آشنایی با اصول طب سنتی

تاریخچه طب سنتی :

طب سنتی از موقع زمان پات ها وارد ایران شد ولی سرچشمه آن از کشور خوارزم که در همسایگی ایران قرار دارد وارد گردید. 
نخستین پزشکی ایرانی که به این طب تخصص داشت ، تریتا نام داشت. ترتیا برای افراد ایرانی مثل افراد متخصص به طب سنتی همانند اسکلپیوس برای یونانیان و اسکولاپیوس برای رومیان بود.
ناگفته نماند ترتیا جراحی های زیادی را نیز انجام می داد. ترتیا از خاصیت گیاهان اطلاعات کافی کسب می نمود و به دنبال عصاره آن ها می گشت. 

دوره آموزش طب سنتی در دسته پزشکی قرار گرفته است

طب سنتی چیست :

طب سنتی در برخی از کشورها، اصطلاح “داروهای مکمل” یا “پزشکی جایگزین” که به جای طب سنتی به کار می رود. طب سنتی، به مجموعه ای از دانش، مهارت ها و شیوه های مبتنی بر نظریه ها، باورها و تجربیات بومی در فرهنگ های مختلف است اشاره دارد. زمینه طب سنتی شامل فرم های اصلی و پذیرفته شده تر درمان مانند طب سوزنی، هومیوپاتی ، شیوه های طب سنتی چینی و شرقی، آیورودا و طبیعت درمانی می شوند که قرن ها در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته اند.
طب اسلامی ( طب عربی یا طب نبوی)، به اقدامات و کلمات (حدیث) ویژه پیامبر اسلام (ص) در رابطه با بیماری، درمان و بهداشت اطلاق میشود که به زبان عربی ست و از آن به عنوان طب مکمل استفاد میشود.
دوره های طب سنتی شامل آموزش استفاده سنتی از داروهای گیاهی ، تاریخچه داروهای گیاهی ، چگونگی بسط و توسعه روش های استفاده از داروها در طول سالها، ایمن بودن داروهای گیاهی، مزیت های درمان گیاهی ، تحقیق در زمینه دارهای گیاهی ، چگونگی عملکرد گیاهان و تفاوت دارویی آنها ، چیستی گیاه درمانی ، شناسایی گیاه شناسی، پیشگیری از بیماری، نگهداری بهداشتی، چشم اندازهای جامعه شناختی، تضمین کیفیت و تولید گیاهان دارویی می شود.
طب سنتی علمی می باشد که درباره بدن انسان ها و طبایع گوناگون و مزاج های گوناگون ، اثرات داروهای گیاهی  با مزاج های مختلف و بعضی وقت ها جراحی و مزاج فصلی و نوشیدنی و خوراکی مورد بحث قرار گرفته شده است.

مزایای طب سنتی : 

- باعث می شود بیماری بهبود پیدا کند :
طریقه درمان طب سنتی به گونه ای است که بیماری بهبود پیدا کند ولی برعکس طب جدید که اغلب راه درمان از بین بردن درد را دارد. اصول طب سنتی سبب جلوگیری از مریض شدن می شود، در صورتی که اصول طب جدید بیشتر به درمان مرض گفته شده است متعلق است.
- طب سنتی و درهای مشخص شده :
طب سنتی به بیماری های مشخص شده می پردازد  ، در صورتی که طب جدید بیشتر به عوارض و دردهای ناشناخته ها می پردازد. طب سنتی درمان بیماری را به طبیعت انسان ها درمان می کند در حالی که بیشتر به درمان مرض وجود داشته مختص است.
- راه حل درمانی اقلیمی :
طب سنتی به روش طبیعی و گیاهی می باشد بر عکس امروزه که درمان اکثر بیماری ها به روش شیمیایی است به این عنوان که داروها شیمیایی در جهان وجود دارد.
- داروهای گیاهی و شیمیایی :
از آنجایی که گفته شده طب سنتی با استفاده از داروهای گیاهی و طبیعی تهیه می شود، به روشی که طبیعت نمی تواند درد را به روش درست شناسایی کند، بازهم استفاده آن داروها مضرر می باشد و درد اضافی برای بیمار ایجاد می کند.
به همین علت بسیاری از مردم از طب جدید نا امید می شود و به طب سنتی روی می آورند.

آموزش طب سنتی

کارآموزان طب سنتی منبع با ارزش و پایداری هستند که در حال حاضر در اکثر جوامع برای ارائه خدمات درمانی مشارکت دارند. انتظار می رود که آموزش طب سنتی به این کارآموزان و همکاری آنها با پرسنل درمانی به منظور ارائه مراقبت های بهداشتی اولیه، در دستیابی به سیستم های بهداشتی مناسب تر، موثر و قابل قبول برای جوامع مفید تر باشد. هدف ازآموزش طب سنتی، کمک به افراد و سازمان ها برای ایفای نقش مهم تر در مراقبت های بهداشتی اولیه و به این ترتیب بهبود شرایط بهداشتی است.
گرایش های طب سنتی شامل داروسازی در طب سنتی ، طب سنتی و تاریخچه طب سنتی بوده و مقطع و مدرک هر کدام متفاوت است.

از مزایای طب سنتی درمان برخی بیماری ها با این روش است

پیشگیری از سرطان با طب سنتی : 

با تحقیقات انجام گرفته از گذشته تا به الان تا حدودی مشخص شده پیدایش سرطان با استفاده از خوردن بعضی از تغذیه ها است.
در صورتی که افراد در تلاش هستند شیوه غذاهای خود را تغییر دهند، زیرا در گذشته افراد با توجه به این که با مزاج شان و طبع خود آشنایی نداشتند می پرداختند به همین علت سرطان شیوه بیشتری پیدا کرد.
علت بروز سرطان بالا رفتن یک ماده غذایی به نام سودا می باشد. زمانی که سودا در بدن زیاد می گردد باعث بروز سرطان در بعضی از نقاط بدن انسان می شود.
بالا رفتن سودا باعث از بین رفتن حرارت کبد و ضعف عملکرد بدن می شود، حرارت بالای کبد در بعضی از موارد باعث بالا رفتن سوادا در بدن می شود.
ناگفته نماند طب سنتی به صورت قطعی در سرطان تاثیر گذار نیست. ولی استفاده از داروهای گیاهی از مواد سودار بهره گیرند.

انواع درمان در طب سنتی ایران : 

- گیاه درمانی (Phytotherapy) :  برای درمان بیماری های جسمی و روحی از طریق گیاهان را، گیاه درمانی می گویند. در زمان های قدیم برای معالجه بیماری ها از طب گیاهی استفاده می کردند.
- ماساژ درمانی (Massage Therapy) : برای درمان اکثر بیماری ها همانند عضلانی، اسکلتی، گوارشی، سردردها، رفع استرس و افسردگی، التیام جریان خون و بالابردن اکسیژن رسانی به بات و بهبودی بیمارهای دیگر از خاصیت های ماساژ درمانی است. بعضی از ماساژهای درمانی شامل : ماساژهای آرام بخش و ماساژهای زیبایی، تای ماساژ می باشد.
- شیاتسو (shiatsu) : برای درمان بعضی از بیماری ها در بدن انسان فشردن بعضی از نقاط به وسیله دست برای سلامتی را ماساژ شیاتسو گفته می شود. یک تکنیک سالم برای جلوگیری و شبیه به فیزیوتراپی عمل می کند برای بیماری های خاص مورد استفاده قرار می گیرد. بیماران نیروی ذخیره شده و انرژی خود را این روش به دست می آورند و افرادی که از استرس، بی حوصلی در امان نیستند، از طریق همین روش برای درمان بیمارها مورد استفاده قرار می گیرد.
- حجامت (Cupping) : حجامت به معنای درمان تعریف می شود و یک روش خون گیری می باشد که برای پیشگیری از بیماری ها و درمان اغلب بیماری ها انجام می گیرد. روش انجام گیری حجامت به صورت خشک و بدون تیغ و خون گیری انجام می گیرد ولی حجامت تر همراه با خون گیری می باشد. حجامت در پیشگیری و بهبود بیماری های مانند آسم، نارسایی هضم غذا، سردردهای میگرنی و اعصاب، چربی خون، غلظت خون و بیمارهای پوستی کاربرد دارد.
- بادکش درمانی (Dry Cupping) : ایجاد مکش در تمام نقاط مختلف بدن به دلیل انبساط عروقی بدن و انحراف مواد از نقطه خاص است که حجامت خشک نیز نامیده می شود. چگونگی انجام بادکش چرخاندن یک لیوان بر روی بدن افراد فلج شده است که در اثر سکته مغزی و قلبی باعث بهتر شدن آن ها می شود. در بعضی از بیماری ها عمل بادکش با ترکیبی از روغن های مخصوص صورت می گیرد.

طب سنتی از دوره های علوم نظری و علمی است

دوره آموزش طب سنتی :

مرکز آموزش مجازی پارس برای تمام علاقمندان به پرداختن درمان بیماری ها توسط طب سنتی را به صورت پیشرفته ارایه نموده است که افراد بعد گذراندن دوره می توانند اقدام به دریافت مدرک طب سنتی یا گواهینامه طب سنتی نمایند که پارس مدرک طب سنتی را اعطا می نماید.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس