آموزش روش تحقیق و نحوه نگارش مقاله ISI

روش تحقیق و نحوه نگارش مقاله ISI

 

مقاله ISI چیست؟

یکی از شیوه های مرسوم و معمول تولید علم در جهان، نوشتن و تهیه مقالات علمی است که لزوما باید توسط دانشمندان و پژوهشگران انجام شود. از طرف دیگر، آنها باید بتوانند نتایج پژوهش و تلاش های  خود را منتشر کنند. یکی از روش های انتشار مقاله های علمی ، چاپ مقاله در مجلات بین المللی و موسسات اطلاعات علمی (ISI) است. مقاله ای که در این مجلات و موسسات اطلاعات علمی چاپ شود، مقاله ISI  نامیده می شود.

خرید دوره روش تحقیق و نحوه نگارش مقالات ISI 

 

مقاله-ISI-چیست؟

 

تاریخچه مقاله ISI

ISI یا institution for scientific information ، موسسه اطلاعات علمی است که توسط فردی به نام " یوجین گارفیلد ( Eugene Garfield ) در سال 1339 شمسی تاسیس شد. این موسسه ، برعلم سنجی و بررسی اعتبار انتشارات علمی متمرکز است. این موسسه در سال 1371 شمسی توسط موسسه علمی تامسون خریداری شده و با عنوان تامسون ISI نامگذاری شد.
 در حال حاضر ، این موسسه به Thomson Scientific مشهور است و بخشی از شرکت Thomson Reuters  محسوب می شود.  فعالیت های موسسه ISI در زمینه ارائه مقاله وکتاب است. این خدمات مواردی مانند ارائه داده ها ، مقالات و نشریه داشگاهی را در بر می گیرد. این پایگاه داده، به پژوهشگران کمک می کند تا بفهمند کدامیک از مقالات بیشتر ارجاع داده شده و چه مطالبی ازآن نقل قول شده است. خدمات این موسسه از طریق پایگاه داده ISI’ web of knowledge  در دسترس همه قرار دارد.

 موضوعاتی که در این مقاله مورد بحث و بررسی قرار می گیرند شامل مراحل مقاله نویسی، شیوه نگارش مقاله، فرمت مقاله ISI ، هزینه نوشتن مقاله و آموزش مقاله نویسی ISI هستند.

 

شاخص های ارزیابی مقاله های ISI

موسسه اطلاعات علمی(ISI)، هر مقاله علمی را بر اساس سه شاخص  مهم  ارزیابی می کند که عبارتند از :

1.شاخص ضریب تاثیر (impact factor): معمولا این شاخص ، برای کلیه مقالاتی که یک مجله چاپ می کند، تعیین می شود. بنابراین، پژو هشگران باید اعتبار مقاله علمی خود را بالا ببرند تا بتوانند مقاله خود را در مجله هایی منتشر و چاپ کنند که ضریب تاثیر بالایی دارند.

2.شاخص فوری  یا آنی (immediately index): شاخص فوری،  از تقسیم تعداد ارجاع ها به مقاله های منتشر شده در سال مورد ارزیابی بر تعداد مقاله های منتشر شده در همان سال بدست می آید.

3.نیمه عمر ارجاعات به مجله یا نیمه عمر استناد (cited half-life) : اگر سال مورد ارزیابی را در نظر بگیریم و پنجاه سال به عقب بر گردیم، میتوانیم به پنجاه درصد از کل ارجاعات آن ژورنال دسترسی پیدا کنیم. این زمان ، نشان دهنده نیمی از تمام استناد ها به آن مجله است. بالا بودن این شاخص ، به معنی ماندگاری زیاد مقاله های ژورنال است.

 

مراحل جامع مقاله نویسی

 به منظور نوشتن مقاله ای که ارزش علمی و تحقیقاتی داشته باشد، باید اصول و روش های کلی را مرحله به مرحله رعایت کرد. این قواعد عبارتند از :

-  ابتدا موضوع مناسب و مورد نظر را انتخاب کرده و محدودیت های موضوع را نیز در نظر بگیرید

-  در مورد موضوع، تحقیقات مفصلی انجام دهید

-  کتاب ها و مقالات مرتبط با موضوع را مطالعه کرده و نسبت به همه جنبه های موضوع تسلط پیدا کنید

-  در صورتی که موضوع تان بسیار گسترده است، موضوع را با توجه به مطالعات تان محدود کنید

-  برای نوشتن مقاله برنامه ریزی کنید

-  اطلاعاتی را که بدست آوردید، جمع آوری و طبقه بندی کرده و اطلاعات بی ربط را حذف کنید

-  سبک نوشتاری تان را به گونه ای انتخاب کنید که برای مخاطب قابل فهم باشد

-  در مقدمه، در مورد هدف و نتیجه مقاله توضیح دهید

-  در ابتدای هر پاراگراف، ایده اصلی پاراگراف را ذکر کنید

-  مقاله را به دقت چک کنید تا اشتباه تایپی نداشته باشد

-  مقاله خوب باید به اندازه کافی بلند بوده و همه مطالب مورد نظر را در بر بگیرد

-  منبع جملات و اطلاعاتی که نقل قول می شود را ذکر کنید

-  غالبا ، بخش نتیجه مقاله، خلاصه مقاله نیست و باید افق های جدیدی را در برای مخاطب ایجاد کند

-  در مقاله از نوشتن مطالب تکراری پرهیز کنید

-  بعد از اتمام مقاله ، آنرا برای سه تا پنج نفر از افرادی که از نظر علمی قابل تایید هستند بفرستید تا آنرا بررسی و نقد کنند. سپس، مقاله را طبق آن نقد ، ویرایش کرده ، مجددا بخوانید و برای مجله یا سایت مورد نظر بفرستید.

 

شیوه نگارش مقاله های علمی

پیش از نوشتن مقاله، ابتدا باید نوع مقاله و مخاطب را در نظر بگیرید تا بتوانید تکنیک و شیوه  مطلوب تان را انتخاب کنید. غالبا، قالب کلی مقاله نویسی برای تمام علوم شامل علوم انسانی، هنر، پزشکی و فن و مهندسی یکسان است اما شیوه نگارش مقاله های علمی  با توجه به نوع مقاله، تفاوت دارد. مرکز آموزش مجازی پارس نیز دوره روش تحقیق و شیوه نگارش مقاله ISI را به منظور رشد و تقویت مهارت مقاله نویسی علاقمندان ارائه کرده تا همه بتوانند به این مهارت تسلط پیدا کنند.  انواع مقاله بر حسب نحوه تهیه ، تدوین و نوع اطلاعات عبارتند از:

مقاله تحلیلی: در این مقاله، مولف، نظریه های  جدیدی را با استفاده از منابع تحقیقی قبلی طرح می کند. هدف از نوشتن این مقاله، طرح نظریه انتقادی نسبت به تئوری های قبلی و ارائه نظریه جدید است.

مقاله مروری:  در این مقاله، نظریه های ارائه شده در مورد یک موضوع خاص، جمع آوری و ارزیابی می شود.

مقاله پژوهشی: این مقاله، حاصل پژو هش های خود پژوهشگر بوده و از یافته های دیگران استفاده نمی شود.

مقاله گردآوری: در این مقاله، کار جدیدی ارائه نشده و مولف فقط، دیدگاه های مختلف موجود در مورد موضوعی خاص را منعکس می کند.

مجلات علمی – پژوهشی: این مجلات غالبا، نتایج پژو هش های اصلی و مقالات مروری و تحلیلی را چاپ  می کنند.

مجلات علمی – ترویجی : مجله هایی هستند که به زبان ساده تر نوشته شده اند و طیف وسیعی از افراد از آن بهره می برند.

مجلات بدون رتبه علمی: این مجلات ،جز مجلات علمی محسوب می شوند اما از آنجایی که هیات تحریریه قوی نداشته، سطح علمی شان پایین است  و تازه تاسیس شدند، رتبه ای در یافت نمی کنند.

مجلات ISI : این مجلات به زبان انگلیسی نوشته شدند ، از کیفیت علمی بالایی برخوردار هستند، هیات تحریریه بین المللی دارند، منظم چاپ می شوند و اکثر مجلات برای قرار گرفتن در این پایگاه با هم رقابت دارند.

آموزش روش تحقیق و نحوه نگارش مقالات ISI 

 

شیوه-نگارش-مقاله-های-علمی

 

فرمت مقاله ISI

مقاله های علمی، حاصل تلاش ها و تحقیقات فردی یا گروهی و شامل یافته ها و دستاوردهای جدیدی است که باید در قالب خاصی به مخاطب ارائه شوند تا مراحل انجام تحقیق مشخص شده وتاثیر لازم را بر جای بگذارد. غالبا فرمت مقاله ISI اینگونه شروع می شود :

عنوان  مقاله: عنوان مقاله حتما باید جذاب ، کوتاه و گویا باشد تا متغیرهای اصلی مقاله و تحقیق را نشان بدهد.

نام مولف یا سازمان : معمولا، نام مولف بلافاصله زیر عنوان پژوهش نوشته شده و در سطر زیرین آن  هم، نام دانشگاه یا موسسه ای که مولف در آن تحصیل یا کار می کند ، ذکر می شود. در صورتی که محل کار همه مولفان یکسان باشد، نام محل کار، بعد از اسم آخرین مولف می آید. اما در صورتی که محل کار مولفان متفاوت باشد، نام محل کار هر یک از مولفان ، بلافاصله بعد از نام آن مولف ذکر می شود. در کل ، ترتیب اسم مولفان نیز به میزان مشارکت در مقاله وابسته است.

چکیده : خلاصه مفیدی از محتوای مقاله است .

واژگان کلیدی: واژگان کلیدی به همراه چکیده به خواننده کمک می کنند تا محتوای مقاله را متوجه شود.

در این بخش، ساختار مقاله با توجه به اینکه مقاله مبتنی بر پژوهش میدانی محور  است یا توصیفی ، تفاوت دارد. قابل ذکر است که در تحقیقات میدانی از روش ها و داده های کمی استفاده شده و در روش توصیفی از داده های کیفی( کتابخانه ای ) بهره گرفته شده است.

ترتیب بخش های بعدی مقاله مبتنی بر پژوهش میدانی محور به صورت زیر است:

مقدمه : این بخش ، خلاصه ای از کلیات تحقیق و مختصری از پیشینه آن، ضرورت انجام تحقیق  و اهداف بنیادی و کاربردی آن بیان می شود.

روش تحقیق: هدف از توضیح و بیان روش تحقیق، اشاره به چگونگی نوشتن مقاله و فراهم کردن زمینه ای برای داوری و قضاوت در مورد اعتبار مقاله است. بنابراین نویسنده مقاله باید ، همه موارد آزمایش و بررسی شده، ابزارها و طرح های پژوهش و روش های تحلیل را توضیح دهد.

نتایج: این بخش، دستاوردهای تحقیق را به طور مختصر به همراه آمار و شکل و نمودار بیان می کند. ساختار نتیجه مقاله بر پایه ترتیب  منطقی پرسش ها و فرضیه ها است و غالبا، ابتدا یافته های جالب تر و مهم تر ارائه شده و سپس به یافته های کم اهمیت تر پرداخته می شود.

بعد از بخش واژگان کلیدی، ترتیب بخش های بعدی مقاله مبتنی بر پژوهش توصیفی  به صورت زیر است:

مقدمه: تحقیقات این مقاله از نوع کتابخانه ای (کیفی ) است و به طور معمول ، در بخش مقدمه، کلیات تحقیق، ضرورت انجام تحقیق و اهداف آن بیان می شود. علاوه بر این، به پیشینه تحقیق و  مجهولات و سوالات مورد نظر نیز اشاره می شود.

طرح بحث(متن ): مولف در طرح بحث، به مساله ای که قرار است در مورد آن تحقیق  کند، می پردازد. در این بخش، مولف باید اصولی مانند انسجام مطالب، منطقی و مستدل بودن ، خلاقیت و نوآوری، تناسب بحث با عنوان و مستند بودن بحث را رعایت کرده و از فرعیات، خلاصه گویی، استناد دادن افراطی و حاشیه روی پرهیز کند.

 نتیجه گیری: بخش نتیجه گیری ، دستاوردهای معقول و منطقی مقاله را بیان می کند. در بخش نتیجه گیری نیز، باید مواردی مانند نداشتن تعصب و جهت گیری خاص، ارائه پیشنهاد برای تحقیقات آینده و مرتبط کردن نتایج با بحث مطرح شده را رعایت کرد.

مرجع ها (ارجاعات ): اعتبار یک مقاله پژوهشی، در درجه اول به صحت داده ها و استدلا ل ها و منابعی وابسته است که از آنها برای نوشتن مقاله کمک گرفته شده است. یکی از مزیت های ارجاع به منابع این است که منابع ، شیوه تفکر دیگران را به خواننده معرفی کرده و خواننده نیز میتواند براحتی از آنها الهام گرفته و به ایده های جدید ی دست پیدا  کند. مرکز آموزش مجازی پارس ، با ارائه دوره روش تحقیق و نحوه نگارش مقاله ISI به ارتقا این مهارت بین عموم مخصوصا  افراد تحصیل کرده کمک شایانی می کند.

 

آموزش مقاله نویسی  ISI

آموزش مقاله نویسی یک از مهارت های کار بردی مخصوصا در سطح کارشناسی ارشد و دکترا محسوب می شود. به منظور یادگیری مقاله نویسی ابتدا باید :

-  تا جایی که امکان دارد، در مورد موضوع مورد نظر مقاله های مختلفی بخوانید تا سبک و شیوه نوشتار و نحوه استفاد از کلمات و قالب نوشتن مقاله را یاد بگیرید

-  میتوانید یکی از پژوهش هایی که مطالعه کردید را عینا نجام دهید تا با روند مقاله نویسی آشنا شوید

-  از میان همایش هایی که به رشته و کار شما مرتبط است ، یکی را انتخاب کرده و برای آن مقاله ای بنویسید و اهمیتی ندارد که مقاله چقدر ضعیف باشد

-  دانشجویان دیگری که این روند را پشت سر گذاشته اند و با اصول مقاله نویسی آشنایی کاملی دارند، منبع خوبی برای آموزش مقاله نویسی هستند

-  میتوانید ساختار یکی از مقالاتی که خواندید را در نظر گرفته و بر اساس آن قالب، مقاله بنویسید

-  گارگاه های مقاله نویسی نیز منبع خوب و موثقی برای یادگیری مقاله نویسی هستند. اما  در ابتدای کار زیاد کمال طلب نباشید و جزئیات را کنار بگذارید

 

هزینه نوشتن مقاله

عموما هزینه نوشتن مقاله برای پایان نامه کارشناسی ارشد و تز دکترا  با توجه به رشته ، حجم کاری ، دشواری پروژه و نحوه جمع آوری مطالب و در دسترس منابع متفاوت است. اما هزینه این نوع از مقاله ها به ترتیب برابر یک میلیون تا یک میلیون و پانصد هزار تومان برای کارشناسی ارشد و دو میلیون تومان برای  دکترا است.

مدرک روش تحقیق و نحوه نگارش مقالات ISI 

 

هزینه-نوشتن-مقاله

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس