آموزش سازنده زیور آلات چرمی


آموزش سازنده زیورآلات چرمی


تعریف زیورآلات چرمی

چرمی که همه ما امروزه می شناسیم ، حاصل دباغی پوست خام حیواناتی مانند بز ، مار، کروکودیل، خرگوش و عمدتا گاو است. انجام فرایند دباغی روی پوست حیوانات موجب ماندگاری و انعطاف پذیری پوست شده و امکان استفاده کاربردی از پوست را ایجاد می کند. 

چرم ها با توجه با اینکه از پوست چه حیواناتی تهیه شدند ، کاربردهای متفاوتی دارند اما غالبا در ساخت کیف و کفش و کت و البته ساخت زیور آلات چرمی استفاده می شوند. زیورآلات چرمی، زیور آلات ظریف و زیبایی هستند که از جنس انواع چرم و وسایل زینتی دیگر ساخته شدند .این زیورآلات  نیز مانند انواع دیگر به نگهداری و مراقبت نیاز داشته و باید برای تهیه آنها ، دوره آموزشی کوتاهی را گذراند.

 دلیل کارایی زیاد چرم در انواع صنایع این است که چرم، بافت طبیعی سه بعدی دارد ، در برابر گرما و برق عایق است و می تواند در شرایط آب و هوایی متفاوت مقاومت کند. علاوه بر این، با اینکه چرم در طی یک دوره زمانی طولانی آب خود را از دست میدهد اما همچنان انعطاف خود را حفظ می کند.   
 

خرید دوره آموزش سازنده زیورآلات چرمی 


تاریخچه زیورآلات در جهان

تاریخچه زیورآلات در جهان، به اندازه قدمت انسان بر روی کره زمین است. از زمانی که انسان خود را شناخت و برای تهیه مایحتاج زندگی اش شروع به تلاش کرد، حس زیبایی شناسی اش نیز همزمان با تجربه زندگی در او شکل گرفت. انسان های اولیه در ابتدا، از الگوهای طبیعت برای زینت و آراستگی خود بهره می گرفتند. بر اساس تحقیقات باستان شناسی موجود، مردان برای جلب توجه، خود را آراسته و بدن شان را رنگ یا مجروح می کردند که گاهی منجر به مرگ می شد.

علاوه بر این ، آنها از خالکوبی، شکافتن پوست و پوشیدن لباس هایی با طرح های متفاوت نیز برای اراستگی خود بهره می گرفتند .آنها سعی میکردند تا وسایل یا چیزهایی که برایشان اهمیت داشت ، مانند استخون حیوانات شکار کرده تا گیاهان و سنگ، را شکل داده و در بخش های مختلف بدن آویزان کنند.

 بر اساس تحقیقات انجام شده، اولین وسیله زینتی مورد استفاده بشر، دندان ها و پنجه های حیوانات صید شده توسط آنها بوده که با یک رشته از الیاف طبیعی به هم وصل شده و مجموعه زیبایی را تشکیل می دادند.  قدیمی ترین زیور الات ،یک سری صدف های سوراخ شده بودند که در غار Grotte des Pigeons در مراکش یافت شدند و قدمت شان به 110 هزار سال قبل میگردد. 

سرفصل های جالبی که در این مقاله شرح می دهیم شامل تعریف زیور الات چرمی ، تاریخچه زیور الات در جهان، آموزش ساخت زیور الات چرمی، پرداخت روی چرم، نحوه کار با چرم، ابزار های چرم دوزی و مدرک سازنده زیور الات چرمی هستند.
 

 تاریخچه-زیورآلات-در-جهان


آموزش ساخت زیورآلات چرمی

ساخت زیور الات چرمی، یکی از فعالیت های هنری ست که مانند دیگر فعالیت های هنری مستلزم صرف وقت و استفاده از مهارت های از پیش آموخته شده است. آموزش ساخت زیور الات چرمی شامل شناسایی انواع چرم و کاربردشان، آشنایی با ابزارهای چرم دوزی، نحوه کشیدن الگوی طرح های زیور آلات ، طریقه وصل کردن الگوها به یگدیگر با استفاده از نخ ، اصلاح الگو ی زیور الات و ساخت انواع مختلف زیور الات می شود. 

با توجه به اینکه، ساخت ساخت زیور الات چرمی به نوعی به شغل خانگی تبدیل شده و منبع خوبی و پایداری برای کسب درآمد محسوب می شود، مرکز آموزش مجازی پارس اقدام به برگزاری دوره ای با عنوان آموزش سازنده زیور آلات چرمی کرده که نکات مهم و کاربردی را در این زمینه ارائه و معرفی نموده ودر پایان دوره نیز مدرک سازنده زیور آلات چرمی را به شرکت کنندگان ارائه می کند تا بتوانند جایگاه شغلی مناسب تری برای خود بیابند.  سر فصل های آموزشی این دوره عبارتند از :

فصل اول

  • طراحی، الگوبرداری و رسم الگو  برای زیور آلات چرمی 
  • مبانی طراحی پایه
  • مبانی هنرهای تجسمی ( خط، نقطه، سطح، فرم و حجم)
  • مبانی رنگ (هماهنگی رنگ ها، ترکیب بندی رنگی، تضاد رنگی)
  • طراحی محصول    

فصل دوم

  • الگو ها و نحوه کار با چرم    
  • شابلون چیست  
  • انتقال الگو و شابلون روی چرم    
  • ابزارهای چرم دوزی

فصل سوم

  • تزیین چرم
  • پرداخت روی چرم
  • دوخت های تزییتی روی چرم    
  • تعیین کیفیت چرم    
  • انواع یراق‌آلات و زیپ‌ها    
  • دستگیره‌ها و تسمه‌ها    
  • نگهداری چرم
  • تعمیر چرم 
  • انواع چرم

فصل چهارم

  • زیورآلات چرمی
  • تاریخچه زیورآلات
  • جواهرات و زیورآلات
  • ساخت گل چرمی 
  • ساخت دستبند چرمی
  • نحوه درست کردن گوشواره چرمی
  • نگهداری از زیورآلات چرمی
  • آموزش ساخت جعبه جواهرات و لوازم تزئینی 
     

آموزش-ساخت-زیور-الات-چرمی


آموزش سازنده زیورآلات چرمی 


ابزارهای چرم دوزی

ابزارهای چرم دوزی بسیار متنوع  و زیاد بوده و برای چرم دوزی سنتی و چرم دوزی با چرخ کمی متفاوت است. بنابراین ، افراد علاقمند به این حرفه باید ضمن یادگیری اصول و تکنیک های چرم دوزی، همه ابزار را شناخته و بتوانند با آنها کار کنند. ابزارهای چرم دوزی سنتی عبارتند از :

چرم: عموما برای چرم دوزی از دو نوع چرم گاوی و بزی استفاده می شود. چرم گاوی ضخیم تر بوده و برای ساخت کیف و چمدان و کفش استفاده می شوند در حالی که چرم بزی ، تازکتر بوده و برای دوخت کیف های کوچک مانند کیف پول، رومیزی، لباس ، دستکش و.... کاربرد دارد. 

الگو: مهمترین ابزار بعد از چرم، الگو است. بعضی از هنرمندان خودشان برای زیور الات و انواع کیف ها و محصولات شان الگو طراحی و رسم می کنند اما اخیرا ، این الگوها به صورت آماده در بازار وجود داشته و همه حتی افراد مبتدی می توانند به راحتی از آنها بهره مند شوند. 

کرپ یا پاک کن چرم: برای پاک کردن جای یا رد  چسب های خشک شده بر روی چرم ، از پاک کن مخصوصی به نام "کرپ" استفاده می شود.

چسب: میتوان با توجه به نوع چرم، از چسب های مختلفی برای چسباندن تکه های چرم استفاده کرد. مناسب ترین چسب ها برای چرم دوزی، چسب چوب و چسب همه کاره است. از آنجایی که چسب حرارتی بعد از مدتی از چرم جدا می شود ، برای این کار مناسب به نظر نمی رسد.   

خودکار ژله ای: معمولا برای مشخص کردن محل هایی که باید روی چرم سوراخ شده و سپس دوخته شوند، از خودکار ژله ای استفاده می کنند. بدنه این خوکار ها ، پلاستیکی بوده و رنگ شان به گونه ای است که روی چرم کاملا مشخص بوده و به راحتی با استفاده از کرپ ، پاک شده و اثری برجا نمی گذارد. 

کاتر: از کاتر برای بریدن و صاف کردن الگو های کشیده و طراحی شده استفاده می شود زیرا قیچی های معمولی ، به لبه های چرم آسیب رسانده  و برای اینکار مناسب نیستند.

قیچی مخصوص چرم : برای برش زدن تکه های چرم استفاده می شود. 

تخته پلاستیکی یا تخته گوشت : معمولا هنگام برش با کاتر از تخته پلاستیکی، استفاده می کنند تا برش یکدست و صاف باشد. علاو بر این، هنگام سنبه زدن چرم، این تخته را زیر دست می گذارند تا نوک سنبه اسیب نبیند. جنس این تخته، از فایبرگلاس است. 

خط کش نشانه دار: برای مشخص کردن محل سوراخ ها و جای دوخت استفاه شده و کمک می کند تا فاصله بین سوراخ ها یک اندازه و مساوی  باشد. 

سمبه : سمبه ، یک ابزار فلزی استوانه ای است که برای سوراخ کردن چرم مورد استفاده قرار گرفته و قطر و شکل سر آن، با توجه به نوع سوراخ و کاربرد سمبه متفاوت خواهد بود.

مشته: وسیله ای شبیه گوشت کوب است که برای ضربه زدن روی سمبه استفاده می شود و اندازه های متفاوتی دارد. 

نخ موم زده و سوزن: برای دوختن تکه هایی از چرم که قبلا برش زده شدند، از نخ موم زده و سوزن استفاده می شود.  

ابزارهای مورد استفاده برای چرم دوزی با چرخ نیز تقریبا مشابه با چرم دوزی سنتی است فقط برای دوخت چرم ها ار چرخ های مخصوص این کار استفاده می شود. 


پرداخت لبه چرم

پرداخت لبه چرم، از بهترین شیوه های بهینه سازی و زیباسازی صنایع چرمی است. در این فرایند، لبه های ناصاف و خام چرم را صیقل داده و صاف می کنند تا ارزش و ظرافت کار بیشتر نمایان شود. ابزار موردنیاز برای پرداخت لبه چرم عبارتند از :

گیره پا اسبی: نوعی گیره از جنس چوب است که برای نگه داشته چرم و برای انجام عمل پرداخت لبه چرم استفاده می شود. بعد از اینکه، دو تکه چرم به هم چسبانده شدند، سمبه کاری شده و کار را بین گیره پا اسبی قرار داده و می دوزند.

محلول پرداخت: ابتدا به لبه چرم ، محلول پرداخت زده و سپس برای صیقل دادن آن از رنگ لبه استفاه می کنند.  مقدار محلول پرداخت مصرفی به قطر چرم بستگی دارد. 

آرمیتاژ: وسیله ای چوبی و مخروطی شکل با چند شیار بوده و انتخاب اندازه شیارها به قطر چرم وابسته است. معمولا ، این وسیله را تا وقتی روی لبه حرکت می دهند که لبه صاف و صیقلی شود. 

محلول زیر رنگ : این محلول، بعد از مرحله اول و پیش از رنگ لبه استفاده می شود. بعد از استفاده از این محلول، باید یک ساعت صبر کرد تا محلول لبه ها را بر جسته و زیباتر کند. 

رنگ لبه: رنگ لبه چرم، به رنگ چرم بستگی داشته و شامل دو نوع محلول در آب و محلول در نفت است. قابل ذکر است که کیفیت رنگ های محلول در نفت بهتر بوده اما رنگ های محول در آب طرفدار بیشتری دارد زیرا به راحتی پاک می شوند. بعد از زدن رنگ لبه، مجددا از آرمیتاژ استفاده می شود. 
 

پرداخت-لبه-چرم


نحوه کار با چرم

تمام افرادی که قصد دارند از هنر ساخت زیور آلات چرمی به عنوان یک هنر یا شغل ثابت استفاده کنند، باید نحوه کار با چرم را بیاموزند. این آموزش شامل شناسایی انواع چرم، کیفیت و ویژگی های آنها، آشنایی با انواع  ابزار و کار کردن  با آنها ، نحوه رسم الگو های ساده و استفاده از خلاقیت، رفع کردن عیوب احتمالی کار نهایی، استفاده از وسایل تزئینی در ساخت انواع محصولات و در نهایت کسب رضایت مشتری است. 

هنرمندانی که در زمینه ساخت زیور الات چرمی فعالیت دارند، باید علاوه بر انواع چرم، از دیگر مواد ( مانند انواع پارچه) نیز استفاده کنند تا هم کاری متفاوت با بازار تولید کرده و هم سلیقه انواع مشتری را تامین نموده و مشتریان مخصوص به خود را جذب کنند. 

مدرک سازنده زیورآلات چرمی 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس