آموزش عکاسی

تاريخچه عکاسي

صنعت عکاسي ، صنعتي نيست که يک شبه و توسط يک نفر به وجود آمده باشد  . اين صنعت حاصل ساليان سال تلاش و تجربه و انتقال نسل به نسل اين تجربيات بوده است . 
اساس کار دوربين هاي عکاسي اوليه سال ها قبل از اختراع اين دوربين ها به شکل ابزاري به منظور ثبت تصاوير وجود داشته است . بسياري از دانشمندان در راستاي تلاش به منظور رد کردن نظريه قديمي يونان باستان مبني بر تابيدن نور از چشم به اشيا که علت اصلي ديدن اشيا به شمار مي رفت اساس اوليه کار دوربين هاي عکاسي اوليه را پايه ريزي کردند .
اقليدوس و ارسطو با استفاده از نظريه سوراخ سوزني که اساس اوليه کار دوربين هاي ساده ابتدايي بود در راستاي رد کردن نظريه اشتباه يوناني ها تلاش بسيار کردند . 
تئوري سوراخ سوزني اولين جرقه براي ساخت دوربين عکاسي بود .

دوره آشنایی با عکاسی پرتره و آتلیه

 

آشنایی با تکنیک های عکاسی نیازمندشرکت در دوره های آموزشی است .

دوربين عکاسي و ساختار آن  

دوربين عکاسي ابزاري براي ثبت و ضبط تصاوير مورد نظر است . دوربين عکاسي در طول 200 سال اخير از لحاظ ظاهري و تکنولوژي دست خوش تغييرات بسيار زيادي شده است ، اما سيستم اصلي عملکرد آن همچنان بر همان اصول اوليه استوار است .
اجزاي اصلي تشکيل دهنده دوربين هاي عکاسي عبارتند از :
 لنز
چشمي | ويزور | نماياب
اتاقک تاريک
فلاش
ابزار تنظيم (نور و فاصله)
سلف تايمر
در ادامه عملکرد هر يک از اجزاي اشاره شده را به طور مختصر توضيح خواهيم داد . 
لنز : لنز اولين و مهم ترين قسمت يک دوربين عکاسي به شمار مي رود . بخش اعظمي از هزينه اي که براي يک دوربين عکاسي مي پردازيم بابت کيفيت لنز دوربين عکاسي است . لنز دوربين هاي عکاسي حرفه اي که گاها از ترکيب و کنار هم قرار گرفتن مجموعه اي از عدسي هاي محدب و مقعر است در نهايت يک عدسي محدب را شکل مي دهد . 
وظيفه لنز در دوربين جمع و متمرکز کردن نورهايي است که از جسام وارد دريچه دوربين مي شوند . لنزها انواع مختلفي دارند که توضيح و تشريح آن ها از حوصله اين مقاله خارج است و به همين دليل تنها به صورت مختصر به انواع لنزها اشاره خواهيم کرد . 
لنز وايد
لنز نرمال
لنز عادي يا استاندارد 
لنز ماکرو 
تله عادي 
سوپر تله 
آينه اي 
لنز زوم

وايد زوم
تله زوم
وايد نرمال تله زوم
چشمي | ويزور | نماياب: چشمي يا نماياب  که معادل عبارت انگليسي  view finder، قسمتي از دوربين براي مشاهده تصوير يا سوژه مورد نظر است . 
اتاقک تاريک : اين قسمت از ساختمان دوربين محل قرار گرفتن صفحه حساس به نور است . صفحه حساس به نور در دوربين هاي آنالوگ و ديجيتال از متريال متفاوت ساخته شده است . جنس صفحه حساس به نور در دوربين هاي آنالوگ  که فيلم ناميده مي شود از جنس سيليکون است و جنس اين صفحه در دوربين هاي ديجيتال از جنس سنسور حساس به نور است که سطح از ان هزارن و يا ميليون ها ديدو کوچک حساس به نور تشکيل شده است . 
فلاش : کاربرد فلش در دوربين عکاسي تامين نور مورد نياز براي عکس برداري در مکان هاي تاريک يا فاقد نور کافي است . 
ابزار تنظيم : ابزارهاي تنظيم در دوربين به منظور تنظيم دو فاکتور تاثيرگذار در روند عکاسي شامل نور و فاصله به کار مي روند . 
تنظيم فاصله در دوربين بوسيله ابزاري به نام حلقه فوکوسينگ انجام مي شود اين حلقه يکي از حلقه هاي روان در دوربين عکاسي است . 
تنظيم نوردر دوربين بوسيله ابزاري به نام ديافراگم انجام مي شود . 
سلف تايمر: وسيله است که زمان را تنظيم مي کند تا دوربين امکان عکاسي بر روي پايه را نيز داشته باشد .

عکاسی هنر است.

رشته عکاسي و شاخه هاي آن 

امروزه عکاسي به عنوان يک هنر بسيار پر کاربرد در تمام دنيا شناخته مي شود و از همين جهت رشته عکاسي به صورت بسيار جدي و آکادميک در بسياري از دانشگاه هاي معتبر دنيا و مراکز هنري آموزشي معتبر در غالب رشته هاي تحصيلي و يا دوره هاي آموزشي عکاسي ارائه مي شود . 
با توجه به کاربردهاي متفاوت عکاسي رشته عکاسي پس از آموزش مقدمات مباني و اصول اوليه عکاسي به شاخه هاي مختلفي تقسيم بندي مي شود که در ادامه به هريک اشاره مختصري خواهيم کرد . 
شاخه عکاسي چهره : يکي از پرکاربردترين ومهم ترين شاخه هاي عکاسي عکاسي چهره است . اين شاخه دربرگيرنده تمامي عکس هايي است براي استفاده گونان از چهره افراد مختلف گرفته مي شود . عکس هاي پرسنلي ، عکس هاي پوستر هنرمندان و سلبريتي ها ، عکس هاي تبليغاتي که براي رقابت هاي سياسي از چهره سياست مداران گرفته مي شود همه و همه دراين دسته قرار مي گيرند . 
در عکاسي چهره فراگيران فراخواهند گرفت چگونه براي استفاده هاي مختلف با استفاده از تکنيک هاي مختلف عکس هايي تاثير گذار گرفته و ارائه نمايند . 
شاخه عکاسي مستند : عکاسي مستند نيز يکي ديگر از مهمترين و پر کاربرد ترين شاخه هاي رشته عکاسي است که خود زيرمجموعه هاي زيادي دارد . اين زير مجموعه ها عبارتند مستند هاي اجتماعي ، مستند حيات وحش ، مستند خبري و غيره . 
عکاسان مستند اجتماعي در راستاي به تصوير کشيدن معضلات اجتماعي از دريچه دوربين تلاش مي کنند که آشنايي با علم جامعه شناسي و علوم اجتماعي و آسيب ها ي اجتماعي لازمه فعاليت در اين شاخه است .
عکاسان مستند حيات علاوه بر آشنايي با هنر عکاسي و تکنيک هاي آن بايد بسيار پر حوصله و صبور بوده تا بتوانند لحظات ناب طبيعت را شکار کرده و به تصوير بکشانند . تحمل شرايط سخت و آب و هوايي و برخي خطرات احتمالي از ويژگي هاي بارز اين شاخه از هنر عکاسي است . 
عکاسان مستند مطبوعاتي با توجه زمينه فعاليت خود به عکاسان مستند خبري ورزشي ، علمي صنعتي و عمراني تقسيم بندي مي شوند .
شاخه عکاسي معماري : اين شاخه از رشته عکاسي به عکس برداري از نماها و بناهاي تاريخي و هنري مي پردازد و تلاش مي کند هنر و صنعت بکاررفته در اين بناها را از دريچه لنز دوربين برا يمخاطبان به نمايش بگذارد .

شاخه عکاسي تبليغات : اين شاخه که يکي از پرطرفدارترين . کاربردي ترين گرايش هاي عکاسي به شمار مي رود 
مي تواند نقش مهمي در معرفي و کسب موفقيت برندهاي تجاري ايفا کند .اين شاخه از رشته عکاسي نقش بسيار مهمي در اقتصاد کشورها به عهده دارد و از آنجا که عکاسي تبليغاتي مي تواند در برگيرنده تبلغات هر گونه کالايي باشد اين گروه از عکاسان بايد از دانش فني بسيار خوبي برخوردارباشند .  
شاخه عکاسي سينما و تئاتر : اين شاخه از عکاسي نيز به منظور ثبت تصاوير از مجموعه عوامل سازنده فيلم است . 

شاخه عکاسي نجوم : عکاسي نجوم يکي ديگر از شاخه رشته عکاسي است که به ثبت وقايع آسماني و به تصوير کشيدن زيبايي هاي اجرام آسماني مي پردازد . عکاسي علمي : به ثبت و ضبط واقعيت هاي علمي و روند آزمايش هاي علمي مي پردازد . 
عکاسي هنري : اگرچه که در بطن کليه شاخه هاي رشته عکاسي هنر نهفته است اما برخي از عکاسان تنها با هدف ارائه عکساي هنري رشته عکاسي را دنبال مي کنند . 

هنر عکاسی دارای شاخه های مختلف است.

دوره آموزش عکاسي 

 باتوجه به کاربردهاي وسيع و گسترده رشته عکاسي در ابعتد مختلف زندگي افراد زيادي به منظور کسب موقعيت هاي شغلي مناسب به آموزش عکاسي روي آورده اند که همين امر منجر به استقبال چشمگير از دوره هاي آموزشي عکاسي به خصوص در سال هاي اخير شده است . 
با توجه به استقبال چشمگير علاقه مندان به رشته عکاسي بسياري از مراکز معتبر آموزشي در راستاي پاسخگويي به نياز متقاضيان اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي عکاسي کرده اند . يکي از اين مراکز معتبر آموزشي مرکز آموزش مجازي پارس است .

مدرک عکاسی پرتره و آتلیه

فراگيران هنر عکاسي با شرکت در دوره هاي آموزشي عکاسي در مرکز معتبرآموزش مجازي پارس علاوه برآشنايي با تکنيک هاي عکاسي و  کسب دانش ، مهارت، توانايي و قابليت هاي مورد نياز براي ورود به اين حوزه کاري موفق به اخذ مدرک عکاسي معتبر نيز خواهند شد .

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس