آب درمانی در طب سنتی

آب درمانی در طب سنتی

 

تعریف طب سنتی

طب سنتی بر اساس تعاریف ارائه شده توسط سازمان جهانی بهداشت شامل  مجموعه مهارت ها ، دانش ها و شیوه های مبتنی بر تجربه  است که در راستای پیشگیری ، کاهش و درمان بیماری ها به کار گرفته می شود . 

طب سنتی ذاتا شامل استفاده از امکانات اولیه در راستای پیشگیری ، درمان و کاهش علائم بیماری ها است . انسان ها در طول تاریخ با استفاده از هر آنچه به آن دسترسی داشته اند به درمان بیماری ها ی خود پرداخته اند . از این رو طب سنتی شامل به کارگیری ابزارهای اولیه به منظور کاهش علایم بیماری ها و درمان آنها بوده که در گذر زمان با افزایش امکانات و تجهیزات و ترکیب تجربیات قدیمی با تکنولوژی های روز، به صورت آکادمیک در آمده است .امروزه طب سنتی شاخه های مختلفی دارد که حاصل استفاده همزمان از  تجربیات طب سنتی قدیم و ترکیب آن با تکنولوژی روز می باشد .

مدرک طب سنتی مقدماتی

 

 

زیرمجموعه های طب سنتی

همانطور که اشاره شد طب سنتی مجموعه ای از دستورالعمل ها ی ویژه در راستای پیشگیری ، درمان و کاهش علایم بیماری هاست . در ادامه به شاخه های مختلف طب سنتی اشاره خواهیم کرد .

 

شاخه های مختلف طب سنتی عبارتند از :

۱- گیاه درمانی ( Phytotherapy  ) 

گیاه درمانی یکی از قدیمی ترین شاخه های طب سنتی به شمار می رود . استفاده از خواص درمانی گیاهان در راستای کاهش علائم بیماری و درمان آن را به طور کلی گیاه درمانی می گویند . دوره های آموزش گیاه درمانی از زیر مجموعه های طب سنتی به شمار می رود .علاقه مندان با گذراندن دوره های آموزشی گیاه درمانی با خواص درمانی گیاهان ، میزان و نحوه استفاده از آن آشنا خواهند شد .

۲- ماساژ درمانی ( Massage therapy ) 

ماساژ درمانی نیز یکی دیگر از زیر شاخه های طب سنتی است که قدمت زیادی دارد و همچنان مورد توجه و استفاده قرار می گیرد . به طور کلی ماساژ درمانی شامل استفاده از تکنیک های ویژه ماساژ در راستای بهبود شرایط روحی و جسمی افراد است

۴- حجامت ( Cupping ) 

در زبان فارسی  واژه حجامت به معنی مداوا تعریف شده که شامل  یک روش خون گیری است که برای پیشگیری از بیماری ها و درمان بعضی بیماری ها  تحت شرایط خاص انجام می گیرد.

۵- بادکش درمانی ( Dry cupping )

بادکش درمانی، به معنای ایجاد مکش در نقاط مختلف بدن به منظور ایجاد انبساط عروقی در بدن و انحراف مواد تجمع کرده از نقطه خاص است در راستای رفع درد و علائم ناشی از تجمع مواد .

۶- زالو درمانی ( Leech therapy )  

زالو درمانی یکی دیگر  از روش های درمانی خون گیری طبی محسوب می شود که به لحاظ نحوه خون گیری و ورود ماده هیرودین توسط زالو به بدن انسان ، در طب سنتی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

۷- فصد یا رگ زدن ( Fasd )  

یکی دیگر  از روش های خون گیری در طب سنتی رگ زدن  است. این عمل باعث دفع بسیاری از سموم بدن می شود .

۸- آب درمانی یا آبزن ها  (Hydrotherapy)

یکی از روش های طب سنتی است که از طریق افزایش رطوبت و دمای بدن به درمان برخی بیماری ها منجر می شود .

9 – طب سوزنی (Acupuncture)  

طب سوزنی یکی دیگر از زیرمجموعه های طب سنتی به شمار می رود . در این روش  با استفاده از سوزن های مخصوص به درمان علائم بیماری می پردازند .

آموزش طب سنتی پیشرفته

 

 

آب درمانی  / هیدروتراپی

آب درمانی به طور کلی شامل استفاده از آب در اشکال مختلف آن اعم آب ، بخار آب و یخ  به منظور درمان یا کاهش علایم نامطلوب بیماری ها می باشد . هر گونه درمان  به كمك آب را مي توان آب درمانی یا هيدروتراپي دانست. امروزه هيدروتراپي اغلب به شيوه های خاصی از درمان  اطلاق  مي شود كه در آن اجراي حركات و نرمشهاي خاص در آب مد نظر باشد.

اساس اين نوع معالجه ، بر پایه سبك شدن بدن هنگام غوطه وري در آب است و به همين دليل بيمار قادر مي گردد مفاصل و اندامهاي خود را با صرف نيرو و انرژی بسیار كمتر به حركت درآورد و در اين حال چون فشار بدن روي مفاصل به میزان زیادی   كاهش مي يابد در اجراي حركات درد و فشار  كمتري احساس مي شود. علاوه بر اين آب از چنان خاصيت نشاط انگيز و فرح بخشي برخوردار است كه شوق لازم براي تمرين ، تكرار و اجراي حركات را در بیمار به وجود می آورد  .


 تاریخچه آب درمانی

آب درمانی یکی شیوه های درمانی طب سنتی باستان بوده است . استفاده از روش های آب درمانی از زمان های گذشته در میان اقوام مختلف مانند ایرانی ها  ، یونانی ها ، رومی ها ، مصری ها ، چینی ها و ژاپنی ها بسیار متداول بوده است .

از اواسط قرن 18 میلادی استفاده از آب درمانی و خواص آن درعلم طب  رواج پیدا کرد  و اصلاح هيدروتراپي متداول گشت و در قرن 19 اولين مطب آب درماني در اروپا گشايش يافت و در اوایل قرن بيستم خواص آب گرم و سرد وآب درمانی  به صورت علمی به اثبات رسید . امروزه در بسیاری از کشور های پیشرفته دنیا آب درمانی بعنوان جزلاینفک علم پزشکی برای کاهش علایم بسیاری از بیماری ها و یا درمان آن ها مورد استفاده قرار می گیرد .

 

انواع آب درمانی

  • آب درمانی  عمومي یا کلی  :

در اين روش به طور معمول تمام بدن بيمار ( به جز ناحیه سر و گردن ) در آب قرار مي گيرد

  • هيدروتراپي عضوي یا جزیی  :

در اين روش فقط عضوي كه دچار عارضه شده است به آب درمانی نیاز دارد  در آب قرار مي گيرد.

 

کاربردهای آب درمانی

استفاده از هیدروتراپی یا آب درمانی در درمان بسیاری از بیماری ها مفید واقع شده است از جمله این بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • استفاده از آب درمانی در  درمان و کاهش دردهای عضلانی 
  • استفاده از آب درمانی به منظور کاهش درد مفاصل بسیار
  • استفاده از آب درمانی به منظور  کاهش  التهاب اندام ها 
  • استفاده از آب درمانی در  بهبود جراحت  اندام های مجروح 
  • استفاده از آب درمانی به منظور  کاهش تب 
  • استفاده از آب درمانی در  تسکین  سردرد
  • استفاده از آب درمانی به منظور  کاهش علایم سوختگی و یخ زدگی
  • استفاده از آب درمانی در راستای  درمان بیماری های پوستی
  • استفاده از آب درمانی برای لاغری، که علاوه بر آب درمانی می توان به طور همزمان  ازمزایای ماساژ لاغری هم استفاده کرد.
  • آب درمانی در بهبود شرایط روحی و روانی افراد و رفع استرس و اضطراب نیز بسیار مفید است
  • یکی از متداول ترین کاربردهای آب درمانی ، استفاده از تکنیکهای آب درمانی به منظور کاهش دردهای دیسک کمر می باشد (بسیاری از این تکنیکها شامل استفاده از تکنیکهای ماساژ درمانی در آب است )

علاقه مندان به آشنایی با دوره های آموزشی آب درمانی می توانند با گذراندن دوره های آموزشی آب درمانی و آشنایی با اصول و تکنیک های آب درمانی مرکز آموزش مجازی پارس از مزایای این دوره های آموزشی برخوردار گردند . فراگیران در دوره های آموزشی آب درمانی با مباحث زیر اشنا خواهند شد :

  1. تاریخچه آب درمانی
  2. خواص آب گرم و سرد
  3. مزایا و فواید آب درمانی
  4. آناتومی بدن
  5. تکنیک های آب درمانی

در ادامه به برخی تکنیک های مفید آب درمانی اشاره خواهیم کرد .

• پارو زدن درآب

• کشش بازوها در آب

• پاروی  تخته ‌ای

• وزنه زدن در آب

• ورزش زانو

• قدم زدن در آب

• کشش دست در آب

با توجه به حساسیت مقوله آب درمانی و مزایای درمانی به اثبات رسیده آن ،علاقه مندان به آشنایی با مبحث آب درمانی  می توانند با گذراندن دوره های آموزش آب درمانی در مراکز آموزشی معتبر و زیر نظر اساتید این رشته پس از کسب دانش ، مهارت و قابلیت های مورد نیاز اقدام به اخذ گواهینامه آب درمانی نموده . با توجه به استقبال چشمگیر علاقه مندان در سال های اخیر مراکز آموزش معتبر زیادی از جمله مرکز آموزش مجازی پارس اقدام به برگزاری و ارائه بسته های آموزشی آب درمانی کرده اند .  
با توجه به حساسیت مبحث آب درمانی به  فراگیران توصیه می شود پس از گذراندن دوره های آموزش آب درمانی به منظور کسب تجربه مورد نیاز یک دوره کارآموزی عملی گذرانده و سپس اقدام به ارائه خدمات آب درمانی و کسب درامد بپردازند.

فراگیران پس از اخذ گواهینامه آب درمانی معتبر می توانند در مراکز معتبر ماساژ درمانی ، استخر ها و مراکز توانبخشی به ارائه خدمات آب درمانی مشغول شوند .

خرید دوره طب سنتی مقدماتی

 

 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس