آموزش مجازی محدودیت را حذف می کند

آموزش مجازی محدودیت را حذف می کند

آموزش مجازی محدودیت را حذف می کند | آموزش به شیوه سنتی نیازمند حضور فیزیکی و شرایط محدودی می باشد. امروزه اغلب آموزش ها به شیوه نوین آنلاین ارائه می شوند. در این مقاله نقاط قوت و ضعف یادگیری آنلاین در شیوه آموزش مجازی مورد بررسی قرار داده ایم و به شما نشان می دهیم که آموزش مجازی می تواند به خوبی محدودیت ها و موانع آموزشی را برطرف کند.
سوالی که در ابتدا باید برای معلمان و کلیه افراد موثر در آموزش مطرح کنیم این است که آیا نسبت به یادگیری آنلاین خوش بین هستید یا به آن شک دارید؟ آیا شما علاقه مندید بدانید که ارائه دوره های آموزش مجازی چگونه می تواند تدریس شما را بهبود ببخشد و فرصت های بی سابقه ای برای دانش آموزان شما فراهم کند و یا آیا می خواهید بدانید که با برنامه ریزی و ارائه کلاس های خود به صورت آنلاین، تا چه اندازه می توانید موفق عمل کنید؟ در ابتدا هم جوانب مثبت و هم منفی یادگیری آنلاین در آموزش مجازی را در نظر بگیرید تا بتوانید بهتر آماده باشید تا با چالش کار در این محیط جدید روبرو شوید و همچنین از فرصت های جدیدی که ارائه می دهد استفاده کنید.

نقاط قوت یادگیری آنلاین با آموزش مجازی

دلایل بسیاری وجود دارد که چرا برنامه های آنلاین امروزه به یک شکل رایج در آموزش از راه دور تبدیل شده اند. محیط آنلاین فرصت های بی سابقه ای را برای افراد تحت آموزش و همچنین الگوی جدیدی برای معلمان و اساتید فراهم می کند، که در آن دوره های پویا با بالاترین کیفیت قابل توسعه هستند. در اینجا لیستی از برخی مزایای مهم برنامه های آنلاین آورده شده است:

آموزش مجازی محدودیت را حذف می کند

هر جا که باشید آموزش مجازی در دسترس شماست

مهمترین مزیت یادگیری آنلاین این است که به دانشجویان این امکان را می دهد تا در موقعیت های یادگیری با کیفیت بالا شرکت کنند. دیگر مسائلی همچون بُعد مسافت و شرکت حضوری در کلاس ها مطرح نیست و حتی از هر کجای دنیا که باشید می توانید آموزش های دلخواهتان را دنبال نمایید. دانش آموزان می توانند در هر كجای دنیا در کلاس ها شركت كنند مشروط بر اینكه یک كامپیوتر و یک دسترسی اینترنت داشته باشند. علاوه بر این، فرمت آنلاین به دانش آموزان و معلمان از نظر جسمی آزادی بیشتری برای شرکت در کلاس می دهد. شرکت کنندگان به جای این که مجبور شوند به کلاس بروند، از طریق رایانه های خود به کلاس مجازی دسترسی پیدا می کنند.

هر زمان و با هر سرعتی که بخواهید آموزش می بینید

آموزش مجازی 24 ساعته شبانه روز و هفت روز هفته، قابل دسترسی است. از طرفی راندمان آموزش و قدرت یادگیری در این فرمت آموزشی آنلاین بیشتر است. ارتباط ناهمزمان از طریق برنامه های کنفرانس آنلاین این امکان را می دهد که برنامه های کاری، خانوادگی و تحصیلی حرفه ای را در هر زمان در پیش بگیرید. دانشجویان می توانند در هر ساعت از شبانه روز به دوره های خود دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، آن ها به طور مداوم به سخنرانی ها، مطالب درسی و بحث در کلاس دسترسی دارند. این به خصوص برای کسانی که ممکن است نیاز به خواندن سخنرانی داشته باشند یا زمان بیشتری برای تأمل در مورد برخی از مطالب قبل از ادامه کار دارند بسیار مناسب است.

تعامل و هم افزایی بیشتر

فرمت آموزش مجازی و آنلاین امکان تعامل پویا بین مربی و دانش آموزان و در بین خود دانش آموزان را فراهم می آورد. منابع و ایده ها مشترک هستند و هم افزایی مداوم از طریق فرایند یادگیری ایجاد می شود. هر یک از افراد می توانند در بحث دروس و نظرات در مورد کار دیگران شرکت کنند. هم افزایی که در کلاس مجازی دانش آموز محور وجود دارد، یکی از منحصر به فردترین و مهمترین صفاتی است که فرمت یادگیری آنلاین از آن برخوردار است.

گفتگوی با کیفیت بالا

در یک ساختار بحث و گفتگو ناهمگام آنلاین، یادگیرنده ممکن است قبل از پاسخ دادن یا انتقال به مورد بعدی، نظرات دیگران را تأمل کند. این ساختار به دانش آموزان اجازه می دهد تا به دانش آموزان دیگر پاسخ دهند. به این ترتیب پاسخ هایی با عمق و پیش بینی بسیار بیشتر از آنچه در یک موقعیت سنتی، مورد بحث چهره به چهره قرار می گیرد، ارائه می شود.

آموزش مجازی محدودیت را حذف می کند

آموزش مجازی دانشجو محور است

در یک بحث آنلاین، فرد دانش آموز به مطالب درسی (مثلا سخنرانی ها و کتاب های درسی) و نظرات دانشجویان دیگر پاسخ می دهد. دانش آموزان در آموزش حضوری، معمولا به این مباحث در گفتگوی وسیع تری پاسخ می دهند و وقت زیادی صرف می شود. این شرایط در آموزش مجازی منجر به مکالمه های کوچکتر می شود که به طور همزمان در داخل گروه صورت می گیرد. در حالی که دانش آموزان باید تمام کمک های همکلاسی های خود را بخوانند، آن ها فقط در آن بخش از گفتگو که مربوط به نیازهای آن ها است، فعالانه شرکت می کنند. در این روش، دانش آموزان تجربه یادگیری خود را کنترل می کنند و بحث های کلاس را متناسب با نیازهای خاص خود تنظیم می کنند. در حالت ایده آل، دانش آموزان مشارکت های فردی خود را در این دوره انجام می دهند و در عین حال، ترکیبی از اطلاعات منحصر به فرد را که مستقیما با نیازهایشان مرتبط است، دوره می کنند.

عوامل تبعیضی وجود ندارند

در محیط آنلاین، فراگیران معیار مشخصی از ناشناس بودن دارند. عوامل تبعیض آمیز مانند سن، لباس، ظاهر بدنی، ناتوانی، نژاد و جنسیت عمدتا وجود ندارد. در عوض، تمرکز و توجه به وضوح روی محتوای بحث و توانایی فرد در پاسخگویی و مشارکت متفکرانه و هوشمندانه در مورد مطالب مورد آموزش است.

دسترسی به منابع و افراد برجسته

به راحتی می توان کارشناسان برجسته مهمان یا دانشجویان سایر موسسات را در یک کلاس آنلاین قرار داد. علاوه بر این، دانش آموزان امروز به منابع و موادی دسترسی دارند که از لحاظ جسمی در هر نقطه از جهان قرار دارند. یک مربی می تواند یک بخش از منابع را بصورت آنلاین با پیوندهایی به مقالات علمی، موسسات و سایر مطالب مرتبط با موضوع دوره گردآوری کند تا دانشجویان بتوانند برای تحقیق، گسترش یا تحلیل عمیق مطالب درسی دوره، دسترسی داشته باشند.

آموزش مجازی، آموزش خلاق

در آموزش مجازی، دروس با رویکردهای خلاقانه و نوآورانه همراه است. در محیط آنلاین دانش آموزان به سادگی تجربه یک یادگیری پویا را سپری می کنند. در حقیقت افرادی که به سمت فناوری های جدید حرکت می کنند، با اتخاذ این الگوی جدید آموزش، عادت های بد را نیز پشت سر می گذارند. از آنجا که مربیان، دوره های خود را برای بهره گیری کامل، به قالب آنلاین تغییر می دهند، باید در مورد اهداف دوره و سبک های تدریس خود نیز تأمل کنند. بسیاری از خصوصیاتی که یک مربی آنلاین موفق ایجاد می کند در کلاس سنتی نیز به طرز چشمگیری مؤثر هستند.

نقاط ضعف یادگیری آنلاین

در حالی که برنامه های آنلاین نقاط قوت قابل توجهی دارند و حالت بی سابقه ای از آموزش با کیفیت را ارائه می دهند، نقاط ضعف ذاتی در استفاده از این رسانه ها نیز وجود دارد. این مشکلات در شش دسته اصلی قرار می گیرد که عبارتند از:

عدالت و دسترسی به فناوری

قبل از اینکه هر برنامه آنلاین امیدوار به موفقیت باشد، باید دانش آموزانی داشته باشد که بتوانند به محیط یادگیری آنلاین دسترسی پیدا کنند. نبود دسترسی چه به دلایل اقتصادی و چه از سایر جنبه ها، دانشجویان دیگری را که مجاز به تحصیل هستند از چرخه تحصیل خارج می کند. این یک مسئله مهم در محلات روستایی و طبقه پایین اجتماعی اقتصادی است. از سویی اگر دانش آموزان نتوانند از فناوری موسسه ای که در آن ثبت نام کرده اند استفاده کنند، آن ها به عنوان مشتری از بین می روند. همچنین دسترسی به اینترنت، جهانی نیست و در برخی مناطق ایالات متحده و سایر کشورها، دسترسی به اینترنت هزینه قابل توجهی را برای کاربر ایجاد می کند.

سواد کامپیوتر

دانش آموزان و تسهیل کنندگان باید حداقل سطح دانش رایانه را داشته باشند تا در یک محیط آنلاین با موفقیت کار کنند. به عنوان مثال، آن ها باید بتوانند از انواع موتورهای جستجو استفاده کنند و به راحتی در دنیای وب حرکت کنند. همچنین با گروه های خبری، مراحل FTP و ایمیل آشنا باشند. اگر این ابزارهای فناوری را در اختیار نداشته باشند، در یک برنامه آنلاین موفق نخواهند شد. یک دانشجو یا عضو هیئت علمی که نمی تواند روی سیستم کار کند، کل برنامه را به پایین خواهد کشید.

آموزش مجازی محدودیت را حذف می کند

محدودیت های فناوری

فن آوری کاربر پسند و قابل اعتماد برای یک برنامه موفق آنلاین مهم است. با این حال، حتی پیشرفته ترین فن آوری ها 100٪ قابل اعتماد نیستند. متأسفانه، نمی توان پیش بینی کرد که آیا تجهیزات مورد استفاده در یک برنامه آنلاین خراب می شوند و یا فهمید که چه زمانی این اتفاق می افتد. هنگامی که همه چیز به طور روان اجرا می شود، فناوری ممکن است سطح پایین تولید شده و به عنوان ابزاری در فرآیند یادگیری مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال ، شکست در هر نقطه از سیستم ممکن است رخ دهد. به عنوان مثال، سرور میزبان برنامه می تواند خراب شود و همه شرکت کنندگان را از کلاس قطع کند. یک شرکت کننده ممکن است از طریق یک کامپیوتر شبکه ای که می تواند پایین بیاید به کلاس دسترسی پیدا کند. رایانه های شخصی افراد می توانند مشکلات متعددی داشته باشند که می تواند دسترسی دانشجویان را محدود کند. سرانجام، اتصال به اینترنت می تواند به شکست منجر شود، یا موسسه میزبان این اتصال می تواند با کاربران دچار مشکل شود و یا کند شود. در شرایطی مانند این، فناوری یکپارچه و قابل اطمینان نیست و می تواند تجربه یادگیری را خدشه دار کند.

برنامه درسی

برنامه درسی هر برنامه آنلاین باید با دقت در نظر گرفته و تدوین شود تا موفقیت آمیز باشد. بسیاری از اوقات، با عجله یک موسسه برای تدوین برنامه های آموزش از راه دور، از اهمیت برنامه درسی و نیاز به متخصصان واجد شرایط برای توسعه آن غافل می شود. برنامه درسی و روش تدریس که در آموزش موفق باشند، همیشه به یک برنامه آنلاین موفق تبدیل نمی شوند. برنامه درسی آنلاین باید منعکس کننده استفاده از گفتگو در بین دانش آموزان (به شکل ارتباط کتبی) و تعامل گروهی و مشارکت باشد. سخنرانی در کلاس های سنتی جایی در یک برنامه موفق آنلاین ندارد. آموزش با بالاترین کیفیت می تواند و در یک آموزش مجازی اتفاق بیفتد مشروط بر اینکه برنامه درسی تهیه شده، برای پاسخگویی به نیازهای رسانه آنلاین تهیه شده باشد.
امروز زمان بسیار مهیجی برای فناوری و آموزش است. برنامه های آنلاین محیط های آموزشی مبتنی بر فناوری را ارائه می دهند که فرصت های یادگیری را گسترش می دهند و می توانند آموزش عالی با کیفیت را از انواع مختلف و قالب های گوناگون ارائه دهند. با نیازهای ویژه فراگیران بالغ که نیاز دارند یا می خواهند آموزش خود را ادامه دهند، برنامه های آنلاین، راه حل مناسبی برای درگیری با کار، خانواده و برنامه های مطالعه ارائه می دهند. مؤسسات آموزش عالی امروزه دریافته اند که برنامه های آنلاین برای دسترسی به آموزش برای جمعیت هایی که مایل به خدمت هستند، ضروری می باشند. برای اینکه یک برنامه آنلاین موفق باشد، برنامه های درسی، تسهیل کننده، فناوری و دانش آموزان باید با دقت مورد بررسی و تعادل قرار گیرند تا از نقاط قوت این قالب نهایت استفاده را ببرند و در عین حال از خطاهایی که می تواند بروز پیدا کند جلوگیری کنند.

در آموزش مجازی پارس ارائه انواع دوره ها با آموزش مجازی و به شیوه آنلاین صورت می گیرد. کلیه فراگیران با شرکت در دوره های آموزش مجازی پارس به خواسته ها و اهداف آموزشی مورد نظرشان دست می یابند. درست است که در داین مقاله برخی از نقاط ضعف موجود در آموزش مجازی را عنوان کردیم، ولی آموزش مجازی پارس این فاکتورهای معیوب را به کمترین میزان تنزل داده و به شما کمک می کند تا محدودیت های آموزشی را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارند.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس