آشنایی با گواش

آشنايي با گواش 
معرفي رنگ گواش و ويژگي هاي آن

گواش کلمه اي با ريشه فرانسوي و به  معناي  شستشو است . گواش يکي از انواع متريال مورد استفاده براي نقاشي است . بسياري از کارشناسان رنگ و نقاشي گواش را از خانواده آبرنگ مي دانند . شايد دليل اين نوع طبقه بندي به خاطر شباهت اين دو متريال در زمينه حلال است ، زيرا هر دو اين رنگ ها در آب قابليت حل شدن دارند و در حين کار کردن با اين  رنگ ها به منظور رقيق سازي آن ها از آب استفاده مي شود .
در ادامه بر خي از مهمترين ويژگي هاي گواش اشاره خواهيم کرد . 
گواش از نظر قدرت پوشش دهي در دسته متريال هاي بسيار قوي قرار مي گيرد اين رنگ قدر است با پوشش دهي بسيار بالاي خود آثار و خط و خطوط زمينه کار را پوشش داده و در نهايت سطحي يکدست و يکنواخت به وجود آورد . به دليل قدرت بالاي پوشانندگي گواش اسکن نقاشي هاي اجرا شده با گواش از کيفيت بسيار بالايي برخوردار خواهد بود و همين امر دليل کاربرد گواش در اجراي کارهاي گرافيکي در زمينه طراحي پوستر و تصوير سازي است .  
تنوع طيف رنگ ها در گواش يکي ديگر از ويژگي هاي اين رنگ به شمار مي رود به طوري که کاربران ندرتا نياز به ترکيب رنگ ها به منظور ايجاد رنگ جديد پيدا مي کنند . 
رنگدانه هاي گواش گچي هستند و در نتيجه رنگ گواش در مقايسه با ساير انواع رنگ ها رنگي مات به شمار مي آيد و شفافيت موادي مانند آبرنگ را نداشته . 
همانطور که قبلا نيز اشاره کرديم حلال گواش آب است و در نتيجه کاربران به منظور رقيق کردن رنگ  و تميز کردن قلموها از آب استفاده مي کنند . 
با توجه به اين که حلال گواش اب است ، طرح هاي اجرا شده بوسيله گواش زمان زيادي براي خشک شدن نياز نداشته .
گواش پس از خشک شدن و حتي پس از گذشت زمان زياد به آب واکنش نشان خواهد داد و در آن حل خواهد شد به همين دليل نقاشي ها و آثار هنري اجرا شده بوسيله گواش غالبا بوسيله شيشه از تماس با آب و رطوبت محافظت مي شوند . 
گواش رنگي بي بو است و به همين دليل کار کردن با آن در فضاهاي کوچک و بسته مشکل خاصي براي کاربران ايجاد نخواهد کرد . 
تکنيک گواش قابليت ترکيب با ساير مواد اعم از مدادرنگي، آبرنگ، جوهر،اکولين و رنگ‌هاي ديگر را دارا مي باشد . 

گواش یک متریال مناسب برای نقاشی است .

قلم مناسب گواش 

قلموها با توجه به شکل ظاهري ، سايز و جنس موهاي به کار رفته به انواع مختلفي تقسيم بندي مي شوند . سايز قلمو اصولا با توجه به ابعاد طرح مورد نظر انتخاب مي شود . جنس موهاي به کار رفته در ساخت انواع قلمو نيز با توجه به متريال مورد استفاده و ميزان بودجه اي که براي خريد قلمو در نظر گرفته شده است انتخاب مي شود . شکل ظاهري قلمو اما به ميزان زيادي به متريال مورد نظر و تا حدودي نيز به طرح مورد نظر بستگي دارد . اما در نهايت قلموهايي که موهاي نرم تر دارند براي اجراي کارهايي با متريال گواش بسيارمناسب ترند . 
متداول ترين قلمو براي کار با گواش قلموي گرد است . قلموي گرد قلمويي است که شکل ظاهري موهاي آن به شکل شعله شمع است . سايز مورد نظر را مي بايست با توجه به ابعاد طرح مورد نظر انتخاب کرد . 
براي خريد قلمو مي بايست به ميزان انعطاف پذيري موهاي قلمو ، هماهنگي موهاي قلمو از لحاظ سايز با يکديگر ، جنس دسته قلمو و درنهايت محکم بودن ريشه موها در قسمت بسط قلمو دقت کرد . 
کاغذ مناسب گواش
با توجه به اين که حلال گواش آب بوده به طور عمده کاغذ هاي ضخيم که قدرت جذب آب بالاتري نسبت به ساير کاغذ ها دارند براي اجراي نقاشي گواش گزينه هاي مناسب تري به شمار مي آيند اما در نهايت با افزايش تبحر کاربران در صورت نياز مي توان از سايز انواع کاغذ و مقوا که سطح گلاسه و براق نداشته باشند نيز استفاده کرد . رنگ زمينه کاغذ يا مقواي مورد نظر نيز مي بايست با توجه به زمينه طرح انتخابي تعيين و انتخاب گردد. 

رنگ گواش قابلت ترکیب دارد .

فرصت هاي شغلي 

بسياري از افراد و نقاشان بواسطه آشنايي با گواش و تکنيک هاي کار با گواش در آموزشگاه هاي نقاشي ، مراکز فرهنگي هنري ، مهد هاي کودک ، کانون هاي پرورش فکري و بسياري مراکز ديگر مشغول به کار هستند و در مراحل پيشرفته تر به آموزش کار با گواش به علاقه مندان و فراگيران بزرگسال مشغول شوند . با توجه به فرصت هاي شغلي بسيار مناسب براي و متنوع براي افراد با مدرک گواش به کليه علاقه مندان به هنر نقاشي و تکنيک هاي گواش توصيه مي شود با شرکت درد دوره هاي آموزشي گواش و کسب گواهينامه گواش به صورت کاملا اصولي براي ورود به بازار کار اقدام نمايند . 
همانطور که همه مي دانند و هميشه تپنيز به آن اشاره شده هنرمندان غالبا از درآمد هاي بالايي يرخوردار نيستند اگرچه که در سال هاي اخير اين روال در حال تغيير است . در آمد حاصل از فعاليت در حوزه کارهاي هنري که در برگيرنده خلق آثار هنري با گواش و آموزش کار با انواع متريال از جمله گواش مي باشد در سطح بسيار بالايي قرار ندارد اما به صورت معمول با توجه به ميزان تبحر و ساعات فعاليت مي توانند از درامد قابل قبولي برخوردار شوند . 

گواهینامه نقاشی گواش به افرادی  اعطا می شود که دوره های آموزشی آن را گذرانده باشند.

دوره هاي آموزش گواش 

 با توجه به ويژگي هاي گواش اعم پوشش دهي بالا ، تنوع زياد طيف رنگ ، قابليت اسکن با کيفيت بالا ، عدم نياز به زمان زياد براي خشک شدن ، عدم داشتن بو و بسياري موارد ديگر اين متريال کاربردهاي بسيار ي در حوزه هنر نقاشي دارد  وآشنايي و تسلط بر تکنيک هاي گواش مي تواند براي نقاشان ، طراحان و گرافيست کارها يک امتياز ويژه به شمار رود . 
از اين رو بخش قابل توجهي از متقاضيان شرکت در دوره هاي آموزشي گواش پيشرفته را  نقاشان ، طراحان و گرافيست ها تشکيل مي دهند . بخش ديگر متقاضيان دوره هاي آموزشي گواش را علاقه مندان به هنر نقاشي ودر نهايت بخش ديگر را نوجوانان علاقه مند به هنر نقاشي تشکيل مي دهند . 
طيف متنوع مخاطبان دوره هاي آموزشي باعث شده تا دوره هاي آموزشي گواش با استقبال بسيار چشمگير مخاطبان مواجه شود و به همين دليل  برخي مراکزمعتبر آموزشي در راستاي پاسخ گويي به نياز متقاضيان اقدام به برگزاري دوره هاي اموزشي گواش کرده اند . يکي از اين مراکز معتبر آموزشي که با اخذ کليه مجوزها و مدارک مورد نياز اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي گواش کرده است  مرکز آموزش مجازي پارس است . 
مرکز آموزش مجازي پارس با ارائه دوره هاي آموزشي کاملا غير حضوري در قالب بسته هاي آموزشي و آموزش هاي آنلاين امکان استفاده از آموزش هايي با بالاترين کيفيت را با صرف کمترين زمان ، انرژي و هزينه براي فراگيران فراهم نموده است . لازم به ذکر است فراگيران با شرکت در دوره هاي آموزشي گواش مرکز آموزش مجازي پارس علاوه بر کسب دانش ، مهارت ، توانايي و قابليت هاي مورد نياز موفق به دريافت مدرک گواش معتبر از سوي اين سازمان نيز خواهند شد . 
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس