آشپزی اصیل ایرانی

آشپزی اصیل ایرانی 

تعریف آشپزی

آشپزی، هنر و فن و علم تهیه انواع غذا برای مصرف و خوردن است. غالبا، هر غذایی دستور پخت متفاوتی داشته و با توجه به دائقه افراد در آن تغییراتی ایجاد میشود. علاوه بر این، امکان دارد که دستور پخت برخی از غذاها بین المللی بوده و با توجه به مهارت و نوع غذا ، به شیو های مختلف تهیه شوند. وارد شدن به این حرفه مستلزم داشتن مهارت و دانش کافی در این زمینه بوده و البته گاهی علاقه افراد به این حوزه کافی بوده و میتواند به پیشرفت و ارتقا آشپز کمک کند. 
آشپزی تاریخچه ای طولانی داشته و انسان های اولیه از همان روز های اولیه شروع به آشپزی کرده و با گذشته زمان و یادگیری تکنیک های ساده آشپزی، نحوه اشپزی شان را تغییر داده و برای هر غذا از شیوه های متفاوتی بهره بردند و آن را به دیگران نیز آموختند. امروزه، برای هر غذا شیوه پخت ثابتی وجود دارد اما افراد و آشپزها میتوانند از تکنیک های خلاقانه هم برای پخت این غذاها استفاده کنند. علاوه براین، اشپزها و علاقمندانی که آموزش آشپزی را پشت سر گذاشته باشند، میتوانند موفق تر کار کنند.
سرفصل ها این مقاله شامل تعریف آشپزی، تعریف هرم غذایی، غذاهای سنتی ایرانی، آموزش اشپزی و شیرینی پزی ، دوره اشپزی و شیرینی پزی ، مدرک اشپزی و شیرینی پزی ، گواهینامه اشپزی و شیرینی پزی ، اشپزی خاورمیانه چیست و آشپزی اصیل ایرانی هستند. 

آموزش آشپزی و شیرینی پزی

تعریف هرم غذایی | food pyramid

هرم غذایی، نموداری است که در آن میزان و مقدار مورد نیاز روزانه انواع مواد غذایی اشاره کرده که البته این مقادیر با توجه به فرد و شرایط جسمی اش متفاوت هستند. این هرم شامل گروه نان و غلات ، گوشت و حبوبات، لبنیات و شیر ، میوه و سبزی و انواع ویتامین ها میشود. علاوه براین، این هرم دارای ساختار خاصی بوده و بزرگ بودن قاعده آن به این معنی است که مواد غذایی اشاره شده در ان باید بیشتر مصرف شوند در حالی که مواد غذایی اشار شده در بالای هرم، باید کمتر و با احتیاط مصرف شوند تا عوارض جانبی به  همراه نداشته باشند .
همچنین، استفاده از هر کدام از این گروه ها دارای باید و نبایدهایی است که همه افراد مخصوصا بزرگسالان باید به واسطه سن شان آنها را رعایت کنند. با این حال، همه ما باید هنگام استفاده از انواع مواد غذایی مواردی مانند کاهش مصرف مقدار نمک و شکر، استفاده از آب به جای نوشیدنی های دیگر، محدود کردن مقدار چربی ها، کم کردن مصرف برخی تنقلات چرب و شور و روغن های جامد را در نظر داشته باشیم تا دوران بزرگسالی سلامتی داشته و از آن لذت ببریم. قابل ذکر است که میتوانیم در این زمینه با افرادی که آموزش آشپزی را گذرانده اند مشورت کوتاهی داشته باشیم. 

غذاهای سنتی ایرانی

بسیاری از غذاهایی که در حال حاضر پخته شده و تغییرات و اصلاحاتی در دستور پخت شان ایجاد شده، جز غذاهای سنتی ایران بوده که اکثر اوقات ساده اما مقوی و خوشمزه بوده اند. علاوه براین، هر منطقه و شهری در ایران دارای غذای سنتی مخصوص به خود بوده که با توجه به مواد موجود، طبع و  سلیقه افراد آن منطقه تهیه شده و غالبا، افراد دیگر مناطق نیز طرفدار آن هستند. 
علاوه براین، پیش از این فقط افراد محلی یک منطقه میتوانستند غذای سنتی آن شهر را تهیه کنند و دستور پخت آن کمتر در دسترس بقیه افراد بود اما امروزه به واسطه استفاده از اینترنت، همه افراد میتوانند با توجه به دستور پخت انواع غذاها که در اینترنت موجود هستند، انواع غذاهای سنتی مورد علاقه شان را تهیه کرده و به دیگران نیز پیشنهاد دهند. 

دوره آشپزی و شیرینی پزی

آموزش اشپزی و شیرینی پزی

پیش از این، اشپزی حرفه مورد علاقه خانم ها بود و آشپزهای مرد در این حیطه دخالتی نداشتند. اما با گذر زمان، بسیاری از مردها نیز به این حیطه علاقمند شده و به آن روی آوردند و حتی تلاش کردند تا از خانم ها نیز سبقت بگیرند. با این حال، اشپزهایی در این زمینه موفقتر هستند که قبلا دوره های آموزش آشپزی را گذرانده باشند. همچنین، اشپزهایی که گواهینامه آشپزی و شیرینی پزی داشته باشند، برای کار در محیط هایی مانند رستوران ها و هتل ها مناسب تر بوده و میتوانند سریع تر شرایط آنجا را بپذیرند.
به منظور آموزش هنر اشپزی به افراد علاقمند، مرکز آموزش مجازی پارس اقدام به ارایه و معرفی دوره های اموزشی آموزش آشپزی و شیرینی پزی نموده است. دوره آشپزی و شیرینی پزی به دانش پذیران امکان میدهد تا با دستور پخت غذاهای مختلف آشناشده و شیوه های خلاقانه ایجاد طعم های جدید را بیاموزند. علاوه بر این ، آنها میتوانند برای کار کردن در آشپزخانه شخصی شان تجربه عملی کسب میکنند. همچنین، این مرکز در پایان دوره به تمام دانش پذیرانی که در آزمون های انلاین دوره نمره حد نصاب کسب کنند، مدرک آشپزی و شیرینی پزی  اعطا میکند. 

اشپزی خاورمیانه چیست

اشپزی خاورمیانه شامل بررسی شیوه ها و تکنیک های آشپزی است که در غرب آسیا مرسوم بوده و غالبا در این سبک، غذاها بسیار متنوع بوده و در تهیه آنها از موادی مانند انواع سبزیجات معطر، خرما، زیتون، عسل، سماق و کنجد استفاده میشود. به نظر میرسد که این نوع از اشپزی از اشپزی ایرانی تاثیر گرفته باشد زیرا بسیاری از مواد اولیه مورد استفاده در ان، مشابه غذاهای سنتی و ایرانی است.
علاوه براین، ما میتوانیم به منظور توسعه صنعت گردشگری و اشنایی ملل مختلف با یکدیگر، جشنواره های تهیه غذا بر پا کرده و از این طریق فرهنگ غذایی مان را به دیگر کشورها معرفی کنیم. نکته مهم اینجاست که سر آشپزهای حرفه ای هم میتوانند از عادات غذایی مرتبط با کشورمان صحبت کرده و غذاها و خواص درمانی آنها را با دیگر کشورها به اشتراک گذاشته و زمینه دیگر همکاری ها را نیر فراهم کنند. 

گواهینامه آشپزی و شیرینی پزی

آشپزی اصیل ایرانی 

تاریخچه آشپزی اصیل ایرانی به دوران ضحاک برمیگردد. علاوه بر این، "رساله دلکش خسرو کواتان و ریتک"مدرک معتبری است که به زبان پهلوی نوشته شده و نشان میدهد افراد از زمان ساسانی ها، به نوشتن  نکاتی در مورد خورش ها و خوردنی ها اقدام کردند. علاه براین، نام بسیاری از غذاهای ما به زبان عربی برگردانده شده و در کتاب های عربی موجود هستند. علاوه بر این، چهار کتاب آشپزی از زمان گذشته بر جای مانده که در ان از فن اشپزی و ضروریات آن سخن گفته اند. 
همچنین، انواع غذاها با توجه به معیارهایی مانند مواد تشکیل دهنده، روش تهیه و پخت، نوع مصرف و منطقه تهیه غذا در گروه های مختلفی طبقه بندی میشوند. قابل ذکر است که گاهی شیوه و دستور پخت برخی از غذاهای ایرانی مانند غذاهایی است که در کشورهای همسایه تولید و یافت میشود و غالبا کشورهایی مانند ارمنستان، عراق، ترکیه، تاجیکستان و افغانستان انواع طعم آن را پذیرفته و آن را امتحان میکنند.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس