آمیخته بازاریابی

آمیخته بازاریابی | marketing mix

تعريف بازاريابی 

بازاریابی فرایندی است که در طی آن، جمعی از افراد با هم همکاری می کنند تا کالا یا خدمات تولید شده را مبادله کرده و از این طریق ، نیازهای مخاطبان و مشتریان را برآورده و تامین کنند. این فرایند نیاز به مدیریت داشته و باید برای پیشی گرفتن ار رقبا، از شیوه ها جدید و مدرن و کارآمد بازاریابی استفاه کرد. 
در کل، تاریخچه بازاریابی به ایالات متحده برمیگردد و در آن زمان، از شیوه ها و تکنیک های متفاوتی برای تشویق مشتری ها به خرید بهره میگرفتند. اما، این شیوه ها در زمان حال کمتر کارایی داشته و احتمال دارد که موجب برگشت سرمایه نشوند. بنابراین، اصول بازاریابی بر تحویل به موقع و نفع و سود تولید کننده پایه گذاری شد. 
سرفصل های این مقاله شامل تعریف بازاریابی، فرایند بازاریابی، آمیخته بازایابی، آموزش اصول و استراتژی های بازایابی ، دوره اصول و استراتژی های بازایابی ، مدرک اصول و استراتژی های بازایابی ، گواهینامه اصول و استراتژی های بازایابی ، نقش و اهمیت تحقیقات بازاریابی و ﻋﻮاﻣﻞ مؤثر در فرآیند ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮي ﺧﺮید هستند. 

بازاریابی به شیوه های مختلفی انجام میشود.

فرآیند ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ

بازاریابی، مهمترین اصل در فروش انواع محصولات و خدمات بوده و البته دارای فرایندی است که انجام ان مستلزم درک و فهم بازاریابی و نتایج احتمالی آن است. فرایند بازاریابی شامل مراحلی است که عبارتند از :
شناخت اهمیت و نقش بازاریابی در دست یافتن به اهداف فروش 
مشخص کردن اهداف کوتاه و بلند مدت برای ارایه محصولات 
بررسی وقایع در حین فروش و تصمیم گیری در مورد نقاط قوت و ضعف فرایند فروش 
تعیین انواع نیازهای مشتری ها و تفکر در مورد شیوه های مدرن و کارآمد برای برآورد کردن آنها 
بررسی ملاک های ارزیابی عملکرد هر واحد و اعمال تغییرات لازم در فاصله های زمانی مشخص

آمیخته بازاریابی

آمیخته بازاریابی یا آمیزه بازاریابی یا 4P ، به مجموعه ای از شیوه های بازاریابی گفته می شود که ترکیب شان متناسب و هماهنگ و قابل کنترل بوده و شرکت های تولیدی میتوانند با استفاده از آنها اهداف خود دا تامین کنند.  علاوه بر این، به کار گیری این ترفند یا ترکیب میتواند بر میزان جذب مشتری ها تاثیر گذاشته  و مدیر بازاریابی وظیفه دارد که به طور پیوسته آنها را توسعه دهد. 
بنابراین، این آمیخته از چهار مورد مهم مکان عرضه (place)، محصول(product) ، قیمت (price) و فعالیت های ترویجی (promotion) تشکیل شده است که به طور مختصذ توضیح میدهیم: 

مکان عرضه (place): نشان دهنده مکانی است که شرکت از آنجا محصولات خود را به مشتری ارایه می کند و در این مسیر مسایلی مانند نحوه توزیع و ارایه کالا،  محل عرضه و مکان ارایه کالا از اهمیت زیادی برخوردار است. 

 محصول(product) : محصول یا خدمتی است که شرکت تولیدی تهیه نموده و بری آن مواردی مانند بسته بندی، طراحی، کیفیت و ابعاد را لحاظ کرده است. 

 قیمت (price) : مبلغی است که شرکت ها برای محصولاتشان از مشتری دریافت می کنند و در آن، مواردی مانند انواع تخفیف ها، زمان پرداخت و تسویه را در نظر میگیرند. 

فعالیت های ترویجی (promotion) : شامل فعالیت های از پیش تعیین شده ای است که یک سازمان برای افزایش تعداد مشتری ها و خری محصولاتش انجام میدهد. قابل ذکر است که در حین انجام این فعالیت ها باید به انواع بازاریابی، روابط با مشتریان و فروشندگی توجه زیادی داشت تا در روند کار خللی ایجاد نکنند

میتوان از تلفن نیز برای بازاریابی استفاده کرد.

آموزش اصول و استراتژی های بازایابی

یکی از عواملی که به ارتقا و سودآوری شرکت های تولیدی کمک شایانی می کند، آشنایی با بازاریابی و توانایی به کارگیری انواع تکنیک های آن جهت بهبود وضعیت اقتصادی یک شرکت است. از این رو، افرادی مانند مدیران بازاریابی که در این زمینه تجربه عملی کافی دارند، میتوانند نقش ارزنده ای ایفا کند. علاوه بر این، داشتن گواهینامه اصول و استراتژی های بازایابی نشان دهنده تسلط بیشتر این افراد و اعتبار تجربیاتشان خواهد بود. 
در همین راستا، مرکز آموزش مجازی پارس نیز بسته های آنلاینی آموزشی را برای دوره آموزش اصول و استراتژی های بازایابی ارایه کرده است. دوره اصول و استراتژی های بازایابی، برای دانش پذیران بسیار کاربردی بوده و فرصتی جهت آشنایی و یادگیری اصول و تکنیک های بازاریابی در اختیار شان میگذارد. علاوه بر این، به این دانش پذیران مدرک اصول و استراتژی های بازایابی اعطا شده و دور هایی مانند مدیریت بازاریابی شبکه ای ،  تحقیقات بازاریابی  و مدیریت بازاریابی و فروش نیز به آنها معرفی می شود تا در صورت تمایل در آنها شرکت کنند. 

نقش و اهمیت تحقیقات بازاریابی

غالبا، نقش و اهمیت تحقیقات بازاریابی در هنگام راه اندازی کسب و کارهای جدید، بیشتر مشخص می شود. به این معنی که، باید میزان استقبال مشتری از محصولات و خدمات جدید را بررسی کرد تا مطمئن شویم که اینها سودآوری لازم را داشته و حتی در آینده نیز مورد نیاز خواهند بود. برای انجام این تحقیقات باید موارد زیر را در نظر بگیرید:  
این تحقیقات لزوما باید انجام شوند.
باید به دنبال ملاک های مشخص بوده و ارتباط آنها را برای ادامه کار پیدا کنید. 
باید نیازها و رفتارهای ذاتی مصرف کننده ها و مشتری ها را بررسی کرد. 
 باید از منابع مختلف برای جمع آوری داده ها بهره برد. 

در بازایابی باید به نیاز مشتری توجه داشت.

سیستم های اطلاعاتی بازاریابی

سیستم های اطلاعاتی بازاریابی، روش هایی هستند که به صورت منظم و پیوسته برای تولید، تجزیه و تحلیل و حفظ اطلاعات بازاریابی مورد استفاده  قرار میگیرند. جالب اینجاست که مدیران می توانند فعالانه از این قسم اطلاعات، برای موقعیت های استراتژیک، عملیاتی و مدیریتی بهره ببرند. 
علاوه بر این، این سیستم ها میتوانند علی رغم قابل/ غیر قابل کنترل بودن تاثیر زیادی داشته باشند بنابراین، مدیران باید آنها را با توجه به محصولات خود و نوعی نیازی که قرار است تامین شود، جمع آوری کنند. در مرحله بعد ، این اطلاعات با هم ترکیب شده و برای بخش تجزیه و تحلیل فرستاده می شود تا اثر بخشی آنها بررسی شده و ریسک های احتمالی نیز مشخص شوند. 

 ﻋﻮاﻣﻞ مؤثر در فرآیند ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮي ﺧﺮﯾﺪ

غالبا، تصمیم گیری برای خرید فرایند زمان بری بوده و مستلزم شناخت محصولات و فکر کردن در مورد آنها است. در واقع، ﻋﻮاﻣﻞ مؤثر در فرآیند ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮي ﺧﺮﯾﺪ، در قالب چند مرحله توضیح داده می شود که عبارتند از : 
شناخت نیاز یا مشکل : خریدار در این مرحله، به نیاز اصلی خود پی میبرد.
تحقيق براى جمع‌آورى اطلاعات : خریدار سعی می کند با توجه به نیازش، در مورد محصول خاصی تحقیق کرده و گزینه های مناسب را بررسی کند. 
ارزيابى گزينه‌های موجود : خریدار، گزینه های موجود را ارزیابی کرده و در مورد انتخاب مناسب ترین آنها ، فکر میکند.    
واکنش خریدار بعد از شناخت نیازش : در این مرحله، خریدار ویژگی های محصولات مختلف را بررسی کرده و مزیت های آنها را می سنجد. 
فرایند تصمیم‌گیری خرید: خریدار در این مرحله ، در مورد محصولاتی که ارزیابی کرده به نتیجه رسیده و تصمیم نهایی خود را مبنی بر خرید محصول می گیرد.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس