طب سنتی چیست ؟

طب سنتی

با توجه به پیشرفت های روز افزون طب مدرن در سراسر دنیا ، طب سنتی  همچنان جایگاه  و اهمیت خود را به قوت سابق حفظ کرده است . سازمان بهداشت جهانی  مجموعه مهارت ها ، دانش ها و شیوه های مبتنی بر تجربه  که در راستای پیشگیری ، کاهش و درمان بیماری ها به کار گرفته می شود را طب سنتی می گوید . در تعاریف عامیانه طب سنتی شامل استفاده از خواص دارویی گیاهان و به کار گیری دستورالعمل های تجربی در راستای پیشگیری و درمان انواع بیماری است .

مدرک طب سنتی

تاریخچه طب سنتی

در تمام دوران تاریخ ، تمامی افراد بشر در راستای پیشگیری ، کاهش علائم و درمان بیماری ها به بررسی و استفاده از خواص درمانی گیاهان پرداخته است .نتایج حاصل از سعی و خطاهای انجام شد ه در راستای استفاده از خواص درمانی گیاهان بخش قابل توجهی از مبحث طب سنتی را تشکیل می دهد . بررسی مستندات باقی مانده از تمدن های اولیه مانند یونان، روم، آشور، کلده، مصر وایران باستان حاکی از قدمت زیاد طب سنتی و استفاده از خواص درمانی گیاهان است . اقوام و ملیت های مختلف  برای درمان بیماری های خود از شیوه های منحصر بفرد خود و با توجه به گونه های گیاهی موجود در منطقه استفاده می کردند . با گذر زمان ، دانش و تجربیات و روش های معالجه بیماری های مورد استفاده  اقوام مختلف به وسیله مسافرا ن و تاجران به سایر اقوام انتقال داده شد.

 

تاریخچه طب سنتی

 

اهمیت طب سنتی

علیرغم پیشرفت های روز افزون طب مدرن با توجه به عوارض جانبی داروهای شیمیایی و هزینه های بالای درمان های نوین و از سوی دیگر تاثیرات به اثبات رسیده روش ها و دستورالعمل های مورد استفاده در طب سنتی استفاده بسیاری از مردم برای درمان بیماری های خود تمایل به استفاده از طب سنتی دارند .  با توجه به خواص درمانی  به اثبات رسیده گیاها ن و دستورالعمل های طب سنتی ، در سال های اخیردوره های آموزشی طب سنتی به صورت آکادمیک در مراکز دانشگاهی و آموزشی معتبر ارائه می شود .

شاخه های مختلف طب سنتی

همانطور که اشاره شد طب سنتی مجموعه ای از دستورالعمل ها ی ویژه در راستای پیشگیری ، درمان و کاهش علایم بیماری هاست . در ادامه به شاخه های مختلف طب سنتی اشاره خواهیم کرد .

شاخه های مختلف طب سنتی عبارتند از :

۱- گیاه درمانی ( Phytotherapy ) 

گیاه درمانی یکی از قدیمی ترین شاخه های طب سنتی به شمار می رود . استفاده از خواص درمانی گیاهان در راستای کاهش علائم بیماری و درمان آن را به طور کلی گیاه درمانی می گویند . دوره های آموزش گیاه درمانی از زیر مجموعه های طب سنتی به شمار می رود .علاقه مندان با گذراندن دوره های آموزشی گیاه درمانی با خواص درمانی گیاهان ، میزان و نحوه استفاده از آن آشنا خواهند شد .

۲- ماساژ درمانی ( Massage therapy )

ماساژ درمانی نیز یکی دیگر از زیر شاخه های طب سنتی است که قدمت زیادی دارد و همچنان مورد توجه و استفاده قرار می گیرد . به طور کلی ماساژ درمانی شامل استفاده از تکنیک های ویژه ماساژ در راستای بهبود شرایط روحی و جسمی افراد است

۴- حجامت (Cupping)

در زبان فارسی  واژه حجامت به معنی مداوا تعریف شده که شامل  یک روش خون گیری است که برای پیشگیری از بیماری ها و درمان بعضی بیماری ها  تحت شرایط خاص انجام می گیرد.

۵- بادکش درمانی  (Dry cupping)

بادکش درمانی، به معنای ایجاد مکش در نقاط مختلف بدن به منظور ایجاد انبساط عروقی بدن و انحراف مواد از نقطه خاص است

۶- زالو درمانی( Leech therapy)  

زالو درمانی یکی دیگر  از روش های درمانی خون گیری طبی محسوب می شود که به لحاظ نحوه خون گیری و ورود ماده هیرودین توسط زالو به بدن انسان ، در طب سنتی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

۷- فصد یا رگ زدن ( Fasd )

یکی دیگر  از روش های خون گیری در طب سنتی رگ زدن  است. این عمل باعث دفع بسیاری از سموم بدن می شود .

۸- آب درمانی یا آبزن ها ( Hydrotherapy )

یکی از روش های طب سنتی است که از طریق افزایش رطوبت و دمای بدن به درمان برخی بیماری ها منجر می شود .

9 – طب سوزنی (Acupuncture)

طب سوزنی یکی دیگر از زیرمجموعه های طب سنتی به شمار می رود . در این روش  با استفاده از سوزن های مخصوص به درمان علائم بیماری می پردازند .

 آموزش طب سنتی 

 

شاخه های طب سنتی

 

کاربردهای طب سنتی

با ظهور طب مدرن و پیشرفت های همه جانبه این علم ، طب سنتی علیرغم حفظ جایگاه قبلی خود که شامل کمک به درمان و کاهش علائم بیماری ها بود  جایگاه جدیدی در میان علاقه مندان  برای خود باز کرد . در سال های اخیراستفاده از دستورالعمل های طب سنتی برای اهداف غیر درمانی به شدت رواج یافته .این موارد شامل استفاده از دستورالعمل های طب سنتی در راستای افزایش زیبایی ظاهری افراد است .  باتوجه به سیل عظیم تبلیغات در سال های اخیر بسیاری از علاقه مندان به دنیای مد و زیبایی در راستای افزایش زیبایی ظاهری خود به سمت و سوی استفاده از مزایای طب سنتی حرکت کرده اند . تبلیغات وسیع ، هزینه های معقول راهکارهای طب سنتی در مقایسه با روش های مدرن  و عدم بروز عوارض جانبی از عمده دلایل تمایل افراد به استفاده از راه کارهای طب سنتی به شمار می آید .در ادامه به برخی از کاربردهای درمانی و غیر درمانی طب سنتی اشاره خواهیم کرد.

برخی کاربردهای طب سنتی عبارتند از :

  • درمان انواع بیماریهای مفصلی و روماتیسمی مربوط به كمر، گردن و اندامها ( دیسك و سیاتیك و آرتروز )
  • درمان انواع بیماریهای پوست و مو ( جوش صورت و لكها و عفونتها و ریزش مو و شوره سر )
  • درمان انواع بیماریهای عصبی و روحی ( اضطراب ، افسردگی ، وسواس ، اسكیزوفرنی ، مانیا ، سردردها ، صرع ، ام اس و بیماریهای عضلانی و میگرن و ….)
  • بهبود علائم انواع سكته های قلبی و مغزی
  • درمان انواع بیماریهای گوارشی ، ناراحتی های معده و اثنی عشر ، یبوست ، هموروئید و شقاق و …
  • درمان انواع بیماریهای قلبی و عروقی ، فشار خون ، قند خون و چربی خون
  • درمان انواع بیماریهای كلیه و مثانه ( سنگ كلیه و مثانه ، عفونتها و پروستات )
  • درمان انواع بیماریهای هورمونی ، اختلالات هورمونهای خانمها ، كم كاری و پركاری تیروئیدو …
  • درمان انواع بیماریهای كبد و كیسه صفرا
  • درمان انواع بیماریهای چشم
  • درمان انواع بیماریهای گوش ( انواع عفونتها و سرگیجه های مربوط به گوش و بعضی كم شنوایی ها
  • درمان انواع بیماریهای دهان و دندان
  • درمان انواع بیماریهای عفونی و سرماخوردگی های مكرر در كودكان و بزرگسالان
  • درمان انواع بیماریهای مربوط به كودكان ازجمله : كم اشتهایی ، بیش فعالی ، عفونتهای مكرر ، بیماریهای مربوط به اختلالات رشد و كوتاهی قد
  • درمان انواع بیماریهای آلرژیك و حساسیتی
  • درمان چاقی و بیماریهای مربوط به تغذیه
  • درمان انواع بیماریهای مربوط به رحم و تخمدانها
  • درمان انواع دردهای مزمن و كسالتها و خستگی ها ، كم خوابی ها و پرخوابی ها و بد خوابی ها
  • درمان و کاهش علائم برخی انواع سرطان
  •  و …

طب سنتی در لاغری

 

طب سنتی لاغری

اندام ایده ال از دیر باز یکی از خواسته ای بشر بوده . یکی از موراد استفاده طب سنتی که در سال های اخیربسیار مورد توجه قرار گرفته است استفاده از طب سنتی به منظور درمان لاغری بوده است . در ادامه به برخی توصیه های طب سنتی برای افزایش وزن با رعایت اصول سلامتی اشاره خواهیم کرد .

راه‌های کمک‌کننده به درمان لاغری: 

در کنار توصیه‌های معمول تغذیه‌ای در این افراد، اصلاح تغذیه‌ای توسط استفاده از مواد غذایی گرم و تر باید صورت گیرد. از جمله مواد غذایی گرم و تر می‌توان به مصرف شربت عسل، بادام به همراه پوست نازک قهوه‌ای، ماءالشعیر (جهت رفع خشکی بدن)، شلغم، گوشت گوسفند، پرندگان و شترمرغ اشاره کرد.

اشتهاآورهای مفید: 

  • عرق ترخون 
  • عرق بومادران

به طور کلی توصیه می شود درمان های طب سنتی زیر نظر افراد متخصص و با نظارت کامل انجام شود . با توجه به تاثیرات به سزای طب سنتی در درمان انواع بیماری ها ، هزینه های مناسب درمان نسبت به هزینه های طب مدرن و عدم بروز عوارض جانبی در اثر مصرف گیاهان دارویی و استقبال روز افزون مردم ، رشته طب سنتی در سال های اخیر جز رشته های پر طرفدار در دانشگاه ها به شمار می رود و علاقه مندان می توانند پس از گذراندن دوره های آموزشی طب سنتی در مراکز دانشگاهی و اخذ مدرک معتبرطب سنتی از مزایای این دوره آموزشی برخوردار شوند .

علاقه مندان می توانند با گذراندن دوره های آموزشی طب سنتی در مراکز آموزش معتبر تحت نظارت مراجع ذیصلاح با خواص درمانی گیاهان و نحوه استفاده آن ها آشنا شده . با توجه به حساسیت و اهمیت مقوله طب سنتی علاقه مندان به آشنایی با این مقوله فقط از طریق گذراندن دوره های آموزشی در مراکز معتبر می توانند قابلیت های مورد نیاز را کسب و از مزایای آن بهره مند گردند .

یکی از مزاکز آموزش معتبر که اقدام به ارائه بسته های آموزشی طب سنتی نموده موسسه آموزش مجازی پارس است . علاقه مندان می توانند با استفاده از بسته های آموزش طب سنتی پس از کسب دانش و مهرات مورد نیاز و اخذ مدرک طب سنتی از مزایای این دوره آموزشی بهره مند شوند .

خرید دوره طب سنتی

 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس