آموزش انبارداری

انبارداري | Warehousing

تعريف انبار 

به منظور آشنايي هرچه بيشتر با انبارداري و آموزش انبارداري در ابتدا به تعريف انبار مي پردازيم . انبار که يکي از اجزاي لاينفک هر شرکت ، سازمان و به خصوص شرکت هاي توليدي و تجاري ابه شمار مي رود . انبار هاي داراي ابعاد و تعاريف مختلفي هستند . انيار مي تواند شامل يک انباري بسيار کوچک خانگي و يا يک انبار بسيار بزرگ صنعتي باشد . 
اما در آنچه در اين مقاله به عنوان انيار مورد بررسي قرار مي گيرد انبارهاي بزگ و حرفه اي و انبارداري حرفه اي است . انبار در هر سازمان محلي براي حفظ ، حراست و نگهداري تجهيزات و مواد مورد نياز تا زمان استفاده است . آنچه يک انبار حرفه اي را از يک انبار معمولي متمايز مي سازد روند ورود و خروج انواع کالا و تخهيزات ، پروسه انبارش و نگهداري آن ها و ثبت و سامان دهي اين محصولات و تجهيزات است . 
انبار ، انبارداري و مديريت انبار بخش بسيار مهم و تاثير گذاري در زنجيره تامين کالا به شمار مي رود . از اين رو طراحي و اجراي يک سيستم سالم ، صحيح ، اصولي ، سارختار يافته ، بدون خطا ، کارآمد و تخصصي براي انبار شرکت ها ، ارگان ها ، سازمان ها ، کارخانه ها و غيره و غيره يک رويه بسيار حائز اهميت است . اين رويه ، رويه اي زمان بر است و در عين حال نيازمند تخصص و دانش ويژه اي مي باشد ، اما با توجه به نقش به سزاي آن در روند پيشرفت سازمان ارزش سرمايه گذاري دارد . 
انبارها با توجه به اقلام مورد نظر ، ساختار به انواع مختلفي تقسيم مي شوند که در بخش بعد به آن اشاره خواهيم کرد . 

آموزش انبارداری از ملزومات ورود به حرفه انبارداری است .

انواع انبار 

انبارها با توجه به فاکتورهاي خاصي  تقسيم بندي مي شوند که درادامه به آن اشاره خواهيم کرد :
• تقسيم بندي انبار از نظرساختار ظاهري :
انبارهار را با توجه به ساختار آن ا به سه دسته کلي تقسيم بندي مي کنند .
دسته اول انبارهاي سرپوشيده : انبارهاي سرپوشيده و محصور به انبارهايي اطلاق مي شود که هر از چهار سمت  ديوار كشي شده و سقف متناسب با نوع کالاهاي مورد نگهداري مسقف نيز هستند . 
دسته دوم انبارهاي هانگارد يا  پوشيده : انبارهاي هانگارد يا پوشيده به آن دسته از انبارهايي اطلاق مي شوند که داراي ديوار کشي نبوده  فقط  مسقف  هستند و غالبا به  صورت سوله هاي  فلزي ساخته مي شوند . 
دسته سوم انبارهاي روباز :انبارهاي روباز که ساده ترين نوع انبار از لحاظ شکل ساختاري به شمار مي روند بدون سقف بوده و بوسيله و ديوار کشي بوده و تنها بوسيله فنس، توري يا سيم خاردار از محوطه  اطراف مجزا شده اند . 
• انواع انبار از نظر نوع کالاها :
انبارها را با توجه به نوع کالاهايي که در آن ها نگهداري مي شوند به پنج دسته کلي تقسيم بندي مي کنند .
دسته اول انبارهاي مواد اوليه: در انبارهاي مواد اوليه   به طور معمول به منظور حفظ و نگهداري  انواع  مواد اوليه مورد نياز در خط توليد کارخانه ها مورد استفاده قرار مي گيرند . 
دسته دوم انبار كالاهاي نيمه ساخته :  انبار کالاهاي نيمه ساخته همانطور که از نامش نيز پيداست  مختص به نگهداري كالاهاي نيمه ساخته هستند و  يا کالاهايي که در  پروسه  توليد به سر مي برند .
دسته سوم انبار كالاهاي محصول : انبار کالاهاي محصول به منظور  نگهدراي كالاهاي ساخته شده توليدي يا كالاهاي خريداري شده مورد استفاده قرار مي گيرند . 
دسته چهارم انبار قطعات يدكي يا انبار فني : در انبارهاي قطعات يدکي که در اصطلاح به انبار فني نيز معروف اند ،  قطعات مصرفي تجهيزات کارخانه نگهداري مي شود .
دسته پنجم انبار كانتين : انبارهاي کانتين  انبارهايي هستند که  در راستاي نگهداري مواد غذايي مورد استفاده قرار مي گيرد  . اين انبارها عمدتا   داراي تجهيزاتي از قبيل  يخچال ، تهويه هواو سردخانه هستند .


•انبارها بر اساس خاصيت و و يژگي هاي كالاها

انبارها را با توجه به نوع و ويژگي هاي کالاهاي مورد انبارش نيز به چند دسته تقسيم بندي مي کنند .  
دسته اول انبار مواد قابل اشتعال: انبارهاي مواد اشتعال زا با توجه به احتمال برزو آتش سوزي به  تجهيزات خاص به منظور کاهش خطر آتش سوزي مجهز هستند ، اين انبارها همچنين داراي شرايط مکاني ويژه نيز هستند به اين صورت که به طور معمول از مراکز مسکوني به دور هستند تا در صورت بروز حادثه آتش سوزي کمترين خسارت جاني و مالي را به دنبال داشته باشد  ، همچنين  داراي تجهيزات مناسب براي مهار آتش در زمان بروز حادثه هستند 
انبارها براساس موقعيت مکاني به دو دسته زير تقسيم بندي مي شوند . 
دسته اول انبارهاي عمومي
دسته دوم انبارهاي گمرك و ترانزيت
تعريف انبارداري
انبارداري در بازار تجارت و کسب و کار امروز يک مبحث کاملا تخصصي است و با توجه به اهميت و حساسيت مقوله انبار و انبارداري به طور حتم نياز به گذراندن دوره هاي آموزشي ويژه و کسب دانش ، مهارت و قابليت هاي خاص خود است . 
پروسه انبارداري در برگيرنده وظايف بسياري است که در ادامه به آن ها اشاره خواهيم کرد . اولين مرحله در پروسه انبارداري تحويل گرفتم کالا است . تحويل گرفتن کالا شامل شمارش تعداد و مطابقت آن با ليست مربوط است و همچنين شامل بررسي صحت و سلامت کالا هاي مورد نظر است .مرحله بعد شامل افزودن کالاهاي وارد شده به ليست موجودي انيار در برنامه مورد استفادها است . مرحله بعد چيدمان کالا ها در بخش هاي مربوطه انبار با در نظر گرفتن اولويت بندي هاي سازمان مي باشد ودر نهاين آخرين مرحله شامل صدور مجوز براي خروج کالا از انبار بر اساس مجوز هاي خروجي معتبر ، در يافت رسيدهاي مورد نظر و به روز رساني ليست موجودي انباردر برنمه مورد نظر مي باشد . 
وظايف انباردار 
با توجه به حيطه وسيع مسئوليت هاي انبارداران  در ادامه به برخي ازعمده ترين  وظايف آن ها  اشاره خواهيم کرد:
آشنايي با  روش هاي انبارداري جديد و به روز رساني دانش انبارداري  و اصلاح روش هاي متداول در انبار .
بررسي و تحقيق به منظور پيدا کردن روش هاي مقرون به صرفه  در عمليات انبار و انبارداري.
کنترل موجودي کالاها در انبار و به روز رساني ليست موجودي انبار .
آشنايي با  دستور العمل هاي  بازرسي، بازبيني و بازنگري در موجودي کالاها و حفاظت از  انبارها.
برقراري ارتباط با ساير واحد هاي مربوطه . 
  رعايت  صحيح عمليات مکان ‌يابي و جانمايي اقلام و تجهيزات انبار باتوجه به اولويت بندي سازمان و زمانبندي خروج کالا . 

مدرک انبارداری می تواند زمینه ورود افراد به بازار کار را فراهم نماید.

اهميت انبارداري 

دراين بخش به منظور تاکيد هر چه بيشتر بر اهميت مبحث انبار و انبارداري و نقش کليدي آن در روند پيشرفت و افزايش راندمان کاري در شرکت ها ، کارخانه هاي توليدي ، شرکتهاي تجاري و غيره به تاثيرات انبارداري حرفه اي و تخصصي اشاره خواهيم کرد . 
اتوماسيون انبار
اتوماسيون انبار يک سيستم اتوماتيک است که براي هر انبار بسيار ضروري است . شرکتي که انبار آن داراي سيستم اتوماسيون نباشد هيچ گاه نمي تواند اطلاعات کامل و جامعي از موجودي انبار خود در دسترس داشته باشد و در نتيجه دچار تبعات آن نيز خواهدشد . در بسياري موارد عدم دسترسي به اطلاعات جامع از موجودي انبار مي تواند منجر به دپوي بيش از حد مواد که مشکلاتي از قبيل کمبود جا و کاهش سرعت جابجايي در انبار را به دنبال خواهد داشت شود و در برخي موارد منجرمواجه شدن ناگهاني با کمبود محصولات مورد نظر شود کهمي تواند  تاخير در قراردادهاي عقد شده  . نارضاتي مشتريان را به دنبال داشته باشد و در نهايت همه اين موارد در کنارهم منجر به کاهش راندمان کاري سازمان مربوطه خواهند شد . 
 

دوره آموزشی انبارداری برای شاغلان در این حوزه بسیار مفید است .

بهينه سازي چيدمان انبارها 

يکي از مهم ترين مباحث در پروسه انبارداري بهينه سازي چيدمان محصولات در انبارها است . در انبارهايي که با روش هاي سنتي و قديمي اداره مي شوند و هنوز با مفهوم بهينه سازي و اصول آن آشنايي ندارند مواردي از قبيل استفاد از مسيرهاي مشترک و پر تردد ، تداخل زمان ورود و خروج کالا ها مي تواند منجر به آشفتگي و نابساماني روند انبار و در نهايت منجر به بروز خطا در اعداد و ارقام آماري انبار شود . 

دوره هاي آموزشي انبار 

اکنون که با اهميت مقوله انبارداري و تاثير آن بر روند رشد سازمان ها شده ايد مي توانيد بهتربه اهميت و ضرورت شرکت در دوره هاي آموزشي انبارداري پي ببريد .
انبار عليرغم ذهنيت بسياري از افراد بي تجربه و تازه کار مي تواند به عنوان مرکز کليه فعاليت هاي سازمان به شمار بيايد و در کليه فرايند هاي توليد و فروش نقش بسيار تاثيرگذاري بازي کند . با توجه به اهميت پست سازماني انبارداري و حساسيت آن شرکت در دوره هاي آموزشي انبارداري براي کليه علاقه مندان ورود به بازار کار اين حرفه و شاغلان در اين پست بسيار لازم و ضروري به نظر مي رسد . 
از اين رو در سال هاي اخير برخي از مراکز اموزشي معتبر در راستاي پاسخگويي به نيازهاي اجتماع اقدام به برگزراي دوره هاي آموزشي انبارداري کرده اند . يکي از اين مراکز معتبر آموزشي مرکز آموزش مجازي پارس است . فراگيران با شرکت در دوره هاي آموزشي مرکز آموزش مجازي پارس مي توانند علاوه بر کسب دانش ، مهارت و قابليت هاي مورد نياز براي پست انبارداري موفق به کسب مدرک انبارداري معتبر از سوي اين سازمان نيز شوند . 
 با توجه به اهميت و فوايد دوره هاي آموزشي مديريت انبارداري گذراندن  دوره آموزشي مديريت انبارداري ، به کليه شاغلان در اين حرفه و متقاضيان ورود به بازار کار توصيه مي شود .

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس