همه چیز درباره ماساژ شیاتسو (فشاری)

 

ماساژ شیاتسو(فشاری) چیست ؟

شیاتسو، یک کلمه ژاپنی است که  از دو کلمه shi  به معنی انگشت و atsu  به معنی فشار تشکیل شده است. قدمت ماساژ شیاتسو به 2000 سال قبل بر می گردد که از روش های ماساژ باستانی چینی و تکنیک های طب فشاری الگو برداری است. این ماساژ بر کانال های انرژی بدن(qi) که در 14 نقطه از  ریه، روره بزرگ، طحال، روده کوچک، قلب، مثانه، کلیه، صفرا و کبد واقع شدند،  تاثیر مثبت دارد. این ماساژ  سالهای زیادی مورد استفاده بوده است اما از سال 1964، دولت ژاپن آن را به عنوان فرم رسمی درمانی پذیرفت.

مدرک ماساژ شیاتسو (فشاری)

 

ماساژ شیاتسو(فشاری) چیست ؟

 

اصول ماساژ شیاتسو

اولین مساله در هنگام انجام ماساژ شیاتسو، پیدا کردن نقطه هایی است فشار بر آن وارد می شود. برای این ماساژ ، یک الگوی کلی ارائه شده که البته از فردی به فرد دیگر متفاوت است . مراحل پیدا کردن محل دقیق ماساژ عبارتند از:

  • لمس کردن و مالش دادن : باید اطراف محلی که تصور می کنید ، محل اعمال فشار است را لمس کرده و مالش دهید. احتمال دارد ، در جایی که پوست تیره ، سرد، تب دار یا خشک است و یا در آن نقطه احساس متفاوت دارید، نیز محل اعمال فشار وجود داشته باشد.
  • نیشگون گرفتن: بعد از یافتن محل اعمال فشار، با شست و انگشت اشاره، محل را نیشگون بگیرید. جالب است که محل های اعمال فشار ، در شکل و اندازه نوک انگشتان هستند و بدلیل حساسیت به درد، درد نیشگون احساس می شود. 

 

مزیت های ماساژ شیاتسو

شیاتسو نوعی ماساژ است که سیستم عصبی، سردرد عصبی، کشش عضلات، سر درد، بیخوابی، ناراحتی های پوستی و درد پشت را تسکین می دهد . از دیگر مزیت های ماساژ شیاتسو میتوان به:

  • تقویت سیستم دفاعی و ایمنی  بدن
  • بهبود  آسم ، کمر درد و خشکی ستون فقرات
  • تسکین دندان درد و التهاب الثه
  • رفع خشکی پوست
  • رفع یبوست و سوء هاضمه
  • بهبود جوش های پوستی
  • رفع آلرژی و حساسیت
  • رفع خستگی چشم و تاری دید
  • رفع میگرن و سر گیجه
  • رفع بیخوابی و افسردگی
  • درمان تپش قلب و گرفتگی گردن
  • درمان ورم مفاصل
  • درمان دیابت و ناتوانی در کنترل ادرار
  • درمان لاغری و کم وزنی و کاهش اشتها
  • درمان قطعی فشار خون
  • کمک به طراوت پوست
  • درمان سرما خوردگی

 اولین و مهمترین مورد منع مصرف ماساژ شیاتسو این است که  برای بیماران سرطانی به شدت مضر است زیرا جریان مایعات بدن را به گونه ای تحریک میکند که ممکن است باعث گسترش سلو ل های سرطانی شود.

 

تکنیک های ماساژ شیاتسو

یکی از نکات جالب ماساژ شیاتسو این است که با توجه به اهداف ماساژ، تکنیک های متفاوتی دارد . به عنوان مثال، اصول و تکنیک های ماساژ شیاتسو برای آرامش، با تکنیک های  ماساژ برای جریان انرژی، کاهش عصبانیت و استرس، کمر درد، بیخوابی، کاهش بیخوابی و کاهش سردرد تفاوت دارد.

یکی از این تکنیک های ماساژ شیاتسو، تکنیک آرامش است که به دو شیوه انجام می شود و باعث تسکین اعصاب شده ، مفاصل سفت شده را باز کرده و حرکت پاها را  متعادل میکند.

  • تکنیک شماره 1  ماساژ شیاتسو برای آرامش

پای راست را با کف دست گرفته و با استفاده از انگشت شست , به مدت 10 دقیقه با حرکات دایره ای و  مالشی ماساژ بدهید. سپس، پا را عوض کنید. این تکنیک باید دو  مرتبه در روز تکرار شود.

  • تکنیک شماره 2 ماساژ شیاتسو برای آرامش

دو زانو روی زمین بنشینید به طوری که پاها زیر باسن قرار بگیرند. سپس ، با استفاده از دست ، پاها را گرفته و انگشت شست را در وسط کف پا بگذارید و به مدت 10 دقیقه، با انگشت شست به کف پا فشار وارد کنید. . این تکنیک باید دو مرتبه در روز تکرار شود.

آموزش ماساژ شیاتسو (فشاری)

 

تکنیک های ماساژ شیاتسو

 

دوره ماساژ شیاتسو

دوره ماساژ شیاتسو، شامل آموزش انواع ماساژ برای اهداف خاص و چگونگی اعمال آنها برای افراد مختلف است . دوره ماساژ شیاتسو ارائه شده توسط مجموعه آموزش مجازی پارس میتواند اطلاعات کاملتری در مورد این دوره در اختیار بگذارد.

 

آموزش ماساژ شیاتسو

آموزش ماساژ شیاتسو، اصول اولیه ماساژ تا تکنیک های پیشرفته ایجاد آرامش را آموزش میدهد. علاوه بر این، مطالب جامعی در مورد کانال های انرژی و تاثیر آنها در ماساژ شیاتسو ارائه می شود.  

 

مدرک ماساژ شیاتسو

علاقمندان به ماساژ شیاتسو میتوانند در کارگاه های عملی شرکت کرده و بعد از اتمام دوره ، مدرک دیپلم ماساژ شیاتسو دریافت کنند.

 

مراحل ماساژ شیاتسو برای صورت

مراحل ماساژ شیاتسو بدین صورت است که:  

1. ابتدا نقاطی را روی صورت تان پیدا کنید که با لمس آنها احساس درد می کنید. سپس، با استفاده از سر انگشتان، حرکات دایره ای روی پوست انجام دهید. این تکنیک را سه مربته تکرار کنید.

2. چشم ها را بسته و از طرف گوشه داخلی چشم،  به مدت سه ثانیه، چشم را به آرامی فشار دهید. این تکنیک را سه مرتبه تکرار کنید.

3. از آنجایی که گردن نیز نشان دهنده سن شماست، نیاز به مراقبت دائمی دارد. با استفا ه از ضربات سبک کف دست، گردن را ماساژ دهید.

4 .انگشت وسط و اشاره  هر دو دست را فشار دهید. ماساژ را از وسط پیشانی شروع کرده و انگشت ها را به طرف گیجگاه حرکت دهید تا پوست پیشانی تان نرم شود.

5. گوشه های دهان را یک دقیقه ماساژ دهید. ابتدا  وسط لب پایینی را ماساژ داده و به طرف گوشه بیرونی لب ها حرکت کنید. این حرکت، چروک ها را از بین میبرد.

6. روی سر انگشت های هر دو دست کرم بزنید و هر دو گونه را با استفاده از سر انگشت ها به حالت دایره ای ماساژ دهید. این حالت ، پوست شما را تازه و با طراوت نگه می دارد.

 

شیوه های انجام ماساژ شیاتسو

معمولا در ماساژ شیاتسو از هیچ ابزاری استفاده نشده  و می توان آنرا به تنهایی و با کمترین امکانات انجام داد. این ماساژ به دو شیوه قابل اجراست:

1. فشار دادن: در این روش، محل مورد نظر به مدت سه ثانیه، آرام فشار داده شده و به تدریج رها میشود.  این نقطه باید تا زمان برطرف شدن علائم بیماری گرم و تحریک شود و میزان فشار به نوع بیماری بستگی دارد. قابل ذکر است که این نقاط در بدن متقارن بوده و باید از هر دو  طرف بدن تحریک شوند.

2. مالش دادن به حالت دایره ای: مالش نقاط مورد نظر به حالت دایره ای، باعث تحریک همه نقاط و در نتیجه تاثیر بیشتر ماساژ می شود.

خرید دوره ماساژ شیاتسو (فشاری)

 

شیوه های انجام ماساژ شیاتسو

 

ماساژ شیاتسو فقط یک ماساژ فیزیکی نیست

آنچه موجب تمایز ماساژ شیاتسو از دیگر ماساژ ها شده این است که این ماساژ ، فراتر از یک ماساژ عمل می کند. اصل پایه این ماساژ ، متعادل کردن انرژی های  بدن (qi) است و بدون اجرای تکنیک های معنوی، انجام ماساژ امکان پذیر نخواهد بود. با استفاده از این تکنیک ها، انرژی های بدن فرد ذخیره شده و  سلامتی او به طور چشمگیری بهبود پیدا می کند. از این نظر، ماساز شیاتسو بیشتر یک تجربه معنوی محسوب میشود تا درمان. علاوه بر این،  تکنیک های این ماساژ، موثر بوده و مفاهیم آن،  متا فیزیکی هستند. علاقمندان به دوره ماساژ شیاتسو میتوانند در دوره ماساژ شیاتسو ارائه شده توسط مجموعه آموزش مجاری پارس شرکت کرده و درک و شناخت جامع تری نسبت به این دوره پیدا کنند.

 

بایدها ونبایدهای ماساژ شیاتسو

قبل و بعد ازغذا، حمام کردن ، ورزش کردن و نوشیدن مشروبات الکلی نباید از ماساژ استفاده کرد (چون بیشتر الکل مصرفی از طـریــق روده کوچک جذب بدن میشود، بنابراین اگر مـعـده  پر باشد، دریچه معده برای هضم غذا بـستـه شـده و عبـور الـکل بـه روده کــوچک کند میشود و الکل مـدت بیشتری در معده باقی میماند. یک یا دوساعت بعد از مصرف، الکل وارد خون شده و بعد از 24 ساعت اثری از آن باقی نمی ماند. سپس ، بدن شروع به دفاع از خود میکند. با توجه اینکه روده کوچک یکی از کانال های  مهم انرژی است و به آن فشار وارد می شود، نمیتوان عواقب  وحشتناک نوشیدن مشروبات الکلی را پیش بینی کرد).

از آنجایی که دو کانال مهم انرژی بدن در روده  بزرگ وکبد قرار دارند، ماساژ این دو کانال در زنان باردار، منجر به سقط جنین میشود

برای زخم های باز، رگهای واریسی، تومورها و عفونت های پوستی نباید از این ماساژ استفاد کرد.

 

ماساژ شیاتسو و لاغری

امروزه یکی از دغدغه های همه افراد و مخصوصا جوانان کنترل اشتها و کاهش وزن است. ماساژ شیاتسو یکی از شیو ه هایی است که علاوه بر درمان بسیاری از بیماریهای گوارشی، مفصلی و استخوانی، خستگی و پیری، اختلالات ارگان های داخلی و انواع سر دردها ، از طرق ماساژ گوش به کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن کمک میکند.  روش کار بدین صورت است که ، باید هنگام نزدیک شدن به وعده غذایی ، یک لقمه کوچک از غذا بخورید تا اشتهایتان تحریک شود.
 سپس، قسمت بیرونی غضروف گوش، درست بالای نرمه گوش را به مدت 30 ثانیه بین دو انگشت شست و سبابه نگه دارید و 30 ثانیه بعد رها کنید. این حرکت را 3 دقیقه تکرار کرده و بقیه غذا را میل کنید. این کار به کاهش اشتهای شما برای خوردن غذا کمک می کند .

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس