرد آسیب دیده را پشت خوابانده شود و وضعیت پاها بالا رود.
4- خون ریزی کنترل گردد.
5- شخص آسیب دیده گرم نگه داشته شود.
6- مصدوم در موقعیت آسیب دیده قرار داده شود و اندام زخمی بی حرکت بماند.
7- لباس مصدوم آزاد گردد.
8- در صورت وجود شوک، پاهای فرد آسیب دیده بالا نگه داشته شود و اگر خونریزی اتفاق افتاده بود سر و گردن شخص نباید سر نسبت به جاهای دیگر بدن پایین نگه داشته شود، چون باعث خونریزی می گردد.
9- برای آگاهی از وضعیت جریان خون اعضا از لمس نبض و گرمی هر اندام و همچنین معاینه پر شدن مویرگی ناخن ها (Capillary Nail Test – Blanch Test) استفاده گردد. زمانی از ناخن پر از خون می گردد علایم جریان خون می باشد و پر شدن جریان ناخن در مدت زمان بالاتر از دو ثانیه غیر طبیعی می باشد.
10- وقتی که خون لخته شود از تمیز کردن و کندن آن جلوگیری شود. زیرا این کار باعث خون ریزی دوباره می شود.
11- وسایلی مثل چاقو، تکه های شیشه و ... از زخم خارج نشود زیرا باعث می گردد خون دوباره شروع به خون ریزی بدتری نماید. در این صورت است که باید یک دستمال از نوع تامپون طوری باندپیچی شود که اطراف جسم پوشانده شود در اصل جوری باشد که باندپیچی به جسم فشار آورد.
12- به سرعت فرد آسیب دیده به بیمارستان انتقال داده شود.

دوره آموزش تزریقات از دوره های پرطرفدار آموزش مجازی پارس است

انواع تزریقات 

- تزریقات در داخل جلدی 
- تزریقات در زیر جلد
تزریقات عضلانی
-  تزریقات وریدی (تزریق در داخل سرم را تزریقات وریدی می گویند)

زخم چیست ؟

هر شکافی که باعث از بین رفتن پیوستگی بافت های بدن چه در داخل و چه در بخش خارجی بدن ایجاد شود زخم می نامند.  به صورتی که آسیب به بدن شامل پوست، عضلات، عروق خونی و اعصاب است که آن را زخم می گویند. 
یکی از راه هایی برای تجویز دارو، تزریقات می باشد. هر مقدار که دارو در بدن تزریق گردد روش یکسانی می باشد که مشخصات هر بافت، میزان جذب دارو را مشخص می نماید.
پیش از تزریق، پرستار باید حجم زیادی دارو با مشخصات به ساختمان آناتومیکی محل تزریق را بشناسند.
اگر یک تزریقاتی در کار خود درست کار انجام ندهد نتایج بدی را در پی خواهد داشت، که سبب خسارت های بدنی به بدن می شود که منجر به صدمه رسیدن به عصب و استخوان شود.

وسایل تزریقات : 

سرنگ ها و سوزن ها مختلفی وجود دارد که هر کدام برای تزریق مشخصی از دارو در بافت مخصوصی از بدن طرح ریزی می شوند. تزریقاتی خود این را باید درک می کند که کدام سرنگ و سوزن بهتر اثر می نماید.

بخیه زدن :

بخیه زندن شامل راه هایی برای برطرف نمودن یک پارگی از بدن انجام می گیرد. از نخ های قابل جذب مثل پلی گلاکتین، پلی گلی کولیک اسید و پلی گلکاپرون برای بستن زخم های عمیقی که باید در چند لایه بازسازی سود استفاده شود.
نقش اصلی بخیه برای این است که زخم های به وجود آمده از آسیب را ترمیم می نماید و نتیجه آن به وجود آمدن دوباره بازسازی پوست می شود و خطر عفونت زخم در بخیه های قابل جذب با بخیه های غیرقابل همسان می باشد و از سوی دیگر بخیه های دیگر اثر بخش تر نیز می شوند و لازم به کشیدن آن نیست.

دوره آموزش آشنایی با اصول تئوری تزریقات و پانسمان و بخیه : 

مرکز آموزش مجازی پارس برای علاقمندان به یادگیری اصول و مبانی اولیه تزریقات و پانسمان دوره های آموزشی تئوری تزیقات و پانسمان ارایه نموده است ، علاقمندان برای شرکت در این دوره ها می توانند علاوه بر کسب مهارت های لازم موفق به کسب مدرک معتبر و گواهینامه تئوری تزریقات و پانسمان شوند.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس