آشنایی با ماساژ و فواید آن

آشنايي با ماساژ و فوايد آن

به اعمال حرکات مختلف که عمدتا  با دست بر روي بافت نرم اندام هاي انجام مي شود ماساژ مي گويند .

ماساژ دارای فواید بسیاری است.

تاريخچه ماساژ 

استفاده از ماساژ به طرق مختلف از زمان هاي بسيار دور بعنوان راه و روشي موثر براي کاهش آلام روحي و جسمي در ميان اقوام نخستين رايج و متداول بوده است . تکنيک هاي مورد استفاده در ماساژهاي  ابتدايي دربرگيرنده روش هايي بسيار مبتدي و غالبا کم تاثير بوده است . در گذر زمان ماساژ به صورت کاملا علمي و آکادميک در بسياري از جوامع مورد استفاده  و بهره برداري قرار گرفت . 
قدمت  ماساژ در جهان به 2700سال پيش از ميلاد مي رسد . مدارک و مستندات باقي مانده نشان دهنده استفاده از اين روش در زمان هاي بسيار دوربوده است . از جمله اين مستندات  مي توان به کتاب باستاني امپراطور زرد که به عنوان يکي از کتب مرجع طب داخلي در کشور چين مورد استناد است اشاره کرد ، دستورالعمل هاي مکتوب بقراط و همچنين طبيب به نام و زبده  ايراني ابوعلي سينا  نيز بيانگر قدمت بالاي ماساژ و کاربرد آن به منظور بهبود بخشيدن شرايط جسمي و روحي افراد است . 
ماساژ درماني به روش نوين و علمي اولين بارتوسط هنريک لينگ  سوئدي معرفي شد . ماساژ درماني در سال 1850براي اولين بار توسط برادرن تيلور پس از تحصيل در سوئد وارد آمريکا شد .
ماساژ داراي مزاياي و تاثيرات مثبت بسيار زيادي است که در ادامه به برخي از مهمترين آن ها اشاره خواهيم کرد .
کاهش اضطراب و استرس يکي از مزاياي استفاده از ماساژ است .
يکي ديگر از مزاياي ماساژ کاهش گرفتگي هاي عضلاني و دردهاي عضلاني مي باشد . 
کاهش تنش هاي عضلاني يکي ديگر از مزاياي ماساژ است . 
يکي ديگر از موارد کاربرد ماساژ کاهش عوارض و  آسيب هاي ورزشي است . 
کاهش علائم بيماري هاي تنفسي نيز يکي ديگر از مزاياي به اثبات رسيده ماساژ است .
رفع اختلالات گوارشي و کاهش علايم بيماري هاي گوارشي نيز از مزاياي ياد شده براي ماساژ است .
رفع خستگي ها ي مزمن ، کاهش و رفع سردردهاي ميگرني ، تسريع روند درمان پس ازانجام عمل هاي جراحي ، رفع بي خوابي هاي مزمن شبانه ، از ذيگر مزايا و فوايد به کارگيري تکنيک هاي ماساژ است .

ماساژ یکی از قدیمی ترین روش های درمانی است .

انواع سبک ماساژ 

ماساژ با توجه به اهداف ومتد هاي مورد استفاه در آن به انواع مختلفي دسته بندي مي شود . بيش از 80 نوع سبک مختلف از ماساژ درماني در دنيا شناخته شده و براي اهداف درماني مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد . تمامي سبک هاي ماساژ به 5 دسته کلي تقسيم مي شوند که در ادامه به آن ها اشاره خواهيم کرد.  
اولين دسته ماساژها ، ماساژهاي  سنتي اروپايي هستند . ماساژهاي سنتي اروپايي با به کارگيري متدهايي بر پايه آناتومي و فيزيولوژي طب غربي بنيان گذاري شده اند . 
دومين دسته ماساژها ، ماساژ هاي درماني سنتي اروپا هستند. ماساژ هاي درماني سنتي اروپا شامل متدهايي بر اساس فيزيولوژي و آناتومي طب غربي هستند . در اين سبک از پنج تكنيك ماساژ بافت هاي نرم بدن استفاده مي شود . 
دسته سوم  ماساژها ، ماساژهاي  معاصر غربي هستند  . اين تکنيک ها علاوه بر استفاده ازتکنيک هاي آناتوميک از تکنيک هاي ماساژ عصبي ، ماساژ ورزشي و ميوتراپي  نيز استفاده مي کنند.
ماساژ اصلاح حرکت و ساختار چهارمين دسته از ماساژها به شمار مي رود . اين تکنيک ها با استفاد ه از اصول ساختار بدن و حرکت هاي بدن شکل گرفته اند .اين روش ها به اصلاح الگوهاي غلط و مشکل دار حرکتي مي پردازند . 
دسته پنجم از انواع ماساژها ،ماساژ شرقي است : تكنيكهاي ماساژ شرقي بر پايه اصول طب سنتي کشور پهناورچين بنا شده و انرژي حياتي را كه معتقدند در كانال هاي غير قابل رؤيت در بدن جريان دارد تجديد مي كنند .اين متد ها شامل طب فشاري و شياتسو مي باشند.

ماساژ چگونه اثر مي کند ؟

مکانيسم و عملکرد کليه ماساژ ها بسيار شبيه به هم است . اولين عامل ايجاد درد ، گرفتگي و اسپاسم که منجر به ايجاد بسياري از بيماري ها و عوارض ديگر خواهد شد تجمع مواد زايد به دليل فعاليت بيش از حد ماهيچه ها است . 
اساس عملکرد انواع ماساژ بر پايه افزايش ميزان گردش خون و افزايش سرعت دفع مواد زايد از بدن است . 

فرصت هاي شغلي ماساژ درمان گر ها 

با توجه بسيار چشمگير و  رو به رشد عامه مردم در تمام جهان از ماساژ وگرايش پيدا کردن  آن ها به بهره گيري فوايد و مزاياي ماساژ  آينده شغلي بسيار درخشاني براي شاغلان و فعالان اين عرصه پيش بيني مي شود و اين افراد از امنيت شغلي قابل قبولي برخوردار خواهند بود . در ادامه به فرصت ها و موقعيت هاي شغلي موجود براي کارشناسان و متخصصان ماساژ اشاره خواهيم کرد .
مراکز فيزيوتراپي و ماساژ درماني يکي از مراکزي هستند که ماساژور ها و ماساژدرمان گران مي توانند در آن مراکز به ارائه خدمات و کسب درامد بپردازند . 
مراکز تخصصي ارائه کننده خدمات ماساژ و ماساژ درماني يکي ازبهترين فرصت هاي شغلي موجود براي ماساژورها و ماساژ درمان گر ها محسوب مي شود . 
يکي ديگر از فرصت هاي  شغلي موجود براي ماساژورها و ماساژ درمان گران استخرها ، مجموعه هاي ورزشي ، سالن ها و باشگاه هاي ورزشي است . 
هتل ها و به خصوص هتل هايي که در مناطق توريستي مشغول به ارائه خدمات هستند نيز يکي ديگر ازفرصت هاي شغلي ماساژورها به شمار مي روند که در آن جا مردم از خدمات ماساژ استفاده مي کنند و بنابراين جز موقعيت هاي شغلي موجود براي متخصصان و کارشناسان  اين حرفه به شمار مي آيند . 
در سال هاي اخير و با افزايش تمايل مردم براي استفاده از خدمات ماساژ و ماساژ درماني بسياري از مراکز تفريحي خدماتي اقدام به ارائه اين خدمات کرده اند و بنابراين اين مراکز نيز جز موقعيت هاي شغلي ماساژورها و ماساژ درمان گران قرار مي گيرد . 
اشتغال به عنوان ماساژور تيم هاي ورزشي حرفه اي نيز يکي ديگر از فرصت هاي شغلي موجود براي متخصصان و کارشناسان ماساژدرماني به شمار مي رود . 
مراکز توان بخشي يکي ديگر از موقعيت هاي شغلي موجود براي اين افراد است . 
کلينيک ها لاغري ، کلينيک هاي پوست مو و زيبايي نيز از ديگر مراکزي هستند که مي توان به عنوان موقعيت شغلي براي اين افراد در نظر گرفته شوند .
علاوه بر تمام موارد و موقعيت هاي اشاره شده افراد مي توانند با رائه خدمات ماساژ و ماساژ درماني در منزل افراد و به صورت خصوصي به کسب درامد پرداخته و يا  با تخصيص سرمايه اي اندک و قابل قبول اقدام به ارائه خدمات ماساژ در يک محا مناسب نموده و کسب و کار شخصي خود را راه اندازي نمايند .
با توجه به دامنه گسترده انواع  بيماري ها و مشکلات قابل درمان با استفاده از تکنيک هاي ماساژ در سال هاي اخير آموزش ماساژ به يکي از پر طرفدارترين دروه هاي آموزش مبدل گشته است . علاقه مندان آموزش ماساژ مي توانند باشرکت در دوره آموزش ماساژ مقدماتي ابتدا  با اصول و مباني اوليه ماساژ آشنا شده و در سپس با انتخاب دوره آموزش ماساژ تخصصي در اين زمينه به کسب تخصص و تبحر بپردازند . در دوره هاي آموزش ماساژ  مقدماتي فراگيران با مقدمات و اصول اوليه  ماساژ آشنا خواهند شد . در ادامه به برخي مباحث آموزشي درو ه هاي آموزش ماساژ اشاره خواهيم کرد :
آشنايي با  آناتومي و فيزيولوژي بدن  انسان
آشنايي با اصول و مباني  مقدماتي ماساژ 
آشنايي با  تکنيکهاي پايه در ماساژ عمومي 
آشنايي با ادوات وابزارمورد نياز ماساژو نحوه کاربرد آن ها 
آشنايي با مباني حرکت شناسي اندام هاي بدن
 آشنايي با مبحث آسيب شناسي اندام ها 

ماساژ درمانی می تواند به درمان بسیاری از بیماری ها کمک کند.


فراگيران پس از گذراندن دوره هاي آموزش ماساژ عمومي ، کسب دانش مهارت و توانايي هاي مورد نياز . اخذ مدرک ماساژ  مي توانند براي گذراندن دوره هاي تخصصي آموزش ماساژ اقدام نمايند .
برخي از دوره هاي تخصصي ماساژ عبارتند از :
دروه آموزش ماساژ بدن
دوره آموزش ماساژ صورت 
دوره آموزش ماساژ آروماتيک
دوره آموزش ماساژ وتسو ( ماساژ در آب )
دوره آموزش ماساژ چيني
دروه آموزش ماساژ هندي
دروه آموزش ماساژ تايلندي 
دوره آموزش ماساژ سوئدي
 با توجه به انواع مختلف ماساژ و کاربردهاي متفاوت دوره هاي آموزش ماساژ فراگيران پس از گذراندن دوره آموزش ماساژ عمومي مي توانند با انتخاب يکي از دوره هاي تخصصي آموزش ماساژ در راستاي افزايش قابليت هاي حرفه اي خود در اين زمينه اقدام نمايند . در سال هاي اخير مراکز معتبر آموزشي زيادي اقدام به برگزاري دوره هاي آموزش ماساژ و ارائه مدرک ماساژوري تحت نظارت مراکز ذيصلاح نموده اند .
يکي از معتبر ترين مراکز اموزشي که در راستاي پاسخ گويي به نياز متقاضيان و با کسب کليه مجوزهاي لازم از مراجع ذيصلاح اقدام به برگزازي دوره هاي آموزشي ماساژ کرده است مرکز آموزش مجازي پارس است .
فراگيران با شرکت در دوره هاي آموزشي ماساژ مرکز آموزش مجازي پارس علاوه بر کسب دانش ، مهارت ، توانايي و قابليت هاي مورد نياز موفق به دريافت مدرک ماساژ معتبر از اين مرکز نيز خواهند شد . لازم به ذکر است کسب گواهينامه ماساژ مي تواند زمينه ساز ورود افراد به بازار کار باشد .

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس