آناتومی دندان

آناتومی دندان

دستیار دندانپزشک کیست

دستیار دندانپزشک فردی است که در کنار دندانپزشک مشغول به کار بوده و وظایف فرعی و مهمی را برعهده دارد. از آنجایی که این افراد با مراجعه کننده ها در ارتباط مستقیم هستند باید، جزیی نگر بوده و ارتباط خوبی داشته باشند تا بتوانند مشکلات احتمالی بیماران را شناسایی کرده و بعد از مشورت با دندانپزشک ، آنها را حل کنند. علاوه بر این، بهتر این افراد باید در این زمینه اطلاعات کافی داشته و البته داشتن گواهینامه دستیار دندانپزشک-پیشرفته به آنها در یافتن موقعیت های بهتر شغلی کمک میکند. 
دستیار دندانپزشک وظایف مشخصی داشته میتوان با توجه به موقعیت کمتر یا بیشتر و یا کلی تر و جزیی تر شوند. این وظایف عبارتند از : 
ثبت نام بیمار و سوال پرسیدن در مورد مشکل او
دریافت عکس های دندان بیمار و سوابق بیماری او و گرفتن عکس از دندان
آماده کردن اتاق دندانپزشکی برای انجام کار بیمار 
برطرف کردن آلودگی های محیط کار
ارایه اطلاعات کافی در مورد بیماری خاص بیمار
آموزش نحوه مسواک کردن و مشاوره در مورد تغذیه سالم
سفارش برای تجهیزات و مواد لازم برای پروتزهای دندانی
 سرفصل هایی این مقاله شامل دستیار دندانپزشک کیست، آناتومي دندان، کنترل عفونت در دندانپزشکی، بيماريهای دهان و دندان، آموزش دستیار دندازشک پیشرفته ، دوره دستیار دندازشک پیشرفته ، مدرک دستیار دندازشک پیشرفته ، گواهینامه دستیار دندازشک پیشرفته ، استخدام دستیار دندانپزشک، میزان حقوق دستیار دندانپزشک و استانداردهاي فضا و تجهيزات دندانپزشكي هستند. 

أر دندانپزشکی از ابزار متنوعی استفاده میشود.

آناتومي دندان

در کل، آناتومی دندان شامل به دو بخش تاج و ریشه تقسیم بندی میشود که هر کدام را به صورت مختصر توضیح میدهیم: 
تاج دندان، قسمست از دندان است که با چشم دیده شده و مینای دندان آن را پوشانده است تا از این طریق، عاج (لایه زیرین) دندان را حفاظت کند. 
ریشه دندان، پایین تر از خط لثه و در استخوان فک قرار دارد. 
مینا: سخت ترین ماده بدن است که بافتش زنده نبوده و نمیتواند خود را ترمیم کند اما، از عاج دندان محافظت میکند. 
عاج : حساس ترین و اصلی ترین بخش هر دندان محسوب می شود. 
لثه : بافت نرم و صورتی در دهان است که از استخوان فک و گردن دندان محافظت میکند. 
اتاق پالپ : بافت نرمی است که داخلی ترین بخش دندان را تشکیل میدهد. 
استخوان لثوی : استخوانی است که از حفره های دندانی تشکیل شده و ریشه های دندانی را درون خود نگه داشته است. 

کنترل عفونت در دندانپزشکی

با توجه به اینکه بافت دندانی بسیار حساس بود و هرگونه عفونت در آن میتواند به سرعت در سراسر بدن پراکنده شود، بنابراین، برای کنترل عفونت در دندانپزشکی باید اقدامات موثر و سریعی انجام داد. یکی از عواملی که موجب پراکنده شدن و افزایش عفونت میشود، بزاق و خون بیمار است که میتواند هم برای بیمار و هم برای دندانپزشک و دستیارش بیماری زا باشند. بنابراین، میتوان پیش از شروع عل جراحی و یا ترمیم دندان اقدامات زیر را انجام داد:
بررسی سابقه پزشکی بیمار و اطمینان از عدم وجود بیماریهای میکروبی و واگیردار 
استفاده از وسایل دندانپزشکی جداگانه و استرلیزه برای هر بیمار 

استفاده از تجهیزات محافظتی مانند دستکش چند لایه، کلاه، عینک و پیش بند توسط دندانپزشک و دستیارش
تجویز واکسن برای بیمار (در صورت نیاز )
البته، امکان داردکه برخی از دندانپزشکان با مطالعه پرونده و سابقه بیمار از پذیرش و معاینه و درمان آن امتناع کرد و او را به دندانپزشک دیگر و یا مراکز مخصوص ارجاع دهند. 

دندانپزشک باید در کار خود دقیق باشد.

آموزش دستیار دندانپزشک -پیشرفته

شغل دستیار دندانپزشک نیز به اندازه دندانپزشکی حایز اهمیت بوده و افرادی که در این حیطه به بیماران خدمت میکنند باید، دانش و مخصوصا تجربه عملی کافی داشته باشند. علاوه بر این، این افراد باید بتوانند تمام فعالیت هایی که به آنها واگذار میشود را به درستی انجام داده و در برخی موراد به بیماران نیز مشورت بدهند. 

به منظور آموزش و ارتقا دانش دندانپزشکی، مرکز آموزش مجازی پارس، بست های آموزشی را برای دوره آموزشی  آموزش دستیار دندانپزشک –پیشرفته ارایه کرده است. دوره دستیار دندانپزشک –پیشرفته برای همه دانش پذیران علاقمند به این حوزه مفید بوده و زمینه کسب تجربه و دانش عملی را برایشان فراهم میکند. علاوه بر این، این مرکز در پایان دوره به همه دانش پذیران مدرک دستیار دندانپزشک –پیشرفته اعطا کرده و دوره های اشنایی با دستیار دنداپزشک –مقدماتی، فن ورز بهداشتی و دندانپزشکی  و عیب یابی و تعمیر تجهیزات دندانپزشکی را به آنها معرفی میکند. 

بیماری‌های دهان و دندان 

متاسفانه، امروزه به دلیل سبک زندگی متفاوت افراد، بیماری‌های دهان و دندان بسیار شیوع پیدا کرده و در برخبی از موراد اصلاح این سبک از زندگی میتواند راهگشا باشد در حالی در اکثر مواقع نمیتوان اقدما جدی انجام داد. این بیماری ها که میزان شیوع شان در سنین مختلف تفاوت دارد عبارتند از : 
عفونت های ویروسی: در اکثر افرادی که به بیمار یهای ویروسی مبتلا هستند مشاهد شده است. 
از دست دان دندان: علت این بیماری میتواند مواردی مانند استعمال دخانیات تا ابتلا به انواع بیماری های دهانی و لثه باشد. 
بیماری لثه: این بیمار یها میتواند پیامد عدم رعایت بهداشت و مراقبت نکردن از دندان باشد. 
سرطان دهان: بیشتر در افرادی که الکل مصرف کرده، سواد کمی داشته و تحصیلات اندکی دارند، شایع تر است. 
 
با توجه به تحقیقات انجام شده، علل ایجاد این بیماری ها مواردی مانند رژیم غذایی نامناسب، مصرف دخانیات، ابتلا به انواع بیمار یهای ریوی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، عدم پیشگیری از پوسیدگی دندان و عدم استفاده از نخ دندان باشد. 

در صورت وجود بیمار های دهان و دندان، باید از وسایل خاصی برای کار استفاده کرد.

استخدام دستیار دندانپزشک

با توجه به تجربه و میزان تحصیلات دستیار دندانپزشک، شرایط استخدام دستیار دندانپزشک در محیط هایی مانند بیمارستان ها و مطب ها متفاوت خواهد بود. در صورتی که این افراد تجربیات منحصر به فردی به دست آورده و بتوانند تمام وظایف شان را به نحو احسن انجام دهند، در کارشان موفقیت بیشتری کسب کرده و میتوانند در مکان های معتبر تری مشغول به کارشوند. 
علاوه بر این، میزان حقوق دستیار دندانپزشک نیز با توجه به ساعت کاری و تجربه و سرعت فرد تعیین شده و تا حدودی توافقی است. علاوه بر این، امکان دارد که این میزان حقوق بر طبق قانون اداره کار پرداخت شود.

استانداردهاي فضا و تجهيزات دندانپزشكي

به منظور رسیدگی و ارایه بهتر خدمات دندانپزشکی، باید یک سری استانداردهاي فضا و تجهيزات دندانپزشكي برای همه دندانپزشکان تعریف شود و همه ملزم به رعایت کردن آن باشند. از جمله این استانداردها میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 
همه مطب ها باید اسم مشخصی داشته و نوع درمان آنها هم معین باشد. 
ارایه هر گونه تجهیزات و دارو در مطب خلاف قانون است. 
همه مطب ها باید ضوابط نظام پزشکی را رعایت کرده و تابلوشان به سهولت قبل مشاهده باشد. 
مطب ها برای انجام فعالیت هایی مانند تزریقات باید مجوز دریافت کنند. 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس