آشنایی با مدیریت رستوران داری

آشنايي با مديريت رستوران داري

رستوران که معادل فارسي آن کلمه غذاخوري است و امروزه بسيار کمتر مورد استفاده قرار مي گيرد برگرفته از کلمه انگليسي فرانسوي Restaurant  است که به معناي مکاني براي تهيه ، طبخ و سرو انواع غذا و نوشيدني است . رستوران ها بر حسب نوع و کيفيت خدماتي که به مشتريان ارئه مي دهند اعم از نوع غذهاي ارائه شده ، نحوه خدمات ارائه شده ، ميزان تميزي و نظافت مکان مورد نظر ، نوع چيدمان و بسياري موارد ديگر به دسته هاي مختلفي تقسيم بندي مي شوند .

به عنوان مثال برخي از رستوران ها در زمره رستوران هاي محلي قرار مي گيرند اين دسته رستوران ها با توجه ب منطقه و محله محل استقرار به و با توجهبه حجم مشتريان مورد نظر اقدام به تهي و طبخ انواع غذا مي کنند و اغلب تلاش مي کنند با ارائه قيمتهاي رقابتي و قابل قبول مشتريان محلي را به سمت و سوي خود جذب نمايند ، حضور مشتريان دراين دسته از رستوران ها به صورت روزمره و با استايل روزانه  اتفاق مي افتد . دسته ديگري از رستوران ها هستند که با ارائه منوهاي بسيار متنوع و مجلل که شامل انواع غذاهاي محلي و بين المللي مي باشد در کنار ارائه خدمات بسيار لوکس و فانتزي به صورت مناسبتي و با استايل رسمي و بعضا نيمه رسمي مورد استفاده قرار مي گيرند و عمدتا نرخ غذا و خدمات مورد ارائه آن ها در مقايسه با رستوران هاي نوع اول بالاتر خواهد بود . 
رستوران ها مي توانند به صور مستقل و يه به صورت زير مجموعه اي از يک واحد بازرگاني بزرگتر مانند هتل ، مجتمع هاي جهانگردي و غيره به فعاليت بپردازند .  

آموزش مدیریت رستوران در روند موفقیت کسب و کار بسیار موثر است .

تاريخچه رستوران

ايده برپايي مکاني براي خوردن غذا و آشاميدني به زمان هاي بسيار دور همزمان با شکل گيري تمدن هاي مختلف جهان بر مي گردد زماني که کشاورزان و دامداران به منظور ارائه خدمات خود به مردم ساير مناطق از مکاني به مکان ديگر سفر مي کردند و در طول اين مسير نياز به مکاني براي خوردن  و آشاميدن داشتند و همين نياز زمينه شکل گيري رستوران هاي با فرم و فضاي اوليه شد . 
فرم و فضاي اين مکان ها يا همان رستوران هاي اوليه با آنچه که امروزه به نام رستوران مي شناسيم بسيار متفاوت بوده ، در اين مکان ها امکان انتخاب غذا و يا سرو آن به صورت خصوصي وجود نداشت بلکه انتخاب نوع غذا به عهده آشپز بود غذا در ظرف هاي مشترک و دور يک ميز بزرگ سرو مي شد . 
در گذر زمان و پيشرفت انسان در همه ابعاد زندگي فرم و فضاي رستوران ها و نحوه سرو غذا در آن ها نيز دچار تغيير و تحولات اساسي شد و رستوران ها به شکل امروز آن تغيير شکل پيدا کردند .  

دوره مدیریت رستوران می تواند مهارت های مورد نیاز افراد برای ورود به بازار کسب و کار را به آن ها آموزش دهد.

مديريت رستوران 


با توجه به افزايش روز افزون انتظارات مشتريان و بازار داغ رقابت در اين حوزه به منظور اداره يک رستوران  و هدايت ان به سمت و سوي موفقيت عناصر و عوامل زيادي مي بايست مد نظر قرار بگيرند و اداره اين مجموعه نيازمند مديريت يکپارچه و واحد مي باشد . 
با توجه به اين که ارائه خدمات در رستوران ها در برگيرنده بخش هاي مختلف است و براي موفقيت کسب و کار رستوران کليه اين وظايف مي بايست به صورت هماهنک و موازي با هم به نحو احسن انجام شوند تنها در صورت يک مديريت قوي مي توان به موفقيت آن اميدوار بود .
انتخاب مکان مناسب از نظر موقعيت ، انتخاب يک فضاي مناسب ، استفاده از يک طراحي مناسب ، دکوراسيون و چيدمان متناسب ، انتخاب يک منوي غذايي خوب با توجه به نوع ذائقه و فرهنگ مشتريان ، ارزيابي و قيمت گذاري منو و خدمات ، استخدام نيروهاي متخصص و متبحر واجد شرايط براي بخش هاي مختلف رستوران اعم ازسرآشپز ، آشپز ، گارسون ، ظرف شور ، صندوق دار و غيره و غيره همه از جمله مسئوليت هاي است که تنها يک مديررستوران دوره ديده و با تجربه از پس آن بر خواهد آمد . 
علاوه بر فعاليت هاي ذکر شده فعاليت هاي روزانه يک رستوران عبارتند از خريد مواد اوليه ، آماده سازي مواد اوليه ، طبخ انواع غذا ، ارائه خدمات سرو ، شستشو و آماده سازي مجدد ظروفو بسياري موراد ديگر تنها با نظارت دقيق مديريت رستوران به صورت اصولي و طبق استانداردهاي رستوران انجام خواهد شد . 

مدرک مدیریت رستوران از اهمیت بالایی برخوردار است .

اهميت مديريت رستوران 

با توجه به اين که سلامت تغذيه و رعايت کليه نکات بهداشتي در روند تهيه و سرو غذا در زمره مهمترين و حساس ترين  مباحث قرار دارند و به صورت مستقيم با سلامتي افراد در ارتباط است  رعايت کليه مسائل مربوط به بهداشت مواد غذايي ، نحوه نگهداري ، پخت ، سرو و ارائه آن در رستوران ها نيز از اهميت ويژه اي برخوردار است  و مديران رستورن ها مي بايست در راستاي رعايت کليه موارد ذکر شده نهايت تلاش و دقت خود را به کاربرده زيرا بسياري از مشتريان در انتخاب رستوران هاي مورد نظر خود نهايت دقت و توجه به به کار مي برند. 
بنابراين بخش قابل توجهي از موفقيت يک رستوران در گرو برخورداري از مديريت صحيح و اصولي بواسطه همکاري با مديران دوره ديده و متبحر است . 
نقش مديريت رستوران در روند کسب موفقيت رستوران بسيار مهم است تا جايي که مديريت اصولي و صحيح مي تواند در پاره اي موارد برخي از کم و کاستي هاي تجهيزات و امکانات را به سر انگشت تدبير جبران نمايد در صورتي که برخورداري ازامکانات و تجهيزات کافي بدون برخورداري از روند مديريت اصولي و صحيح نمي تواند ضامن بقا و موفقيت رستوران ها باشد . 
از اين به کليه علاقه مندان به حوزه مديريت رستوران و کليه افرادي که تمايل به ورود و سرمايه گذاري در اين حوزه را دارند توصيه مي شود با شرکت در دوره هاي آموزشي مديريت رستورن و رستوران داري خود را براي ورود به اين حوزه آماده کنند.

دوره هاي آموزشي مديريت رستوران 

دوره هاي آموزشي مديريت رستوران دوره هايي کاملا کاربردي هستند که فراگيران با کليه مباحث مورد نياز براي اداره و مديريت رستوران آماده مي کند . با توجه به حساسيت و اهميت بسيار بالاي واحد هاي صنفي در قالب رستوران که مستلزم به رعايت کليه اصول و مقرارات مربوط به بهداشت مواد غذايي و نحوه نگهداري و سرو آ ن مي باشد شرکت در دوره هاي آموزشي مديريت رستوران براي کليه شاغلامپن در اين حوزه و افرادي که تمايل به سرمايه گذاري و ورود به اين عرصه را دارند لازم است . در ادامه به برخي از مهم ترين سرفصل ها و عناوين آموزشي دروه هاي آموزشي مديريت رستوران اشاره خواهيم کرد .

  • آشنايي با رستوران
  • آشنايي با شرح وظايف مديريت رستوران
  • آشنايي با مديريت رستوران و رستوران  مدرن
  • آشنايي با کليه مراحل راه اندازي رستوران، کافي شاپ ، دريافت جواز کسب و ثبت نام تجاري
  • آشناي با روش هاي استخدام نيرو و آموزش
  • آشنايي با عوامل موفقيت در رستوران داري
  • آشنايي با روش هاي ارتقا خلاقيت و نبوغ فردي در مديريت رستوران
  • آشنايي با روش هاي اداره کردن رستوران
  • آشنايي با استاندارد، ايزو  
  • آشنايي با انواع مختلف موارد غذايي و نحوه نگهداري ، طبخ و سرو آن 
  • آشنايي با بهداشت مواد خوراکي   
  • آشنايي با  امور نگهداري و انبار مواد غذايي  
  • آشنايي با استاندارد نگهداري مواد غذايي
  • آشنايي با انواع انبار مواد غذايي
  • آشنايي با  ساختمان و فضاي آشپزخانه و غذاخوري
  • اشنايي با استانداردهاي  آشپزخانه رستوران
  • آشنايي با  تجهيزات آشپزخانه ها    
  • روش هاي استخدام و برخورد با نيروي انساني
  • اشنايي با شرح وظايف پرسنل ، سراشپز ، آشپز ، گارسون و غيره 

يکي از مراکز معتبر آموزشي که با دريافت کليه مجوزهاي لازم از سازمان ها و مراکز ذيصلاح اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي مديريت رستوران داري در سطح استانداردهاي بين المللي کرده است مرکز آموزش مجازي پارس است . با توجه به اين که کليه دوره هاي مرکز آموزش مجازي پارس به صورت کاملا غير حضوري ودر قالب بسته هاي آموزشي و آموزش هاي آنلاين برگزار مي شود علاقه مندان  ومتقاضيان با هر شرايط شغلي و مشغله مي توانند با صرف کمترين هزينه ، انرژي و زمان در اين دور هاي آموزشي شرکت کنند و از مزاياي آن بهره مند شوند .
فراگيران با شرکت در دوره هاي آموزشي مديريت رستوران مرکز آموزش مجازي پارس علاوه بر کسب دانش ، مهارت ، توانايي و قابليتهاي مورد نياز اين حرفه در پايان دوره موفق به اخذ مدرک معتبر مديريت رستوران نيز خواهند شد . کسب گواهينامه مديريت رستوران مي تواند زمينه ورود افراد علاقه مند به بازار کار اين حوزه را فراهم کند .
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس