آموزش برنامه نويسي به زبان C

 

زبان C  چيست ؟

زبان برنامه‌ نويسي C، زباني چند منظوره، ساختار يافته  و روندگرا است توسط دنيس ريچي در آزمايشگاه بل ساخته شد.

خرید دوره زبان برنامه نویسی ++c 

تاريخچه زبان برنامه نويسي C

نخستين بار مارتين ريچاردز  زبان برنامه نويسي BCPL را به منظور نوشتن نرم‌افزارهاي سيستم‌عامل و کامپايلر در دانشگاه کمبريج ابداع  نمود. پس ازآن ميلادي شخصي به نام کن تامسون بل  زبان برنامه نويسي B را بر اساس  خصوصيات زبان برنامه نويسي BCPL نوشت و از آن به منظور  توليد نخستين  نسخه‌هاي سيستم‌عامل يونيکس در آزمايشگاه‌ بل استفاده کرد .

دنيس ريچي زبان C را با ايده گرفتن از زبان هاي برنامه نويسي  B و BCPL طراحي کرد .دنيس ريچي ويژگي هاي جديدي مانند نظارت بر نوع داده ها را نيز به امکانات قبلي اضافه کرد . در آن زمان دنيس ريچي از زبان برنامه نويسي C به منظورايجاد سيستم عامل يونيکس استفاده کرد اما در گذر زمان سيستم عامل هاي ديگير نيز با استفاده از اين زبان برنامه نويسي نوشته شدند. 

در گذر استفاده زياد اين زبان در سيستم هاي مختلف منجر به توليد نسخ متفاوتي از اين زبان برنامه نويسي شد که با همديگر سازگار نبودند ، در همين راستا سازمان استانداردهاي بين المللي آمريکا | ANSI  در سال 1983 ميلادي با تشکيل کميته اي به نام X3J11 ، گروهي را مسئول تدوين و تعريف يک نسخه واحد و مستقل از سخت افزار از زبان برنامه نويسي C  کرد . نتيجه کار گروهي اين کميته ارائه تصويب نسخه ANSI C  بود که در سال 1989  ميلادي به تصويب سازمان استاندارد سازي رسيد .
 

تاريخچه-زبان-برنامه-نويسي-C


اهميت زبان برنامه نويسی C

شايد در نگاه اين طور به نظر برسد که زبان برنامه نويسي چهل و پنج ساله  C از دور رقابت با زبان هاي برنامه نويسي جديد تر خارج شده است . بر خلاف تصور عموم زبان برنامه نويسي C  يک زبان مرده نيست و بر اساس آمارارائه شده در مجله IEEE زبان برنامه نويسي C دومين زبان برنامه نويسي دنيا به شمار مي آيد. درهمين راستا به در ادامه به برخي از ويژگي هاي خاص زبان برنامه نويسي C  اشاره خواهيم کرد :

-    هماهنگي عميق زبان برنامه نويسي C  و کامپيوتر ها

شايد شما نيز شنيده باشيد که زبان برنامه نويسي C  يک زبان سطح پايين است. در حوزه برنامه نويسي اصطلاح زبان برنامه نويسي سطح پائين به اين معنا است که زبان کاربران  به مجموعه دستورالعمل ها نزديک تر است  که اين خود به معناي کاربري ساده تر است  . در ساير زبان هاي برنامه نويسي سطح بالاتر مثل زبان برنامه نويسي  جاوا*، انتزاع بيشتر بوسيله زبان برنامه نويسي انجام مي شود، در صورتي که با استفاده از زبان برنامه نويسي C امکان دستکاري حافظه به منظور کد نويسي براي کاربران وجود دارد .

در حوزه برنامه نويسي زبان هاي برنامه نويسي سطح پايين تر از زبان برنامه نويسي C  هم وجود دارند، مانند زبان برنامه نويسي Assembly ، اما زبان C به اندازه مورد نياز کاربران در سطح پايين طراحي شده  است و نه بيشتر ازآن و به همين دليل  داراي بيشترين ميزان کنترل در بين زبان هاي برنامه نويسي سطح پايين است . کد هاي مورد استفاده در زبان برنامه نويسي C به اندازه کافي قابل خواندن توسط انسان هستند که اين امر به ميزان زيادي باعث تسهيل و تسريع روند برنامه نويسي خواهد شد .


-      يادگيري زبان برنامه نويسي C انتخاب زبان هاي ديگر براي يادگيري را آسان مي نمايد 

بعضي از متخصصان برنامه نويسي معتقدند که فراگيري يک زبان برنامه نويسي مي تواند منجر به آشنايي مقدماتي با ساير زبان هاي برنامه نويسي شود ، اما در واقع اين استدلال تنها زماني صحيح است که با زبان برنامه نويسي C آشنا باشيد.

به عبارت ديگر در روند آموزش زبان هاي برنامه نويسي ، با آموزش زبان C  در اولين مراحل آموزش مي توان کمک چشمگير به تسهيل روند آموزشي کرد .به طور مثال آموزش زبان برنامه نويسي Python بعد از آموزش زبان برنامه نويسي C بسيار ساده تر از آموزش زبان برنامه نويسي C بعد از آموزش زبان برنامه نويسي Python  است ، زيرا همانطور که قبلا اشاره کرديم با آموزش زبان برنامه نويسي C  شما تا حدي با ساير زبان هاي برنامه نويسي نيز اشنا خواهيد شد .

از طريق فراگيري  زبان برنامه نويسي  C شما اساس برنامه هاي مدرن را فراخواهيد گرفت . اگر فردي  واقعا قادر به درک زبان برنامه نويسي C باشد ، به طور حتم درک ساير زبان هاي برنامه نويسي نيز برا اين فرد بسيار آسان خواهد بود زيرا اکثر زبان هاي برنامه نويسي مدرن به نوعي زبان از اين زبان پيشرفته تر هستند و در سطح بالاتري قرار دارند .


-    آشنايي بيشتر با قابليت هاي زبان هاي ديگر 

در ساير زبان هاي برنامه نويسي ، برنامه نويسان مي توانند از توابع آماده  استفاده نمايند در صورتي که در زبان برنامه نويسي C  در روند توليد توابع بايد از صفر تا صد تابع  توسط برنامه نويس طراحي شود . طاحي صفر تا صد يک تابع داراي مزايا و معايب خاص خود است ، در طراحي صفر تا صد برنامه نويس مي تواند بر اساس کاربرد هاي مورد نياز خود تابع را طراحي نمايد اما اين پروسه در مقايسه با استفاده از توابع آماده در ساير زبان هاي برنامه نويسي پروسه اي زمان بر است . برنامه نويساني که با زبان برنامه نويسي  C آشنايي دارند ، در آموزش زبان هاي برنامه نويسي سطح بالاتر توجه ويزه اي به قابليت هاي پيشرفته اين زبان ها خواهند داشت .

تمام زبان هاي برنامه نويسي به منظور رفع نقص ها و کمبود هاي  زبان هاي برنامه نويسي قبلي طراحي شده اند و در صورتي که فرد با زبان هاي برنامه نويسي قبلي و کاستي هاي آن ها آشنايي داشته باشد ، قدر قابليت هاي زبان هاي برنامه نويسي جديد را بيشتر مي داند .

آموزش زبان برنامه نویسی ++c 
 

اهميت- زبان-برنامه-نويسی-C


-    پروژه هاي غير متعارف و برنامه هاي کاربردي

بيشترين کاربرد زبان هاي برنامه نويسي در زمينه طراحي برنامه هاي کسب و کار، برنامه هاي وب و تلفن همرام و تجزيه و تحليل داده ها مي باشد  و استفاده از زبان هاي برنامه نويسي سطح بالا براي اين نياز ها بسيار مناسب است اما زماني که  نياز به برقراري ارتباط مستقيم نرم افزار و سخت افزار داشته باشيم بايد از زبان هاي برنامه نويسي سطح پائين تر مانند زبان برنامه نويسي C استفاده نمائيم .


فرصت های شغلی برنامه نويسان زبان برنامه نويسی C

در بازار برنامه نويسي  و در صنعت نرم افزار با استفاده از دو روش مي توان شانس ارتقا موقعيت شغلي و موفقيت خود را افزايش داد :

1-  تخصص در موقعيتهايي با تقاضاي بالا : برخي از زبان هاي برنامه نويسي به دليل پر کاربرد بودن ، از بازار کار خوبي برخوردار هستند و متخصصان با کسب دانش و مهارت در کاربرد اين نوع برنامه ها مي توانند شانس خود را براي کسب موقعيت هاي شغلي مناسب ارتقا دهند .

2- تخصص در موقعيت هاي کم عرضه: در بازار برنامه نويسي زبان هايي بسياري مانند پايتون ، جاوا و غيره وجود دارند که برحسب کاربرد بسيار محبو ب و پرطرفدار شده اند و به همين دليل بسياري از متخصصان برنامه نوسي به سمت آموزش آن ها روي آورده اند ، از طرف ديگرمتخصصان  زبان هايي مانند زبان برنامه نويسي  محبوب C  رو به انقضا هستند ، کسب مهارت در حوزه هايي که تعداد متخصصان آن حوزه محدود است نيز مي تواند منجر به افزايش شانس ارتقا موقعيت شغلي افراد شود .

بنابراين آموزش زبان برنامه نويسي C و کسب مهارت در اين حوزه مي تواند فراگيران را در راستاي ارتقاي موقعيت شغلي خود و کسب موفقيت در بازار برنامه نويسي ياري نمايد .


دوره های آموزشی برنامه نويسی به زبان C

از آنجا که آموزش برنامه نويسي به زبان C يکي از راه هاي کسب موفقيت و ارتقاي جايگاه شغلي در بازار برنامه نويسي و صنعت نرم افزار به شمار مي رود، همچنين با توجه به اهميت اين زبان برنامه نويسي و کاربردهاي ويژه آن براي اهداف خاص و ويژه ، در سال هاي اخير توجه ويژه اي به اين زبان شده و در همين راستا مراکز آموزشي معتبر زيادي اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي زبان برنامه نويسي C کرده اند . يک ياز اين مراکز معتبر آموزشي مرکز آموزش مجازي پارس است . مرکز آموزش مجازي پارس با ارائه بسته ها ي آموزشي زبان برنامه نويسي C فراگيران را در راستاي رسيدن به موفقيت هاي شغلي ياري خواهد کرد. همچنين علاقه مندان مي توانند با گذراندن دوره هاي آموزشي زبان برنامه نويسي C در اين مرکز موفق به اخذ مدرک معتبر زبان برنامه نويسي C شوند و از مزاياي اين دوره برخوردار گردند . در ادامه به برخي از مهم ترين سرفصل هاي آموزشي دوره زبان برنامه نويسي C اشاره خواهيم کرد :

  • آشنايي کلي با زبان‌هاي برنامه‌سازي، معرفي زبان C و قابليت هاي  آن
  • آشنايي با مقدمات برنامه‌نويسي به زبان C، انواع داده ها ، متغيرهاو ....
  • آشنايي با مباحث دستورات ورودي و خروجي
  • آشنايي با ساختارهاي تصميم‌گيري 
  • آموزش برنامه‌نويسي ساخت‌يافته با‌ استفاده از توابع
  •  آشنايي با مباحث آرايه‌ها، ماتريس‌ها و رشته‌ها
  • آشنايي با اشاره‌ گرها و کاربردهاي آن در برنامه‌نويسي
  • آشنايي با شيوه کار با فايل‌ها، نوشتن و خواندن در فايل‌هاي ترتيبي و تصادفي
  •  آموزش نحوه کار با سيستم فايل، ساختار درايوها، دايرکتوي‌ ها و فايل‌ها
  • آشنايي با ساختار توابع‌ کتابخانه‌اي 
  • ‌آشنايي با روش‌هاي مرتب‌ سازي و جستجو
  • آموزش شيوه کار‌ با دستگاه‌هاي ورودي و خروجي
  • آشنايي با ‌دستورات پيش‌ پردازنده‌ و‌ سرآيندها

عليرغم سطح پائين بودن و قديمي شدن  زبان برنامه نويسي با توجه به فوايد آشنايي با زبان برنامه نويسي C ، گذراندن دوره هاي آموزشي زبان C  به کليه علاقه مندان وورد به بازار برنامه نويسي و صنعت نرم افزار توصيه مي شود .

مدرک زبان برنامه نویسی ++c 
 

دوره-های-آموزشی-برنامه-نويسی-به-زبان-C

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس