اتاق بازرگانی

اتاق بازرگانی 

تعریف مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی، یکی از رشته ها و حوزه هایی که برای انجام و مدیریت قراردادهای مالی و اقتصادی کاربرد داشته و به واسطه آن میتوان موقعیت و زمان مناسب برای انجام فعالیت های اقتصادی را پیش بینی کرد. مدیرانی که در این زمینه تحصیل کرده و اطلاعات تخصصی داشته باشند، قادر به شناسایی انواع فرصت های کسب و کار و توسعه آنها در زمان مناسب هستند. 
علاوه بر این، حیطه مدیریت بازرگانی میتواند شامل انواع مفاهیم اقتصادی ، استفاده از انواع سیاست گذاری ها، اجرا و اعمال آنها و به کارگیری قوانین و شیوه هایی باشد که چگونگی راه اندازی کسب و کار و شرایط استاندارد آن را توضیح میدهد. همچنین، این نوع از مدیریت خصوصا برای انجام تجارت های خارجی و بین المللی از اهمیت خاصی برخوردار است. 
سر فصل هایی که در این مقاله توضیح میدهیم شامل تعریف مدیریت بازرگانی، کارت بازرگانی چیست، آموزش مدیریت بازرگانی، دوره مدیریت بازرگانی ، مدرک مدیریت بازرگانی ، گواهینامه مدیریت بازرگانی ، تعریف ارزش افزوده، وظایف اتاق بازرگانی، اهمیت صادات و واردات و موانع صادرات غیر نفتی هستند. 

آموزش بازرگانی خارجی و مکاتبات

کارت بازرگانی چیست

دریافت کارت بازرگانی یکی از مواردی است که همه بنگاه ها و کارگاه های تجاری باید آن را پیش از انجام فعالیت های اقتصادی  دریافت کرده و به تمام اصول و محدودیت های آن نیز آگاه باشند. در واقع، این کارت فقط به اشخاص حقیقی و یا حقوقی اعطا میشود که سالیانه حجم عظیمی از فعالیت های اقتصادی و تجاری را انجام میدهند. مدت اعتباری که برای این کارت در نظر گرفته شده، یک سال بوده و صاحبان آن باید برای تمدید کارت حتما به  اتاق بازرگانی مراجعه کنند. 
علاوه براین، همه صاحبان و یا دارندگان این کارت ملزم هستند که در حین انجام مراحل تجارت، قوانین آن را به طور کامل رعایت کرده و مالیات های تعیین شده ا به وقع پرداخت کنند تا بتوانند به سهولت صادرات و واردات را انجام دهند. قوانین تجارت کاملا مشخص بوده و همه تجار باید به اصول آن واقف باشند. از جمله این قوانین میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 
نرخ مالیات تهییین شده برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است
هر فرد یا شخص حقیقی و یا حقوقی فقط مجاز به دریافت یک کارت بازرگانی است.  
در صورتی که شخص حقیقی و یا حقوقی بدهی و یا مالیات معوقه داشته باشد، وجوه بعدی کسب شده در تجارت تا پیش از تسویه آنها، قابل دسترسی نیست. 
در صورتی که شخص حقیق و یا حقوقی با این کارت معامله تجاری انجام دهد، با توجه به حجم معامله و میزان سود،  مشمول مالیات میشود. 

آموزش مدیریت بازرگانی

بازرگانی به معنای انجام فعالیت های صادارت و واردات بوده و این موضوع، یکی از فاکتورهای تعیین کننده و حیاتی در  اقتصاد است. علاوه بر این،  یادگیری شیوه های مدیریت بازرگانی توسط مدیران به آنها کمک میکند تا تصمیم های اقتصادی مهمی بگیرند.  بنابراین، مدیرانی در این زمینه موفق تر عمل خواهند کرد که مهارت های مدیریتی بیشتری داشته، گواهینامه مدیریت بازرگانی دریافت کرده و  بتوانند دانش خود را به سهولت در اختیار دیگران قرار دهند. 
در راستای آموزش مفاهیم و یادگیری کارایی مدیریت بازرگانی، مرکز آموزش مجازی پارس، بسته های آموزشی دوره آموزش مدیریت بازرگانی را برای علاقمندان ارایه کرده است. دوره مدیریت بازرگانی فرصت تکرا نشدنی در اختیار دانش پذیران و مدیران علاقمند و مستعد میگذارد تا با کلیه مفهوم دشوار این حیطه آشنا شده و برای کار در محیط های بازرگانی آمادگی کامل و تجربه کافی  به دست آورند. علاوه بر این، در پایان دروه، به دانش پذیرانی که در ازمون آنلاین نمره حد نصاب کسب کنند، مدرک مدیریت بازرگانی اعطا میشود.

دوره بازرگانی خارجی و مکاتبات

تعریف ارزش افزوده | value added

ارزش افزوده، یکی از مفاهیمی است که بیشتر برای روند کلی تولید انواع محصولات کاربرد داشته و برای کالاهایی که به صورت واسطه ای فروخته میشوند، تعریف شده است. البته این مفهوم با سودی که برای کالا ها تعیین میشود تفاوت دارد زیرا سود برابر است با درآمد خالصی که تمام هزینه ها از آن کسر شده باشند در حالی که ارزش افزوده، سودی است که بعد از کسر کردن خدمات و مواد نصیب صاحبان کالا میشود.
البته، برای این ارزش افزوده مالیات هم در نظر گرفته شده که جز مالیات های عمومی بوده و در طی چند مرحله و کم کم از ارزش کالاهای و یا خدماتی که ایجاد شده اند، کم میشود. علاوه براین، ارزش افزوده به قشر شاغلان و مدیران تعلق گرفته و موجب ارتباط بیشتر آنها میشود. 

وظایف اتاق بازرگانی

اتاق بازرگانی، یک سازمان دولتی است که همه بازرگان ها و تجار به آنجا مراجعه میکنند تا برای تعیین نوع فعالیت های اقتصادی و حدود آنها کسب تکلیف کنند. بنابراین، این مجموعه دارای وظایف و اهداف از قبل تعیین شده ای است که میتواند راهگشای فعالیت تجار باشد. از جمله وظایف اتاق بازرگانی میتوان به موارد زیراشاره کرد:  
ایجاد و تشکیل اتحادی هایی برای صادرات و واردات
همکاری با دیگر بخش ها و دستگاه های اجرایی برای اجری قوانین وضع شده تجاری
شناسایی انواع بازارهای صادارت و معرفی آنها به تجار 
ترغیب سرمایه گذاران به سرمایه گذاری های ادامه دار در بخش های خصوصی و دولتی 
مشورت دادن و راهنمایی بنگاه های تجاری برای بهره مندی از منافع اقتصادی 
مرتبط کردن سایر اتاق های بازرگانی  و توضیح قوانین تجاری جمهوری اسلامی ایران برای آنها

گواهینامه بازرگانی خارجی و مکاتبات

اهمیت صادات و واردات

اقتصاد همه کشورها به میزان صادارت و وارات کالاها وابسته بوده و از این جهت، اهمیت این دو فرایند مخصوصا برای بازرگان های این حیطه مشخص است. علاوه براین، این حوزه نیز دارای قوانین و مقررات و محدودیت های مخصوص به خود بوده و این موضوع نشان دهنده اهمیت صادرات و واردات است. یکی از قوانین اولیه و مهم این حوزه که توسط دولت جمهوری اسلامی ایران تعیین شده این است که ، بازرگان ها باید تفاوت کالاهای مجاز، مشروط و ممنوع را دانسته و با توجه به آن برای وارد کردن کالا تصمیم بگیرند. 
علاوه براین، بازرگان ها و تجار باید آگاه باشند که تمام این قوانین، شامل صدور و ابطال کارت بازرگانی، معیارهای تجارت و کالاهای تجاری و....، در حوزه اختیارات وزرات بازرگانی بوده و هیئت وزیران آنها را تصویب یا رد میکنند و البته امکان دارد که این روند کمی زمانبر هم باشد. 

موانع صادرات غیر نفتی

گاها، برای صادرات محصولات و مشتقات نفتی در ایران مشکلی پیش می آید و همین امر، صادرات و فروش آنها را کاهش میدهد با اینحال، انتظار میرود که موانع صادرات غیر نفتی برداشته شده و در این زمینه روند پیچیده ای وجود نداشته باشد. اما، گاهی مالیات های پیش بینی نشده موجب میشود تا  صادرات غیر نفتی ما در این حیطه نیز با مشکل جدی مواجه شده و پیشرفت های اقتصادی مورد توجه و تاکید ما اتفاق نیفتند. 
 بنابراین، این وظیفه هیات دولت است که با هیئت وزیران جلسات و کارگروه های موثر برگزار کرده و تصمیمات جدی در این زمینه اتخاذ کنند تا صادرات غیر نفتی از سبد و حیطه صادرات محصولات نفتی جدا شده و سهم و سود هر کدام به طور جداگانه برای اقتصاد محاسبه شوند.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس