HSE چیست ؟

 

پیرامون HSE

یکی از مسایل مهمی که هر فرد باید در طول زندگی خود  به آن توجه نماید و غفلت از آن خسارات جبران ناپذیری به جای میگذارد و چه بسا سلامت خود و همکاران را به خطر می اندازد و آسیب های فراوانی را به محیط زیست وارد می سازد بهداشت و ایمنی محیط زیست و محیط کار است .

شناسایی محیط پیرامون  و آشنایی با موارد خطرساز در هر محیط می تواند منجر به کاهش احتمال بروز خطرات و افزایش توانایی سازمان در کنترل عواقب خطرات در صورت بروز حادثه است .

دوره آموزشی HSE - ایمنی، بهداشت و محیط زیست 

 

پیرامون HSE

 

تعریف HSE

HSE از سه کلمه بهداشت ،  ایمنی و محیط زیست تشکیل شده

بهداشت (H) : درپروژه های مختلف که شامل بهداشت عمومی (فردی) بهداشت محیط و بهداشت حرفه¬ای می شود حائز اهمیت می¬باشد. بهداشت فردی به سلامت مجموعه افراد مربوط می شود.

ایمنی (S) : درهر پروژه یک سری مخاطرات ایمنی وجود دارد که در صورت عدم رفع آن مغایرتها ممکن است منجر به حوادثی شود.

محیط زیست (E) : محیط زیست در پروژه های مختلف عمرانی شامل موارد هوا، خاک، آب می باشد که بسته به نوع منبع آلایندگی نوع آلاینده متفاوت می باشد.

کاربرد طراحی سیستم مدیریت ایمنی بهداشت و محیط زیست شامل:

  • کاهش عواقب بلند مدت در زندگی کارکنان بواسطه کاهش صدمات جانی و نقص عضو
  • کاهش حوادث در محیط های کاری
  • افزایش در ارایه تولید و خدمات بیشتر
  • نگهداری منابع طبیعی برای نسل های آینده
  • کاهش بیماری ها و امراض از طریق حفظ محیط زیست

 

اهدف HSE

  • به حداقل رساندن شاخص LTI  
  • اجرای دستورالعمل های سیستم مدیریت ریسک
  • اجرای  دستور العمل های سیستم مؤثر مدیریت مصرف انرژی
  • دستیابی به رکورد فقدان حادثه منجربه فوت و نقص عضو در طول اجرای پروژه 

 
پس از گذراندن دوره آموزش مدیریت ایمنی از فراگیران انتظار می رود قابلیت های زیر را کسب کرده باشند :

  • توانایی پیش بینی خطرات و حوادث محتمل در پروژه ها ، کلرگاه ها و کلیه محیط های صنعتی  
  • توانایی تفکیک ایمنی فردی ، ایمین شغلی و ایمنی فرایند کار
  • درک چهارچوب لایه های حفاظتی
  • تشخیص تدابیر مورد نیاز در راستای پیش گیری از بروز حوادث
  • تشخیص نشانه های بروز حوادث
  • کسب مهارت مدیریت بحران به منظور کاهش تلفات و هزینه ها در صورت بروز حادثه

کسب توانایی های ذکر شده می تواند در روند کاهش حوادث و خطرات محتمل در محیط های کارگاهی و صنعتی  بسیار تاثیر گذرا باشد و همچنین نقش مهمی در کاهش هزینه های تحمیل شده به سازمان در اثر وقوع این حوادث  خواهد داشت

 

دستاوردها و مزایای سیستم مدیریت زیست محیطی و ایمنی و بهداشت HSE-MS

– شناسایی شرايط مخاطره آميز فعاليت هاي سازمان

– ارزیابی ميزان ريسك ناشي از اجراي مرتبط با محصولات و خدمات

– حذف و کاهش ميزان ريسك مرتبط با مخاطرات و کاهش و حذف جنبه های زیست محیطی

– اطمينان از اعمال و رعايت قوانين موجود

– تعیین اهداف در رابطه   با ايمني و بهداشت شغلي و زیست محیطی

– ایجاد آمادگي هاي لازم را دربرخورد با شرايط اضطراري

– افزایش ميزان آگاهي و اطلاع كاركنان را بطور نظام يافته (سیستماتیک)

آموزش دوره HSE - ایمنی، بهداشت و محیط زیست 

 

مزایای سیستم مدیریت زیست محیطی و ایمنی و بهداشت

 

اهمیت HSE در سازمانها

یکی از دلایل اهمیت HSE در سازمانها این ست که داشتن محیط ایمن نه تنها موجب شادی و بازدهی بیشتر کارکنان میشود بلکه می توانند به کاهش هزینه های انسانی و آسیب ها و خسارات نیز کمک کند. در صورتی که برنامه سلامتی ، ایمنی و بهداشت محیط در اولویت قرار گیرد،  شرکت ها میتوانند به طور موثرتری با کارکنان ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این، استانداردهای بهبود سلامت ، ایمنی و بهداشت محیط به شرکت ها کمک می کند تا پروژه ها را به موقع به پایان برسانند و ارتباط کاری خود را با مشتریان بهبود بخشیده و مستحکم کنند.

آموزش سلامت ، ایمنی و بهداشت محیط باید برای افرادی که به تازه گی به محیط کار وارد شده اند اعمال شود تا اطلاعات و آموزش کافی را برای انجام کار دریافت کنند. البته کیفیت و کمیت این آموزش بسته به ماهیت کار، از دستورالعمل های ساده ارائه شده توسط سرپرست تا دوره های شناخته شده ملی که ارائه دهنده آموزش جامع پایه است، تفاوت دارد. این برنامه آموزشی، اطلاعات پایه ای را در مورد مفهوم HSE ، قوانین و مقررات بهداشت، ایمنی و محیط زیست و مجموعه ای از آموزش های نظری و عملی را ارائه میدهد.

یکی از وظایف مدیریت سازمان اینست که نه تنها باید ابزارهای ایمنی مناسب محل کار را دراختیارکارکنان بگذارد بلکه باید آنها را با موارد استفاده مناسب و نگهداری ابزارها و تجهیز کردن شان آشنا کند. در این راستا، سازمان های متعددی بر آموزش و توضیح قوانین و مقررات HSE به کارکنان وپیمانکاران و همچنین استفاده از تجارب صنعتی برای اجرای چنین استانداردهایی تمرکز دارند.

 توضیح روش، ارزیابی ریسک و تحلیل ایمنی شغلی بخش مهمی از استانداردهای HSE است که باید با نقش مدیریت و رفاه کارکنان همراه باشد. تمام این عوامل ترکیبی، به اجرای موفقیت آمیز استانداردهای HSE در جهت منافع دراز مدت سازمان ها و از همه مهمتر کارکنان کمک خواهد کرد. درک و شناخت استانداردهای HSE در میان کارکنان غیر متخصص، با القاء و آموزش مناسب و با تمرکز بر اصول اولیه شروع میشود.

معرفی بازار کار

کلیه شرکت‏های اصلی و فرعی زیر مجموعه وزارت نفت و پیمانکاران -کلیه شرکت‏های زیرمجموعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران وپیمانکاران -سازمان‏ها و پیمانکاران زیرمجموعه

هر مجموعه ای که دارای گواهینامه HSE باشد بدین معنی است که آن مجموعه در راستای فعالیت خود و اجرای فرایندهای تعریف شده اش ، کلیه الزامات مربوط به ایمنی و بهداشت شغلی کارکنان خود و همچنین الزامات مربوط به محیط زیست را دارد رعایت می کند و در نتیجه به نیروهای متخصص HSE  نیازمند هستند

به طور کلی علاقمندان  این رشته می توانند با در دست داشتن مدرک یا گواهینامه  در واحدهای صنعتی کوچک به عنوان تکنسین ایمنی مستقلاً انجام وظیفه نمایند و یا زیر نظر مهندسان ایمنی در واحدهای بزرگ انجام وظیفه کنند.

 

دوره های آموزشی مدیریت HSE

با توجه به مزایای و فواید اجرای روش های HSE در سازمان ها و تمایل آن ها به اجرای روش های HSE  ، در سال های اخیر دوره های آموزش  HSE به یکی از پرطرفدارترین دوره های آموزشی در حیطه مدیریت و کسب و کار تبدیل شده است .

با توجه به بازار کار روبه رشد برای متخصصان HSE  ، گذراندن دوره های آموزش HSE می تواند برای متقاضیان ورود به بازار کار نیز دوره ای مفید و موثر به شمار آید .

با توجه به استقبال چشمگیر علاقه مندان به گذراندن دور ه های آموزش HSE  مراکز دانشگاهی و مراکز آموزشی  معتبر زیادی اقدام به برگزاری دوره های آموزش HSE  و ارائه مدرک HSE  نموده اند . دوره های آموزش HSE  به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار شده و علاقه مندان می توانند با توجه به شرایط خود از مزایای این دوره ها بهره مند گردند .

یکی از مراکز معتبری که اقدام به ارائه بسته های آموزشی HSE  کرده است موسسه آموزش مجازی پارس است . علاقه مندان 
می توانند پس از ثبت نام در دوره های آموزشی مجازی HSE در مرکز آموزش مجازی پارس  دریافت بسته آموزشی موفق به اخذ مدرک HSE  گردند . دوره های آموزشی HSE  به صورت عمومی طراحی شده اند و علاقه مندان برای گذراندن این دوره آموزشی نیاز به تخصص و دانش خاصی ندارند . 

با توجه به مزایای دوره آموزش HSE گذراندن این دور ه آموزش به کلیه علاقه مندان به حوزه های مدیریت و کلیه متقاضیان ورود به بازار کار توصیه می شود .

مدرک  دوره HSE - ایمنی، بهداشت و محیط زیست 

 

دوره های آموزشی مدیریت HSE

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس