آشنایی با ویژگی های رنگ گواش

آشنايي با ويژگي هاي رنگ گواش 
معرفي رنگ گواش 


نام گواش از يک کلمه فرانسوي با معناي شستن و شستشو دادن گرفته شده است . رنگ گواش نوعي رنگ با پايه آب است به اين معنا که به سادگي درآب قابل حل شدن است و به همين دليل برخي از هنرمندان آن را از خانواده آبرنگ مي دانند ، البته که گواش در مقايسه با آبرنگ بسيار غليظ تر و پر رنگ تربوده و به دليل زمان بيشتري که براي خشک شدن نياز دارد فرصت کافي براي ايجاد نقش هاي و سايه هاي مورد نظر براي هنرمندان نقاش ايجاد مي کند .   
بري از ويژگي هاي منحصر به فرد رنگ گواش عبارتند از : 
قدرت پوشش دهي بالا : رنگ هاي گواش از حيث قدرت و ميزان  پوشش دهي در گروه مواد بسيار قوي قرار دارد.  رنگ ها گواش  با پوشش دهي بسيار بالا و مطلوب  خود قابليت  پوشش دهي آثار و خط و خطوط زمينه کار دارند  و در نهايت سطحي يکدست و يکنواخت به شما ارائه خواهند داد  . به دليل قابليت پوشش دهي بسيار بالاي و قوي رنگ گواش اسکن نقاشي هاي اجرا شده بوسيله رنگ  گواش از کيفيت بسيارخوبي برخوردار هستند و دقيقا  به همين  دليل است که  کاربرد گواش در اجراي کارهاي گرافيکي در زمينه طراحي پوستر و تصوير سازي بسيار مورد علاقه هنرمندان گرافيست است .   
تنوع رنگ بسيار زياد : يکي ديگر از ويژگي هاي رنگ گواش  محسوب مي شود  تا جايي که کاربران به ندرت و در موارد بسيار نادر به ترکيب کردن  رنگ ها به منظور ايجاد رنگ جديد احتياج پيدا مي کنند .
نماي مات : يکي ديگر از خصوصيات رنگ هاي گواش مات بودن نتيجه نهايي کار است . رنگدانه هاي گواش رنگدانه هاي گچي هستند و نتيجتا اين که  رنگ گواش در مقايسه با ساير انواع رنگ ها رنگي مات محسوب شده  و شفافيت رنگ هايي  مانند آبرنگ را ندارد. 
حلال در آب : همان گونه  که پيشتر  نيز به ان اشاره کرديم رنگ گواش در آب حل خواهد شد  و در نتيجه کاربران براي رقيق کردن رنگ  و تميز کردن قلموها و غيره  از آب استفاده مي کنند . 
سريع خشک شدن : با توجه به اين گه حلال رنگ هاي گواش آب است ، پس از اجراي کار زمان به زيادي براي خشک شدن کار نياز نخواهيم داشت . 
واکنش به آب : رنگ گواش حتي پس از خشک شدن و گذشت مدت زمان زياد به آب واکنش نشان خواهد داد و در آن حل خواهد شد به همين دليل  نقاشي ها و آثار هنري اجرا شده بوسيله گواش غالبا بوسيله شيشه از تماس با آب و رطوبت محافظت مي شوند.
رنگ بدون بود : رنگ گواش در زمره رنگ هاب بدون بو از قبيل آبرنگ قرار دارد  و د کار کردن با آن در فضاهاي کوچک و بسته مشکل خاصي براي کاربران ايجاد نخواهد کرد و براي افرادي که به بوي ساير انواع رنگ ها آلرژِي داشته و واکنش نشان مي دهند بسيار ممناسب مي باشد . 
قابليت ترکيب : تکنيک گواش قابليت ترکيب شدن  با ساير تکنيک هاي و مواد از قبيل  آبرنگ، مدادرنگي، جوهر،اکولين و رنگ‌هاي ديگر را دارا مي باشد و به همين دليل دراجراي  بسياري از سبک هاي مولتي مديا و اجراي تابلو هاي دکوراتيومورد استفاده قرار مي گيرد .

دوره نقاش گواش یکی از دوره های هنری پر مخاطب است .

قلم مناسب گواش 

انواع قلمو با در نظر گرفتن به شکل ظاهري ، سايز و جنس موهاي به کار رفته براي ساخت آن به انواع متفاوتي دسته بندي مي شوند . به طور معمول سايز قلموها را  با توجه به ابعاد طرح انتخابي  مورد نظر انتخاب مي کنند . جنس موهاي مورد استفاده براي ساخت انواع قلمو نيز با توجه به متريال مورد استفاده و ميزان بودجه اي که براي خريد قلمو در نظر گرفته شده است انتخاب مي شود به صورت مثال قلمو هاي ساخته شده با موي طبيعي انسان يا حيوان قيمت بسيار بالاتر در مقايسه با انواع ساخته شده بوسيله انواه الياف مصنوعي دارد  . شکل ظاهري قلمو و نحوه چيدمان موهاي قلمو به مقدار زيادي به مواد و متريال مورد نظر و تا حدودي نيز به طرح مورد نظر بستگي دارد . اما در نهايت براي اجراي قلموهاي مورد استفاده با گواش قلموهايي که موهاي نرم تر دارند بسيارمناسب ترند . 
معمول ترين نوع  قلمو از لحاظ شکل ظاهري براي کار با گواش قلموي گرد است . شکل ظاهري قلموي گرد به شکل شکل شعله شمع است . سايز مورد نظر را مي بايست با توجه به ابعاد طرح مورد نظر انتخاب کرد . در انتخاب قلموي با کيفيت مي بايست به چند نکته توجه کرد . ميزان انعطاف پذيري موهاي قلمو يکي ار نکاتي است که در انتخاب قلموي با کيفيت مي بايست مورد توجه قرار بگيرد . هماهنگي و برش هم اندازه و يکسان موهاي قلمو يک يديگر از مواردي است که در انتخاب يک قلموي با کيفيت مي بايست مد نظر قرار گرفته شود . يکي ديگر از مواردي که در تشخيص قلموي مرغوب و باکيفيت از انواع بي کيفيت و نامرغوب مي بايست به آن توجه کرد ميزان  استحکام و هماهنگي قرار گرفتن موهاي قلمو در قسمت بسط قلمو است ، عدم استحکام موهاي قلمو در قسمت بسط منجر به جدا شدم موهاي قلمو از آن در حين اجراي کار شود .

گواش یکی از رنگ هایی حلال در اب است .

کاغذ مناسب گواش

با توجه به اين که حلال گواش آب بوده به طور عمده کاغذ هاي ضخيم که قدرت جذب آب بالاتري نسبت به ساير کاغذ ها دارند براي اجراي نقاشي گواش گزينه هاي مناسب تري به شمار مي آيند اما در نهايت با افزايش تبحر کاربران در صورت نياز مي توان از سايز انواع کاغذ و مقوا که سطح گلاسه و براق نداشته باشند نيز استفاده کرد . رنگ زمينه کاغذ يا مقواي مورد نظر نيز مي بايست با توجه به زمينه طرح انتخابي تعيين و انتخاب گردد. 

گواهینامه نقاشی گواش به افرادی ارائه می شود که دوره های آموزشی نقاشی با گواش را با موفقیت پشت سر گذاشته اند.

فرصت هاي شغلي 

بسياري ازافراد شاغل در مراکزي از قبيل آموزشگاه هاي نقاشي ، مراکز فرهنگي هنري ، مهد هاي کودک ، کانون هاي پرورش فکري و بسياري مراکزفرهنگي هنري ديگر بواسطه آشنايي با هنر نقاشي با گواش در اين قبيل مراکزمشغول به کار شده اند  . اين افراد در مراحل پيشرفته ترو با کسب تبحر و تجربه بيشتر در زمينه کار با گواش و آموزش نقاشي با گواش مي توانند  به آموزش کار با گواش به علاقه مندان و فراگيران بزرگسال مشغول شوند . با توجه به فرصت هاي شغلي مطلوب ،  مناسب و متنوع براي هنرمنداني که موفق به اخذ مدرک نقاشي گواش شده اند شرکت در دوره هاي آموزشي نقاشي گواش  به کليه علاقه مندان به هنر نقاشي و تکنيک هاي گواش توصيه مي شود . علاقه مندان مي توانند  با شرکت کردن در دوره هاي آموزش  گواش و کسب گواهينامه گواش به صورت کاملا اصولي براي ورود به بازار کار اقدام کنند. 
آنچه بر همگان واضح و مبرهن است  و هميشه نيز به آن اشاره شده هنرمندان غالبا از درآمد هاي قابل توجه و بالايي نيستند اگرچه که در سال هاي اخير اين روال با سرعت کم در حال تغيير است . در آمد حاصل از فعاليت در حوزه کارهاي هنري که در برگيرنده خلق آثار هنري با گواش و آموزش کار با انواع متريال از جمله گواش مي باشد در سطح بسيار بالايي قرار ندارد اما به صورت معمول با توجه به ميزان تبحر و ساعات فعاليت علاقه مندان  مي توانند از درامد قابل قبولي برخوردار شوند . 

دوره هاي آموزش گواش 

 با توجه به خصوصيات منحصر به فرد رنگ  گواش که قبلا نيز به آن ها اشاره کرديم از قبيل  پوشش دهي بسيار بالا ، تنوع وسيع  طيف رنگ ، قابليت اسکن کردن نقاشي هاي گواش  با کيفيت بالا ، خشک شدن در زمان کوتاه  ، بي بو بودن و بسياري موارد ديگر اين متريال کاربردهاي بسياري در حوزه هنر نقاشي و همچنين خلق آثار دکوراتيودارد  ، از اين رو آشنايي و تسلط بر تکنيک هاي گواش مي تواند براي نقاشان ، طراحان و گرافيست کارها يک امتياز ويژه محسوب شود .  
از اين رو بخش قابل توجهي از متقاضيان شرکت در دوره هاي آموزشي گواش پيشرفته را  نقاشان ، طراحان و گرافيست ها تشکيل مي دهند . بخش ديگر متقاضيان دوره هاي آموزشي گواش را علاقه مندان به هنر نقاشي ودر نهايت بخش ديگر را کودکان و نوجوانان علاقه مند به هنر نقاشي تشکيل مي دهند . 
طيف متنوع مخاطبان دوره هاي آموزشي باعث شده تا دوره هاي آموزشي گواش با استقبال بسيار چشمگير مخاطبان مواجه شود و به همين دليل  برخي مراکزمعتبر آموزشي در راستاي پاسخ گويي به نياز متقاضيان اقدام به برگزاري دوره هاي اموزشي گواش کرده اند . يکي از اين مراکز معتبر آموزشي که با اخذ کليه مجوزها و مدارک مورد نياز اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي گواش کرده است  مرکز آموزش مجازي پارس است . 
مرکز آموزش مجازي پارس با ارائه دوره هاي آموزشي کاملا غير حضوري در قالب بسته هاي آموزشي و آموزش هاي آنلاين امکان استفاده از آموزش هايي با بالاترين کيفيت را با صرف کمترين زمان ، انرژي و هزينه براي فراگيران فراهم نموده است . لازم به ذکر است فراگيران با شرکت در دوره هاي آموزشي گواش مرکز آموزش مجازي پارس علاوه بر کسب دانش ، مهارت ، توانايي و قابليت هاي مورد نياز موفق به دريافت مدرک گواش معتبر از سوي اين سازمان نيز خواهند شد . 

 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس