ui و ux چیست


رابط کاربری (UI) چیست ؟

رابط کاربری UI مخفف عبارت انگلیسی User interface است در محدوده نشان مقابل ماشین و انسان در صنعت هنر ، فضایی می باشد که اثر متقابل بین انسان و ماشین تشکیل می شود. در صورتی که این ماشین، داده هایی را بر می گرداند که راهنما به تصمیم گیری کاربران نموده است. بر عکس طراحان UX که بر روی تمام کار متمرکز هستند طراحان UI بر روی محدوده نمایش خدمات فعالیت دارند. طراحان صفحه را ترسیم می نمایند که کاربر با آن در ارتباط می باشد و سعی می کند UI را در جهت متخصص ایجاد اهداف طراح UX پیش ببرد.


خرید دوره زبان برنامه نویسی(HTML, CSS)
 

رابط-کاربری-UI-چیست


رابط طراحی (UI Design) چیست ؟

رابط طراحی UI مخفف عبارت انگلیسی (UI design) است.

به مجموعه ای از معماری اطلاعات، طراحی تعاملی و طراحی بصری، رابط کاربری می گویند.

طراحی رابط کاربری، طراحی اطلاعات وب سایت ها، کامپیوترها، ابزارها، دستگاه های ارتباطی پیشرفته و نرم افزارها با هدفمندی بر تعامل و تجربه کاربری می باشد.

هدف از طراحی، کاربری ساده و موثر بر واکنش ها در حد امکان است.

کامل کننده مسیر UI ، UX می باشد. مسئولیت آن چیدمان و ساختار ظاهر طراحی های UX می باشد.

به عنوان نمونه، طراح UX در یک پروژه وب سایت لازم به یک فرم نظر سنجی را دریافت می نماید و آن را با همه امکاناتی که لازم است نمایان می نماید.

کار طراح UI این است که فرم نظر سنجی را با همه لازمه های که مورد نیاز است را طراحی نماید و در بهترین حالت ممکن در پروژه آن را تهیه کند.

بر اساس تحقیقاتی که به وسیله  مجله آکسفورد تعامل با کامپیوترها (Oxford Journal Interacting With Computers) انجام گرفته، مقصود از طراحی تجربه کاربری در معامله، پیشرفت رضایت کاربران و پایدار بودن به سود ‌بخشی،استفاده آسان و فراهم نمودن حسی رضایت ‌بخش در هنگام برخورد با محصول است.


آموزش زبان برنامه نویسی(HTML, CSS) 


تجربه کاربری (UX) چیست ؟

تجربه کاربری یا UX مخفف کلمه (User Experience) ، حاوی واکنش، وضع و احساسات کاربر درباره استفاده از یک محصول و یا سیستم ویژه نام گذاری می باشد.

استعداد کاربر شامل دیدگاه های عملی، تجربی، موثر ، معنی دار و جلوه های با ارزش اثر متقابل انسان و کامپیوتر و محصول هستند، و شامل دربردارنده کاربر از جنبه های مختلف سیستم از جمله کاربرد، سادگی در استفاده و ارتقا می باشد.

بر اساس تعریف ISO عنوان user experience دارنده کلیه احساسات، اعتقادات، ویژگی ها، جواب های فیزیکی و روانی، حالت ها و اجراهای بیش از زمان استفاده، در موقع استفاده و بعد از آن انتساب می گردد.

طراح وب سایت مسئولیت چیزی بیشتر از طراحی محیطی جالب برای وب سایت دارد که طراح باید هیجان و رفتارهای کاربران سایت را در نظر داشته باشد و سایت را به شیوه ای طراحی نماید تا کاربر با وب سایت ارتباط خوبی برقرار کند.

طراح وب سایت، اصلی ترین عضو تیم می باشد که در حالی  است که کار خود را به طور صحیح انجام دهد و با توجه به این که تاثیر زیاد مثبتی در فروش خواهد داشت.

متخصصان وب سایت در کار طراحی سایت قسمت هایی را ساختار سازی می نمایند که کاربر آن را نمی بیند در اصل منطق و روش کار را برنامه ریزی می کنند در حالی که طراحان وب سایت رابط کاربری وب سایت را ایجاد می نمایند.
 

تجربه-کاربری-UX-چیست


تفاوت میان UI و UX :

UI  و UX  در بعضی از موارد به جای همدیگر استفاده می شوند. در صورتی که  این دو اختلافات بسیاری با هم دارند. همانند :

- UI فقط قسمتی از UX به شمار می رود. کل یک محصول UX است و برای اثر گذاشتن بر کاربران استفاده می شود. در صورتی که UI در زیر مجموعه آن قرار دارد و برای حفظ هدف های UX استفاده می شود.

- استفاده از UI برای اثر گذاشتن طراحی UX مهم است. باید در نظر داشت که طراحی UX وب سایت ظاهر جذابی دارد ولی کارایی آن کند خواهد بود.

- برای در نظر گرفتن طراحی UX باید به تعریف های روانشناسی دقت نمود. به همین علت این نوع طراحی ذهنی است. در صورتی که ابزارهای واقعی و قابل مشاهده ای مانند تصاویر، ویدیو، دیاگرام و ... از طراحی UI استفاده می کنند.

- طراح به وسیله UI طراحی سایت را انجام می دهد. برای داشتن اصول طراحی UX، باید به نیازهای کاربران توجه شود.

تجربه کاربری طراحی در شش دسته تقسیم می شود:

1- مطالب مفید و کاربردی : علت استفاده کاربر از یک برنامه یا وب سایت دسترسی به مطالب مورد لازم می باشد. به همین علت ضروری ترین قسمت برای ایجاد یک تجربه کاربری خوب نمایش مطالب کاربردی و مناسب به مخاطب است.

2- ارزشمند بودن مطالب : مورد دوم که باعث می گردد مخاطب سایت به یک محصول یا سرویس اعتماد کند، نمایش دادن مطالب با ارزش به کاربر می باشد، به عنوان نمونه در یک بخش از متن خبری حتما منشا اصلی خبر گفته شود و از مطالب که به روش غیر علمی می باشد جدا خوداری شود.

3- استفاده آسان : یک محصول باید به آسانی در دسترس کاربر قرار بگیرد و کاربر بتواند به سادگی از خدمات مورد نظر خود استفاده نماید، بازاریابی درست برای مخاطب در قبال یک سرویس به صورت ظاهری حرفه کاربری خدمات را پیشرفت می دهد.

4- به کاربردن : اگر کاربر نتواند از خدماتی که با ارزش و با کیفیت و جذاب است کار نماید استفاده درستی در مخاطب قرار نمی گیرد، انتخاب درست از دکمه ها، بخش بندی و جایگاه درست مطالب و چهارچوب درست وب سایت یا برنامه، نام گذاری صحیح صفحات و .... می تواند احساس خوبی را به مخاطب انتقال نماید و در آخر تجربه کاربری خوبی را در طراح وارد کند.

5- طراحی ظاهری : طراحی درست و جذاب از جمله رنگ بندی متناسب، طراحی صفحات، استفاده صحیح از فونت های متناسب و استفاده از تصاویر گرافیکی زیبا و با کیفیت می تواند مهارت خوبی را در کاربر ایجاد نماید، که این بخش متعلق به UI است و زیر مجموعه UX می باشد.

6- دست یافتنی : خدمات همیشه باید دست یافتنی باشد ، به عنوان نمونه اگر مخاطب برای رفتن به یک سایت با خطای 404 یا اشکال سرور روبرو گردد، درک خوبی به طراح منتقل نمی کند، علاوه بر این، دست یافتنی بودن مطالب، سرعت بالا درست و ارایه صحیح سایت در مرورگرهای گوناگون نیز در توانایی کاربری اثر قابل توجهی بر جای خواهند گذاشت.


نکات کلیدی UX  :

یکی از اصلی ترین کلیدهای مهم یک سایت طراحی UX به شمار می رود این کلید در سال های جدید سبب سرعت فراوان رو به افزایش می گردد و مهندسان زیادی در بحث جزییات آن با یکدیگر به مشورت پرداختند تا بتوانند ایده های جدید تری در این زمینه ایجاد کنند.

در سال جدید اولین مورد که در یک طراحی تجربه کاربری UX به آن اشاره زیادی شده باید بحث گردد ، این است که به چه روشی مطالب را که شامل متن و تصاویر و همه چیز اطراف سایت دیده می شود را در سایت جای داد.

یکی از کارهای که در طراحی UX باید توجه نمود تفکیک اجزای داده ها می باشد، زیرا بعد از جمع آوری اطلاعات اینکه به چه روشی نیاز است این داده ها مورد بررسی قرار گیرند مهم و ضروری می باشد. نتیجه این کارها به طراحان اعلام می نماید که چه شکل می توانند کاربر و مشتریان زیاد تری را جذب سایت نمایند.

یکی دیگر از کلیدهای که باید در نظر داشت ارایه و بررسی طراحان UX پیشرفته می باشد زیرا زمانی که یک دانشپذیر پارس می خواهد کار بهتری انجام دهد و آموزش لازم را یاد بگیرد علاوه بر دریافت پکیچ و مدرک معتبر به انواع کارهای بقیه طراحان حرفه ای بیشتر توجه می نماید .

متخصصان در UX نیز باید نمونه کارهای دنیل لیبسکیند (Daniel Libeskind)  یا رنزو پیانو (Renzo Piano) را نام برد و مورد بررسی قرار داد.


مدرک زبان برنامه نویسی(HTML, CSS) 
 

نکات-کلیدی-UX

 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس