استاندارد مدیریت انرژی

استاندارد مدیریت انرژی

مدیریت انرژی

مدیریت انرژی، به معنای کاهش و بهینه مصرف کردن انواع انرژی با توجه به شرایط محیطی، هزینه ها، موقعیت جغرافیایی ،ویژگی های فنی و ابعاد محیط است.در بحث مدیریت انرژی باید به ساختار فعلی محیط و میزان انرژی تقریبی مورد نیاز آن توجه کرد تا بتوان در مورد نوع انرژی آن تصمیم گرفت. علاوه براین، راهکارهای فراوان و متنوعی برای کاهش مصرف انواع انرژی در ساختمان ها و محیط های مختلف وجود دارد که میتوان هر کدام را با توجه به شرایط تعدیل کرد. 
قابل ذکر است که راهکارهای مدیریت انرژی میتواند برای همه حیطه هایی که از انواع انرژی استفاده میکنند کارایی داشته و مفید باشد. علاوه براین، شیوه هایی که برای مدیریت انرژی به کارگرفته میشود کاملا علمی بود و توسط متخصصان این حوزه که دارای گواهینامه مدیریت، نفت، گاز وانرژی هستند تاییده شده است.
سرفصل هایی که در این مقاله به تفضیل توضیح میدهیم شامل تعریف مدیریت انرژی، شاخص های انرژی پایدار، آموزش مدیریت، نفت، گاز وانرژی، دوره مدیریت، نفت، گاز وانرژی ، مدرک مدیریت، نفت، گاز وانرژی ، گواهینامه مدیریت، نفت، گاز وانرژی ، اهمیت منابع نفت و گاز در جهان، استاندارد مدیریت انرژی و سیستم مدیریت انرژی هستند. 

آموزش مدیریت نفت و گاز و انرژی

شاخص های انرژی پایدار

به طور کلی، هر کدام از انرژی ها باید دارای ویژ گی های خاصی باشند تا به عنوان منبع انرژی انتخاب شده و مورد استفاده قرار بگیرند. علاوه بر این، شاخص های انرژی پایدار یک درجه و سطح از انرژی صرف بالاتر و مهم تر بوده و میتواند مورادی مانند تجدیدپذیری، قابل بهره برداری بودن، قابلیت تولید از طرق مختلف، میزان بهره برداری، انطباق با دیگر منابع، میزان ضایعات تولیدی و کارایی در بخش ها و مناطق مختلف را در بر بگیرد.  
قابل ذکر است که تعداد این شاخص ها با توجه به نوع انرژی افزایش پیدا کرده و اخیرا مورادی نیز به آنها اضافه شده و اجرای هر کدام نیز نیاز به دستورالعمل خاصی دارد. البته، فقط متخصصان حوزه انرژی میتوانند کاهش و یا افزایش این شاخص ها را بررسی کرده و جایگاه ما را در مصرف یک نوع انرژی خاص تعیین کنند. علاوه براین، در صورتی که افراد عادی نیز آشنایی کمی با این شاخص ها پیدا کنند، میتوانند با صرفه جویی در مصرف انواع انرژی، به توسعه بلند مدت کشور کمک کنند.  

آموزش مدیریت(MBA) نفت، گاز و انرژی

یکی از ثروت های هر کشور، انواع منابعی است که در بازه های زمانی خاص داشته و میتواند از آنها در جهت توسعه کشور استفاده کند. از آنجایی که هر دام از این منابع، تمام شدنی هستند و بازیابی انها به سختی انجا میشود بنابراین، مدیر منابع نفت، گاز و انرژی باید راهکارهایی را در جهت بهبود و کاهش استفاده از آنها ارایه دهد. علاوه براین، این مدیر باید در زمینه شناخت انواع انرژی و اصول مصرف و تولید آنها اطلاعات کافی داشته و بتواند به مدیران دیگر نیز مشورت بدهد. در صورتی که این مدیران گواهینامه مدیریت نفت، گاز و انرژی داشته باشند، اشراف و تسلط شان به این حیطه قطعی خواهدبود. 
در راستای آموزش مصرف درست منابع انرژی، مرکز آموزش مجازی پارس، بسته های آموزشی را برای دوره آموزش مدیریت نفت، گاز و انرژی را برای مدیران و دانش پذیران معرفی و ارایه کرده است. دوره مدیریت نفت، گاز و انرژی به دانش پذیران امکان میدهد تا با موضوعات و اصول مرتبط با انواع انرژی اشنایی پیدا کرده و تجربیات عملی و مفیدی را در کمترین زمان و با بالاترین کیفیت کسب نموده و از آنها در موقعیت های شغلی واقعی و مهم استفاده کنند. علاوه براین، همه دانش پذیرانی که بتوانند در آزمون آنلاین دوره نمره جد نصاب را به دست آورند، مدرک مدیریت نفت، گاز و انرژی دریافت میکنند. 

مدرک مدیریت نفت و گاز و انرژی

اهمیت منابع نفت و گاز در جهان

اهمیت منابع نفت و گاز در جهان به گونه ای است که برای همه کشورهای دارای ذخایر نفتی و کشورهای صادر کننده نفت، یک گروه جداگانه (OPEC) تشکیل شده و معمولا این کشورها در این گروه، برای صادرات و نحوه مصرف ذخایر نفتی شان در سال های پیش رو تصمیماتی اتخاذ میکنند. علاوه براین، کشورها به دو گروه کشورهای دارای ذخایر عظیم نفتی و کشورهای مصرف کننده ذخایر نفتی تقسیم بندی میشوند. 
گروه اول، کشورهایی هستند که از سالیان قبل تا کنون دارای ذخایر نفتی بوده و آنها را به تعداد زیادی از کشورها صادرنموده و خودشان صرفا  بخش کمی از ذخایر را مصرف میکنند. گروه دوم، کشورهایی هستند که ذخایر بسیار اندک داشته و یا فاقد آن هستند و برای تامین نیازشان به کشورهای گروه اول وابسته هستند. 
در ایجا، هر دو کشور برای تامین نیاز خود دو سیاست و راهکار را به کار میگیرند؛ کشورهای صادر کننده خود اگاه هستند که ممکن است منابع شان بعد از چندین سال متمادی استفاده ، رو به کاهش گذاشته و در نهایت خودشان با کمبود انواع انرژی موا جه شوند، در نتیجه میزان مصرف و فروش ذخایر را کم کرده و سعی میکنند شیوه های جدیدی برای اضافه کردن این ذخایر پیدا کنند. از طرف دیگر، کشورهای نیازمند ذخایر نیز باید از دریافت همیشگی و مستمر ذخایر اطمینان حاصل کرده و در صدد یافتن شیوه ای برای کاهش مصرف و یا تغییر نوع انرژی مصرفی باشند. 

استاندارد مدیریت انرژی

استاندارد مدیریت انرژی، یکی از استانداردهای بین المللی است که، به نحوه استفاده از الزامات قانونی در مورد انرژی و راهکارهای مفید بهره برداری از آن مرتبط بوده و به سازمان ها امکان میدهد تا بر اساس این الزامات، در مورد استفاده از انواع انرژی، نحوه و زمان استفاده، هزینه های کل و انتقال آنها به دیگر کشورها ومدیریت مصرف شان  تصمیم قاطع بگیرند. 
قابل ذکر است که همه سازمان ها در همه سطوح باید از این استاندارد پیروی کرده و معیارهایی مانند شرایط بحرانی، محیطی و شرح وظایف و محل استقرار سازمان نیز نمیتواند مانع اجرایی کردن این استاندارد بشود. علاوه بر این، این سیستم مدیریت میتواند  عملکرد و کارایی سازمان ها را به نحو چشمگیری ارتقا داده و میزان هماهنگی و انطباق سازمان با استاندارد های کلی رانشان بدهد.  

دوره مدیریت نفت و گاز و انرژی

سیستم مدیریت انرژی

سیستم مدیریت انرژی، به مجموعه ای از فعالیت ها و عواملی گفته میشود که یک سازمان برای نحوه استفاده از انرژی و خط مشی های آن به کار گرفته و دستورالعمل هایی نیز برای آن در نظر گرفته میشود. علاوه بر این، بر این سیست ، استانداردهایی تعریف شده که باید به موقع اجرا شوند. 
این استانداردها، شرایط و قواعد استفاده از انواع انرژی را شرح داده و محدودیت ها ی آنها را نیز بیان میکنند. بنابراین، فرد یا مدیری که مسئولیت اجرای آن را بر عهده میگیرد باید به تمام ظرایف و باید و نباید های آن اشنایی داشته باشد تا بتواند این استانداردها و اصول آن را به نحو احسن در یک سازمان اجرا کند.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس