آشنایی با بازار بورس

آشنايي با بازار بورس

بورس کلمه اي با ريشه فرنسوي است . کلمه بورس در زبان فرانسه به معناي کيف پول است .قبل از آشنايي بيشتر با معنا و مفهوم بازار بورس ابتدا به صورت جداگانه به تعريف کلمه بازار مي پردازيم و پس از آن به معنا و مفهوم بازار بورس و چيستي و چگونگي آن خواهيم پرداخت . بازار مکاني است با قدمتي به بلنداي قدمت حضور بشر در جهان شايد بازارهاي اوليه به شکل و شمايل بازارهاي امروزي نبوده و نام بازار را به دنبال خود يدک نمي کشيده اند اما با روالي بسيار مشابه به بازارهاي امروزي مکاني براي مبادله و معامله انواع کالا بوده است .بازارها در گذر زمان اگرچه که از نظر شکل ظاهري دستخوش تغييرات بسياري شده اند اما هدف و کارکرد اوليه خود را حفظ کرده اند .
 هدف اصلي و اوليه بازارها تسهيل و تسريع روند مبادله  و معامله کالاها براي هر دوطرف اعم از خريدار و فروشنده است . به اين صورت که خريدارن براي يافتن کالاي مورد نظر خود سرگردان و سردر گم نشده و مستقيم به بازار مورد نظر مراجعه مي نمايند و با مقايسه انواع موجود در بازار و ارزيابي قيمت ها در نهايت بهترين گزينه با توجه به شرايط خود را انتخاب خواهند کرد و از سوي ديگر فروشنده گان نيز براي عرضه وارائه کالا و خدمات مورد نظر خود مکان مشخصي خواهند داشت.در واقع بازارهاي به فروشنده گان و خريدارن کمک مي کند با صرف کمترين زمان ، انرِژ و هزينه به اهداف مورد نظر خود دست پيدا کنند . 
برخي بازار هاي با تخصيص گرفتن به يک يا چند رديف کالايي خاص در زمره بازارهاي تخصصي قرار مي گيرند و در نتيجه مشتريان و مخاطبان تنها آن ها را تنها افرادي تشکيل مي دهند که براي خريد نوه مشخصي از کالا به آن بازار مراجعه کرده اند و برخي ديگر از بازارها با ارائه انواع مختلف کالا پذيراي طيف بسيار متنوعي از مشتريان خواهند بود و به هر حال بازارهاي از هر نوعي که باشند بسته به ميزان شکوفايي و رونق اقتصادي خود نقش بسيار مهمي در چرخه اقتصادي کشورهاي بازي مي کنند و اقتصاد هر منطقه به ميزان بسيار زيادي به رونق و شکوفايي بازارهاي آن منطقه بستگي دارد. 
حال که با مفهوم بازار آشنا شديد نوبت به آشنايي با مفهوم بورس و بازار بورس مي رسد. بازار بورس نيز مانند همه بازار ها مکاني براي انجام فعاليت هاي اقتصادي ، مبادله و معامله است و تنها تفاوت آن با بازارهاي معمولي تفاوت در نوع کالا و خدمات مورد معامله است . در ادامه به تفاوت هاي ميان انواع مختلف کالا اشاره خواهيم کرد . 

دوره بورس یک دوره کاربردی است.

انواع مختلف کالا 

کالاها با توجه به نوع و چگونگي موجوديت و ارزششان به دو گروه تقسيم بندي مي شوند .در ادامه به اين دو گروه و تفاوت هاي بين آن ها اشاره خواهيم کرد . 
دسته اول کالاها را دسته کالاهاي واقعي مي نامند .دسته  کالاهاي واقعي همه انواع کالاهاي قابل رويت با موجوديت فيزيک را تحت پوشش خود قرار خود قرار مي دهد . براي مثال کالاهاي واقعي مي توان به انواع مختلفکالا مانند ماشين ، ملک ، طلا و هر نوع کالايي که به صورت عيني قابل رويت باشد اشاره کرد . 
دسته دوم کالا ها را کالاهاي کاغذي مي نامند . کالاهاي کاغذي کالاهايي هستند که موجوديت فيزيکي ندارند و به صورت عيني نيز قابل رويت نيستد . به عنوان مثال مي توان به کالاهايي از قبيل اوراق و اسناد بها دار و سهام و اوراق مشارکت اشاره کرد .  
کالاهاي مورد مبادله و معامله در بازارهاي بورس از هر دو گروه کالاهاي اشاره شده مي باشند .

آموزش بورس یکی از دوره های پر مخاطب است .

آشنايي با تاريخچه بورس 

اولين بازار بورس رسمي جهان و قطعا  نه با فرم و فضاي  امروزي بازارهاي بورس دنيا اما با معنا و مفهومي شبيه بازار هاي بورس امروزي و با اهدافي مشابه اهداف  بازار هاي بورس امروزي براي نخستين مرتبه در اواخر قرن 14 ميلادي در کشور هلند تاسيس شد اما به دلايل متعددي نتوانست آنچنان که پيش بيني شده بود به فعاليت اقتصادي  خود ادامه دهد . بعد از آن و پس از عدم موفقيت بازار بورس هلند تلاش قابل توجهي در اين عرصه صورت نگرفت تا نهايتا دو قرن پيش اولين بازار بورس رسمي جهان کار و فعاليت خود را آغاز کرده و اين روند توانست با موفقيت به فعاليت خود ادامه دهد ، اين موفقيت زمينه ساز تاسيس بازارهاي بورس در سراسر دنيا شد و بازارهاي بورس امروزي را مي توانست  ادامه همان داستان به شمار آورد .

تاريخچه بورس ايران

ورود بورس و بازار بورس به ايران به سال 1315 برمي گردد . زماني که دولت ايران بواسطه همکاري با فردي بلژيکي تبار به نام وان لوتر فلد شرايط مورد نيز براي تاسيس بازار بورس و شرايط و اوضاع اقتصادي ايران را مورد بررسي قرار دادند و در نهايت با ايجاد بستر مناسب در سال 1345 طرح تصويب بازار بورس را به مجلس آن زمان فرستادند و متعاقبا در 15 بهمن ماه 1346 بازار بورس ايران به صورت کاملا رسمي کار خود را آغاز کرد.شايد جالب باشد بدانيد که اولين پروژه سها م مورد معامله در بازار بورس ايران سهام بانک صنعت و معدن ايران بود .

انواع بورس

به طور کلي بازارهاي بورس در سراسر دنيا با توجه به زمينه  فعاليت هاي خود  به دسته هاي مختلفي تقسيم بندي مي شوند.
اولين نوع بازاربورس بازار بورس کالا است در اين نوع بازارهاي بورس کالاهاي واقعي که قبلا در مورد آن ها توضيح داديم خريد و فروش و معامله مي شوند . اين نوع بازارهاي بورس بازارهايي هستند که در آن خريد و فروش انواع کالاهاي واقعي و به خصوص کالاهاي پر مصرف و با ارزش در جريان است  . کالاهاي مورد معامله در اين بازارهاي بورس عمدتا عبارتند از اقلامي از قبيل طلا ، نقره ، نفت ، گندم  و ساير  کالاهاي پر مصرف  و با ارزش ديگر . 
دومين نوع بازار بورس بازار بورس ارز است . بازار بورس ارز همان گونه که از نامش بر مي آيد به بازاري است که در آن خريد و فروش پول رايج کشورهاي مختلف دنيا رواج دارد  . بازار بورس ارز در همه کشوريکي از بازارهاي فعال و بسيار پر رونق  است اما درکشور ما  ايران به دليل  شرايط خاص اوضاع اقتصادي وبرخي تحريم ها و مشکلات سياسي بازار بورس ارز وجود ندارد . 
بازار بورس اوراق بهادار يکي ديگر از انواع بازار بورس است .در بازار بورس اوراق بهادار خريد و فروش انواع دارايي هاي مالي کاغذي که پيشتر درمورد ان به تفصيل توضيح داديم  از قبيل اوراق مشارکت ، اوراق و اسناد سهام  و غيره در جريان است . 

بازار بورس یکی از بازارهای پر رونق در تمام جهان است .

آشنايي با مفهوم  شاخص بورس 

اصطلاح شاخص بورس يکي از اصطلاحات بسيار رايج و پرکاربرد در بازارهاي بورس است . در ادامه به توصيف و تفسير مفهوم اصطلاح شاخص بورس خواهيم پرداخت . 
اصطلاح شاخص بورس معادل فارسي کلمه انگليسي Index  است . معني کلي کلمه شاخص نشانگر است  و مفهوم اين کلمه در حوزه بازار بورس به مفهوم نشانگر تغييرات وضعيت ارزش يک کالاي خاص در بازه هاي زماني معين است و در صورتي که شاخص بورس سهام يک کالا ، سازمان ، ارز يک کشور رشد صعودي داشته باشد به مفهوم افزايش قيمت و پر بهاتر شدن آن است و در صورتي که شاخص بورس سهام يک کالا ، سهام سازمان ، ارز يک کشور و هر مورد ديگري سير نزولي داشته باشد به منزله کاهش و در برخي موارد سقوط بهاي آن سهام مورد نظر خواهد بود . 

آشنايي با مفهوم شاخص قيمت 

يکي ديگر از اصطلاحات بسيار رايج و پرکاربرد در حوزه بازار بورس شاخص قيمت است . 
عدد شاخص قيمت نشان دهنده مقدار افزايش و کاهش بورس کليه شرکت ها و سازمان هايي است که سهام آن ها از سوي سازمان بورس اوراق بهادار مورد قبول واقع شده اند . 

دوره هاي آموزشي بورس 

با توجه به اين که در بازار بورس وقوع اتفاقات پيش بيني نشده  و غير قابل منتظره  امري رايج و متداول است  و در پاره اي موارد عليرغم برخورداري از دانش بورس ، تخصص و تجربه کافي پيش بيني هاي انجام شده به در بسته خواهند خورد ورود به اين حوزه کسب و کارمطلقا  به افرادي که از قدرت ريسک بالايي برخوردار نيستند توصيه نمي شود . 
با در نظر گرفتن حساسيت بسيار بالاي روند کسب و کار و سرمايه گذاري درانواع بازارهاي بورس تنها راه مطمئن و معقول براي ورود به بازار بورس کسب دانش و مهارت مورد نياز بواسطه شرکت در دوره هاي آموزشي بورس و کارشناس بورس است ، همچنين استفاده از تجربيات افراد با سابقه در اين حوزه نيز مي تواند ميزان ريسک سرمايه گذاري در اين حوزه را به ميزان قابل توجهي کاهش دهد زيرا بازار بورس عرصه مناسبي براي کسب تجربه نيست و حوزه اي با ريسک بالا و بعضا پر خطر به شمار مي آيد و کسب تجربه دراين بازار مي تواند بهاي گزافي براي سرمايه گذارن به همراه داشتنه باشد و حتي در برخي موارد منجر به برشکستگي آن ها شود .
با توجه به اين که سرمايه گذاري در بازار بورس بدون کسب دانش ، مهارت و تخصص کافي به هيچ وجه معقول نيست و توصيه نمي شود به کليه علاقه مندان ورود به حوزه بازار بورس به شدت توصيه مي شود براي شرکت در کلاس هاس آموزشي بورس اقدام نمايند  و يا از دانش و تجربه کارشناسان بورس زبده استفاده نمايند . 
از آنجا تنها راه امن ، معقول و منطقي ورود به بازار بورس شرکت در دوره هاي آموزشي بورس و کسب دانش ، مهارت ، تخصص ، توانايي و قابيلت هاي منحصر به فرد و تخصصي اين حوزه است در سال هاي اخير دوره هاي آموزشي بورس ودوره هاي آموزشي کارشناس بورس با استقبال بسيار چشمگير مخاطبان و علاقه مندان به کار و فعاليت در اين حوزه مواجه شده است . 
در همين راستا و به منظور پاسخ گويي به نيازهاي متقاضيان برخي از مراکزمعتبر آموزشي با کسب مجوزهاي مورد نياز از سوي مراجع ذيصلاح  اقدام به برگزاري دوره بورس و ارائه گواهينامه بورس کرده اند .
مرکز آموزش مجازي پارس يکي از مراکز معتبري است که اقدام به برگزاري دوره  آموزش بورس کرده  است . اين مرکز با ارائه دوره هاي آموزشي بورس علاقه مندان را در مسير کسب موفقيت همراهي مي کند . با توجه به اين که اين مرکز دوره هاي آموزشي بورس را به صورت مجازي نيز ارائه مي نمايد علاقه مندان مي توانند با صرف کمترين زمان ، هزينه و انرژي با اصول ، مباني و تکنيک هاي مورد نياز براي ورود به اين عرصه آشنا شده و در پايان دوره نيز موفق به کسب مدرک بورس شوند  و از مزاياي  آن نيز بهره مند گردند .

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس