تصویر سازی کتاب کودک چیست


تاریخچه تصویر سازی (Illustration) :

از نظر تاریخی، هنر تصویر سازی ارتباط نزدیکی با پیدایش صنعت چاپ و نشر دارد.

در انگلستان راندولف کالدکات (Randolph Caldecott) را به عنوان یک مخترع تصویرگری کتاب کودک می شناسند. این هنرمند انگلیسی برای اولین بار طرح و تصویر را به فضای کتاب های کودک وارد کرد و دنیای جدید و رنگین را برای کودکان خیال پرداز ایجاد کرد.

تیم حمایت از تصویرگردان انگلستان در 1938 ( 1317 شمسی) تشکیل گردید که به انجمن (کالدکات) معروف است. این تیم همه ساله در بزرگداشت این هنرمند تصویرگر، نشان (کالدکات) را به بهترین تصویرگر کتاب کودک و بهترین کتاب تصویری کودکان اهدا می کند.

خرید دوره آشنایی با تصویر سازی کتاب کودک


(کومینس) به هفت تکنیک تصویرگری اشاره دارد و برای هر کدام مثال هایی زده است. روش های متفاوت تصویرگری نیز خود را در این کتاب ها جای داده است. در هر زمینه ای، طراحی گرافیک به شیوه ای نفوذ کرده است: در مجله ها، تبلیغات ، بسته بندی ها،  مهم ترین عنصر پیشرفت هنر تصویرگری می باشد.  

حتی فیلم های انیمیشن سینمایی و تلویزیونی هم رابطه نزدیکی با گرافیک ، طراحی و تصویرگری دارند. تصویر دیگر(گریس ون آلزبرگ) است که قبل از یافتن مقام  خود در تصویرگری کتاب های کودکان، سال ها مجسمه ساز بود که بعد از به کارگیری توانایی هایش به موفقیت رسید.
 

تاریخچه-تصویر-سازی


هفت مرحله برای تصویرسازی :

1-    کلاژ (Collage) : کلاژ به معنی درکنار هم قرار دادن بخش های مختلف کاغذ، پارچه و چیزهای دیگر است که در کل یک تصویر را نشان می دهند.  نمونه های جذابی از این روش، کتاب های "سه بچه شیطان" از ربکا امبرلی و "داستان رزی داک" اثر جینی پیکر است. در این کتاب ها ، از کلاژ برای نشان دادن تصویر داستان استفاده شده که به صورت روح داستان، بعضی از صحنه ها ، طنز و شوخی را بیان می کنند.

2-    تصویر سازی چند بعدی (Layers) : روش دیگر تصویرگری، به کار گرفتن مواردی همانند کاغذ، پلاستیک، فلز و .... است که به روش لایه لایه روی هم قرار می گیرند. در این روش، هنرمندان از موارد مختلفی برای به تصویر کشیدن  داستان ها استفاده می کنند.

تصویرها در این روش تصویرگری سه بعدی بسیار جالب هستند. نرمی و انعطاف پذیری مواد ، قدرت عمل بیشتری برای تصویرگر به وجود می آورد.

3-    تصویرهای کارتونی (Whimsy) : این مرحله بسیار شگفت انگیز است، ولی تعداد کمی از تصویرگران  از آن استفاده کرده اند. از نمونه های روشن این روش می توان به نقاشی های سرگرم کننده اشاره کرد که به تصویرگری داستان های عارفانه و شعرهای کودکانه پرداخته اند.

4-    بافت و ترکیب بندی (Texture) : هر تصویرگری از روش خاصی استفاده می کند. تعدادی، تصویرها را را شکل مسطح ، یکنواخت و شفاف و تعدادی دیگر آن ها را به شکل برجسته و با بهره گرفتن از بافت های مختلف می پسندند.

تعداد زیادی از تصویرگران با ذوق، با استفاده از بوم نقاشی، رنگ و روغن  به روش بافت دست یافتند. رول کولن تصویرگر است که با استفاده از شیوه های  بافت و ترکیب بندی کار می کند، ولی برعکس ، اول نقاشی را می کشد بعدا برای نمایش بافت، با سیاه قلم خط هایی را در تصور رسم می کند.

البته روش های دیگر تصویر گری نیز وجود دارد ولی  کودکان تصویرهایی را دوست دارند که از آن ها خوششان می آید که آن ها را با متن داستان آشنا کنند . همچنین تصاویری که برایشان ماندگارتر خواهد بود.

امروزه تصویر سازی یکی از شاخه های هنرهای تجسمی است به نوعی که اثر مبتکرانه تصویری گفته می شود که آموختن یک مفهوم با روایت (داستان، شعر، ....) است. تصویر سازی هنری جدا از دیگر هنرهاست. تصویرگر باید از دانش روانشناسی ، آداب و رسوم و طراحی دانش هنری سهم داشته باشد. در حقیقت تصویر ساز با کمک از تصویرها ، موضوعاتی را برای مخاطبان و سن های مختلف ارایه می کند.

آموزش آشنایی با تصویر سازی کتاب کودک


تفاوت تصویر سازی با نقاشی :

تفاوت اصلی تصویر سازی با نقاشی، کاربرد مشخص و در نظر گرفتن مخاطب و سفارش دهنده می باشد که شباهت زیادی با طراحی گرافیک دارد. آنچه که نقاش را از تصویرساز جدا می کند ، این است که نقاش اغلب پیرو حس درونی خود است و اثر هنری به صورت جدا ایجاد می کند. در صورتی که تصویر ساز نمی تواند از حس درونی خود استفاده کند. زیرا موضوع به تصویر ساز داده می شود ولی نقاش اکثرا بدون سفارش از کسی آثار خود را طراحی می کند.

تکنیک های تصویر سازی در اجراها مختلف می باشد که در ارتباط با موضوع های مختلف شروع به تصویر سازی می کند.

تکنیک ها دقیقا با فکر طراح در ارتباط است . تصویر سازی به تکنیک های زیادی تسلط دارد. اگر در تصویر سازی تکنیک ساده ای به کار برده شود هدف تصویرگر به سختی به مخاطب انتقال داده می شود چرا که هر تصویری مفهوم خاصی دارد.
 

تفاوت-تصویر-سازی-با-نقاشی


تکنیک های لازم جهت تصویر سازی:
 

1-    مداد : اول طرح را روی مقوا یا کاغذ کشیده بعد شروع به سایه زنی قسمت های تیره طرح می نماییم.

2-    مداد رنگی ، مقوا ، کاتر، پاکن : بعد از انتقال طرح بر روی مقوا کار رنگ آمیزی را شروع می کنیم. رنگ آمیزی از بالای کار شروع شده و در آخر اتمام پیدا می کند. در هنگام  رنگ آمیزی مدادها باید نوک تیزی باشد تا خطوط طراحی پهن با ضخامت مختلف کشیده نشود. در پایان می توانیم تمامی قسمت ها را دورگیری کنیم که دورگیری می تواند تک رنگ یا با رنگ های مختلف کشیده شود.

3-    اکولین : اول طرح را آماده می کنیم و با مداد روی مقوا بافت درشت منتقل می کنیم . در هنگام استفاده از رنگ ها، بهتر است از مقوای درشت استفاده شود. مقوا را با چسب کاغذی روی تخته شاسی می چسبانیم و قلم موی قاطی شده به اکولین را برداشته و شروع به کار می کنیم.

4-    اکولین و وایتکس : در این روش کار با اکولین می باشد فقط در پایان کار مسواکی را قاطی به وایتکس کرده و روی سطح کاغذ را به علاقه خود می پاشیم.

5-    اکولین با قلم فلزی و رنگ پارچه : این روش یک جلوه خاص به تصویر مورد نظر می دهد. اول طرح را منتقل می کند سپس شروع به رنگ آمیزی می کنیم.


انواع کاغذهای مورد استفاده تصویر سازی :

-    کاغذ روغنی یا همان کاغذ پوستی (greaseproof paper) : کاغذ پوستی (Parchment paper) که از پوست آهو شکل گرفته و برای الگو کشی استفاده می شود.

-    راف (Rough) : کاغذ زبری است که حداکثر آب را در خود جذب می کند.
 

انواع-کاغذهای-مورد-استفاده-تصویر-سازی


حوزه های مختلف در تصویر سازی :

-    تصویر سازی باستان شناسی

-    تصویر سازی کتاب

-    تصویر سازی گیاه شناسی (هنری است به تصویر کشیدن شکل، رنگ و جزئیات گل و گیاه)

-    هنر مفهومی  Concept Art (هنر تصویر سازی است که برای منتقل کردن ایده ها و مفاهیم و یا ایجاد هنرهای ذهنی استفاده می شود.)

-    تصویرسازی مد (طراحی تصویر سازی مد در جذب مشتری می باشد)

-    گرافیک اطلاعات (منظور تصاویری هستند که اطلاعات زیادی را به مخاطب منتقل می کند)

-    تصویر سازی فنی (جهت توضیح دادن دانش فنی و انتقال اطلاعات به مخاطبان فنی و غیر فنی به کار برده می شود)

-    تصویر سازی پزشکی (تصاویر بافت ها یا بخشی از بافت ها با استفاده از تشعشع حاصل می شود)

-    و .....

مرکز آموزش مجازی پارس برای علاقمندان به نقاشی و طراحی دوره آموزش تصویر سازی کتاب کودک را ارایه داده که علاوه بر گواهینامه معتبر به دانشپذیران و یادگیری مطالب تصویر سازی، آن ها را با تکینیک ها و هنرهای تجسمی آشنا می کند.

مدرک آشنایی با تصویر سازی کتاب کودک

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس