اینده شغلی مدیریت مالی

آینده شغلی مدیریت مالی

تعریف مدیریت مالی

مدیریت مالی، به شیوه های مدیریتی موثر وکارآمدی اشاره دارد که به واسطه آنها میتوان به همه اهداف مالی و اقتصادی سازمان دست یافت. البته، این کارشناس های اقتصادی این مفهوم را به طور متفا وتی تعریف کرده اند اما غالبا، این مدیریت به استراتژی های مالی یک سازمان اطلاق میشود. اما در کل، مدیریت مالی، به چگونگی تامین و افزایش سرمایه و نحوه اختصاص آن به پروژه های مختلف است. 
البته، مدیرانی که در این زمینه فعالیت میکنند باید با شیوه های سرمایه گذاری های بلند و کوتاه مدت آشنایی داشته و بدانند منابع لازم برای سرمایه گذاری ازکجا و چگونه تامین کنند. حیطه این مدیریت میتواند شامل تخمین و برآورد بودجه لازم برای انجام انواع پروژه ها، تعیین ساختار سرمایه و چگونگی عملکرد کلی منابع مالی، تعیین صندوق های سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای سرمایه گذاری در صنایع مختلف باشد. علاوه بر این، مدیرانی که دوره مدیریت مالی را گذرانده باشند، میتوانند در انجام وظایف شان موفق تر عمل کنند. 
سرفصل هایی که برای این مقاله در نظر گرفته شده اند شامل تعریف مدیریت مالی، اهداف مدیریت مالی، آموزش مدیریت مالی ، دوره مدیریت مالی ، مدرک مدیریت مالی ، گواهینامه مدیریت مالی ، رشته مدیریت مالی، اینده شغلی مدیریت مالی،  نقش مدیران مالی در شرکت ها و وظایف مدیریت مالی هستند. 

مدیران مالی مجموعه ای از اهداف مالی را دنبال میکنند.

اهداف مدیریت مالی

مدیریت مالی نیز باید مانند دیگر مدیران دارای مهارت ها و توانمندی هایی باشد تا بتواند اهداف اقتصادی صاحبان کار و کارآفرین ها را تامین کرده و در نهایت برای آنها سودآوری داشته باشد. بنابراین، اهداف مدیریت مالی را میتوان در دو مورد افزایش سود سهامداران و چند برابر کردن سود کلی خلاصه کرد. 
در مورد افزایش سود سهامداران میتوان اینطور گفت که، اگر سهامداران در کار و مدیریت خودشان ریسک داشته باشند و وظایفی ورای وظایف خودشان را بر عهده گرفته و آنها را توسعه و تعمیم دهند، به هدف خود که کسب سود زیاد است دست پیدا میکنند. علاوه براین، اگر مدیران بتوانند در مواقع ضروری تصمیمات جدی و قاطع گرفته و دیگر کارکنان را نیز به پیروی از تصمیم اش تشویق و ترغیب کند، سود کلی سازمان نیز با رشد چشمگیری مواجه خواهد شد.  

آموزش مدیریت مالی

یکی از مهمترین بخش های یک سازمان، نحوه مدیریت کردن منابع مالی یک سازمان و تصمیم گیری در مورد انواع و مقدار بودجه برای انجام کارهای و سرمایه گذار یهای مختلف است. بنابراین، مدیران مالی باید کاملا با این حیطه اشنایی داشته و بتوانند در مواقع ضروری ریسک های مالی را انجام داده و همزمان سود کلانی نصیب سازمان کند. همچنین، مدیرانی که دوره مدیریت مالی را گذرانده و گواهینامه مدیریت مالی دریافت کرده باشند، برای سمت مدیر مالی مناسب تر بوده و میتوانند به دیگر مدیران نیز مشاوره بدهند.
به منظور آشنایی با حوزه مالی و مدیریت، مرکز آموزش مجازی پارس ، دوره آموزشی آموزش مدیریت مالی را برای مدیران و دانش پذیران علاقمند ارایه کرده است. دوره مدیریت مالی، با داشتن سرفصل های جامع و مفید و کاربردی، به دانش پذیران امکان میدهد تا با مفاهیم جدید و متنوع این حوزه آشنا شده و تفاوت بین انواع اصطلاحات را آموخته و از آنها برای مدیریت سازمان استفاده کنند. همچنین، این مرکز برای دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین دوره نمره حد نصاب کسب کنند، مدرک مدیریت مالی اعطا میکند. 

مدیران مالی میتوانند در انجام وظایف خود از شیو ه های خلاقانه مدیریت پول استفاده کنند.

رشته مدیریت مالی

رشته مدیریت مالی، یکی از رشته های کاربردی در حیطه مالی و حسابداری است و هدف از آن تعلیم مدیرانی است که بتوانند با استفاده از تکنینک های مالی، بحران ها و مشکلات مالی را به بهترین نحو حل کنند. از این جهت آنها باید با مفاهیمی مانند مدیریت ریسک و مالی، بانکداری، آمار، بازرگانی، حسابداری صنعتی، مبانی سرمایه گذای، مبانی تجزیه و تحلیل صورت های مالی و.... آشنایی داشته و بتوانند در ان زمینه فعالیت مستمر داشته باشند. 
فارغ التحصیلان این رشته میتوانند تا مقطع دکترا ، ادامه تحصیل داده و در صورتی که در این حیطه  اطلاعات کافی و جامع داشته و تجربه عملی هم کسب کرده باشند ، اینده شغلی مدیریت مالی برایشان خوب و مثبت خواهد بود و به رشد و پیشرفت آنها نیز کمک میکند.  علاوه بر این، فارغ التحصیلانی که با تئوری های مختلف مالی بیمه، ریسک و مهندسی مالی آشنایی داشته باشند، میتوانند در جایگاه های مختلفی مانند معاون مالی، معاون سرمایه گذاری، ارزیاب اقتصادی و کارمند بورس اوراق بهادار انجام وظیفه کنند. 

وظایف مدیریت مالی

مدیر مالی میتواند وظایف متعددی بر عهده گرفته و با توجه به جایگاهش آنها را کاهش و یا افزایش دهد. اما در کل، وظایف مدیریت مالی میتوان شامل موارد زیر باشد: 
حفظ و نگهداری همه سوابق معاملات انجام شده، ثبت پرداختی ها و دستمزدها و دارایی ها و کاربرد و کارایی آنها در سودآوری کلی شرکت 
سازماندهی و برنامه ریزی دقیق برای انجام معاملات مالی
در نظر گرفتن و تعیین دستورالعمل های مالی برای شرکت
تامین منابع مالی و وجوه لازم برای انجام انواع قراردادها 
دسته بندی انواع حساب ها، کد بندی کالاها و انتخاب سیستم های نرم افزاری برای بررسی حساب ها
ارایه و تهیه گزارش و صورت های مالی برای عملیات های مالی و حسابداری سازمان
پیش بینی بودجه برای بهترین سرمایه گذاری ها و در نظر گرفتن سیاست های خاص برای هزینه های تمام شده 
شرکت در سمینارهای مالی و اعتباری و نظارت براجرای قراردادها 
تجزیه و تحلیل سود و زیان سازمان  و تصمیم گیری برای تامین اعتبارها
برنامه ریزی برای انجام انواع پروژه ها و سفارش ها و در نظر گرفتن استراتژی های منظم برای انجام آنها

مدیران ملبی میتوانند با دیگر مدیران در مورد شیوه های مدیریتی مشورت کنند.

نقش مدیران مالی در شرکت ها 

با توجه به حساسیت کار مدیریت و وظایف مدیران مالی، نقش مدیران مالی در شرکت ها میتواند بسیار تعیین کننده و مهم باشد؛ از این جهت، در صورتی که مدیران با کفایت شرکتها در زمینه کاری و مدیریتی صاحب تجربه کافی بوده و بتوانند وقایعی که در سازمان اتفاق می افتند را از قبل پیش بینی نموده و به خوبی مدیریت کنند و همچنین،  گزارش ها و صورت های مالی را برای تنظیم حساب ها حفظ نمایند، وضعیت شرکت نه تنها در دراز مدت سقوط نکرده بلکه در یک بازه زمانی با رشد چشمگیری مواجه میشود. 
یکی از وظایفی که مدیران میتوانند در جهت بهبود وضعیت شرکت انجام دهند، افزایش دقت در پروسه های مالی و حفظ اسناد و مدارک آنها است که از طریق حمایت و پشتیبای نیروی کار امکان پذیر است. علاوه بر این، آنها میتوانند از شیوه های مدرن استفاده کرده و مانع از خطراتی شوند که امکان دارد در جریان امور مالی پیش آید و همین موضوع نشان دهنده حساسیت و اهمیت نقش مدیران مالی در شرکت ها است. علاوه براین، مدیران و حسابدار هایی که دوره مدیریت مالی را گذرانده باشند، میتوانند موفق تر و بهتر از دیگر مدیران عمل کنند. 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس