آشنایی با هنر آشپزی

آشنايي با هنر آشپزي
معرفي هنر آشپزي

هنر آشپزي به معناي ترکيب و طبخ انواع مواد خوراکي با در نظر گرفتن خواص اوليه ، هماهنگي عطر و طعم ، زمان پخت ، تداخل غذايي و غيره مي باشد . اين هنر به صورت تدريجي و درگذر زمان تکامل يافته و به شکل و شمايل امروزي در آمده است .در بررسي ها و آثار واسناد به جاي مانده سندي که نشان دهنده قدمت هنر آشپزي در تاريخ زندگي انسان ا باشد کشف و ثبت نشده است اما قديمي ترين اجاق هاي کشف شده  سنگي و گلي ساخته دست بشر قدمتي در حدود  دويست و پنجاه الي سيصد هزار سال دارد و محققان و مورخان بر اين باورند که به طور حتم بشر اوليه قبل از اين که به فکر ساخت اجاق بيفتد با چند و وچون طبخ غذا آشنا شده است و سپس به منظور تهيه تجهيزات مورد نياز براي اين امر به فکر ساختن اجاق افتاده است . امروزه هنر اشپزي به يک هنر بسيار مشهور و پر طرف دار در سراسر دنيا تبديل شده است که به شاخه ها و رشته هاي بسيار متفاوتي نيز تقسيم بندي شده است و طيف وسعي از علاقه مندان و متقاضيان به منظور ورود بازار کار و يا به منظور استفاده شخصي اقدام به شرکت در دوره هاي آموزشي آشپزي کرده اند . 

ثبت نام دوره آموزش اشپزی

اشپزی حرفه ای بسیار قدیمی است .

شاخه هاي مختلف آشپزي 

دوره هاي آموزشي آشپزي بر حسب انواع غذاهايي که نحوه طبخ آن ها آموزش داده مي شود به شاخه هاي مختلفي تقسيم بندي مي شود . اين دوره هاي آموزشي عبارتند از دروه هاي آموزشي غذاهاي سنتي که بر حسب کشورهاي مختلف متفاوت است ، دوره هاي آموزشي انواع غذاهاي بين المللي که در بر گيرنده آموزش غذاهاي کشورهاي مختلف است ، دوره هاي آموزشي انواع غذاهاي فست فود ، دوره هاي آموزشي انواع پيش غذا ، دسر و غيره . 
اهميت آشپزي
در زمان هاي بسيار دور آشپزي در قالب طبخ غذا به منظور قابل خوردن کردن آن براي آنسان ها به شمار مي رفت ، در سال هاي گذشته هنر آشپزي تنها هنر ترکيب طعم ها و عطرها و هماهنگي ميان آن ها بود و امروزه هنر آشپزي علاوه بر تهيه وعده هاي غذايي مطبوع و قابل خوردن ، ترکيب کردن طعم و عطرهاي در برگيرنده آشنايي با خواص غذاها ، ارزش غذايي ، قابليت ترکيب ، روش هاي حفظ خواص ويژه مواد اولي در حين طبخ ، روش هاي نگهداري مواد اوليه ، تشخيص انواع مواد اوليه مرغوب ،  و همچنين تزئين و آشنايي با نحوه سرو غذاهاي مختلف است . برخي از فراگيران با انگيزه استفاده هاي خانگي و برخي ديگر با انگيزه ورود به بازار کار براي شرکت در دوره هاي آموزشي آشپزي اقدام مي کنند . 
با توجه به اين که هنر يا حرفه آشپزي به صورت بسيار مستقيم با رژيم غذايي افراد و رژيم غذايي افراد نيز به صورت مستقيم با سلامتي افراد در ارتباط است مبحث اشپزي از حساسيت و اهميت بسيار بالايي برخوردار است . 

آموزش هنر آشپزی می تواند منجر به افزایش فرصتهای شغلی شود.

دوره هاي آموزشي آشپزي 

امروزه دوره هاي آموزش آشپزي بواسطه اهميت بسيار زياد اين مبحث و تاثير مستقيم آن بر سلامتي افراد  و بازار کار پر رونق و رو به رشد اين حرفه به يکي از پر طرفدارترين و پر مخاطب ترين دوره هاي آموزشي کاربردي تبديل شده است . با توجه به اين که در ايران دوره هاي آموشي آشپزي در مراکز دانشگاه ارائه نمي شود در نتيجه متقاضيان و علاقه مندان به منظور کسب تبحر در اين زمينه به سمت دور هاي آموزشي آشپزي مراکز آموزشگاهي هجوم برده اند ، در همين راستا  بسياري از مراکز آموزشي معتبر با اخذ کليه مجوزهاي مورد نياز از سوي سازمان ها و مراکز ذيصلاح و در راستاي پاسخ گويي به نياز مخاطبان اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي آشپزي کرده اند . 
يکي از اين مراکز معتبر آموزشي که با اخذ کليه مجوزهاي لازم از سوي مراکز و سازمان هاي ذيصلاح ، در راستاي پاسخ گويي به نياز متقاضيان و با همکاري اساتيد متبحر و مجرب حوزه اشپزي اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي آشپزي کرده است مرکز آموزش مجازي پارس است . مرکز آموز مجازي از طرق همکاري با اساتيد برجسته حوزه آشپزي اقدام به برگزاري دوره هاي آموزش آشپزي با گرايش هاي مختلف کرد است . اين گرايش ها عبارتند از آموزش آشپزي بين المللي ، آموزش آشپزي و شيريني پزي ، مديريت کيفيت شيريني پزي وآشپزي .
در ادامه به منظور آشنايي هر چه بيشتر مخاطبان  به برخي از مهم ترين عناوين اموزشي و سرفصل هاي دوره هاي آموزشي اشپزي اشاره خواهيم کرد .
آشنايي با انواع مختلف مواد غذايي و بهداشت آن    
آشنايي با علم تغذيه    
اشنايي با دسته بندي غذاها    
آشنايي با هرم راهنماي موادغذايي    
آشنايي با ترکيبات شيميايي موجود درانواع مواد غذايي
آشنايي با ابزار و تجهيزات مورد نياز در آشپزخانه 
آشنايي با روش هاي تميز کردن آشپزخانه و تجهيزان آن 
آشنايي با روش نگهداري مواد غذايي 
آشنايي با جدول ارزش غذايي
آشنايي با مکمل هاي غذايي
آشنايي با ترکيبات مضر در مواد غذايي 
آشنايي با مواد اوليه ، نحوه طبخ و سرو انواع غذاهاي اصيل  ايراني شامل انواع کباب ، خوراک و خورشت 
آشنايي با مواد اوليه ، نحوه طبخ و سرو انواع غذاهاي سنتي ايران شامل غذاهاي سنتي شهرها و مناطق مختلف ايران 
آشنايي با مواد اوليه ، نحوه طبخ و سرو انواع غذاهاي بين المللي 
آشنايي با مواد اوليه ، نحوه طبخ و سرو انواع غذاهاي فست فود 
آشنايي با مواد اوليه ، نحوه طبخ و سرو انواع غذاهاي دريايي
آشنايي با مواد اوليه ، نحوه طبخ و سرو انواع پيش غذا 
آشنايي با مواد اوليه ، نحوه طبخ و سرو انواع دسر و شيريني 
آشنايي با نحوه آماده سازي انواع نوشيدني و نحوه سرو آن 
آشنايي با نحوه آماده سازي انواع دمنوش و نحوه سرو آن 
آموزش روش هاي مختلف براي تزئين انواع مختلف متناسب با نوع غذاي مورد نظر 

آشپزی هنر است.

 

ثبت نام دوره آموزش اشپزی

نکته لازم به ذکر و حائز اهميت در مورد دوره هاي آموزشي مرکز آموز مجازي پارس برگزاري دوره ها به صورت کاملا مجازي و از راه دور است . با توجه به اين که کليه دوره هاي آموزشي مرکز آموزش مجازي پارس در قالب بسته هاي آموزشي و آموزش هاي آنلاين برگزار مي شود متقاضيان و علاقه مندان مي توانند با هر شرايط در اين دوره هاي آموزشي شرکت کنند و از مزاياي آن بهره مند شوند . 
فراگيران پس از شرکت در دوره هاي آموزش آشپزي مرکز آموزش مجازي پارس علاوه بر کسب دانش ، تخصص ، توانايي ، مهارت و قابليت هاي مورد نياز در حوزه هنر آشپزي به صورت حرفه اي در پايان دوره موفق به کسب مدرک آشپزي معتبر از اين مرکز نيز خواهند شد . از اين رو به کليه علاقه مندان ورود به بازار پر رونق و رو به رشد اين حرفه توصيه مي شود با شرکت در اين دوره هاي آموزشي و کسب گواهينامه آشپزي معتبر از سوي اين مرکز شرايط ورود خود به بازار کار آشپزي را فراهم نمايند . شرکت در دوره هاي آموزش آشپزي همچنين براي افرادي که قصد ورود به بازار کار را نداشته و تنها به منظور ارتقاي سطح کيفيت آشپزي خود در اين دوره هاي شرکت مي کنند نيز مفيد خواهد بود . 
فراگيران پس از شرکت در دوره هاي آموزشي آشپزي حرفه اي و کسب مدرک آشپزي معتبر با توجه به ميزان تخصص ، تبحر و قابليت هاي خود مي توانند به عنوان سراشپز، آشپز و يا دستيار سرآشپز در آشپزخانه  هتل ها ، رستوران ها و برخي مراکز بزرگ دولتي و خصوص مشغول به کار شوند با توجه به حساسيت اين حرفه به کليه فراگيران توصيخ مي شود پس از گذراندن دوره هاي آموزشي آشپزي و کسب گواهينامه آشپزي به منظور افزايش مهارت هاي  عملي و تجربه خود در اين زمينه مدتي را به عنوان کار آموز در يکي از مراکز مذکور به کسب مهارت بپردازند و پس از آن به صورت مستقل اقدام به کار نمايند  . همچنين اين افراد مي توانند با سرمايه گذاري شخصي در اين حوزه اقدام به تاسيس رستوران و کترينگ نمايند و در حوزه کاري خود دست به کارآفريني بزنند . 

 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس