اثرات طب سوزنی

طب سوزنی چیست ؟

طب سوزنی از روش های درمانی بسیار حائز اهمیت ، کاربردی و موثر در طب سنتی است . امروزه طب سوزنی در تمام دنیا به عنوان یک روش درمانی شناخته شده مورد استقبال چشمگیری واقع شده است . Acupuncture | طب سوزنی ریشه در روش های درمانی طب سنتی کشور چین دارد که در حال حاضردر سراسر دنیا برای درمان کردن رنج گسترده ای از انواع بیماری حاد و مزمن به کار می رود .

نظریه انرژی پایه و اساس استفاده از طب سنتی را تشکیل می دهد . انرژی در طب سنتی کشور چین Chi| چی نامیده می شود .

دوره آموزشی طب سوزنی

متخصصان طب سنتی کشور چین عقیده دارند در بدن انسان ها کانال هایی به عنوان کانال انرژی وجود دارد و درون این کانال ها چی | انرژی جریان دارد . در روند درمان با علم طب سوزنی متخصصان طب سوزنی با فرو بردن سوزن های بسیار ظریف درمسیر این کانال های انرژی و بر روی نقاط خاص به کاهش در و درمان بیماری می پردازند .

از دیدگاه متخصصان و کارشناسان طب سوزنی بروز بیماری در  اکثریت قریب به اتفاق موارد به دلیل مسدود شدن کانال های چی | انرژی در بدن است و در برخی موارد نیز می تواند به دلیل بر هم خوردن میزان انرژِی و تعادل آن در بدن باشد . کارشناسان و متخصصان طب سنتی عقیده دارند که با استفاده از روش طب سنتی می توان مسیرهای بسته شده را باز کرد و انرژی موجود در بدن را متعادل سازی کرد .

پزشکان طب مدرن این ادعا را رد می کنند ، پزشکان طب مدرن بر خلاف متخصصان طب سوزنی به عوارض درمانی روش طب سوزنی اعتقادی ندارند و اثرات کوتاه مدت و موقت حاصل از اعمال این روش به دلیل ترشح مسکن های طبیعی موجود در بدن بواسطه تحریک ماهیچه ها و اعصاب در اثر فشار ناشی از فرو بدن سوزن در سطح پوست بدن است .

 با تمام این تفاسیر هر روز در دنیا به تعداد علاقه مندان به استفاده از این روش درمانی برای درمان بیماری ها و مشکلات خود  افزوده می شود و در نتیجه بازار استفاده از طب سوزنی روز به روز پر رونق تر از گذشته خواهد شد .

طب سوزنی از زیر مجموعه های طب سنتی است.

تاریخچه طب سوزنی

استفاده از روش طب سنتی قدمتی بسیار بلند دارد . استفاده ازاین روش به حدود 50هزار سال پیش و کشور چین بر می گردد .

برخی از تاریخ نویسان آشنایی با علم طب سوزنی و بهره برداری از آن را به صورت اتفاقی دانسته اند . این مورخان منشا ظهور این علم را در میادین جنگ دانسته اند .به این صورت که برخی از مجروحان جنگ پس از جراحات برداشتن و حصول بهبودی متوجه شده اند که برخی از بیماری های مزمن و قدیمی آ نها نیز درمان شده است و این جرقه ای برای استفاده از علم طب سوزنی در در مان بیماری ها بود .
علم طب سوزنی دنیا را مجموعه ای از انواع انرژی می داند . دراین روش بر این باورند که انرژی در سراسر دنیا به صورت انرژی های پنج گانه شامل انرژی آب ، انرژی خاک ، انرژی آتش ، انرژی باد و انرژی نور وجود دارد . متخصصان علم طب سوزنی بر این باور است که انسان به عنوان جزیی از این کل و از این چرخه انرژی به منظور حفظ سلامت جسم و روح خود ملزم به رعایت قوانین چرخه انرژی حاکم بر محیط است و در غیر این صورت هر گونه عدم هماهنگی با چرخه انرژی حاکم بر محیط منجر به بروز علائم و عوارض خواهد شد .

سیستم های انرژی مورد بحث در علم طب سوزنی با سیستم های اعصاب و مسیر عروق هماهنگ و همراستا است .

علیرغم این که طب مدرن ، طب سنتی را تائید نمی کند اما در دنیای امروز در بسیاری از مواردی که طب مدرن قادر به درمان و کمک به بهبود روند بیماری نبوده است ، استفاده از روش های طب سنتی و به خصوص طب سوزنی به عنوان یکی از اصلی ترین زیر مجموعه های طب سنتی کار ساز و مفید فایده بوده واقع شده است .

تاریخچه طب سوزنی در ایران

با توجه به اثرات درمانی به اثبات رسیده این روش درمانی ( طب سوزنی ) و تمایل افراد برای استفاده از مزایای این روش درمانی این علم و روش های درمانی آن به بسیاری از کشورهای جهان صادر شد به صورتی که علم طب سوزنی امروزه در بسیاری از نقاط جهان شناخته شده است و بسیاری از بیماران و پزشکان برای درمان بیماری های خود تمایل به استفاده از این روش دارند و در این میان کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست .

اولین بار در اوایل قرن 12 میلادی شخصی به نام رشیدالدین فضل الله همدانی که در دربار مغولان سمت نخست وزیری را عهده دار بود اولین کتاب در رشته طب سوزنی را از زبان چینی به فارسی ترجمه کرد که اولین گام برای ورود علم طب سنتی به مرزهای کشور ایران به شمار می رود . این کتاب امروزه در موزه استانبول کشور ترکیه موجود است .

علم طب سوزنی در سال 1356 شمسی با تائید و تصویب شورای عالی نظام پزشکی به عنوان یک روش درمانی تکمیلی در کنار علم پزشکی مدرن مورد قبول واقع شده . امروه کلیه پزشکان می توانند با شرکت در دورههای آموزشی طب سوزنی و اخذ مدرم طب سوزنی در کنار دانش پزشکی مدرن خود از روش طب سوزنی نیز برای تکمیل مراحل درمانی بیماران استفاده نمایند.

بسیاری از محققان زادگاه طب سوزنی را سرزمین چین می دانند.

فواید طب سوزنی

استفاده از تکنیک های طب سوزنی اثرات درمانی به اثبات رسیده بسیاری داشته از این رو با توجه به این که استفاده از این روش زیر نظر متخصصان طب سوزنی علاوه بر درمان بیماری های مورد نظر مانند سایر روش های درمانی دارای عوارض جانبی نمی باشد می تواند جایگزین و یا حداقل مکمل خوبی برای طب پزشکی مدرن محسوب شود .

در پروسه استفاده درمانی از طب سوزنی انواع بیماری ها را به چهار دسته تقسیم بندی می کنند . این طبقه بندی بر اساس میزان موفقیت ثبت شده در استفاده از روش درمانی طب سوزنی است .

بیماری هایی که بوسیله طب سوزنی به طور کامل درمان می شوند و اثر طب سوزنی در درمان آن ها با استفاده از کارآمایی های منظم  به اثبات رسیده است .

بیماری ها، علایم و یا شرایطی که اثر درمانی طب سوزنی در آنها نشان داده شده است، اما نیاز به اثبات بیشتر در آینده دارد .

بیماری ها علایم یا شرایطی که تنها کارآزمایی های شاهد دار فردی برخی اثرات درمانی آنرا گزارش کرده است. اما تلاش به استفاده از طب سوزنی برای درمان آنها دارای ارزش است، زیرا روش های مرسوم برای درمان آنها با مشکلات مواجه است.

بیماری ها، علائم و یا شرایطی که طب سوزنی ممکن است بتواند کمکی کند به شرطی که پزشک اطلاعات پزشکی مدرن و تجهیزات نظارتی کافی در اختیار داشته باشد.

همانطور که اشاره کردیم استفاده از تکنیک های طب سوزنی به عنوان یک راه کار درمانی موثر مکمل دردرمان و کاهش علائم بسیاری از انواع بیماری مورد استفاده قرار می گیرد . در ادامه به برخی از مزایا و فواید طب سوزنی اشاره خواهیم کرد.

استفاده از تکنیک های طب سوزنی به صورت صحیح و عملی کاملا بی خطر بی خطر بوده و برخلاف سایر روشهای درمانی که شامل استفاده از انواع داردو های شیمیایی است هیچ گونه عوارض جانبی به دنبال نخواهد داشت .

استفاده از این نوع درمان به عنوان درمان مکمل و به موازات سایر درمان ها بسیار تاثیر گذار و روند بهبود بیماری را سرعت می بخشد.

استفاده از تکنیک های طب سوزنی می تواند به عنوان مسکن تاثیر به سزایی در کاهش دردهای شدید داشته باشد ، به همین دلیل استفاده از طب سوزنی برای بیمارانی که به انواع مسکن های شیمیایی پاسخ مثبت نداده اند بسیار توصیه می شود .

همچنین استفاده از این روش جایگزینی بسیار مفید برای بیمارانی است که نسبت به مصرف انواع داروهای شیمیایی واکنش نشان داده اند .

 

 طب سوزنی با استفاده از کانال های انرژی به درمان بیماری های می پردازد.

دوره های آموزشی طب سوزنی

در سال های اول ورود رشته طب سوزنی به ایران علاقه مندان برای گذراندن دوره های آموزشی طب سوزنی و دریافت مدرک طب سوزنی غالبا باید به کشورهای دیگر سفر می کردند و متحمل هزینه های بسیار گزافی می شدند . امروزه با توجه به توسعه و گسترش علم طب سوزنی  برخی از مراکز آموزشی معتبر در راستای پاسخگویی به نیاز مخاطبان اقدام به برگزاری دوره های آموزشی طب سوزنی و ارائه گواهینامه های معتبر به فراگیران کرده اند .

با توجه به حساسیت بسیار زیاد رشته طب سوزنی آنچه در این میان از اهمیت زیادی برخورداراست انتخاب یک مرکز آموزشی معتبر است . مرکز آموزش مجازی پارس یکی از مراکز معتبری است که با ارائه دوره های آموزشی طب سوزنی فراگیران را در راه رسیدن به اهدافشان همراهی می کند .

دوره طب سوزنی

از آنجا که تعداد متخصصان طب سوزنی و کارشناسان طب سوزنی دوره دیده و دارای تائیده در ایران کم است گذراندن این دوره آموزشی می تواند موقعیت های شغلی مطلوب بسیاری را برای فراگیران این دوره به همراه داشته باشد .

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس